MatsLennarth Posted February 10, 2007 Report Posted February 10, 2007 Japp, idag 07:30 var det dags för mig. Kändes riktigt bra, gjorde alla tester. Fick 6 (sumpade andra lyftet) i styrka, 6 i kondition, 7 på inskrivningsprovet och bra hörsel/färgseende. Tror det var runt 6:or i stridsduglighet och det också. Blev satt som sjukvårdsgruppchef för flygvapnet i Uppsala som första och bevakningsgruppchef (tror jag det var) som andraval. Det lär på mönstringsförrättaren som att jag lär bli uttagen och då är jag nöjd. Gick bättre än jag trodde på proven. Armen hade tydligen beställt nästan inga värnpliktiga i år, lite oflyt men jag tror jag att blir nöjd. Kul att det gick bra för dig. Det känns verkligen surt att mönstra -07, alla tjänster verkar helt borta. Jag tror att sådana resultat hade räckt till skyttesoldat eller liknande tidigare år. Är det någon som vet hur mycket kraven har höjts på respektive tjänster? Ja och nej, konkurrensen är hårdare men det där låter ungefär lika som förra året. Jag har en kamrat som förra året placerades in som GB MP/SÄK på sämre resultat än de där. Sen så vet jag en som blev pansarskytte GB på likvärdiga resultat, så det verkar lite skumt tycker jag. Quote
MatsLennarth Posted February 10, 2007 Report Posted February 10, 2007 Nu är tiden mogen att skriva ett mejl till pliktverket, och fråga när jag ska mönstra! Gjorde jag, men de svarade att de inte visste. De har ingen koll känns det som. Om du nu ska skriva brev, använd funktionen på lumpen.nu. Det fungerar faktiskt ganska bra. Quote
Freeman Posted February 10, 2007 Report Posted February 10, 2007 Japp, idag 07:30 var det dags för mig. Kändes riktigt bra, gjorde alla tester. Fick 6 (sumpade andra lyftet) i styrka, 6 i kondition, 7 på inskrivningsprovet och bra hörsel/färgseende. Tror det var runt 6:or i stridsduglighet och det också. Blev satt som sjukvårdsgruppchef för flygvapnet i Uppsala som första och bevakningsgruppchef (tror jag det var) som andraval. Det lär på mönstringsförrättaren som att jag lär bli uttagen och då är jag nöjd. Gick bättre än jag trodde på proven... ...Jag tror att sådana resultat hade räckt till skyttesoldat eller liknande tidigare år. Är det någon som vet hur mycket kraven har höjts på respektive tjänster? Jag har en kamrat som förra året placerades in som GB MP/SÄK på sämre resultat än de där. Sen så vet jag en som blev pansarskytte GB på likvärdiga resultat, så det verkar lite skumt tycker jag. Pliktverket har förmodligen inte ändrat kraven sen förra året. Klarar du kraven så kan du söka utbildningen. Att klara kraven är dock inte samma sak som att klara av den rådande konkurrensen. Om en utbildning med tio platser har 5 som krav och du får 5 kan du söka den. Men om ytterligare 40 har sökt utbildningen kommer de 10 med högst betyg att tas ut. Det är alltså främst det varierande antalet sökande som gör att man behöver olika bra betyg från år till år, period till period. Quote
Agentorange67 Posted February 10, 2007 Author Report Posted February 10, 2007 (edited) Om du nu ska skriva brev, använd funktionen på lumpen.nu. Det fungerar faktiskt ganska bra. Gjorde faktiskt det. Edited February 10, 2007 by Agentorange67 Quote
Ignis nitidus Posted February 10, 2007 Report Posted February 10, 2007 (edited) Jag har en kamrat som förra året placerades in som GB MP/SÄK på sämre resultat än de där. Sen så vet jag en som blev pansarskytte GB på likvärdiga resultat, så det verkar lite skumt tycker jag. Okej.. ja, det finns folk som hade bättre än sådär förra året men som inte kom in på skytte. Så det verkar ju variera även inom samma år. /ignis edit: jag vet även folk som hade bättre än sådär som sökte MP/Säk GB men inte kom in. Edited February 10, 2007 by Ignis nitidus Quote
Neemo Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 Halloj!! Ska också mönstra under år 2007. Så vad har ni för målsättningar? glada om ni får göra lumpen eller har ni lite mer preciserade krav? Själv ska jag sattsa stenhårt på att bli inskriven som jägarsoldat uppe i Arvidsdjaur. Hade bra!! /Neemo Quote
MatsLennarth Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 Halloj!! Ska också mönstra under år 2007. Så vad har ni för målsättningar? glada om ni får göra lumpen eller har ni lite mer preciserade krav? Själv ska jag sattsa stenhårt på att bli inskriven som jägarsoldat uppe i Arvidsdjaur. Hade bra!! /Neemo Det du skriver verkar inte så dumt enl. mig heller, men man ska nog vara tacksam bara man får göra lumpen idag. Quote
Neemo Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 @MatsLennarth: Sant, det är ju inte så att jag skulle tacka nej till andra tjänster, men mitt mål är AJB Quote
Timmi Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 Mindre än 12 timmar tills jag ska vara på plats i Stockholm för att mönstra nu ;) Varit snuvig/snorig i 4 dar nu men det börjar släppa som tur är, inte helt optimal uppladdning känner jag... Håll tummarna för mig. Quote
Guest Sköldberg Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 Lycka till och gör ditt bästa! Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är avundsjuk Quote
Timmi Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 Tack, är pepp som få men orolig för jägartestet och cyckeln, annars går det som det går, huwwa, får gå och lägga mig snart så jag har lite tid på mig att somna. Quote
Neemo Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 Lycka till!! och var inte sen med att berätta hur det gick! Quote
Jonas88 Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 Mindre än 12 timmar tills jag ska vara på plats i Stockholm för att mönstra nu ;) Varit snuvig/snorig i 4 dar nu men det börjar släppa som tur är, inte helt optimal uppladdning känner jag... Håll tummarna för mig. Hoppas du är så pass frisk att du får cykla i så fall! Lycka till Quote
Timmi Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 (edited) Mindre än 12 timmar tills jag ska vara på plats i Stockholm för att mönstra nu ;) Varit snuvig/snorig i 4 dar nu men det börjar släppa som tur är, inte helt optimal uppladdning känner jag... Håll tummarna för mig. Hoppas du är så pass frisk att du får cykla i så fall! Lycka till Hoppas på det jag också, är ju inte så sjuk (enligt mig iaf men så är jag sån att jag aldrig ser mig som sjuk trots feber...) Men det är bara snor som dssutom är klart, ingen feber eller halsont så det går nog vägen. Blir bingen om 12 min, sen jävlar Edited February 11, 2007 by Timmi Quote
Jonas88 Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 Bra det, då borde det ju inte vara några problem! Quote
Jonas88 Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 Vilken tjänst vill du ha då, Timmi? Quote
Guest MariaO Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 Mindre än 12 timmar tills jag ska vara på plats i Stockholm för att mönstra nu ;) Varit snuvig/snorig i 4 dar nu men det börjar släppa som tur är, inte helt optimal uppladdning känner jag... Håll tummarna för mig. jag håller tummarna för dig! synd att jag inte kunde stå utanför bredvid grindarna & ge dig en lyckokram innan du försvinner in :P (för så nära bor jag). själv ska man väl skicka in sin ansökan i april *orka vänta* *lyckokram* Quote
Dizzy_keys Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 @Timmi På pizzerian där du kommer att äta finns en tjej, hon är riktigt enormt snygg, hälsa från Tikkanen. Ser du henne så vet du genast att det är hon ;) Lycka till! Quote
Timmi Posted February 12, 2007 Report Posted February 12, 2007 Käkade inte på pizzerian men ångrar det nog lite efter det där :P Tack för lyckokramar och annat också, nu är jag hemma och nöjd. Resultaten blev som följer; Längd: 183 cm Vikt: 86 kg BMI: 25,7 Muskelstyrka: 7 Fysisk arbetsförmåga (kondis): 3,6watt/kg 6 Syn/hörsel: A Blodtryck: 145/75 I-testet: 6 Befälslämplighet: 6 Plikttjänstförmåga: 7 Sammanvägd tjänstbarhet: B Stridande befattning i anfallsförband. Prelimenär inskrivning: GP 820 Amfibiegruppbefäl skrev I-testet på 27 minuter av avsedda 80, kändes mindre roligt, cyckeln tvärdog jag på halvvägs till sjuan, resten är jag nöjd med Lycka till alla ni andra som ska mönstra! Quote
Beafer Posted February 12, 2007 Report Posted February 12, 2007 Man får gratulera. Vad har du för andra- och tredjehandsalternativ? Quote
Timmi Posted February 12, 2007 Report Posted February 12, 2007 Tackar så mycket. Inga, hamnar jag i UR ringer jag och ber om en befattning då (på inrådan av min inskrivningsförättare) så jag har bara ett val. Quote
Guest Sköldberg Posted February 12, 2007 Report Posted February 12, 2007 (edited) Gratulerar! Jag har skickat iväg ett mejl till pliktverket med fårgan om de har någon exakt tid på mitt mönstringsdatum. Det blir en hel del titt i inkorgen. edit: La till lite text. Edited February 12, 2007 by Sköldberg Quote
Ignis nitidus Posted February 12, 2007 Report Posted February 12, 2007 (edited) Inget ont om någon, jag förstår att man är nyfiken, men det var ett väldans ringande och mailande. Jag lovar att ni får besked i sinom tid. Pliktverket är tillräckligt ineffektiva redan, utan att de ska nerringas av alla 18-åringar (det finns väl en anledning till att de skickar brev). Edited February 12, 2007 by Ignis nitidus Quote
Kaliber600 Posted February 12, 2007 Report Posted February 12, 2007 Fundering. På lumpen.nu står det, under befattningen "Skyttesoldat" - utbildningsplatser att Livgardet inte kommer ha någon utbildning utav skyttesoldater under 2009 (vilket, antar jag, är året då många av oss 89or börjar rycka in - finns dessutom ingen senare planering än dess). Innebär det att det inte utbildas någon stadsskytte då över huvud taget? Just wondering. Quote
twintip Posted February 12, 2007 Report Posted February 12, 2007 Fråga till er som mönstrat: Går det söka FJS i år? Quote
Guest Sköldberg Posted February 12, 2007 Report Posted February 12, 2007 (edited) Fundering. På lumpen.nu står det, under befattningen "Skyttesoldat" - utbildningsplatser att Livgardet inte kommer ha någon utbildning utav skyttesoldater under 2009 (vilket, antar jag, är året då många av oss 89or börjar rycka in - finns dessutom ingen senare planering än dess). Innebär det att det inte utbildas någon stadsskytte då över huvud taget? Just wondering. Jag vill minnas att jag läst att Stadsskytte har utgått och nu mera ingår i 'Lätt mekaniserad bataljon'. Vad det nu betyder exakt kan garanterat någon annan bättre än jag. @Ignis nitidus I mitt fall så vill jag helst kunna planera sommaren, om det nu är då jag ska mönstra, efter mönstringen. Det vore tråkigt om jag till exempel befinner mig i utlandet då. Fast å andra sidan så lär jag väl inte vara ensam i den situationen så jag förstår din poäng. Edited February 12, 2007 by Sköldberg Quote
Agentorange67 Posted February 12, 2007 Author Report Posted February 12, 2007 Fråga till er som mönstrat: Går det söka FJS i år? Rätta mig om jag har fel de har intagning varje år numera, sedan det blev ett insatsförsvar. Jag har också fått ett stycke svar från PV Hej Cristopher! Tack för ditt mail. Vidare besked om dina mönstringsförhållanden kommer inom kort Bästa hälsningar X X, handläggare Pliktverket Det är bara hålla ut. Quote
Loket Posted February 12, 2007 Report Posted February 12, 2007 (edited) cyckeln tvärdog jag på halvvägs till sjuan, resten är jag nöjd med Hur gick cyklingen till? Var det att man cyklar en vissa tid på varje nivå och när tiden på den nivån är slut så höjs nivån och det blir jobbigare att cykla? Om det var så, hur långt tid tog varje nivå? Edited February 12, 2007 by Loket Quote
Beafer Posted February 13, 2007 Report Posted February 13, 2007 (edited) Hur gick cyklingen till? Var det att man cyklar en vissa tid på varje nivå och när tiden på den nivån är slut så höjs nivån och det blir jobbigare att cykla? Om det var så, hur långt tid tog varje nivå? Precis så är det. Hur lång tid du behöver cykla på varje nivå beror på hur mycket du väger. EDIT: Stavning. Edited February 13, 2007 by Skoog Quote
Timmi Posted February 13, 2007 Report Posted February 13, 2007 Hur gick cyklingen till? Var det att man cyklar en vissa tid på varje nivå och när tiden på den nivån är slut så höjs nivån och det blir jobbigare att cykla? Om det var så, hur långt tid tog varje nivå? Precis så är det. Hur lång tid du behöver cykla på varje nivå beror på hur mycket du väger. EDIT: Stavning. Med litet tillägg att det inte hipp som happ bli tyngre när nästa nivå kommer utan motståndet ökar linjärt genom hela provet (varannan sekund ökar det) Mina nivåer var typ 1-1,5 minuter långa tror jag. Quote
Recommended Posts