Jump to content

Snödräkt 90


granQ

Recommended Posts

Finns ingen topic på SoldF.com, inga bra träffar på google, och försvarets sida med dom olika böckerna blandannat "vinter soldat" ligger nere, iallafall för mig. Så nu frågar jag om någon vet någon sida eller har bilder där man ser vinter uniformen. helt reglements enlig och så ;)

Link to comment
Share on other sites

Nog är snödräkten tillräckligt vit från början. Och är den inte helt perfekt kritvit (eller vilken nyans man nu vill ha den) så kvittar det förmodligen ändå, då den kommer se rent förjävlig ut efter en tids använding.

 

Jag tyckte nog att den där snödräkten som KSP-skytten bär var ren och snygg. (Jämfört med hur våra såg ut på slutet..) :D

 

Något befäl sa en gång att de enda som tyckte att snödräkten behövde vara sådär snuskigt ren och vit var gamla infanteriofficerare.

Link to comment
Share on other sites

Klorin säljs inte längre så prova nåt annat blekmedel men var försiktig.

En av mina Gb hade blekt sin snödräkt och han var så skinande vit... tills jackan började falla i bitar.

Till sist såg han ut att ha varit med i Fortsättningskriget. :huh:

 

Så var försiktig med hur länge den får ligga i medlet eller hur starkt det är. :P

 

 

En tanke som slog mig var att är inte m90 snödräkten gjord i polyester??

Polyester går väl inte att bleka?

Link to comment
Share on other sites

Nog är snödräkten tillräckligt vit från början. Och är den inte helt perfekt kritvit (eller vilken nyans man nu vill ha den) så kvittar det förmodligen ändå, då den kommer se rent förjävlig ut efter en tids använding.

"Snödräkten är ett vinterkamouflage som ska skydda dig mot upptäckt. Snödräkten skyddar dessutom bra mot vind, snö och lättare väta. Använd snödräkten med omdöme, så att den inte blir allmän överdragsklädsel som smutsas ner och förlorar sin kamouflagefunktion."

 

Avsnittet om snödräkt i Vintersoldat.

 

Man ska med andra ord inte använda snödräkt annat än när det vankas strid, patrull eller motsv. Då ska den vara ren.

 

---------------------------------------------------------------------------

 

Ryssar (inte smutsiga).

 

winterca.jpg

Edited by Informatör
Link to comment
Share on other sites

Tips&Trix angående snödräkt 90

Eftersom FMV lyckades köpa för korta snören till huvan, så är åtgärd 1 att förlänga dem, med skonsöre motsvarande, är man riktigt drillad så byter man ut hela snöret mot ett längre vitt. I syfte att att kunna bära huvan såhär ungefär.

anf_the_joker.jpg

Sömmarna på vissa snödräkter är riktigt usla, så det kan vara en idé att förstärka dem med en extra söm.

En annan bra grej är att förstärka impregneringen på axlar, armbågar, knän, på röven osv. Fjällräven tillverkar en slags vaximpregnering som funkar bra

[Edit, försöker fixa länken]

Edited by nifer
Link to comment
Share on other sites

Snödräkten ska nog inte vara ariel/klorinvit eftersom snön sällan är helt kritvit, se på den gamla snödräkten (m/62) som var lite grå och jag tyckte den funkade bra. Det största felet folk gör är att de har snödräkten påtagen från november till mars, hela tiden och då blir den smutsig. Dräkten ska man ta på när man gör "färdiga till strid" och tas av efter striden, använder man den hela tiden tappar den sin maskerande effekt.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Snödräkt 90

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...