Jump to content

Eldkastare

Recommended Posts

Posted
fu Frippe, du har så rätt i att det är skillnad på eldkastare och eldsprutor...

Eldsprutor = sprutar eld (gasdrivna)

Eldkastare = sprutar brinnande vätska så som napalm! Så det räcker att bara blåsa över fi lite lätt så fortsätter napalmen att brinna så fint på dom!

Tror i allafall det var så... Annars får ni gärna rätta mig!

Mvh: Völund

Så här är det

Eldkastare: Samlingsnamn för eldsprutor och vapen som skjuter brandammunition.

Eldsprutor: Vapen som spruter ut brandmedel ur ett munstycke. Kan vara personburet, vagndragaet eller fordonsmonterat.

Det finns flera modeller på eldkastare. RPO är en av dem. Det är en brandspränggranat som är monterad i vad som ser ut som en RPG18.

Det är inte en FAE eftersom den har både oxidant (syregivare) och brandämne i samma behållare tiii skilnad från FAE:er som är beroende av luftens syre. Det gör att den fungerar med god  sprängkraft  även i trånga utrymmen som inne i lägenheter etc. Sekundäreffekt i hus är att den trycker en brandvåg framför sprängfronten så att en hinna av brandämne täcker allt även i sidoutrymmen som rum längs en korridor etc. Oerhört effektiv.

Ett annat exempel är den tyska HaFla (Handhelden FlammenWerfer TROR jag att det står för) som ser ut som en 40mm grk-tillsats som sätts fast på ett pistol handtag med kolv. Den skjuter en granat som sprider ut röd fosfor på 4*20m när den smäller. Gjord för att rensa bunkrar och hus.

Mycket obehaglig.

• 9 months later...
  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
fu Frippe, du har så rätt i att det är skillnad på eldkastare och eldsprutor...

Eldsprutor = sprutar eld (gasdrivna)

Eldkastare = sprutar brinnande vätska så som napalm! Så det räcker att bara blåsa över fi lite lätt så fortsätter napalmen att brinna så fint på dom!

Tror i allafall det var så... Annars får ni gärna rätta mig!

Mvh: Völund

Så här är det ™

Eldkastare: Samlingsnamn för eldsprutor och vapen som skjuter brandammunition.

Eldsprutor: Vapen som spruter ut brandmedel ur ett munstycke. Kan vara personburet, vagndragaet eller fordonsmonterat.

Det finns flera modeller på eldkastare. RPO är en av dem. Det är en brandspränggranat som är monterad i vad som ser ut som en RPG18.

Det är inte en FAE eftersom den har både oxidant (syregivare) och brandämne i samma behållare tiii skilnad från FAE:er som är beroende av luftens syre. Det gör att den fungerar med god  sprängkraft  även i trånga utrymmen som inne i lägenheter etc. Sekundäreffekt i hus är att den trycker en brandvåg framför sprängfronten så att en hinna av brandämne täcker allt även i sidoutrymmen som rum längs en korridor etc. Oerhört effektiv.

Ett annat exempel är den tyska HaFla (Handhelden FlammenWerfer TROR jag att det står för) som ser ut som en 40mm grk-tillsats som sätts fast på ett pistol handtag med kolv. Den skjuter en granat som sprider ut röd fosfor på 4*20m när den smäller. Gjord för att rensa bunkrar och hus.

Mycket obehaglig.

RPO:Vapen från 70-talet, omladdningsbart på samma sätt som t.ex LRAC-89,SMAW&RPG-29, skjuter en napalmraket

RPO-A:Började användes i Afghanistan på 80-talet. Ett engångsvapen som skjuter en FAE raket

RPO-A har så gott som helt ersatt RPO i ryska armén

Posted (edited)
Är det någon som vet vad det är flr eldkastare som Stormare använder på Tundran i filmen Hamilton? En lika dan finns även med i en blåkläder reklam.

Är det något land som använder eldkastare fortfarande, officielt dvs

Ps grattis till mojo för hans jundrade inlägg

Med Flamberade Hälsningar

Dagge

Det som används då är en eldspruta, inte en eldkastare...

En eldkastare är ett granatgevär som skjuter en napalmgranat.

//Kiwi, språkvårdare, pyrotekniker, pyroman och bessewisser

Edited by Kiwi
Posted

Jag har bara väntat på den här tråden ända sedan jag såg Eldspruta M/41 i något reglemente :/

Att ryssarna fortfarande använder dylika tingestar förvånar väl kanske inte någon? Speciellt sedan ingen har någon koll på vad de pysslar med nere i Tjetjenien...

/Forsberg

Posted

Så vitt jag vet är det inte förbjudet att använda eldkastare, Sverige använder de bara inte, för att det är ett överjävligt elakt vapen. Detta säger SoldF, 2001:

"Eldsprutor kan vara burna, med en räckvidd på eldstrålen om max 50 meter. De kan även vara fordonsmonterade med en räckvidd på eldstrålen om max 200 meter.

flammenwerfer41-03.jpg

Stormpionjärer hade eldkastare som u-vapen, vilka gjorde en oerhörd nytta i deras lösande av upg.

Vidare kan sägas att jänkarna försökte få sina eldkastare att först slunga ut vätska för att därefter antändas explosionartat, för att få max effekt (syreförbränning) mot bunkrar

Jo, lumpen som stormpionjär hade varit något. Och vilka muckar-t-shirtar:

Grillat är godast!

Posted (edited)

Det var ett himla tjafs om "Genevekonvensionen" och onödigt lidande. Det är Haagkonvensionen det ska vara!

Artikel 23 e i den från 1907, som gäller än idag (med diverse tillägg och ändringar) säger följande:

"...it is especially forbidden -  To employ arms, projectiles, or material calculated to cause unnecessary suffering;"

Haagkonvensionen på engelska (www.yale.edu)

Edited by -Archon-
Posted
Haegg: Då var min hjärna alltså inte ute och svävade helt? Hmm... Nåja, nån gång ska vara den första! :D

Här står lite om fältpolisen och deras användning av eldspruta m/41. http://www.geocities.com/Athens/8088/fpolis4.htm

Fascinerande.

Tanken bakom att förlägga utbildningen till mindre orter var nog god eftersom det fortfarande inte går några rykten i bygden om fältpolisförbanden som utbildades i Leksand och det vet ju ni lika bra som jag att sådana saker har en förmåga att dyka upp som rykten, men icke så i Dalarna. Jag har iallafall inte hört något och då tror jag ändå att jag hört ganska många rykten från dalregementet.

Nu bor jag iofs inte i Leksand utan 5 mil söderut men ändå.

Posted
Jag har bara väntat på den här tråden ända sedan jag såg Eldspruta M/41 i något reglemente :D

Att ryssarna fortfarande använder dylika tingestar förvånar väl kanske inte någon? Speciellt sedan ingen har någon koll på vad de pysslar med nere i Tjetjenien...

/Forsberg

Ännu bättre... RPO och RPO-A utvecklades för bruk mot bl.a. Muhjadein. Var bara att blåsa iväg ett par och så var det klart...

Lustigt att jänkarna använde "Hellfire" för samma uppgift...

Posted
Så vitt jag vet är det inte förbjudet att använda eldkastare, Sverige använder de bara inte, för att det är ett överjävligt elakt vapen. Detta säger SoldF, 2001:

"Eldsprutor kan vara burna, med en räckvidd på eldstrålen om max 50 meter. De kan även vara fordonsmonterade med en räckvidd på eldstrålen om max 200 meter.

Stormpionjärer hade eldkastare som u-vapen, vilka gjorde en oerhörd nytta i deras lösande av upg.

Vidare kan sägas att jänkarna försökte få sina eldkastare att först slunga ut vätska för att därefter antändas explosionartat, för att få max effekt (syreförbränning) mot bunkrar

Jo, lumpen som stormpionjär hade varit något. Och vilka muckar-t-shirtar:

Grillat är godast!

Jo fast det finns ju också en massa böcker och info om person minor i svenska Försvaret.

Detta trots att en massa länder skrivit på förbud om dem

Posted

Knappast konstigt eftersom ryssen och jänkarna inte skrivit på Ottawa konventionen mot trupp minor. Vi utbildar inte på dem längre men vi måste ju veta hur vi får bort dem. Inget konstigt alls.

Jag vill ha tillbaks truppmina 9, vilken MacGyver- grej! Behöver ju inte använda den som mina, är ju funkis som vapen också

Posted
Knappast konstigt eftersom ryssen och jänkarna inte skrivit på Ottawa konventionen mot trupp minor. Vi utbildar inte på dem längre men vi måste ju veta hur vi får bort dem. Inget konstigt alls.

Jag vill ha tillbaks truppmina 9, vilken MacGyver- grej! Behöver ju inte använda den som mina, är ju funkis som vapen också

Det är väl det där röret från "terroristväskan" eller? Jag har för mig att jag sett den iaf ...

Posted

Jupp ett trevligt rör som 125g sprängdeg passar i. Går att använda till det mesta ifrån truppmina till fo mina över larmmina, hgr, rör lng, ljuspistol. Finns i en gammal bok typ "beskrvn landmin mtrl. Kommer inte ihåg namnet på boka

Posted
Jupp ett trevligt rör som 125g sprängdeg passar i. Går att använda till det mesta ifrån truppmina till fo mina över larmmina, hgr, rör lng, ljuspistol. Finns i en gammal bok typ "beskrvn landmin mtrl. Kommer inte ihåg namnet på boka

Det var väl minsprängsats 9 eller nåt som väska hette. Vi fick genomgång på den under sprängutbildningen. Såg ut som något som IRA hade tagit fram.

Posted

Den historia/skröna jag har hört om eldkastare var att Sverige hade den tills den förbjöds i vilken konvention det nu var. Man döpte då om den till "Avlövare" eller motsvarande och hade kvar den i organisationen ett tag till innan den så småningom helt försvann. Helt underbart att röja skottfält med eller?

Posted

När Strv 103 utvecklades, så var det tänkt att höger bandhylla skulle förses med eldkastare.

När de första o-serievagnarna och för den delen A-vagnarna kördes i terräng,så fann man att

luftinsuget till kolvmotorn var felplacerat,proppades igen med löv och skräp etc.

Det gamla insuget var placerat på frontpansaret intill hö. bandhylla och alldeles innanför flytbälgen.

Omkonstruktion var nödvändig och insuget flyttades till hö. bandhylla efter det så dög bandhyllan endast till

att förvara en presenning i.

Man kan än idag se spåren av det gamla insuget i form av en täckplatta alldeles nedanför bandhyllan(detta gäller i.a.f. A-serien hur det är med B-serien kommer jag inte ihåg,möjligt att det gjordes ändringar i

produktionslinen så att det aldrig blev något hål där.

mvh

Ro/kn mmz

Posted

Det var nytt för mig.

Jag vet att man hade tankar på en 20mm Akan i högra lådan motsv. ksp på vänster sida men någon eldkastare har jag aldrig hört talas om.

The Swede :huh:

Posted

20 mm Akan var tänkt att sitta huvmonterad på den "gamla" huven,den utan periskop.

Mig veterligt så fanns det inga vagnar med eldkastare eftersom k60 insuget gjordes om så tidigt

i utveckligsskedet,sen kan det ju hända att det inte skulle ha blivit en eldkastare i slutändan ändå p.g.a.

andra orsaker än utrymmesbrist.

mvh

mmz

Posted
Är det någon som vet vad det är flr eldkastare som Stormare använder på Tundran i filmen Hamilton? En lika dan finns även med i en blåkläder reklam.

Är det något land som använder eldkastare fortfarande, officielt dvs

Vill minnas att jag sett "Eldkastare" för civilt bruk, då mest sör svedjebruk och gräsbränning, borde ju även fungera på bryggor vid kärning motsv, Det finns ju ISF oxå bärbara gas agregat för svets, det borde gå att sätta på ett brännarmunstycke på en sådan även om räckvidden inte blir den bästa...

Men det går ju att fubba till i filmerna sedan...

Men jag skall rota lite med ett par Ingsoldater som jag känner..

//Stewe

• 5 months later...
Posted

Vi på NBC pluton hade 3-4 st eldsprutor, dock inte i den form som tyskarna och ryssarna har haft. De används bl.a till skyddsavbränning när man ska "göra" tillfälliga ammunitionsdepåer, de drivs av diesel och eldstrålen blir sällan längre än 2 meter. De har även använts till avlusning, då har man bytt munstycket mot nåt som liknade en dammsugarslang och sprutade avlusningsmedel innanför kläderna på folk. Det resulterade dock ofta i att de blev allvarligt sjuka då det inte var så nyttigt.

"Eldsprutan" är gjord så att det finns 2 tankar på ryggen, en för diesel och en för avlusningsmedel (används inte längre), bakom dom sitter en liten motor (39 cc om ja inte minns fel) som driver alltihopa.

• 3 weeks later...
Posted

Eldsprutan ingick i pionjärplutonen som fanns på specialkompaniet (det hette faktiskt så) eller 14.e kompaniet i infanteriregementet på 1940-talet och framåt. Jag snackade med en som var instruktör på nyss nämnda plutonstyp 1956, nämligen. Det fanns två sprutor per pluton, och en rad andra roliga grejer som stångladdningar och annat.

Eldsprutor användes även rätt flitigt av Sovjets marininfanteri i vagnen TO-55. Här var den med kanonen parallellkopplade kulsprutan utbytt mot en eldkastare. Även USA hade eldkastarstridsvagnar, byggda på M48-vagnen. TO-55 fanns kvar i marininfanteriets organisation rätt länge, enligt hörsägen pga av att det inte fanns någon TO-72. :D

Posted
Haegg: Då var min hjärna alltså inte ute och svävade helt? Hmm... Nåja, nån gång ska vara den första! :blink:

Här står lite om fältpolisen och deras användning av eldspruta m/41. http://www.geocities.com/Athens/8088/fpolis4.htm

Kimster: OT, men jag kunde inte hålla mig. Här står det ju om ett "slagkraftigt elitförband" :/ . Apropå en viss tråd för länge sen när du ansåg att det inte fanns nåt elitförband i Sverige i nuläget. Gällde det även bakåt i tiden?

Posted

Under WW2 så använde de allierade eldkastare monterade på Sherman-vagnar. Bränslet till vapnet drogs efter på en släpvagn.

Tydligen ett av de effektivaste sätten att slå ut bunkrar och nergrävda krypskyttar på... Men t.o.m. de som använde dessa vapen tyckte att det var på gränsen till för grymt.

Posted

inte bara shermans

även Brencarriers, Churchill och Grant fanns i versioner med eldkastare.

Dock har jag bara sett en enda bild på en Grant med eldkastare så den verkar inte ha varit så vanlig.

Någon som vet mer?

Posted

Framförallt var det väl så att det var Churchill (Crocodile) som hade en liten bränslekärra på släp, har aldrig sett en Sherman med sådant släp.

Men jag kan ju ha missat det förstås. :blink:

The Swede :Malaj:

Posted (edited)

Jag har heller inte sett någon sherman med släpvagn för detta ändamål..men men...

detta är en utav sherman eldkastar-typerna

M4_w_Flamethrower-1.jpg

EDIT: Stavar som en K3-jägare

Edited by Pansardvärg
Posted
Framförallt var det väl så att det var Churchill (Crocodile) som hade en liten bränslekärra på släp, har aldrig sett en Sherman med sådant släp.

Men jag kan ju ha missat det förstås. :D

The Swede :)

Jag trodde och har bara sett (på alla andra bilder utom dvärgens) att det var kulsprutan som satt i fronten man bytt ut mot en eldkastare.

Detta gjorde man väl även på en hel del pz3 och 4 om jag inte är helt ute och cykl