syte johansson Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 US Army ska byta ut den nuvarande "Army of one" mot "Army strong". Först ut var denna video: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ekke Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Vad ska man säga? Dom kan det där med propaganda, jänkarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richie Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Precis. Dom är galet duktiga på det där. Som taget ur en grym Hollywood-film... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david_88 Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Den var faktiskt bra.. jobbigt bara att den inte var svensk.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ekke Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 (edited) Fast jag tycker att Försvarsmaktens rekryteringsfilm är bättre, känns mer äkta. Det är kanske inte lika många helikoptrar, fallskärmshopp och hinderbanor, men man får iaf se vad det handlar om ute på fältet i de svenska filmerna. Men det är klart, vet inte om det är en rättvis jämförelse. Det är ju två helt olika länder och krigs/försvarsmakter vi snackar om. Edited November 2, 2006 by ekke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XantoS Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Naj jag tyckte verkligen att den var sjuk dålig denna film, naj hu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Tårögd Vilken underbar film, men det är musiken som är helt skön... Fina teman. Styrka, Gemmenskap/Kamratskap, Godhet återkommer ofta upplever jag. Musiken är det som lyfter filmen till olympiska höjder Så bitterljuv....i början..så viskande skön.... Sen stolta rytmer.... "There is Nothing on this Green Earth" stoltare stoltare "That is STRONGER than a US ARMY" Nu nästan höjdpunkten.... "Because there is nothing on this Green Earth" stoltare stoltare stoltare "That is Stronger than a US Army Soldier" STOLTAST... Flaggan..musiken når sitt cresendo...höjdtoppen.... Amerikanska örnar.....PAX AMERICANA Äppelpaj osv osv Sen tycker jag det blir lite nazivibbar ett tag när en helikopter swischar förbi och en soldat hälsar... Detta anser jag är en propaganda miss för hälsningen kan tolkas som en viss hälsning från WW2 Även när soldaterna svär eden men inte sååå symboliskt. Kommer verkligen funka i Usa men delar av Europa??? Övriga världen..Njaaaaa Helt klart en ListETTA på SoldierVision Song Contest Jag helt såld..var kan jag skriva på?..... Såg att ngn skrev ngt om Sveriges bidrag till detta... jadu....avstår att kommentera.....Det liksom inte i samma klass... scoutmusic klassen möjligtvis Spännade att få se Islamfascisternas motdrag i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuddhaSWE Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Väldigt stor skillnad på sveriges rekryteringsfilm och Usa's. Sveriges är mer riktad på att hjälpa till och Usa's på att vara patriot. Varför är det så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 2, 2006 Forumsledning Report Share Posted November 2, 2006 hm.. Näe, jag tyckte inte den var speciellt bra. Den hade några välkomponerade meningar, och musiken var okej, och något klipp såg coolt ut, men sammansättningen och helheten var inte imponerande. Den var typiskt amerkansk, dock med en ganska varm ton i det hela, och med försök till att förtydliga buskap med bilder.. och ja det blir lite för mycket av sånt. Lite för mycket av de klyshiga budskapen också om jag ska vara sträv.. För att jämföra den med våran egna så tycker jag våran egna är bättre både tekniskt och innehållsmässigt. Nu vet jag inte om jänkarna la ner lika mycket pengar på sin som FM har gjort med sin... Den FM har är ju helt nyskapat matrial medan jänkarnas kan jag "gissa" är mer eller mindre bara matrial från existerande klipp... T.ex har de använt 3 stillbilder, förmodligen för de inte hade några klipp på den typen.. (vilket iofs låter lite konstigt när man vet om deras lager av matrial) De blandade även med 2 svartvita klipp, vet inte heller varför. Njae det blir inga Oscars för den här, den kunde defentivt ha gjorts mycket vassare med bättre komponering av bilder och text... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Ger flashbacks för mig om min erfarenheter från US army tiden. känner igen många bilder och händelser, genomfört likadana saker under mina service years. Filmen vänder sig inte bara till nya potentiella rekryter, men även till alla veteraner Många äldre veteraner kommer att känna igen sig, och man tenderar att minnas alla roliga, trevliga episoder. Denna film uppmuntrar äldre veteraner att dela med sig de positiva delarna till de som inte tjänstgjort. Veteranerna som grupp är stor 4-9 miljoner gissningvis om inte mer. Många röster som kan uppmuntra....... Vår svenska film är bra, men med symbolik innerhåll fruktansvärt fattig. Charlie Spartan......... MastY Postat Idag, 22:20 För det är rasistvarning att vara patriot i Sverige Skitsnack. det är vad vissa vridena grupper vill få oss att tro. Rasism är en sak, förkastlig sådan. Men att vara stolt över sitt land där man fötts och bor i är en helt annan. Dessa två har inget med varandra att göra. Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
201 Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Vackra bilder långt ifrån verkligheten, det känns svårt att dra en parallell mellan denna film och "Charley battery" som jag delade camp med i 6 månader. Men våra egna rekryteringsfilmer är väl även de lite förskönade... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted November 3, 2006 Report Share Posted November 3, 2006 Det e ju bara propaganda. Kommer ni ihåg bilden med soldaten och brevid hon om går tre barn hand i hand det är väll det bästa exemplet på propagandan i hela filmen. Klart även "våra" filmer är förskönade men det går inte att jämföra med denna film. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 4, 2006 Forumsledning Report Share Posted November 4, 2006 Denna tråd är inte till för att avgöra vad nationalism patriotism rasism etc är. 8 inlägg raderade / Kimster BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted November 4, 2006 Report Share Posted November 4, 2006 Riktigt bra. Känns som att US Army knappade in lite på USMC:s "The Few, The Proud, The Marines"-film här. Gillar speciellt sekvensen med den kvinnliga MP-sergeanten som fick Silver Star direkt följt av en veteran. Gamla och nya hjältar. FM:s rekryteringvideo(?) är per definition lika mycket propaganda som den här. I viss mån mer kanske eftersom att den amerikanska inte försöker ge sken av att vara något man inte är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuddhaSWE Posted November 4, 2006 Report Share Posted November 4, 2006 @Triggerpuller: På vilket sätt menar du att den svenska fösöker ge sken av något den inte är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sperens Posted November 4, 2006 Report Share Posted November 4, 2006 Ingen mer än jag som tycker slagordet Army Strong låter urbotat dumt? Låter helt grammatiskt inkorrekt i mina öron. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted November 4, 2006 Report Share Posted November 4, 2006 alltså inte "armé stark, eld varmt, vatten blött" utan "det finns starkt och sen finns det arméstarkt" Typ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sperens Posted November 4, 2006 Report Share Posted November 4, 2006 alltså inte "armé stark, eld varmt, vatten blött" utan "det finns starkt och sen finns det arméstarkt" Typ... Jo jag förstår vad dom syftar på, men det låter fortfarande fruktansvärt dumt tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 5, 2006 Forumsledning Report Share Posted November 5, 2006 Riktigt bra. Känns som att US Army knappade in lite på USMC:s "The Few, The Proud, The Marines"-film här. Gillar speciellt sekvensen med den kvinnliga MP-sergeanten som fick Silver Star direkt följt av en veteran. Gamla och nya hjältar. FM:s rekryteringvideo(?) är per definition lika mycket propaganda som den här. I viss mån mer kanske eftersom att den amerikanska inte försöker ge sken av att vara något man inte är. Jag har väldigt svårt att se vart den svenska propagandadelen kommer in i jämförelse med jänkarnas... Du får gärna förtydliga ditt sätt att se, och gärna hur du definiera propaganda.. för jag tycker det skiljer dem båda som natt och dag i attityd och yta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
