Blanco Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Julen står för dörren och efter funderande och övervägande så bir föräldrarnas klapp en förbättring till deras bil. Med kunskapen i bakhuvudet att föräldarna på senare tid fått mer och mer behov att vara ute på vägarna och köra längre sträckor så ökar också risken för olyckor eller att bli stillastående. Föräldrarna blir ju dessutom inte yngre och därför tänkte jag ge föräldrarna en förpackning med enkla överlevnadsprylar att ha i bilen med det främsta syftet att hjälpa dem klara sig i en vintrig nödsituation i bilen. Scenariot jag tänker mig är att t.ex. bilen ger upp ute i landsbyggden och föräldrarna måste vänta i bilen i några timmar tills undsättning når dem. Eller att de glidit av vägen någonstans och står i ett dike. I värsta fall att de behöver vänta en hel natt/motsv. Bilen är redan tillräckligt utrustad med övrig bil-relatead utrustning, ex. kniv, verktyg, KLAS Hitills så är planen att kittet skall innehålla - 2-4 fleecefiltar * - 5-10 Chemlights - 2-4 energybars ** - Vatten *** Några andra förslag på prylar som är nödvändiga? * Är fleece ett bra material för ändamålet? ** Hur är hållbarheten på energybars? *** Jag tänker okolsyrat mineralvatten här och självklart obrutna förpackningar, men hur är hållbarheten i sådana flaskor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renown Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Litet kök eller kelly-kettle. Förstärk fleecefiltarna med nödfiltar. Ett par varma-koppen påsar är ju aldrig fel. Te-påsar och sockerbitar Fick och pannlampa med extra batterier Kåsa Vatten borde ha en hållbarhet på minst ett år förutsatt att det förvaras mörkt och svalt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evildeejay Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Tips.. Vatten fryser..... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Någon form av värmekälla för att värma dryck/mat ex http://en.wikipedia.org/wiki/Flameless_ration_heater eller handvärmare http://www.jula.se/handvarmare-959123 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 (edited) Vad heter såna där påsar man kryper in i som är av metall folie. Har ett par sådana ifall att, hittade i livbåt har jag för mig. De är avsedda att reflektera tillbaka den kroppsvärme man utstrålar. Edit, hittade: http://www.outdoorgb.com/p/Bushcraft_Foil_Hypothermia_Blanket/ Såna skulle jag ha med att ha utanpå filtar etc, de skall vara väldigt effektiva. Edited December 10, 2012 by Pal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Extrabatterier till mobiltelefon som ständigt sitter i 12Voltsladdare någonstans i bilen. Reseladdare till mobiltelefon av dynamotyp som man vevar upp. Kontantkort till annan operatör än den man inte redan har för att täcka upp eventuella brister i näten. Ett par olika assistansabonemang med mobilitetsgaranti (Falk, Trygg hansa mfl). Reservkort (kredit eller konto, jag föredrar kredit så jag vet att det alltid finns täckning oavsett vad kontot säger). Självklart en dunk bensin. Kisseflaska så man slipper kliva ut i kylan för att hänga ut hasse. Bra koll på reservdäcket och en vettig domkraft är ju en bilig försäkring. Kylarvätska, spolarvätska och olja kan vara bra att ha till hands. Och självklart en släpkärra för alla prylar ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Såg och spade (specielt om de är på skogsvägar) sockor Vinterkängor "koma rock" men egentligen går de nog att fylla på hur mycket som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Ficklampa av dynamotyp eller pannlampa, Som nämnt tidigare såna där kemiska handvärmare kan "knäcker" för att aktivera är nog uppskattat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vemtogmittnamn Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Mössa, vantar, raggsockor, värmeljus/gravljus (passar i mugghållaren), tändstickor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Är det inte lika bra att köra Bv206 till att börja med, så minskar ni risken för att bli fast i bilen? Alt. så finns gott om lastutrymme bak ;) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odi et Amo Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Arbetshandskar Reflexväst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odi et Amo Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 De nya grönpåsarna (brunpåsar?) som man värmer kemiskt hade ju varit riktigt smidigt. hur är hållbarheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Riktiga vinterdäck, inte äldre än max fyra år (tre år med friktion). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5020 Weiström Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Om man vill ha filt så hade jag nog satsat på en filt likt de som ambulansen har. Eller! om det finns att få tag på så hade jag kanske fixat en "filt" modell patienttäcke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Sovsäck,snöspade, energibar,tändstål,tändstickor,reflexvästar, extra stumpor, hanskar gärna vattentåliga, pannlampa med extra batteri. Gärna någon dryck, mössor, skyddglasögon typ slalom,kompass. Ja man kan som sagt ha hur mycket prylar som helst. Men jag själv gå efter "preparatus supervivet". Ska man åka långt och på mindre vägar så får man anpassa sitt vinterkit tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 bateri radio eller någon rolig bok att läsa medans räddning inväntas. Sen är de frågan om de inte är bättre att gräva ner sig i snön än att sitta i en allt kallare bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Ljus ljus ljus. Dels för att få det någorlunda psykiskt trevligt när natten är mörk, kall och lång, men mest för att få en kontinuerlig värmekälla som håller borta fukt och ger en någorlunda behaglig temperatur (beroende på utetemperaturen iofs). Att man sedan kan värma kalla händer/handskar är en skön bonus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Är det inte lika bra att köra Bv206 till att börja med, så minskar ni risken för att bli fast i bilen? Alt. så finns gott om lastutrymme bak ;) Du e singel va? Vad gäller överlevnadsfilt i aluminium, såg jag en jacka/anorack i liknade mtrl. Kanske inget man skall ha om man väljer att lämna bilen till fots. För då lär man bli uttorkad innan man hinner säga bravo 2-0. Jag hade nog satsat på det norska patienttäcket, med inbyggt värmepaket, eller det nya svenska med kemiskt värmepaket, liknade det i mre's. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted December 11, 2012 Report Share Posted December 11, 2012 bateri radio eller någon rolig bok att läsa medans räddning inväntas. Sen är de frågan om de inte är bättre att gräva ner sig i snön än att sitta i en allt kallare bil. Actually, bäst är att ställa dig på bilens tak och hoppa ned det i en rejäl sänka i mitten. Sen bryter du kvistar och ved och eldar så mycket du kan i den nedhoppade gropen. Sen sitter du inne i bilen och njuter av värmen. Men det kanske man skall vänta med till man vet det är en fråga om liv och död, för jag tror inte ditt försäkringsbolag betalar lagningen av din bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted December 11, 2012 Report Share Posted December 11, 2012 bateri radio eller någon rolig bok att läsa medans räddning inväntas. Sen är de frågan om de inte är bättre att gräva ner sig i snön än att sitta i en allt kallare bil. Är det inte isåfall bättre att gräva in bilen i snö, den bör vara torrare och mindre benägen att rasa in än en snöka. Visst är det bra att ha med sig grejer för att klara en eventuell nödsituation, men DaRaven har en poäng, som en del resonerar här kommer man bara ha med sig nödkittet i bilen om man inte har en lastbil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted December 11, 2012 Report Share Posted December 11, 2012 Om man inte åker runt i en minibil så kan man få plats med det mesta utan problem. Nu har jag själv en Subaru Forester så jag har rätt gott om plats. Men man måste inte ha allt med hela tiden. Som sagt anpassa efter var och hur långt man ska. Man får inte glömma att Klä sig varmt från början. Ser allt för ofta folk med tunn jacka och tunna skor när det är kallt ute. Och visst det kanske är moderiktigt men fan vad kallt det blir. Träffade på ett par som stog på vägen med motorproblem mitt i vintern. Utan mössa inga handskar och frös och huttrade. Nu hade jag startkablar så löste vi det snabbt men det kunde bli kasst och stå och vänta mitt i natten på en mindre väg i smällkalla vintern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted December 11, 2012 Author Report Share Posted December 11, 2012 Verkligen trevligt att få god respons och många idéer! Känner att jag fått ett gott underlag för att kunna ta ett beslut om innehållet i kittet. Extra trevligt att fått idéer från ett brett spektrum av ambitionsnivåer med kittet och jag känner att en del är över vad mitt syfte är. Träffade på ett par som stog på vägen med motorproblem mitt i vintern. Utan mössa inga handskar och frös och huttrade. Nu hade jag startkablar så löste vi det snabbt men det kunde bli kasst och stå och vänta mitt i natten på en mindre väg i smällkalla vintern. Känns som det är ungefär den här situationen jag vill hjälpa föräldraskapet med. Klart "värre" situationer kan uppstå, men jag tror jag skulle ha svårt att övertala om värdet i att vara förberedd för det om det innebär att släpa med sig ett stort-kit. Att det sedan kostar är också ett problem Men, jag har en fråga om de här "aluminum"-överlevnadsfiltarna som kommit på tal här, hur bra isolerar dom från kyla? Som jag har förstått de så är deras styrka att hålla kroppsvärmen inne, men som sagt, hur är det med isolering från kyla utifrån? Eller är det nödvändigt att komplettera med t.ex. en vanlig filt för att uppnå det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lvkv skytt Posted December 11, 2012 Report Share Posted December 11, 2012 Ifall man rör sig i bebodda trakter så tycker jag att normala kläder för temperaturen räcker. Långfärd i inlandet brukar täckbyxkor + varma skor och sovsäck få följa med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted December 11, 2012 Report Share Posted December 11, 2012 (edited) (---) Kontantkort till annan operatör än den man inte redan har för att täcka upp eventuella brister i näten. (---) Förutsätter dock en telefon som inte är operatörslåst. Förutom det som redan sagts så skulle jag vilja slå ett slag för att upprätta en färdplan, i alla fall om man ska åka riktigt långt i glesbefolkade trakter. Se till att nån vet vart ni ska och ungefär när ni tänkt er att vara framme. Att bli hittad i tid borde rimligen vara en ganska bra förutsättning för att överleva vintertid. Färdplanen kan lämpligen även omfatta kontrollpunkter längs körvägen. Skicka sms eller ring till nån där hemma när ni passerar "A-stad", "B-by" och så vidare, samt som sagt, när ni är framme. Räkna inte med att det räcker med att ringa när ni väl sitter där i snödrivan. Dels finns det kanske inte täckning just där och dels vet ni kanske inte var ni är. Har man kört några mil i mörka skogen, så kan det vara svårt att veta exakt var man befinner sig. Det där med att elda ovanpå biltaket ska nog vara en verkligt sista åtgärd. Då måste man nog börja med att skära loss innertaket och sånt, så att man inte dör av plastångor/motsvarande. EDIT: tillägg: den förberedde överlever sägs det ju och det är ju sant, men det handlar inte bara om utrustningen utan även om den mentala förberedelsen. En anpassad PUT-modell kanske kan vara bra? Tänk igenom resan i förväg: Vilka ska åka med? Småbarn, mormor, farbror Henry med diabetes? Vad kan hända? Troligast/farligast? Osv osv. Utifrån detta så får man generera olika handlingsalternativ och sedan "spela på" dessa och utifrån det så kan man anpassa sin utrustning i bilen. Man kanske rentav ska föröva en del saker? Absolut farligast kanske är om man hamnar upp och ned i ett jättedjupt dike samtidigt som farbror Henry får en insulinchock och blir medvetslös, men det kanske inte är det troligaste alternativet? Alltså kan man kanske lämna den batteridrivna vinkelkapen hemma? Men om man har mormor med sig i bilen och kör fast i en snödriva, kommer hon då att orka gå i värmeslinga runt bilen flera timmar? Eller måste man kanske planera för någon form av värmekälla? Klarar man av att spänta ved med en kniv eller yxa utan att förlora egna fingrar? Om man har småbarn med sig; hur ser man till så de håller värmen? Hur värmer man barnmaten? Hur byter man blöjor utan att vare sig förfrysa rumpan på barnet eller söla ned baksätet? Edited December 11, 2012 by Axial Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted December 11, 2012 Report Share Posted December 11, 2012 I vår bil har jag lagt i följande- 1st KLAS (med snöblad nu på vintern). 2st yllefiltar från försvaret. (även utmärkta att ha när man transporterar möbler etc.) 1st multitool (och självklart andra verktyg, startkablar, bogseringslina etc.) 1st kniv som är lätt att komma åt i framplatserna (men inte syns) med tandat blad. Och en schweizisk armekniv i handsfacket. Tändstickor och värmeljus. (Men kommer nu byta till gravljus, vilken smart lösning!) 1st ficklampa 1st batteridriven radio modell mindre Vad som kommer läggas in i bilen nu under vintern är ett vanligt sketet liggunderlag, komarock och min Surefire E1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 11, 2012 Report Share Posted December 11, 2012 Fixa en ammolåda med tätt lock. Antingen en vanlig, eller den lite större för 40 mm-ammo. Använd sedan den lådan som utgångspunkt. Vad kan vara bra att ha med och som även får plats i lådan? En fältspade/motsv med snöblad kan ju få ligga utanför, men annars är det bra om prylarna går ner i lådan. Då är de skyddade, allt är alltid med. Det är heller inte så att överlevnadsprylarna tar så mycket plats att någon lastar hur delar ur bilen för att få plats med annat. Lägg en inplastad packlista överst, så underlättar du underhållet och brukare slipper fundera på vad som egentligen finns med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted December 11, 2012 Report Share Posted December 11, 2012 bateri radio eller någon rolig bok att läsa medans räddning inväntas. Sen är de frågan om de inte är bättre att gräva ner sig i snön än att sitta i en allt kallare bil. Actually, bäst är att ställa dig på bilens tak och hoppa ned det i en rejäl sänka i mitten. Sen bryter du kvistar och ved och eldar så mycket du kan i den nedhoppade gropen. Sen sitter du inne i bilen och njuter av värmen. Men det kanske man skall vänta med till man vet det är en fråga om liv och död, för jag tror inte ditt försäkringsbolag betalar lagningen av din bil. något du testat eller på andra sätt vet att de funkar ? jag tycker bilen innehåller lite för mycket plaster och bränbara matrial för att de skulle vara att rekomendera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted December 12, 2012 Report Share Posted December 12, 2012 (edited) Liten spade av metall, pannlampa, reflexväst, bränsle i tanken. Alltid i bilen på vintern. Med sig, tänk: om jag fastnar på den här sträckan... Typ kläder som funkar åtminstone så lång tid det tar för att ta sig till civilisationen. Hade en vattenflaska sparad från 1999. Öppnade den i somras och drack ett par klunkar. Blev inte sjuk. Ingen konstig smak eller lukt. Edited December 12, 2012 by Stefan F Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 13, 2012 Report Share Posted December 13, 2012 (edited) Små spadar har jag fått nog av... tar ju månader att gräva med. En cementskyffel får åka med då går det lite snabbare. Sämst att ha i bilen är billiga "snöskyffel för bilen" som man köper på macken. Min bror gick på den, bröt den efter två spadtag och fick gräva med en långpanna till ugnen!?! En vinterfodrad reflexjacka klass 3. Filt, modell försvarsmakt. Extra mössa (neongul), Arbetshandske vinter, 4 Snökedjor, 2 sandstegar. 20 liter reservdiesel, yxa. Ficklampa m reservabatteri, kniv, stroppar. När jag har med min dotter på två så åker även primusköket, tändstickor med samt förnödenheter - hennes mamma skickar ändå alltid med en stor påse extra kläder. Det räcker med att man har oturen att fastna två timmar pga bärgningsarbete för att hon ska bli gnällig och då gör varm välling susen! Ett tjatande barn är fan värre än själva köandet:) /m Edited December 13, 2012 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted December 13, 2012 Report Share Posted December 13, 2012 Det är nog inte helt fel att vara förberedd - Kvinna räddad efter natt i olycksbil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts