Jump to content

Eldkastare

Guest

Recommended Posts

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min farfar som låg inne under ww2 berättade att dom tränade med eldkastare mot halmgubbar i bunkrar. han låg vid luftvärnet. i dagsläget däremot används det nog knappast längre. kanhända på tanks isåfall. vet att usa använde eldkastande pansar i vietnam.

Så vitt jag vet så används inte eldkastare i svenska försvaret längre...(Kankse i Utb/nöjes användning, men inte "seriöst").

Detta pga att det faktiskt inte finns något praktiskt anv. område... Sen är det väldigt grymt att elda någon, finns säker något om det i geneve konv. som förbjuder det, inte helt fel kanske...

Den användes ju för att röja ut bunkrar och dyl, viket du idag nästan gör bättre med en Spränghgranat idag. Sen är finns ju det faktum att någon måste bära eldkastaren, och någon gång så kommer det en kula in i tanken och Wfoom! gruppen är grillpinnar ("saving private ryan" någon?)

eldspruta m/41 lr något vånt tror jag har funnits

Stämmer gott, "Eldspruta M/41"

Ur SäkI från 1952:

"2804. Strålen kan delvis återkastas om avståndet till målet är kort.

Använd icke eldspruta, då avståndet till målet understiger 3m, om icke mynningen kan införas i skottglugg e d."

Lite kul, som kuriosa kan nämnas att i USA räknas inte eldkastare som skjutvapen och säljs utan någon kontroll, i motsats till helautomatiska vapen.

Är det någon som vet vad det är flr eldkastare som Stormare använder på Tundran i filmen Hamilton? En lika dan finns även med i en blåkläder reklam.

Är det något land som använder eldkastare fortfarande, officielt dvs

Ps grattis till mojo för hans jundrade inlägg

Med Flamberade Hälsningar

Dagge

Är det något land som använder eldkastare fortfarande, officielt dvs

Jag TROR men jag är inte säker på att Schweitz använder eldkastare

Jag har bestämt för mig att aldkastare går under "Onödigt lidande" och är förbjuden enligt Genevekonventionen. Jag har inget att styrka det med dock. Något har vi skrivit på, annars hade eldkastare fortfarande varit i drift. Eldkastare 2000?

Casca

Guest Lt. payne

Kom att tänka på en mening i en av Sven Hassels böcker..

" En närstrid på 10-12 meters avstånd med kulsprutepistoler och eldkastare får till och med Djävulen att blekna av skräck."

Ligger en poäng där...

Nu är jag ute på lite tunn is, men är det inte skillnad på eldkastare och eldspruta? Jag tror att eldspruta är den som man bär och eldkastare är den som sitter på tanks o dyl.

Jag har också för mig att det fanns nåt som hette stormpionjär, (coolt namn! :) ) och deras uppgift var bl a att slå ut bunkrar och då var eldspruta en bra beväpning...

Som sagt, detta är inget jag har belägg för utan bara tankar som svävade långt bak i hjärnans domäner och som tog sig fram nu när ni förde ämnet på tal! ;)

När jag gjorde lumpen kom jag i kontakt med en gammal major som hade varit stormpionjär. Precis som du säger, Fu Frippe, så hade de eldkastare (eldspruta). Regementet hade sparat en eldspruta som hängde på regementsmuseet och han förevisade gladeligen detta mycket (psykologiskt)effektiva vapen.

Ja, jag tyckte också att det var lite väl tung beväpning för polisuppgifter, men sen såg jag att de hade rensningsuppgifter också! Upplösande av demonstrationer med eldspruta ger en hel del konstiga tankebilder, ja! :devil

Jag kan tillägga att näst efter helikoptrar så är nog eldspruta mitt favoritvapen! :) Jag hade gärna släpat runt på den under min lumpartid, men så är man väl lite pyroman också...

Sen hade det varit rätt kaxigt att kunna säja att man gjorde lumpen som "stormpionjärplutonsbefäl"... :)

Är inte Internet underbart? http://home.swipnet.se/~w-25081/doc2.htm

Hej...

fu Frippe, du har så rätt i att det är skillnad på eldkastare och eldsprutor...

Eldsprutor = sprutar eld (gasdrivna)

Eldkastare = sprutar brinnande vätska så som napalm! Så det räcker att bara blåsa över fi lite lätt så fortsätter napalmen att brinna så fint på dom!

Tror i allafall det var så... Annars får ni gärna rätta mig!

Mvh: Völund

Ryska armén använder ett engångsvapen av P-skottstorlek som kallas RPO. Det är inte frågan om napalm utan areosol. I ryssland kallad dom för vakumbomber (de finns även i raketartelleri variant på T-72 chassi och kallas då TOS-1). Man kan säga att den funkar som en vattenbalong bed en braständare fäst i bakändan. Behållaren skjuts i väg och krossas mot något hårt (t.ex en husvägg), areosolen sptrids då ut som vatten ur en vattenbalong och efter typ 0.01 sekunder så tänder tändsatsen (braständaren) POOOOFFFF. Det förekommer nästan ingen splitterverkan med det brinner som F-N och trycket ska tydligen motsvara en direktträff med 12 cm granatkastare. Vapnet användes i Grozny för att rensa ut vad ryssarna kallar skäggiga rebeller.

Kolla här, sidan är på ryska men det finns bilder.  http://www.army.lv/Oruzhie/Ognemet/RPO/RPO.htm