syte johansson Posted November 5, 2006 Author Report Share Posted November 5, 2006 Jag har väldigt svårt att se vart den svenska propagandadelen kommer in i jämförelse med jänkarnas... Du får gärna förtydliga ditt sätt att se, och gärna hur du definiera propaganda.. för jag tycker det skiljer dem båda som natt och dag i attityd och yta. För att citera wikipedia: Propaganda (av latin propagare, ’fortplanta, utbreda’), meddelande eller framställning avsedd att föra fram en agenda. Den som sänder budskapet är som regel part i målet. Meddelandet kan vara antingen sant eller falskt. Avsikten är inte att informera utan att påverka, och den information som lämnas är ofta avsiktligt ofullständig. Termen avser framför allt politiska kampanjer och budskap.Försvarsmaktens film är ju helt klart mycket annorlunda än US Armys, de har olika budskap, olika målgrupp och olika sätt att nå ut. Den film som cirkulerar på dumburken nu är en något avkortad version av Afrikafilmen, och personligen slår det mig hela tiden att det är så många stereotyper med. Krokodil, djungel, svarta människor, moderna svenska soldater och inte minst kvinnliga sådana. Vill man vara cynisk kan man summera filmen som: "vilda negrer uti afrikats jungler ska hjälpas av de civiliserade svenskarna..." Även om alla stereotyperna är helt korrekta så kan man knappast hävda att de inte är väldigt genomtänkta.Budskapet är väl något i stil med "därför bedriver vi den utrikes- och säkerhetspolitik vi gör, och därför bör du hjälpa till". För den svenska filmen är ämnad till mer än att bara få fler att ansöka, den vill dessutom motivera sveriges utrikes- och säkerhetspolitik för allmänheten. Army strong filmen är ju första ledet i en reklamkampanj som kan komma att kosta mer än en miljard dollar över en period på fem år, så jag tror knappast att de har haft problem med att matcha försvarsmaktens filmbudget... Army strong är också väldigt "osvensk" i det att den oblygt har budskapet; "US Army är bäst för att soldaterna däri är bäst". En massa olika klipp med väldigt olika motiv för att visa på bredden av US Army, flera av dem förmodligen iscensatta bara för denna film. Pampig musik och välgenomtänkta texter som anspelar rent på känslor... Vilken är då mest konstlad, det är ju svårt att säga då de som sagt har olika budskap, olika målgrupper och därav olika sätt att nå ut. De flesta uppfattar nog den de sämst kan identifiera sig med som mest konstlad... Tror i alla fall jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 @Kimster: Hänvisar till urklippet från Wikipedia. Därutöver så tarvar ju var och en sin egen sanning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 5, 2006 Forumsledning Report Share Posted November 5, 2006 ajo.. tänkte det hade gått att berätta med egna ord men ok. Det är ju den här texten jag undrar lite över "I viss mån mer kanske eftersom att den amerikanska inte försöker ge sken av att vara något man inte är." ..Som indirekt betyder då att - svenskarna försöker ge sken av något dom inte är, eller ? @syte Hade det vart bättre om de visat en scen ur ett västerländskt land menar du ? .kanske från balkan. Du tycker inte det berättar mer om hur det faktiskt ser ut än att man försökt vrida till det och överdriva situationen ? Om detta hade vart bilder ur verkligeheten.. alltså inget manus bakom, hade det fortfarande vart propaganda då ? Och hade det kunnat fungera i den amerikanska filmen också? Filmbudgeten jag jämförde var bara producerandet av just den filmen, inte hela kampanjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 För mig personligen så säger de två olika filmerna helt olika saker till mig. Army strong: Bli något, var något, bli en del av något. Vi har en historia utav hjältar, bli en av oss. Du kan bli något att vara stolt över, som andra kommer vara stolt över. Svenska filmen: Gör något, hjälp andra, du behövs för att skapa något. Alltså, jänkarnas film vill ha dig med motiveringen att Du ska bli något, att Du ska få ut något utav att vara