dxl Posted November 6, 2006 Report Posted November 6, 2006 Jag tänkte mest på de flesta amrikanska filmer allt från full metal jacket till nakna pistolen, "He died in the name of honor" Dom gör det till en stor grej. Jag ska väl säga att jag är extra känslig när USA gör det, eftersom jag mer eller mindre hatar dom efter allt skit program på discovery.youtube.com/watch?v=ofM11nPzFo0[/url] Ja för det är ju USA som stat som producerar och visar alla skitprogram på discovery... eller? Vad är det för fel att dö med ära? Visst har det efter 1918 blivit lite utav en skiten klysha, men om man nu som soldat ändå ska dö för något, då är det väl knappast något negativt att dö med stolthet för något man ärar? (Nu är vi så OT här så snart kommer vi få straffkomendering eller nått) Quote
Gerle Posted November 7, 2006 Report Posted November 7, 2006 Samma jävla jänkar tema "honor"... 1) Märklig kommentar från nån som använder "En gång patriot alltid patriot..." som signatur, tycker jag. 2) Hat är ett starkt ord, mindre sånt och mer förståelse för andra så skulle världen nog fungera bättre. 3) OT men jag måste: särskrivning är ofta fel i svenska, men du kanske har anglifierats utan att märka det? :P Är svenska ditt förstaspråk, och i så fall, har du någon form av dyslexi eller liknande? Om du inte har dyslexi och inte heller har nåt annat språk som hemspråk el dyl, korrekturläser du överhuvudtaget vad du skrivit innan du trycker på skicka-knappen? Jag börjar tröttna på alla snorungar som skriver vad som helst hur som helst och sedan tror att deras hafsigt skrivna dravel ska ta upp min värdefulla tid, speciellt om de inte orkar formulera sammanhängande meningar och tankegångar. Om det här inte gäller dig, strunta i det jag sagt, men "if the shoe fits, wear it". Quote
Agentorange67 Posted November 7, 2006 Report Posted November 7, 2006 Jag tänkte mest på de flesta amrikanska filmer allt från full metal jacket till nakna pistolen, "He died in the name of honor" Dom gör det till en stor grej. Jag ska väl säga att jag är extra känslig när USA gör det, eftersom jag mer eller mindre hatar dom efter allt skit program på discovery.youtube.com/watch?v=ofM11nPzFo0[/url] Ja för det är ju USA som stat som producerar och visar alla skitprogram på discovery... eller? Vad är det för fel att dö med ära? Visst har det efter 1918 blivit lite utav en skiten klysha, men om man nu som soldat ändå ska dö för något, då är det väl knappast något negativt att dö med stolthet för något man ärar? (Nu är vi så OT här så snart kommer vi få straffkomendering eller nått) Samma jävla jänkar tema "honor"... 2) Hat är ett starkt ord, mindre sånt och mer förståelse för andra så skulle världen nog fungera bättre. 3) OT men jag måste: särskrivning är ofta fel i svenska, men du kanske har anglifierats utan att märka det? :P Är svenska ditt förstaspråk, och i så fall, har du någon form av dyslexi eller liknande? Om du inte har dyslexi och inte heller har nåt annat språk som hemspråk el dyl, korrekturläser du överhuvudtaget vad du skrivit innan du trycker på skicka-knappen? Jag börjar tröttna på alla snorungar som skriver vad som helst hur som helst och sedan tror att deras hafsigt skrivna dravel ska ta upp min värdefulla tid, speciellt om de inte orkar formulera sammanhängande meningar och tankegångar. Om det här inte gäller dig, strunta i det jag sagt, men "if the shoe fits, wear it". Vad ska man börja? Det jag inte gillar med usa är att alla patriooter, och att dom tror att dom är så jävla bra fast dom inte är det. Varför? SR-71 så kallat stealth plan funkade mindre bra när den stötte på viggen. Eller varför inte ta m16=it likes to jam! Fox news och Cnn säger väl aldrig nåt dåligt om usa. Inte något stårt fel som usa har gjort. I fall nån tittare själv ringer in och säger nåt dåligt om usa så blir han sågad direkt. I Got bogies all over me! Quote
Fu Dahlberg Posted November 7, 2006 Report Posted November 7, 2006 Vad ska man börja? Det jag inte gillar med usa är att alla patriooter, och att dom tror att dom är så jävla bra fast dom inte är det. Varför? SR-71 så kallat stealth plan funkade mindre bra när den stötte på viggen. Eller varför inte ta m16=it likes to jam! Fox news och Cnn säger väl aldrig nåt dåligt om usa. Inte något stårt fel som usa har gjort. I fall nån tittare själv ringer in och säger nåt dåligt om usa så blir han sågad direkt. I Got bogies all over me! Ett ord... Tjurbajs.... Ett tips... 1. Tänk igenom det du skall skriva.. 2. Formulera dig väl... 3. Kolla så du har faktan på din sida... 4. kolla så du faktiskt vet vad du talar om (iom punkt 3) 5. Läs igenom det du skrivit och reflektera över att det ser bra ut. Quote
Erik_G Posted November 7, 2006 Report Posted November 7, 2006 Utan att ha sett vare sig den svenska eller den amerikanska filmen kan jag ändå drista mig till att skriva. Jag kan nämligen med tämligen stor exakthet gissa mig till hur de är. Jag antar att jämförelsen svensk "actionthriller" och amerikansk "actionthriller" har ungefär samma saker gemensamt som en amerikansk rekryteringsfilm och en svensk dito. Ni har berört det lite lätt, men jag tror det förtjänas att förtydligas. Svenskar och amerikaner fungerar olika. Vi är olika kulturellt betingade, på gott och ont. Det intryck jag har fått av USA och amerikaner är att det är helt rätt att slå sig för bröstet och tala om att man är bra. Något som vi svenskar finner direkt motbjudande (Jante 1.0). Amerikaner är "suckers" för känslor, vajande flaggor, nationell gemenskap. Vi i sverige säger ju knappt pip till våra grannar, samhörighet med varandra? Nä, knappt ens inom släkten. Vill man sälja något till en amerikan kan man inte använda samma "språk" som om man vill sälja något till en svensk. Varför? SR-71 så kallat stealth plan funkade mindre bra när den stötte på viggen. Eller varför inte ta m16=it likes to jam! Ja, för viggen är en sån mean green fighting machine.. Eller så beror lyckade genskjutningar av Blackbirden helt enkelt på att de åkte i samma spår varje gång de passerade, och att de dessutom hade garden nere? SR-71 är dessutom inte osynligt för radar, inget flygplan är det. Däremot har den en radarsignatur som är bra mycket mindre än dess fysiska storlek, vilket är rätt bra, för att vara konstruerad på 50-60 talet. Sen verkar det som att de löste de värsta problemen med M-16 redan någon gång på 70-80-talet. Tror det skrivits ett par skärmmeter text om detta i kasunen. Det finns mycket dåligt man kan säga om USA, det finns också en hel del bra. Precis som man kan säga en hel del dåligt och bra om Sverige. Men denna tråden handlar om U.S.A´s nya rektyteringsvideo, så det får bli någon annanstans. /E Quote
molin_visby Posted November 7, 2006 Report Posted November 7, 2006 Här kommer jag in med en avstickare: Någon som vet om man kan få tag på musiken till filmen någonstans. Eller den kanske bara är gjord för filmen. Men skön är den ialla fall Quote
Forumsledning Kimster Posted November 7, 2006 Forumsledning Report Posted November 7, 2006 en kvalitativ gissning är att den är skriven just för den videon... nått måste de fan har nyproducerat.. Quote
odenmedic Posted November 8, 2006 Report Posted November 8, 2006 (edited) Mark Isham sa Google Edited November 8, 2006 by odenmedic Quote
eskil Posted November 8, 2006 Report Posted November 8, 2006 Varför? SR-71 så kallat stealth plan funkade mindre bra när den stötte på viggen. Eller varför inte ta m16=it likes to jam! SR-71 byggdes långt innan "stealt" var uppfunnet. Den byggdes för att kunna flyga högre och snabbare än något annat (och det kan den fortfarande), inte för att vara osynlig. Sedan tror jag att du blanar ihop amerikanska M16 med britiska SA80 när det gäller benägenheten till eldavbrott. Visserligen kan man inte fylla vapenlådan med sand och fortsätta skjuta som om inget hade hänt som med AK47:an, fast å andra sidan så har man med en M16 en hyffsad chans att faktiskt träffa mål på längre avstånd än 200m. Quote
Gerle Posted November 8, 2006 Report Posted November 8, 2006 Vad ska man börja? Om det inte är för svårt så kan du ju alltid börja med att följa Fu Dahlberg "Fem steg till ett någotsånär läsbart inlägg" och när det är avklarat svara på mina frågor om huruvida svenska är sitt förstaspråk och om du är dyslektiker. Om jag får svar på det vet jag om jag ska fortsätta läsa dina inlägg eller om jag kanske borde ägna mig åt annat. Deal? Quote
TForce Posted November 11, 2006 Report Posted November 11, 2006 Här är lite om hur de gjorde Army Strong http://www.army.mil/-news/2006/11/09/568-t...of-army-strong/ Quote
Vinter Posted November 11, 2006 Report Posted November 11, 2006 Army strong: Försöker få amerikanska ungdomar att skriva kontrakt på xx antal år och förhoppningvis stanna kvar till pension. Svensk rekrytering: Försöker få svenska ungdomar/och fd vpl att bli intresserade av utlandstjänstgörning och eventuellt kortare tjänster etc. Lite olika perspektiv. Och mycket olika grund förutsättningar. Inte många svenska ungdomar som får höra militärer hålla tal till eleverna på en gymnasieskola när dom tar studenten osv. Quote
RicJac Posted January 13, 2007 Report Posted January 13, 2007 Inte många svenska ungdomar som får höra militärer hålla tal till eleverna på en gymnasieskola när dom tar studenten osv. Jag undrar, med tanke på ateisternas högljudda motstånd mot kyrkliga skloavslutningar, hur många pacifistiska/anti-militaristiska föråldrar som skulle protestera på DN Brännpunkt om något sådant infördes på nationell basis. Typiskt att det här landet är befolkat av en stor skara idioter som är emot allting som är rätt och riktigt... Quote
Squiddy Posted April 13, 2007 Report Posted April 13, 2007 ingen som vet mer om låten och om det går att få tag i den? Quote
3924 Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 Jag detta var amerikansk så det förslog, inte något som jag personligen skulle vilja se i svensk tvruta. Nej att sätta sig själv på höga hästar och tycka att man är bäst är inget jag blir imponerad av. Filmen saknade allt för mycket den komplexitet och kravbild som jag anser bör ligga till grund för en god soldat. Han bör då hälls vara lite mer vidsynt och insiktsfull att han inte håller på med att smeta bladguld på sig själv. Tumme ner. Quote
VMI2002 Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 Trakigt att det blir som vanligt - nar man skall diskutera nagot som har koppling till USA sa blir det pa studs rahets mot allt amerikanskt, eller ett forsvar for allt amerikanskt. Det ar trakigt att det blir en sadan lasning (at vilket hall det an ma vara) i huvudet pa manga manniskor nar det galler USA.... Quote
VMI2002 Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 Vad ska man säga? Dom kan det där med propaganda, jänkarna... I grunden sa handlar det om kulturskillnad mellan USA och Europa. I Europa finns det implicita gemensamma namnare som haller ihop lander och folk. Detta finns inte i USA, och da maste man istallet konstruera en nationell identitet/ideologi som alla i landet kan ga med pa. Och det har val funkat ratt bra, i det stora hela. Det ar val fantastiskt att ett land som USA med sa manga religioner, raser, och beteende kan komma overrens nagot sa nar val. I manga andra kontexter hade anstallts utrensningar och fortryck med liknande befolkninsupplagg.... Quote
3924 Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 Trakigt att det blir som vanligt - nar man skall diskutera nagot som har koppling till USA sa blir det pa studs rahets mot allt amerikanskt, eller ett forsvar for allt amerikanskt. Det ar trakigt att det blir en sadan lasning (at vilket hall det an ma vara) i huvudet pa manga manniskor nar det galler USA.... Jag är inte alls emot allt som amerikanskt inte alls (sorry om du uppfattade det så), Jag ser bara att när det gäller den bild den amerikanska försvarsmakten vill ge av sig själv inte kanske är vad jag skulle vilka se som reklam i svensk tv för Sveriges försvarsmakt. Jag menar att ”alla” vet att USA har värden största försvarsmakt ingen påstår något annat. Ändå verkar det som att de måste proklamera sin storhet, varför är det så? Det verkar att man känner en rädsla för omvärlden och att det man ser som en lösning och det sätt man skapar sin trygghet är genom att skrika ut sin styrka. Jag vet inte om du ser min syn på det hela eller om jag kan göra mig tillräckligt begriplig. Det är inte en allmän kritik att alla amerikaner och USA utan kanske ett tipps att sätta sig ner och ta det lite lugnare och grunda i tanken att man är tillfreds med det man kan (utan att sluta utvecklas) och bygga på sin ödmjukhet mot alla människor både vänner och fiender. Quote
Kryptörn Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 Britterna har ju "Be the best" som sin slogan. Med risk för att dra tråden offline länkar jag till några spoofs på British Armys annonskampanj: Cavalry Officer Infantry Officer Royal Artillery Officer CVHQ RA* Officer *CVHQ RA Quote
3924 Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 Britterna har ju "Be the best" som sin slogan. Med risk för att dra tråden offline länkar jag till några spoofs på British Armys annonskampanj: Cavalry Officer Infantry Officer Royal Artillery Officer CVHQ RA* Officer *CVHQ RA "Be the best" skiljer sig mycket till att utrycka sig i ordalag så som "We are the best" enligt min tycke. Men jag kanske är ensam om att se det så här, inte vet jag. Quote
VMI2002 Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 Jag är inte alls emot allt som amerikanskt inte alls (sorry om du uppfattade det så), Jag ser bara att när det gäller den bild den amerikanska försvarsmakten vill ge av sig själv inte kanske är vad jag skulle vilka se som reklam i svensk tv för Sveriges försvarsmakt. Jag menar att ”alla” vet att USA har värden största försvarsmakt ingen påstår något annat. Ändå verkar det som att de måste proklamera sin storhet, varför är det så? Det verkar att man känner en rädsla för omvärlden och att det man ser som en lösning och det sätt man skapar sin trygghet är genom att skrika ut sin styrka. Jag vet inte om du ser min syn på det hela eller om jag kan göra mig tillräckligt begriplig. Det är inte en allmän kritik att alla amerikaner och USA utan kanske ett tipps att sätta sig ner och ta det lite lugnare och grunda i tanken att man är tillfreds med det man kan (utan att sluta utvecklas) och bygga på sin ödmjukhet mot alla människor både vänner och fiender. Nej, det var inte ditt inlagg som fick mig att hanga lapp. Det var den andra herren som tidigare pastod att han "hatade USA" da han ogillade nagon Discoverydokumentar. Da har man riktigt tappat alla referenser - nar man hatar ett land, och 300 miljoner manniskor, darfor att man tycker mindre bra om ett tv-program...... Quote
Hannes Posted May 11, 2007 Report Posted May 11, 2007 Säga vad man vill om jänkarna, men de är ena jävlar på propaganda. Quote
trädet Posted May 11, 2007 Report Posted May 11, 2007 jag måste säga att man fick uttrycket av att USA är bäst i denna film. Det är ganska sorgligt att dom måste uttrycka sig på detta sätt... Men Jänkarna är ju på sitt sätt, och dom är ju duktiga på mycket annat. men 10/10 för musiken Quote
C DK012 Posted May 11, 2007 Report Posted May 11, 2007 Vad ska man säga? Dom kan det där med propaganda, jänkarna... Säga vad man vill om forumet, men de är ena jävlar på att upprepa sig... Quote
1314 Posted June 23, 2007 Report Posted June 23, 2007 Jag skulle gärna se en Svensk FM-reklam som är lite mer åt "det amerikanska hållet". In med lite mer stolthet och ära i Armén! Jantelagen verkar återigen ha tagit över FM, efter att ha varit borta ett tag. Synd säger jag, och går och syr på nationsmärke M/94 på alla tillåtna plagg. Quote
Tackleberry Posted June 23, 2007 Report Posted June 23, 2007 Ytterligare en amerikansk reklamfilm för armén (?). Dock inte inriktad på rekytering. Lite rörande ändå... http://www.youtube.com/watch?v=GgCug_mPb44...ted&search= Quote
Stocken Posted June 23, 2007 Report Posted June 23, 2007 Medan jag tittade på filmen tänkte jag "USA må ha världens bästa soldater, men gör de alltid ett bra jobb"... Efter ett krig någonstans... efter soldaternas "uppdraget slutfört" och befälens "utgå", vad lämnar de efter sig... krig skapar ju inte sällan nya krig... "Historien lär oss att vi inget lär oss av historien". - Friedrich Hegel (1770-1831), tysk filosof. /Stocken Quote
1314 Posted June 23, 2007 Report Posted June 23, 2007 Jag tycker inte att man ska lägga soldaterna till last för följderna av ett krig. Det känns som en återgång till Vietnam-tiden (med viss modifikation). Jag skulle vilja säga att USA har duktiga soldater. Speciellt för att ofta ha så kort utbildning i grunden (10 veckor Basic Combat Training och 13 veckor Advanced Individual Training) innan de skeppas till kriget. Skall man lägga någon till last för krigets följder skall det vara politikerna, ledarna. OT: Att krig leder till krig, ja, så har det väl alltid varit, eller? Kriget är lika gammalt som mänskligheten. Väpnade, våldsamma konflikter kommer existera så länge det finns människor. Vad kan vi göra? Slåss för att det i så liten utsträckning som möjligt ska drabba civila. Att krigets offer blir så få som möjligt och att grymheter stoppas. Mina 0.02 Quote
odenmedic Posted June 24, 2007 Report Posted June 24, 2007 Ytterligare en amerikansk reklamfilm för armén (?). Dock inte inriktad på rekytering. Lite rörande ändå... http://www.youtube.com/watch?v=GgCug_mPb44...ted&search= Anheuser-Busch's 'Applause' Super Bowl Ad 2005 Speciellt för att ofta ha så kort utbildning i grunden (10 veckor Basic Combat Training och 13 veckor Advanced Individual Training) innan de skeppas till kriget. Du glömde 6 månaders pre-deployment training. plus all annan training du gör som active duty och Reserve/ National Guard (minimum 39 dagar om aret) Quote
Guest Sandström Posted June 24, 2007 Report Posted June 24, 2007 Måtte säga att jag iallafall blev inspirerad av den. Fick gåshud :P Varför skulle detta vara mer propaganda än den svenska rekryteringsfilmen t.ex? Okej om dom hade visat en massa skit om talibaner och grejer, men här visar dom ju trots allt bara bilder ur sina egna led.. Och vem fan bryr sig om vilket land som alltid "vinner" på Discovery Channel? Seriöst? Quote
Recommended Posts