Jump to content

Recommended Posts

;) Det är lugnt, nu. Var något irriterad efter att ha läst utredningen och var tvungen att få en del ur mig. Sorry.

 

Naturligvis så är inget klart "until the fat lady sings..." Vi får ju hoppas på att RPS verkligen poängterar vad som föreskrivs för yttre tjänst när dom lämnar sitt remisssvar. Jag väntar förresten spänt på att få läsa Amnesty Internationals remissvar.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 192
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

saxat från GG:s utredning: "Den särskilda beredskapspolisen består, första kvartalet 2005, av 1 544 grundutbildade totalförsvarspliktiga. Den särskilda beredskapspolisen har som huvuduppgift att bevaka och skydda för totalförsvaret viktiga anläggningar och att genomföra spaning och sökande efter fientliga sabotörer och liknande samt störa, lokalisera och gripa/neutralisera sådana." Detta ska alltså vara vår krigsuppgift. Fredstid så ska det vara: "Beredskapspolisernas huvudsakliga uppgift är att delta i sådan polisverksamhet som har anknytning till befolkningsskydd och räddningstjänst, men de får tas i anspråk även för andra lämpliga polisuppgifter."

Kommer denna krigsuppgift kvarstå eller skall den ändras?

 

Kommer siggen att tillföras SBP eller kommer den att ersätta akn?

 

Hur välkänt är SBP hos polisen på gatan och vad är deras allmänna åsikt om SBP. Vilken (in)riktning tycker ni som är poliser att SBP ska ta?

 

/P

 

Tack för svaren förresten!

Link to comment
Share on other sites

Nu blir det lite spekulation då, då... eftersom det inte finns något färdigt förslag från JuDep ännu.

 

Vad jag kan utläsa så lär krigsuppgiften inte ändras, men det utbildas inte för den. Från början så var det en stor del av grundutbildningen, men vad jag förstår så är det annat innehåll i nuvarande grundutb.

 

Om RPS får som dom vill så kommer Siggen att tilldelas för fredstida tjänstgöring. CG:n kommer att tillföras och utbildning kommer att ske OM vi blir inkallade med plikt. Så här står det i utredningen: " Rikspolisstyrelsens slutsatser är att utbildningen på CGA5 P kan utgå ur grund- och repetitionsutbildningen eftersom det vid höjd beredskap finns möjlighet till sådan utbildning i samband med inkallelse av beredskapspoliserna. Rikspolisstyrelsen förordar i stället att beredskapspolisen utbildas på tjänstevapnet Sig Sauer vid grundutbildningen och i enlighet med fastställd utbildningsplan. Vid repetitionsutbildning skall kompetensprov genomföras."

 

Vad gäller din sista fråga så får du hoppas på att någon av yrkespoliserna på forumet är villig att svara...

 

MVH

/L

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Får avvakta synpunkter från de som utbildas i slutet av sommaren.

 

Utifrån det så får man se om man ska satsa på att söka nästa år (utbildas väl en gång om året?).

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Kunskapen om SBP hos polisen på gatan är synnerligen varierande. De allra flesta vet nog inte ens om att de finns.

 

Vad det gäller inställningen till SBP hos de som vet om att de finns så skiljer den så mycket att det inte går att ge något svar. Åsikterna går från bra till att SBP bara är skit.

 

Min åsikt är att det är bra att de finns men att de skulle utnyttjas mer. Ex vid stora kommenderingar såsom Åre eller större fotbollsmatcher. Det skulle frigöra civilpoliser till andra uppgifter och ge SBP bra erfarenhet vid lite "lugnare" situationer villket kan vara bra om de kallas in då det blir riktigt skarpt.

 

Till slut så tycker jag det är dumt att ta bort AK utbildningen. Att säga att "de skall utbildas på den när läge uppstår" är enligt min mening obegåvat. "När läge uppstår" brukar det sällan finnas tid för utbildning, framför allt inte såpass lång utbildning så att man blir säker på sitt vapen.

 

Dessutom tar det rätt lång tid att grundutbilda på pistol jämfört med AK om man räknar med att alla redan är grundutbildade på AK5. Då går utbildningen på CG5 eller vad den heter rätt fort. Att grundutbilda på pistol till någon form av kompetens tar runt två veckors heltidsutbildning och då är ändå inte skytten särskilt bra utan bara nöjaktigt utbildad enligt min mening.

 

Sen är iofs pistol otroligt mycket smidigare att bära än en AK men ändå. Hellre ett klumpigt vapen som folk är bra utbildade på än ett smidigt vapen som folk inte kan handskas med på ett bra och säkert sätt.

Link to comment
Share on other sites

@ Sgt Andersson

 

Sök information om SBP på nätet, finns bla på polisens hemsida.

Om du tycker att det verkar vara något för dig så är det bara att ansöka.

Bra utbildning som bygger vidare på tidigare grön utbildning.

(Enligt ovan är det krav på mil utb,normalt 10-7-7, för att gå med)

Dock bör du tänka på att du krigsplaceras i SBP och överförs från ditt tidigare förband.

 

Dina frågor:

 

1. Efter grundutbildning är det normalt rep.utb vartannat år. Där emellan kan det ske lokal utbildning på resp avdelning.

 

2. Vid utbildning är du inkallad, varav arbetsgivaren måste ge dig ledigt.

Ersättning får du enligt pliktlagen från RPS.

 

Hoppas det var något svar.

 

mvh

 

Van der Kaye

Perfekt tack! Var på intervju igår hos SBP så vi får se hur det går. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hellre ett klumpigt vapen som folk är bra utbildade på än ett smidigt vapen som folk inte kan handskas med på ett bra och säkert sätt.

Om inte annat så SYNS ak'n desto mera än en pistol, vilket borde ge (i min värld) en mera avskräckande respekt.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte annat än hålla med dig, roninn.

 

Ang utnyttjandet av SBP så anser ju Gunno Gunnmo i sin utredning att SBP inte ska användas vid kommenderingar av Åretyp. Användandet ska följa förordningen som säger att det är befolkningsskydd och räddningstjänst som är huvuduppgifterna.

 

Vad gäller beväpningen så är spridningen på vilket vapen man är vpl gu-utbildad på rätt så jämnt fördelat mellan AK4/5/K-pist. RPS anser att dom behöver 3-4 dagar för att utbilda på CGA5P:n... När får man så stor framförhållning? OM man nu hinner, hur mycket sitter sen kvar när man hamnar i hetluften? Repetition är utbildningens moder. Det klarar man inte på 4 dagar. Samtidigt så finns det en massa andra saker som måste fixas innan man är redo för insats.

 

Vad gäller utbildning och pistol så finns det ju ett problem till (tror jag.. :navy: rätta mig annars) och det är kompetensskjutningen. Ska inte den göras en gång om året, eller är det inom 18 mån? I vilket fall som helst så måste det till en utbildningsökning för att nå upp till kraven och en acceptabel nivå på handhavande. Som det ser ut nu så gör vi 19 dagars GU och sen 5 dagars rep vartannat år. Jag tycker det är för lite i vilket fall som helst, med eller utan pistol.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En av anledningarna till att man vill införa biten med befolkningsskydd och räddningstjänst, tror jag, är att man såg att SBP fungerade bra i Kronobergs län efter det att stormen "Gudrun" dragit förbi i våras.

Man fick då tillstånd av regeringen att använda Kronobergs och Blekinges SBP avdelnngar.

Dessa var inne och jobbat i cirka 14 dagar totalt. De huvudsakliga bitarna var där att se till att bevaka de områden som blivit urymmda samt att undsätta nödställda.

 

Vad gäller Sig Sauer P225 så talade jag så sent som i dag med den killen på vår myndighet som har hand om vapen, han sa att han fått order om att inte skicka de utbytta Sig Sauer P225 till skrot, som först var tänkt, utan att de skulle sparas till SBP.

 

vad gäller tjänsteskjutningen så tror jag att det är så att man måste ha ett godkännt resultat om året. Detta kan dock enkelt lösas med att ha en dag så avdleningen träffas och har tjänsteskjutning på dag en och sedan lite samkväm på kvällen. i vär avdelning så har man haft en kväll när man träffas mellan de ordinarie utbildningarna, så att utöka detta till en hel dag som innefattar lite pistolskjutning tror jag inte bli något problem.

 

Sedan måste jag vara lite frågan till folk som säger att SBP utan en tuff AK är inget för mig. Jag trodde inte att man gick med i en sådan organisation för att man ville ha ett tufft vapen, som man kommer att få se några dagar vart annat år. Utan jag trodde att man gjorde det för att man tycker att de är bra sätt att kunna hjälpa till om det verkligen skulle behövas.

Självklart håller jag med om att det är roligt att skjuta, men det är väl dock inte det som ska bestämma om man ska ställa upp i en organisation som ska vara samhällsnyttig.

 

/Palle - Radiooperatör/Stab SBP Blekinge

Edited by Gnist
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller Sig Sauer P225 så talade jag så sent som i dag med den killen på vår myndighet som har hand om vapen, han sa att han fått order om att inte skicka de utbytta Sig Sauer P225 till skrot, som först var tänkt, utan att de skulle sparas till SBP.

 

 

 

/Palle - Radiooperatör/Stab SBP Blekinge

Om en pistol är bedömd skrot så får den inte brukas i tjänst.

Eller skrotar man vapen i på tyck i Blekinge?

Link to comment
Share on other sites

@Nifelhel

Då skulle du bara veta vad dina kollegor i Stockholm lyckades med...

Tydligen gick polispistolskytteklubbens vapen till destruering medan de vapen som egentligen skulle destrueras var kvar...

 

Källa: Stockholmsupplagan av METRO 050608

Link to comment
Share on other sites

Dom säger att vi ska få pistolen i höst på GU:n. Snackade med en i förra veckan.

Men den som lever får se.

 

@Gnist

 

Sedan måste jag vara lite frågan till folk som säger att SBP utan en tuff AK är inget för mig. Jag trodde inte att man gick med i en sådan organisation för att man ville ha ett tufft vapen, som man kommer att få se några dagar vart annat år. Utan jag trodde att man gjorde det för att man tycker att de är bra sätt att kunna hjälpa till om det verkligen skulle behövas.

Självklart håller jag med om att det är roligt att skjuta, men det är väl dock inte det som ska bestämma om man ska ställa upp i en organisation som ska vara samhällsnyttig.

 

Kan inte annat än hålla med. Jag är med i HV, Får mitt krig där.

Näe, men jag tröttnade på att ligga i skogen och panga. Va mest därför jag sökte, ville prova nåt nytt. Man kan väl säga att jag mognade? :P Haha :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jo det är ju så att polisen har bytt till en annan version av Sig Sauer, och polisens tjänstevapen är ju inte direkt något som kan säljas ut på den civil marknaden, så därför sickar man dem till skrotning. Så de är inte i dåligt skick, det finns pistoler där som är i nyskick.

 

Det var samma sak som man gjorde med många av de gamla Walter PPK som fanns ute på myndigheterna.

Link to comment
Share on other sites

Skall du gå på GU i H-stad nu i aug?

I sådana fall är vi 2. :lala:

Nä, 3...

 

:lol:

 

Gnist: Men, vapenfrossa eller icke, du måste väl ändå hålla med om att en obeväpnade beredskapspolis, som debatterades, måste vara svettigare än en beväpnad? Det är väl knappast barnkalas som SBP kallas in på? Sedan spelar det säkert mindre roll vad för slags vapen det handlar om, pistol verkar onekligen smidigare tycker jag.

 

Men, men, vad vet jag?

Edited by C 2.a pjäs
Link to comment
Share on other sites

Fu Kjellberg wrote:

Skoj!

Skall bli trevligt att träffas IRL.

Då håller jag utsikt efter maxpedition ryggan

 

Haha, försiktigtvis dock med skullsen borttagna. Men, den är ju svart så den ska med. Och jag känner igen dig på...ökenuniformen?

Link to comment
Share on other sites

Fu Kjellberg wrote:

Skoj!

Skall bli trevligt att träffas IRL.

Då håller jag utsikt efter maxpedition ryggan

 

Haha, försiktigtvis dock med skullsen borttagna. Men, den är ju svart så den ska med. Och jag känner igen dig på...ökenuniformen?

Kanske utan öken uniform.

Lite mer åt det här hållet.

Dock utan ren. :banana

ventyrslandet_011.jpg

 

Men med Maxpedition rygga.

Link to comment
Share on other sites

Fellas, någon måste säga till Fu Kjellberg att han verkar ha fått horn, och att sådan't inte hjälper upp klapptilldelningen... Vet inte om jag törs :banana

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

Jo det är ju så att polisen har bytt till en annan version av Sig Sauer, och polisens tjänstevapen är ju inte direkt något som kan säljas ut på den civil marknaden, så därför sickar man dem till skrotning. Så de är inte i dåligt skick, det finns pistoler där som är i nyskick.

 

Det var samma sak som man gjorde med många av de gamla Walter PPK som fanns ute på myndigheterna.

Jahopp, då kommer fler frågor ;)

 

Varför har man bytt?

Hur motiverade man det?

Vilken modell har man bytt till? P226, P226ALSO, P226SLSO, P228 eller P229?

 

Jag är mycket väl medveten om vad man får göra och inte.

Anledningen till att man skrotar ut Walther PP(de flesta är licensbyggda Manurhiner) är att det efter årskiftet 20050101 ej är godkänt tjänstevapen för svensk polis.

 

 

 

@Sg Troll

Haha...du skulle bara veta... :P

Link to comment
Share on other sites

Dom säger att vi ska få pistolen i höst på GU:n. Snackade med en i förra veckan.

Men den som lever får se.

Skall du gå på GU i H-stad nu i aug?

I sådana fall är vi 2. :clap:

Näe... Enköping. Om jag nu inte är analfabet.

Trodde bara man körde på en ort en gång om året? Tydligen hade jag fet fel... :clap:

Läste även om nån som gick GU i halmstad (tror jag) 2004. Vi som skulle varit vid kristineheman fick hem ett brev att det va inställt/framskjutet pga rakel det året.

 

Mystiskt.. :clap: Kanske för att ni ska skydda skiten mot danmark där nere? Eller var det tvärt om? ,O:/

Link to comment
Share on other sites

Jo det är ju så att polisen har bytt till en annan version av Sig Sauer, och polisens tjänstevapen är ju inte direkt något som kan säljas ut på den civil marknaden, så därför sickar man dem till skrotning. Så de är inte i dåligt skick, det finns pistoler där som är i nyskick.

 

Det var samma sak som man gjorde med många av de gamla Walter PPK som fanns ute på myndigheterna.

Jahopp, då kommer fler frågor ;)

 

Varför har man bytt?

Hur motiverade man det?

Vilken modell har man bytt till? P226, P226ALSO, P226SLSO, P228 eller P229?

 

Jag är mycket väl medveten om vad man får göra och inte.

Anledningen till att man skrotar ut Walther PP(de flesta är licensbyggda Manurhiner) är att det efter årskiftet 20050101 ej är godkänt tjänstevapen för svensk polis.

 

 

 

@Sg Troll

Haha...du skulle bara veta... :P

Nu är jag inte jätte insatt, eftersom jag inte är polis själv.

 

Jag vet att en av anledningarna till att man bytte var att det, på den nya modellen, så rymmer magasinet fler kulor.

 

Anledningen till detta har jag dock ingen koll på tyvärr. Men jag ska ta o snacka med den som är vapen ansvarig på myndigheten när jag kommer hem från semester.

 

Vet dock ej exakt vilken modell det är man bytt till, skulle kunna vara P226, men är osäker. Vet att det finns lite olika modeller för herr och dam, men olika storlek på grepp o sånt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...