soldat. Svenskarnas film, vill ha dig med motiveringen att du kommer hjälpa Andra människor, att du kommer forma Andras liv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agentorange67 Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Samma jävla jänkar tema "honor"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Samma jävla jänkar tema "honor"... Med risk för att reta upp BG. Vad är det för fel med ordet "honor" vilket på svenska blir stolthet? Menar du att man i reklamen/rekryteringsinformationen ska skriva "men du får inte vara stolt utan måste skämmas" ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
syte johansson Posted November 5, 2006 Author Report Share Posted November 5, 2006 (edited) Hade det vart bättre om de visat en scen ur ett västerländskt land menar du ? .kanske från balkan.Du tycker inte det berättar mer om hur det faktiskt ser ut än att man försökt vrida till det och överdriva situationen ? Om detta hade vart bilder ur verkligeheten.. alltså inget manus bakom, hade det fortfarande vart propaganda då ? Och hade det kunnat fungera i den amerikanska filmen också? Nej, det hadde inte varit bättre att förlägga filmen till europa om man skulle spä på med lika många fördomar. Det som i min mening blir lite mycket visas bästa exemplet på redan i första scenen; en krokodil åker ner i vattnet! En krokodil? Följt av skuggfylld djungel. Redan där har man satt en viss safarikänsla över filmen, att de svenska soldaterna ter sig så väsensskilda från lokalbefolkningen håller i min mening den känslan vid liv.Även om man kunnat filma rakt av från verkligheten skulle motsvarande film ändå vara propaganda då det inte spelar någon roll hur det framställs. Det är budskapet som räknas. Edited November 5, 2006 by syte johansson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 5, 2006 Forumsledning Report Share Posted November 5, 2006 Så du menar på att så fort det finns ett budskap är det propaganda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
victor_r Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 jag gillar inte heller den amerikanska filmen faktiskt, jag tycker musiken är bra eftersom den fyller sin funktion och skapar den känsla som de är ute efter och lika så bilderna men allt tillsamans blir bara för mycket och man blir mer irriterad än motiverad måste jag säga. tona ner det några kilos så blir det bättre. och att jämföra den med den svenska tycker jag är lite synd. om den skulle vara gjord i samma överdrivna "propagandastil" skulle de väl ha gjort en film som är lite mer actionfylld än att stå och vakta en röstlokal? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agentorange67 Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Samma jävla jänkar tema "honor"... Med risk för att reta upp BG. Vad är det för fel med ordet "honor" vilket på svenska blir stolthet? Menar du att man i reklamen/rekryteringsinformationen ska skriva "men du får inte vara stolt utan måste skämmas" ??? Jag tänkte mest på de flesta amrikanska filmer allt från full metal jacket till nakna pistolen, "He died in the name of honor" Dom gör det till en stor grej. Jag ska väl säga att jag är extra känslig när USA gör det, eftersom jag mer eller mindre hatar dom efter allt skit program på discovery. Som deras Top ten program på discovery channel där jänkarna alltid vinner, om man tar tex flygprogrammet där jag tycker att Jas, eller Eurofighter skulle få vara med eller varför inte Rafaele som är bättre än EF, men lilvärdig med jas. Men där ska dom istället ha nåt jävla WW2 plan som man aldrig har hörttalas om. Har ni sett det där dom m16 A1 Vs AK47 där det blir lika! Klart som fan att ak47:an är bättre. Jämförelse: En bil som drar lite till höger<--(Ak47) eller en bil som bara panikstannar<--(m16), vadväljer i en racer bil tävling? Den som drar lite till höger så klart! Us air force slogan är Nothing comes close. Kan man tolka hur man vill... Nu ska titta på det här så jag får mig ett gott skratt: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Så du hatar alltså HELA USA pga nåt trams du sett på discovery? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts