Jump to content

Recommended Posts

Grundutbildningen är tre veckor - helt riktigt. Utöver dessa veckor har flertalet fortsättningsutbildningar samt övningar tillkommit. Häng inte upp er på grundutbildningstiden...

Det är inte utbildnings tiden som jag ser är ett problem utan om man kan gå med utan att ha en GU eller ha en för "dålig" (för uppgiften dvs typ idrottspluton eller brevbärare) GU i ryggen. Sen att man har 3 veckors intro och sen bygger vidare är ju som sagt inget fel utan bra. Det ska tillägas att jag personligen inte har hört om nån utan GU gått med i SBP men är det som GA KA säger är det beklämmande.

Håller med dig i sak! Men att någon skall ha kommit med i organisationen utan att ha militär grundutbildning låter osannolikt, med tanke på att det är ett krav. Det skulle vara intressant att höra vad GA KA har för källa på de uppgifterna. Jag skall dock höra mig för med samordnaren på RPS.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • Replies 192
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

FBJ972..

 

hör du nyligen hört något från dina källor??

 

/Jim

Jag pratade med en av dem senast i veckan. Dock information som var av lokal karaktär.

 

Nåt speciellt du undrar över?

Jo, det jag främst tänkte på var angående beslutet att låta Rikspolisstyrelsen (istället för regeringen) bestämma när SBP skall kallas in?

 

Vidare kan jag ju passa på att fråga om du har några andra tips/råd inför GU till SBP (skall dit i September).

 

Mvh

 

Jim

Link to comment
Share on other sites

Jo, det jag främst tänkte på var angående beslutet att låta Rikspolisstyrelsen (istället för regeringen) bestämma när SBP skall kallas in?

 

Vidare kan jag ju passa på att fråga om du har några andra tips/råd inför GU till SBP (skall dit i September).

 

Mvh

 

Jim

Beredskapspolisförordningen låter vänta på sig. Justitiedepartementet har bollat tillbaka frågor som har varit tvugna att besvaras. Nu bör de ha tillräckligt med underlag för att fatta ett beslut. Bara att vänta och se...

 

Några tips och råd inför gu? Nja, jag vet inte vad det skulle vara... Se till att håll dig frisk och hel - det är nog det enda råd jag kan ge dig. Har du specifika frågor är det bara att ställa dem, så skall jag försöka svara.

Link to comment
Share on other sites

FBJ972..

 

hör du nyligen hört något från dina källor??

 

/Jim

Jag pratade med en av dem senast i veckan. Dock information som var av lokal karaktär.

 

Nåt speciellt du undrar över?

Jo, det jag främst tänkte på var angående beslutet att låta Rikspolisstyrelsen (istället för regeringen) bestämma när SBP skall kallas in?

 

Vidare kan jag ju passa på att fråga om du har några andra tips/råd inför GU till SBP (skall dit i September).

 

Mvh

 

Jim

Fint, då ses vi där :lala:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
jag menar modellen som beredskaps polisen använder!

Titta i högra kolumnen, något längre ner än mitten av sidan..

 

Eller jag kanske har missförstått dig. :huh:

 

GMY

Edited by Rokare
Link to comment
Share on other sites

Juppjupp: Jag vill inte vara någon glädjedödare, men CGA5 ska ersättas av pistol m/SigSauer P226 hos SBP. Eftersom uppgifterna glider från bekämpa sabotageförband och till att lösgöra "ordinär" polis så är ju onekligen pistol att föredra.

 

Källa på det lösa via PM

Link to comment
Share on other sites

Såg SBP öva på Nyårsåsen utanför Halmstad för några veckor sedan. Väldigt mycket eftersök a la "unge vilsen i skogen" och inget antisabotageliknande alls. De hade inte ens vapen ute.

 

Så det verkar onekligen som om SBP nu går mot att bli den Beredskapspolis som de en gång i tiden skulle vara "vassare" än.

Link to comment
Share on other sites

@ Sgt Andersson

 

Sök information om SBP på nätet, finns bla på polisens hemsida.

Om du tycker att det verkar vara något för dig så är det bara att ansöka.

Bra utbildning som bygger vidare på tidigare grön utbildning.

(Enligt ovan är det krav på mil utb,normalt 10-7-7, för att gå med)

Dock bör du tänka på att du krigsplaceras i SBP och överförs från ditt tidigare förband.

 

Dina frågor:

 

1. Efter grundutbildning är det normalt rep.utb vartannat år. Där emellan kan det ske lokal utbildning på resp avdelning.

 

2. Vid utbildning är du inkallad, varav arbetsgivaren måste ge dig ledigt.

Ersättning får du enligt pliktlagen från RPS.

 

Hoppas det var något svar.

 

mvh

 

Van der Kaye

Link to comment
Share on other sites

Sök information om SBP på nätet, finns bla på polisens hemsida.

Fast här verkar det som tyngdpunkten är lagt på "antiterroristtjänst" och "Insatser mot folkmassa" och är väl inte riktigt den nuvarande inriktningen längre? Är det inte mer "tradionellt" polisarbete, om du förstår vad jag menar? Som eftersök och sådant?

 

Och om man blir SBP och tycker att det känns helt fel, kan man då "gå ur" igen? Det gick ju knappast med sin gamla krigsplacering?

 

Kanske självklara frågor, men den som inte frågar får ju heller inte veta.

Link to comment
Share on other sites

@C 2.a pjäs

Vet ej vilka sidor du har kollat men här:RPS sida om SBP, står det mesta.

 

Här är en sida till med bra info: SBP:s inofficiella hemsida.

 

Just nu så är det mycket på G. JuDep har skickat ut Gunno Gunnmos utredning ang. beredskapspolisen på remiss.

 

Utredningen innehåller bla förslag till förändring vad gäller inkallande av SBP i fredstid. Det ska flyttas från regeringen till RPS, rekvisiten för inkallande ska mildras. Samtidigt så tycker GG att inriktningen för beredskapspolisen ska koncentreras till det som står i förordningen, befolkningsskydd och räddningstjänst. Dessutom så tycker han att beredskapspolisen INTE ska beväpnas med pistol. Han anser att det skulle bli för farligt för buset/allmänheten (min tolkning). Vi jobbar ju i grupp och gruppchefen är ju beväpnad... Dessutom så ska vi pyssla med uppgifter som inte är "farliga" så vi behöver inget vapen... :/:)

 

Utbildningen på CGA5P:n ska dessutom tas bort. Beredskapspoliserna ska utbildas på den när dom kallas in vid "höjd beredskap" (alltså skymningsläge eller krigsrisk...).

Link to comment
Share on other sites

SBP: Tackar. Det var just detta jag misstänkte. Icke desto mindre är jag inkallad för GU som SBP i augusti, men jag vet inte om jag vill ställa upp som obeväpnad SBP. Men det känns som det är försent att ändra sig. Det var inte alls detta som jag fick höra vid informationskvällen, då var det mycket mer "lockande" uppgifter och utrustning.

Link to comment
Share on other sites

SBP: Tackar. Det var just detta jag misstänkte. Icke desto mindre är jag inkallad för GU som SBP i augusti, men jag vet inte om jag vill ställa upp som obeväpnad SBP. Men det känns som det är försent att ändra sig. Det var inte alls detta som jag fick höra vid informationskvällen, då var det mycket mer "lockande" uppgifter och utrustning.

Vilka uppgifter och utrustning var det som angavs då?

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Vilka uppgifter och utrustning var det som angavs då?

 

/P

Jag kommer inte ihåg hur den exakta ordalydelsen föll, men helt klart var att man sade att beredskapspolisen hade modifierade ak5´or. Detta i kombination med en förevisning av utrustningsvästen och vad jag tidigare läst om SBP kan ju ha gjort att mina fantasier skenade iväg mot mer "stridiska" uppgifter.

 

Jag känner att den "gamla" SBP var något för mig, och jag känner nog lika starkt att "den nya" ,( om uttrycket tillåts) utan vapen men med expanderbatong som tidigare här har beskrivits , inte är något för mig. Men det känns som tåget inte bara har börjat rulla utan även fått upp farten.

Link to comment
Share on other sites

Det var så litt.

 

Utredningen innehåller som sagt mycket. Detta var bara en del. Personligen så kan jag ju säga att om det går igenom utan ändringar så lär jag riva mitt kontrakt. Det är ju så att för fredstida tjänstgöring så krävs det att man har skrivit kontrakt med RPS. Krigsplaceringen finns väl inte mycket att göra åt. Att ställa upp och jobba utan beväpning är inget som lockar. Inte för att jag vill jaga bus med pickadollan i högsta hugg, för det har redan fått nog av på annat håll... Som jag ser det så får inte RPS och myndigheterna det verktyg dom behöver om det krisar till sig.

 

Tillägg vad gäller utrustning/uppgifter. Har tyvärr inte möjlighet att länka hela utredningen, saxat från GG:s utredning: "Den särskilda beredskapspolisen består, första kvartalet 2005, av 1 544 grundutbildade totalförsvarspliktiga. Den särskilda beredskapspolisen har som huvuduppgift att bevaka och skydda för totalförsvaret viktiga anläggningar och att genomföra spaning och sökande efter fientliga sabotörer och liknande samt störa, lokalisera och gripa/neutralisera sådana." Detta ska alltså vara vår krigsuppgift. Fredstid så ska det vara: "Beredskapspolisernas huvudsakliga uppgift är att delta i sådan polisverksamhet som har anknytning till befolkningsskydd och räddningstjänst, men de får tas i anspråk även för andra lämpliga polisuppgifter."

 

Vad gäller utrustning så ser det ut så här: "Den särskilda beredskapspolisen är modernt utrustad utifrån de uppgifter styrkan kan förväntas användas till. Man bär polisens fältuniform samt en utrustningsväst och hjälm. De särskilda beredskapspoliserna har teleskopbatong (ASP) som ordinarie batong och är utrustade med en ombyggd automatkarbin AK 5, där pipan kortats och enkelskottsspärr tillförts. Vapnet betecknas CGA5 P. I övrigt är utrustningen densamma som för yrkespoliser."

Edited by SBP
Link to comment
Share on other sites

Som sagt innehåller utredningen många punkter.

Förhoppningsvis blir resultatet att SBP skall utnyttjas mera.

Bra utrustning och kompetent personal som väntar på att få hjälpa till.

 

Angående beväpning som ni dryftar.

SBP är polismän i tjänst (med dess befogenheter och skyldigheter)

Enligt PL skall polisman vara beväpnad i tjänst. (några få undantag, inre tjänst etc)

 

CGA5P är i dasläget standardbeväpning för SBP.

Förslag är att tillföra SIG P225 vid nästa grundutbildning.

 

Som vanligt är det mycket spekulationer som inte gagnar någon.

 

Mvh

 

Van der Kaye

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt är det mycket spekulationer som inte gagnar någon.

Så vi som inget kan får inte fråga de som kan lite?

Och du som kan mycket kan väl, utan att spekulera, förklara för oss? Då blir det ju inga rykten. Jag är inte ute efter en lång debatt om vad SBP ska ha och inte ha, utan fakta. Och du verkar kunna en hel del. Då blir det ju inga spekulationer som mycket riktigt inte gagnar någon.

 

Förstår du hur jag tänker?

Link to comment
Share on other sites

Jag har oxå koll på vad som sägs om beväpning i tjänst, men det verkar som om GG inte har det... Dessutom så jobbade ju Kronobergsavdelningen obeväpnat när dom tjänstgjorde efter Gudruns härjningar... Vi får väl se vad som händer. Förmodligen så är RPS inte så glada över den biten i utredningen.

 

På mitt senaste rep -04 så såg vi inte skymten av CG:n. Vi fick beskedet av RPS att den var "förrådsställd" i väntan på sig-sauern... Förslaget att tillföra Sig kommer från RPS, men GG sågar det i sin utredning.

Link to comment
Share on other sites

@C 2.a Pjäs

 

Förstår vad du menar.

 

Självklart skall vi utbyta kunskaper, det är väl vad forumet är till för enligt min mening.

 

De flesta spekulationerna i denna tråd rör dock pågående utredning, vilket INGEN kan svara på. Detta ger därför ingen utveckling av trådens inehåll, bara en massa rykten och påståenden som saknar grund.

 

Om du däremot har specifika frågor om nuvarande utbildning, utrustning etc så svarar jag mer än gärna på det lilla jag vet.

 

Mvh

 

Van der Kaye

Link to comment
Share on other sites

@C 2.a Pjäs

 

Förstår vad du menar.

 

Självklart skall vi utbyta kunskaper, det är väl vad forumet är till för enligt min mening.

 

De flesta spekulationerna i denna tråd rör dock pågående utredning, vilket INGEN kan svara på. Detta ger därför ingen utveckling av trådens inehåll, bara en massa rykten och påståenden som saknar grund.

 

Om du däremot har specifika frågor om nuvarande utbildning, utrustning etc så svarar jag mer än gärna på det lilla jag vet.

 

Mvh

 

Van der Kaye

Menar du mina inlägg om "pågående utredning"? Utredningen är klar och lämnad till JuDep den 31/3. Jag har läst hela. Den är nu skickad på remiss till ett otal instanser. Hur förslaget från JuDep kommer att se ut när remissrundan är klar vet ju ingen. Självklart kan Bodström göra ändringar, men som sagt vem vet?? Man får väl ha åsikter ändå, eller?

Link to comment
Share on other sites

Lugn o fin nu, jag håller med dig.

 

Som sagt den är skickad på remiss och inget beslut fattat, därav är det som du skriver ingen som vet hur det kommer att sluta.

 

Alla har ju rätt att spekulera i vad som kommer att falla ut ur detta, men som vanligt drar det snabbt iväg till rykten och mindre kvalificerade gissningar.

 

Bara mina enkla tankar...

 

MVH

 

Van der Kaye

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...