Agentorange67 Posted January 28, 2007 Author Report Posted January 28, 2007 Målet är flygbasjägare, misslyckas det blir det spaning iaf något kör i armén. Somsagt man ska vara glad om man ens kommer in. Quote
Loket Posted January 28, 2007 Report Posted January 28, 2007 (edited) Skulle mönstrat 7 februari(är född i februari) men jag lyckades skjuta upp det tills i höst. Så nu har jag hela våren och sommaren på mig att träna upp konditionen och styrkan. Målet är givetvis Fallskärmsjägare, men blir inte direkt ledsen om jag hamnar som skyttesoldat eller liknande. Edited January 28, 2007 by Loket Quote
Timmi Posted January 28, 2007 Report Posted January 28, 2007 (edited) Skulle mönstrat 7 februari(är född i februari) men jag lyckades skjuta upp det tills i höst. Så nu har jag hela våren och sommaren på mig att träna upp konditionen och styrkan. Målet är givetvis Fallskärmsjägare, men blir inte direkt ledsen om jag hamnar som skyttesoldat eller liknande. Som fet 16 åring började jag styrketräna med siktet inställt på mönstring och värnplikt och efter lite mer än 1,5 år drog jag 8/9 på styrketestet på Sacomässan 85 kg tung... Ha så kul under vår och sommar /Klaus Edited January 28, 2007 by Timmi Quote
Agentorange67 Posted January 28, 2007 Author Report Posted January 28, 2007 Rätta mig om jag nu har fel en liten nackdel att mönstra sent är väl om t.e.x. fallskärmsjägarna bara tar in totalt 100 man som får extramönstra. Sedan kommer Loket nöjd och glad till inskrivningsförättaren och säger att han vill bli fallskärmsjägare, men fjs har redan tagit in sin kvantitet så att det blir ingen extramönstring för Loket hos fjs. Kan det inträffa? Förresten Loket vad hade du för (bort)förklaring till att du ville mönstra senare? Quote
rnc Posted January 28, 2007 Report Posted January 28, 2007 För mig (88:a), verkar det inte vara något problem med EM till FJS trots att jag mönstrade sent på året. Mönstrade i November och EM ligger v. 16/17 som jag fattat det och jag tror det är så att de väntar tills alla har mönstrat innan det bestäms vilka som skall få komma eller ej. Inte ens nu är det väl beslutat när man kommer att få besked om man kallas. Jag har bara fått en informationslapp om att ansökan är mottagen och så vidare. Quote
Loket Posted January 28, 2007 Report Posted January 28, 2007 (edited) Som fet 16 åring började jag styrketräna med siktet inställt på mönstring och värnplikt och efter lite mer än 1,5 år drog jag 8/9 på styrketestet på Sacomässan 85 kg tung... Ha så kul under vår och sommar /Klaus Tackar . Började styrketräna höstas så jag hoppas att jag kommer kunna dra rätt bra på styrketestet. Har alltid haft bra kondition och bra förutsättningar för att få bra kondition så cyklingen satsar jag helt klart på en 9a. Rätta mig om jag nu har fel en liten nackdel att mönstra sent är väl om t.e.x. fallskärmsjägarna bara tar in totalt 100 man som får extramönstra. Sedan kommer Loket nöjd och glad till inskrivningsförättaren och säger att han vill bli fallskärmsjägare, men fjs har redan tagit in sin kvantitet så att det blir ingen extramönstring för Loket hos fjs.Kan det inträffa? Får hoppas att det inte inträffar, men stog väl i någon annan tråd att alla som uppfyller minimum kraven för extra mönstringen blir kallad till extra mönstringen? I alla fall spelar det ingen roll för i dagsläget skulle jag ha 0 chans att bli kallad till extra mönstringen. Förresten Loket vad hade du för (bort)förklaring till att du ville mönstra senare? Att jag för tillfället bor utomlands och det var så kort varsel att det skulle blivit väldigt dyrt med en flygbiljett hem(vilket är sant). Så ringde bara och fråga om det fanns möjlighet att skjuta upp den. Edited January 28, 2007 by Loket Quote
Guest BBQ Posted January 28, 2007 Report Posted January 28, 2007 Om allting går planerat på mönstringen väljer jag. 1. MP med hundförare som inriktning så jag slipper läsa massa lagar. 2. Statsskytte. Det tredje alternativet har jag inte bestämt mig. MP och SSK skiftar platser då och då. Har inte riktigt bestämt mig ännu. Har alltid haft bra kondition och bra förutsättningar för att få bra kondition så cyklingen satsar jag helt klart på en 9a. Folk säger att konditionen inte spelar så stor roll under cyklingen. Det är mest hur bra man hanterar mjölksyrorna i benarna. Men ändå finns det några personer som fick sluta cykla p.g.a. deras höga puls. Så konditionen spelar nog en liten roll trots allt. Hur tränar ni inför mönstringen? Tränar ni specifika muskelgrupper så ni maxar resultanterna muskel- cykelttestet, eller tränar ni hela kroppen så ni är förberedda inför livet i lumpen? Quote
Timmi Posted January 28, 2007 Report Posted January 28, 2007 @ BBQ Tränat kroppen som man gör på gymmet, allt och ingenting typ, nu sedan några veckor tillbaka har jag gått ner till halvkroppspass på gymmet två gånger i veckan och försöker lägga in två kondispass i veckan. Innan dess var det 3-4 gånger i veckan på gymmet med massa småövningar (och de stora mark, hantelpress, böj, militärpress, rodd) Nu är det bara basövningar som gäller. Nu ska jag de sista veckorna innan mönstring köra helvetiskt mkt mjölksyreträning bara för att! /Klaus Quote
rnc Posted January 29, 2007 Report Posted January 29, 2007 (edited) Min åsikt om cykeln och hur mycket som är mjölksyretålighet och "kondition" är att det väger över väldigt mycket för mjölksyretåligheten. Jag hade maxpuls 136 under cykelturen på mönstringen enligt hon som satt och kollade mig. Fick en 8:a på cykeln och hade 20 sek kvar till 9. De flesta kanske känner till att man brukar ha en ungefärlig maxpuls på sig själv genom att ta 220 - ålder; i mitt fal 220 - 18 = 202 - så har man mig som exempel är det ganska uteslutande mjölksyretålighet som frestas på. Edited January 29, 2007 by rnc Quote
Loket Posted January 29, 2007 Report Posted January 29, 2007 Om allting går planerat på mönstringen väljer jag. 1. MP med hundförare som inriktning så jag slipper läsa massa lagar. 2. Statsskytte. Det tredje alternativet har jag inte bestämt mig. MP och SSK skiftar platser då och då. Har inte riktigt bestämt mig ännu. Jag trodde statsskytte var nedlagt? Om det finns kvar är det i alla fall ett väldigt hett altenativ. Har alltid haft bra kondition och bra förutsättningar för att få bra kondition så cyklingen satsar jag helt klart på en 9a. Folk säger att konditionen inte spelar så stor roll under cyklingen. Det är mest hur bra man hanterar mjölksyrorna i benarna. Men ändå finns det några personer som fick sluta cykla p.g.a. deras höga puls. Så konditionen spelar nog en liten roll trots allt. Ok, så hur ska man träna inför cyklingen? Är det cykla med mycket motstånd som gäller? Hur tränar ni inför mönstringen? Tränar ni specifika muskelgrupper så ni maxar resultanterna muskel- cykelttestet, eller tränar ni hela kroppen så ni är förberedda inför livet i lumpen? Jag har delat upp kroppen i tre delar och kör på gymmet. Sen den fjärde dagen är jag ute och springer. Satsar just nu ganska mycket på ben, rygg och axlar eftersom det verkar vara det viktigaste inför styrketestet. Quote
Kaliber600 Posted January 29, 2007 Report Posted January 29, 2007 (edited) [Rykten]Stadsskytte är väl inte nerlagt - de har väl bara typ "tagit lite av skytteprofilen från kompaniet och lagt det på ett annat kompani"? Aja, vet inte riktigt - fanns någon tråd här på forumet om det innan...[/Rykten] Själv skulle man inte ha något emot skytte eller pansarskytte. Tänker försöka få en ledarbefattning, men kommer inte gråta om det inte blir så. Tränar på Gym 3 ggr/vecka, ungefär, och kondis 1-2 gånger per vecka (var lite annorlunda innan snön föll, men det är svårt att springa med 15- ute, och jag har inga skidor...). Tror det ska gå vägen. Edited January 29, 2007 by Kaliber600 Quote
Christer Posted January 29, 2007 Report Posted January 29, 2007 Stadsskytte finns kvar, eller som de nu heter "skyttekompanier med särskild kompetens SIB". Inofficiellt benämns kompanierna stadsskyttekompanier. Dessa är ingående i lättmekbat tillsammans med P4 Wilska kompani. Quote
Guest Sköldberg Posted January 29, 2007 Report Posted January 29, 2007 Hur hinner ni träna specifikt för mönstringen? Idrottar ni och hur lyckas ni kombinera det med sporten ni sysslar med? Jag tränar egentligen inte alls för mönstringen just på grund av ovan. Jag spelar innebandy tre gånger i veckan(två innebandypass + ett konditionspass) och match på helgen. Resterande tid går åt till skolarbete eller det sociala. Jag har alltid varit kass på armhävningar så det har jag kört varje kväll nu i några månader. Annars ser det tyvärr mörkt ut på den fronten. Quote
033 Posted January 29, 2007 Report Posted January 29, 2007 (edited) Stadsskytte finns kvar, eller som de nu heter "skyttekompanier med särskild kompetens SIB". Inofficiellt benämns kompanierna stadsskyttekompanier. Dessa är ingående i lättmekbat tillsammans med P4 Wilska kompani. Det är 6:e och Livkompaniet som utbildar desa på LG, var noga med att ni kollar att ni hamnar på "rätt" kompani när han trycker fram er tjänst (det går att se på IF's dator, även om de ibland påstår att de inte vet ) EDIT: spelling Edited January 29, 2007 by Stratoknaster Quote
Agentorange67 Posted January 29, 2007 Author Report Posted January 29, 2007 (edited) Jag kör bara spinning (som kondisträning) sen början december. Jag kan säga på bara en och halv månad så har jag uthålliga benmuskler, framförallt på ovansidan av låren. Edited January 29, 2007 by Agentorange67 Quote
Raider88 Posted February 3, 2007 Report Posted February 3, 2007 Min åsikt om cykeln och hur mycket som är mjölksyretålighet och "kondition" är att det väger över väldigt mycket för mjölksyretåligheten. Jag hade maxpuls 136 under cykelturen på mönstringen enligt hon som satt och kollade mig. Fick en 8:a på cykeln och hade 20 sek kvar till 9. De flesta kanske känner till att man brukar ha en ungefärlig maxpuls på sig själv genom att ta 220 - ålder; i mitt fal 220 - 18 = 202 - så har man mig som exempel är det ganska uteslutande mjölksyretålighet som frestas på. Hamnade i liknande situation. Min puls låg också där någonstans. Jag klarade en 9a genom pannben och mjölksyretålighet från hockeyns fysträning, som bygger mycket på just mjölksyretålighet. Resurserna är knappa och tiden är begränsad men... beeptestet skulle möjligen vara en idé värd att prova för att mäta konditionen vid mönstringen? Dock skulle detta i och för sig leda till massiva kostnader och svårigheter för PV att hyra in sig i idrottshallar i närheten. Det gäller att ställa kostnad mot effekt, dvs. är det värt alla de miljonerna för att få något mer rättvisande värden avseende testet av fysisk arbetsförmåga vid mönstringen? Tveksamt. Quote
os frontale Posted February 3, 2007 Report Posted February 3, 2007 Min åsikt om cykeln och hur mycket som är mjölksyretålighet och "kondition" är att det väger över väldigt mycket för mjölksyretåligheten. Jag hade maxpuls 136 under cykelturen på mönstringen enligt hon som satt och kollade mig. Fick en 8:a på cykeln och hade 20 sek kvar till 9. De flesta kanske känner till att man brukar ha en ungefärlig maxpuls på sig själv genom att ta 220 - ålder; i mitt fal 220 - 18 = 202 - så har man mig som exempel är det ganska uteslutande mjölksyretålighet som frestas på. Hamnade i liknande situation. Min puls låg också där någonstans. Jag klarade en 9a genom pannben och mjölksyretålighet från hockeyns fysträning, som bygger mycket på just mjölksyretålighet. Resurserna är knappa och tiden är begränsad men... beeptestet skulle möjligen vara en idé värd att prova för att mäta konditionen vid mönstringen? Dock skulle detta i och för sig leda till massiva kostnader och svårigheter för PV att hyra in sig i idrottshallar i närheten. Det gäller att ställa kostnad mot effekt, dvs. är det värt alla de miljonerna för att få något mer rättvisande värden avseende testet av fysisk arbetsförmåga vid mönstringen? Tveksamt. Löpband? Många som har tjall på knäna klarar ju fystesterna just pga att de cyklar och inte springer.. Klarar man inte springa på löpband så klarar inte knäna VPL heller. Quote
Raider88 Posted February 3, 2007 Report Posted February 3, 2007 Min åsikt om cykeln och hur mycket som är mjölksyretålighet och "kondition" är att det väger över väldigt mycket för mjölksyretåligheten. Jag hade maxpuls 136 under cykelturen på mönstringen enligt hon som satt och kollade mig. Fick en 8:a på cykeln och hade 20 sek kvar till 9. De flesta kanske känner till att man brukar ha en ungefärlig maxpuls på sig själv genom att ta 220 - ålder; i mitt fal 220 - 18 = 202 - så har man mig som exempel är det ganska uteslutande mjölksyretålighet som frestas på. Hamnade i liknande situation. Min puls låg också där någonstans. Jag klarade en 9a genom pannben och mjölksyretålighet från hockeyns fysträning, som bygger mycket på just mjölksyretålighet. Resurserna är knappa och tiden är begränsad men... beeptestet skulle möjligen vara en idé värd att prova för att mäta konditionen vid mönstringen? Dock skulle detta i och för sig leda till massiva kostnader och svårigheter för PV att hyra in sig i idrottshallar i närheten. Det gäller att ställa kostnad mot effekt, dvs. är det värt alla de miljonerna för att få något mer rättvisande värden avseende testet av fysisk arbetsförmåga vid mönstringen? Tveksamt. Löpband? Många som har tjall på knäna klarar ju fystesterna just pga att de cyklar och inte springer.. Klarar man inte springa på löpband så klarar inte knäna VPL heller. Kan absolut vara en möjligthet. Farsan skrattade när jag berättade att konditionstestet på mönstringen bestod av ett cykeltest. "Det slutade vi med för 15 år sen" sade han. Han är brandman och deras fystest består av gång och löpning på löpband med rökdykarutrustning. Om vi skippar rökdykarutrustningen och stegrar hastigheten på löpbandet allteftersom nivån höjs tycker jag absolut det låter som en sund idé. Quote
Guest BBQ Posted February 4, 2007 Report Posted February 4, 2007 Att pliktverket använder löpband istället för cyklar är inte en dum idé men jag tror att de väljer cyklarna för den låga kostnaden. Om man inte ät tränad under cyklingstestet kan man ändå så cykla hem ett ganska högt betyg om man har motivation till det. Och sjuksköterskan kan observera dina hjärtslag lättare. Quote
twintip Posted February 4, 2007 Report Posted February 4, 2007 Måste trots att jag annonserat ut att jag inte ska skriva mer här påpeka att om jag inte får extramönstra till KJ så blir jag oerhört besviken.... Erkänner (även om det låter lustigt) att jag kommer bli oerhört besviken över någon annan placering förutom kanske då FJS.... Iallafall till en början. Man brukar kunna smälta de flesta förlusterna efter en viss tid dock (Och antagligen är övriga tjänster bra de med...) Ville bara vara ärlig, är iaf så det känns... Nog fler som känner likadant men som inte tillkännagivit sig. peace out! /twintip Quote
Agentorange67 Posted February 4, 2007 Author Report Posted February 4, 2007 Och sjuksköterskan kan observera dina hjärtslag lättare. Syftar du på att det krävs mindre arbete för kroppen att pruducera en viss effekt på cykel gentemot om man skulle sätta nån på löpbandet för att pruducera samma effekt? Jag går inte emot dej på nått sätt, jag uppfattade inte riktigt vad du skrev bara. Quote
Guest BBQ Posted February 4, 2007 Report Posted February 4, 2007 Jag går inte emot dej på nått sätt, jag uppfattade inte riktigt vad du skrev bara. Strunta i vad jag skrev förut. Jag menar bara att den fysiska arbetsförmågan är lättare att mäta på cykeln än på löpband. Löpbandet visar bara hur bra kondition man har, och konditionen räknas bara som en del av den totala fysiska arbetsförmågan. Quote
Kaliber600 Posted February 4, 2007 Report Posted February 4, 2007 (edited) Varför då kalla det "konditionstest"? Aja, inget att haka upp sig på antar jag... Edited February 4, 2007 by Kaliber600 Quote
Skalman Posted February 4, 2007 Report Posted February 4, 2007 Om allting går planerat på mönstringen väljer jag. 1. MP med hundförare som inriktning så jag slipper läsa massa lagar. 2. Statsskytte. Det tredje alternativet har jag inte bestämt mig. MP och SSK skiftar platser då och då. Har inte riktigt bestämt mig ännu. Du kan inte välja MP med inriktning hundförare. Du blir uttagen till MP på Livskvadron eller MP/Säk på 2. skvadron, och efter GSU:n får du söka till de olika befattningarna, och att bli hundförare är inte direkt det lättaste, dels pga. hög konkurrens om platserna, dels för att det är få platser. I år skulle det bara bli två (!) HF på 2. skvadron sade vår Kapten, men man hoppas ju självklart att de lyckas få fram några hundar till. Quote
Raider88 Posted February 4, 2007 Report Posted February 4, 2007 Jag går inte emot dej på nått sätt, jag uppfattade inte riktigt vad du skrev bara. Strunta i vad jag skrev förut. Jag menar bara att den fysiska arbetsförmågan är lättare att mäta på cykeln än på löpband. Löpbandet visar bara hur bra kondition man har, och konditionen räknas bara som en del av den totala fysiska arbetsförmågan. Ja men å andra sidan... hur många cyklar i lumpen och hur många springer? Quote
Agentorange67 Posted February 4, 2007 Author Report Posted February 4, 2007 Apråpå cykling hur många cyklar samtidigt? Quote
Jonas88 Posted February 4, 2007 Report Posted February 4, 2007 Apråpå cykling hur många cyklar samtidigt? Beror väl på men på regionkontoret i Stockholm var det tre st när jag mönstrade. Quote
Timmi Posted February 4, 2007 Report Posted February 4, 2007 Angående ordningen på de olika testerna, finns det någon ordning? Antar att man måste förbi sjukan innan man får cykla right? Hoppas jag slipper göra IQ-testet först då jag ska vara på plats 0730 ;) /Klaus Quote
Freeman Posted February 5, 2007 Report Posted February 5, 2007 Angående ordningen på de olika testerna, finns det någon ordning?Antar att man måste förbi sjukan innan man får cykla right? Hoppas jag slipper göra IQ-testet först då jag ska vara på plats 0730 ;) /Klaus Mönstringen börjar med en presentation av hur denna går till. Därefter gör du inskrivningsprovet och svarar på lite frågor om dig själv. Sedan kollas EKG, blodtryck, syn, hörsel, längd, vikt och styrka hos sjuksyster. Efter det går man till antingen psykologen, läkaren för att göra en grundligare undersökning (själv fick jag gå in, säga att jag mådde bra, hoppa en gång och sedan var jag klar. Det hela tog 30-40 sekunder) eller cyklingen. Det hela avslutas med inskrivningsförättaren och eventuellt jägartest. När jag mönstra var ordningen följande: Inskrivningsprov >> Sjuksjöterska >> Psykolog >> Läkare >> Cykling >> Jägartest >> Inskrivning Quote
Beafer Posted February 5, 2007 Report Posted February 5, 2007 Angående ordningen på de olika testerna, finns det någon ordning?Antar att man måste förbi sjukan innan man får cykla right? Hoppas jag slipper göra IQ-testet först då jag ska vara på plats 0730 ;) /Klaus Det varierar, men som Freeman skriver så börjar det alltid med en information om hur mönstringen går till. Sen kan man antingen börja inskrivningsprovet eller med hälsoundersökningen. Quote
Recommended Posts