tinhead Posted November 4, 2010 Report Posted November 4, 2010 vad är poängen med dem beredskapspolisen om de inte får användas som poliser i fredstid ens under särskilda omständigheter. kort sagt, RPS använd eller lägg ner beredskapspolisen. Det går väl att förstärka upp på dom andra ställena med beredskapspoliser nu när dom måste kraftsamla på en ort...... Quote
Robban74 Posted November 4, 2010 Report Posted November 4, 2010 Beredskappolisen är på väg att läggas ner helt. Dom har redan lagt ner stora delar av det vet jag. Så frågan är om dom finns kvar om något år överhuvudtaget. Quote
Eirich Posted November 4, 2010 Report Posted November 4, 2010 Frågan om beredskapspolisens vara eller icke vara aktualiserades så sent som i samband med arbetet med budgetpropositionen. Justitiedepartementet vågade dock inte säga varken bu eller bä så frågan är skjuten på framtiden. Quote
speculatores Posted November 5, 2010 Report Posted November 5, 2010 vad är poängen med dem beredskapspolisen om de inte får användas som poliser i fredstid ens under särskilda omständigheter. kort sagt, RPS använd eller lägg ner beredskapspolisen. Det går väl att förstärka upp på dom andra ställena med beredskapspoliser nu när dom måste kraftsamla på en ort...... De känns lite som de är svårt att göra mer än kontorsjobb om inte beredskapspolisen får lite friare händer. Trafikkontroller kanske funkar då risken för våld borde vara liten men annars känns de som de är vingklipta med nuvarande regler. Quote
Armor Posted November 5, 2010 Report Posted November 5, 2010 Jag gick ur sbp 2009 efter att ha varit med i 10 år. Varje år kom löften om arbets tillfällen och förutom stormen gudrun och vissa insatser att leta efter folk i norrland så har inga jobb erbjudits. Jag tillhörde avd 2 Västra Götaland och fick min utb på K3, detta stod i polis diplomet: Anti Sabotage teknik Vapen Hantering Polis Lära Strids Teknik Vi fick snabbt AK5 civilare version tuff utb och kul var det. Direkt efter Göteborgs kravallerna (EU mötet) fick vi IMF utb (ingripande mot folkmassa) hette det då Sen fick vi besked om fotbolls matcher, speciellt de SBP som hade ordningsvakts utb och förordnande men rann ut i sanden. Sen fick vi reda på att man ville avrusta oss med AK5an och tillsätta pistol vilket man också gjorde, våran utb avd 1-2 ansågs för grön och mer strids utb inget som Staten ville ha på våra gator, utan inriktningen var ratt onykterhet, bistå landsbyggds polis mfl..det rann ut i sanden. 2009 begärde jag urträde då inget hänt på 10 år!!! Trots detta säger killen som då var ansvarig i Göteborg att 2010 kommer de jobba stanna men hade hört dessa lögner länge och hoppade av. Jag gick med i HV insatsgrupp bara för att kunna få lite utb på hemma plan osv.. Pga skada har jag inte kunnat vara med i år men sedan 2009 har jag redan varit ute o letat efter folk, fått erbjudande om vakttjänst, fler jobb erbjudande (Blåtunga) osv..och har tjänat lite pengar åtminstånde. Nu har jag hört från kompisar som är kvar att SBP kommer att upphöra och ev ingå eller erbjudas tjänst i HV. Utrustningen de satsat på är värd mång miljoner och utbildning som aldrig användts vilket är en stor skam. Det hela är ett skämt på riks nivå! Quote
709 Posted November 5, 2010 Report Posted November 5, 2010 Då hoppas jag att du kan tala väl om Hv och locka över dina fd kollegor hit nu då... Quote
Armor Posted November 5, 2010 Report Posted November 5, 2010 jag har ju inte mkt erfarenhet av HV pga en skada och operation då jag bara varit med sedan 2009 Men det har varit mer positivt med tillfällen att komma ut på jobb. Min förhoppning var att gå kurser men har sökt ett par gånger men aldrig fått det godkänt verkar inte som det är lika kul att godkänna kurser här som på andra orter har en kompis som går kurser överallt och han tillhör en annan avd. Men får se hur det blir måste bli bra först igen får jag inga kurser hoppar jag av där med. Quote
Gulo-Gulo Posted November 7, 2010 Report Posted November 7, 2010 jag har ju inte mkt erfarenhet av HV pga en skada och operation då jag bara varit med sedan 2009 Men det har varit mer positivt med tillfällen att komma ut på jobb. Min förhoppning var att gå kurser men har sökt ett par gånger men aldrig fått det godkänt verkar inte som det är lika kul att godkänna kurser här som på andra orter har en kompis som går kurser överallt och han tillhör en annan avd. Men får se hur det blir måste bli bra först igen får jag inga kurser hoppar jag av där med. Saken är ju samma inom Hv/NS än så länge, träna för något som vi aldrig kommer att användas till.... Förutom eftersök, släcka bränder, gräva fram tågrälsar... ja du förstår vad jag menar. Anser att Hv/NS fortfarande har en lång väg kvar innan det blir funktionellt. Det är på bättringsvägen helt klart, men som sagt det är en bit kvar... Quote
Ormtunga Posted November 7, 2010 Report Posted November 7, 2010 jag har ju inte mkt erfarenhet av HV pga en skada och operation då jag bara varit med sedan 2009 Men det har varit mer positivt med tillfällen att komma ut på jobb. Min förhoppning var att gå kurser men har sökt ett par gånger men aldrig fått det godkänt verkar inte som det är lika kul att godkänna kurser här som på andra orter har en kompis som går kurser överallt och han tillhör en annan avd. Men får se hur det blir måste bli bra först igen får jag inga kurser hoppar jag av där med. Saken är ju samma inom Hv/NS än så länge, träna för något som vi aldrig kommer att användas till.... Förutom eftersök, släcka bränder, gräva fram tågrälsar... ja du förstår vad jag menar. Anser att Hv/NS fortfarande har en lång väg kvar innan det blir funktionellt. Det är på bättringsvägen helt klart, men som sagt det är en bit kvar... Till skillnad från SBP har HV satts in skarpt i sin huvuduppgift de senaste åren (nu använder jag begreppen slarvigt, jag menar på att stöd till samhället inte är HV huvuduppgift), bland annat i och med bevakningen av Noble Mariner PSC och andra bevakningsuppdrag. Det går knappast att jämföra de två i det avseendet. Men jag kanske missförstår? //Ormtunga Quote
SERG. B Posted January 7, 2016 Report Posted January 7, 2016 Läser denna sorgliga artikel http://www.dn.se/nyheter/sverige/roster-hojs-for-att-aktivera-nedlagd-polisreserv/ ochförfasas över följande stycke: "Flera beredskapspoliser är upprörda över att deras förstärkningsvapen, två tusen nya automatkarbiner, vid nedläggningen förstördes så att de inte skulle gå att använda igen." Om detta är sant så är det ju kapitalförstöring av stor magnitud. Inget vi i FM är särskilt ovana vid. Hade inte Polisen själva behövt dessa förstärkningsvapen? Ja allt förutom att förstöra dom måste ha kunnat vara ett alternativ! Quote
Pal Posted January 8, 2016 Report Posted January 8, 2016 Läser denna sorgliga artikel http://www.dn.se/nyheter/sverige/roster-hojs-for-att-aktivera-nedlagd-polisreserv/ ochförfasas över följande stycke: "Flera beredskapspoliser är upprörda över att deras förstärkningsvapen, två tusen nya automatkarbiner, vid nedläggningen förstördes så att de inte skulle gå att använda igen." Om detta är sant så är det ju kapitalförstöring av stor magnitud. Inget vi i FM är särskilt ovana vid. Hade inte Polisen själva behövt dessa förstärkningsvapen? Ja allt förutom att förstöra dom måste ha kunnat vara ett alternativ! Det viktiga för polisen var nog att omöjliggöra SBP uppståndelse. Poliser i allmänhet är emot det mesta som inte innebär att alla befogenheter och alla säkerhetsuppgifter landar hos just dom själva. Quote
employed Posted January 9, 2016 Report Posted January 9, 2016 Läser denna sorgliga artikel http://www.dn.se/nyheter/sverige/roster-hojs-for-att-aktivera-nedlagd-polisreserv/ ochförfasas över följande stycke: "Flera beredskapspoliser är upprörda över att deras förstärkningsvapen, två tusen nya automatkarbiner, vid nedläggningen förstördes så att de inte skulle gå att använda igen." Om detta är sant så är det ju kapitalförstöring av stor magnitud. Inget vi i FM är särskilt ovana vid. Hade inte Polisen själva behövt dessa förstärkningsvapen? Ja allt förutom att förstöra dom måste ha kunnat vara ett alternativ! "Välkommen till vår verklighet" ;) Quote
speculatores Posted January 9, 2016 Report Posted January 9, 2016 Läser denna sorgliga artikel http://www.dn.se/nyheter/sverige/roster-hojs-for-att-aktivera-nedlagd-polisreserv/ ochförfasas över följande stycke: "Flera beredskapspoliser är upprörda över att deras förstärkningsvapen, två tusen nya automatkarbiner, vid nedläggningen förstördes så att de inte skulle gå att använda igen." Om detta är sant så är det ju kapitalförstöring av stor magnitud. Inget vi i FM är särskilt ovana vid. Hade inte Polisen själva behövt dessa förstärkningsvapen? Ja allt förutom att förstöra dom måste ha kunnat vara ett alternativ! Det viktiga för polisen var nog att omöjliggöra SBP uppståndelse. Poliser i allmänhet är emot det mesta som inte innebär att alla befogenheter och alla säkerhetsuppgifter landar hos just dom själva. Hur vet du vad poliser i allmänhet tycker, en ca 20 k stor organisation bör ha spridda åsikter om SBP och annat. ett stort problem när de gäller SBP är att de ser ut som poliser i allmänhetens ögon. De är frågan hur många i de civila mörkret som vet att de finns. Personligen säger polisen att denna lilla samling inte individer är till mer besvär än vad de är nytta är de förmodligen så. Quote
Recommended Posts