Minus Posted February 9, 2007 Author Report Posted February 9, 2007 Uppgifterna på mil's hemsida har börjat uppdateras.. http://www.mil.se/combinedchallenge/article.php?id=14936 Quote
ice_drop Posted February 14, 2007 Report Posted February 14, 2007 ska ut på cc07 och kriga satan fick reda på det idag. som det ser ut tillhör jag ondskans makter. vem vill vara god? Quote
SemperMetamContingimus Posted February 15, 2007 Report Posted February 15, 2007 Det är vid CC07 som det verkligen suger att vara luftvärnare. Våra robotar har ingen BT Ni kan räkna med att vi skjuter ner allt som hotar er och skyddar er från lufthot. Men räkna inte med att piloterna i helikoptrarna kommer att få veta detta i tid för att inte skjuta ut hälften av era plutoner Någon som vet hur luftvärnet markerar bekämpning? Hörde om något i stil med att man rappoterar till blågul som vidabefodrar det till målet, det låter ju sjukt ineffektivt.. Får väl räkna med en å annan utskällning av andra förband för vi "inte" skyddat dom, särskilt när min pluton blir underställd förband från P7 Quote
simon Posted February 15, 2007 Report Posted February 15, 2007 @SemperMetamContingimus Hav förtröstan, slutövningen (där markstriden är tyngdpunkten) är knappast rätt ställe för Luftvärnet att visa upp sin förmåga. FOCUS-övningarna ( år i Jokkmokk) brukar däremot vara eran grej! Quote
Krook Posted February 15, 2007 Report Posted February 15, 2007 @Semper och så vidare. Kolla med de dina hur det gick för de delar av VO som under CC06 skulle understödja VJ! Fråga hur de gjorde för att navigera in en pluton mellan VJ:s front-vagn och fiendens IKV, från fel håll! (Jag har aldrig hört en Blågul skälla så mycket) De hade visst kört av E4 på fel plats och kommit ner på Kungsholmen i stället för att köra genom Solna fram till Huvudstabadet. Om det hade varit skarpt så hade VO varit en pluton kort där (jag tror att det kan ha varit ledningsplutonen). /K Quote
Kadhem Posted February 25, 2007 Report Posted February 25, 2007 Det kommer att vara från 26 maj till 3 juni. Det är 4 moment: Ett i Ravlunda där vi skjuter satan med skarpammo. (Roligt som satan) Ett i Åhus där luftburna ska ta och säkra en flygplats där alla vi ska "utgå" från. (Det ska likna en internationell insats) Ett i Revingehed. (Hemma plan, där vi säkert vinner, vi från P7) Ett i Malmö. (Där vi också troligen vinner) Sist men inte minst, vi ska ha en utställning med våra fordon och utrustning i Malmös västra hamn. Tänk på att det är 3e juni och det är lördag massa folk ute vid havet då. Håll en bra fälthygien under övningen om ni vill ragga :P Akta er för Sierra Lima! Quote
simon Posted February 25, 2007 Report Posted February 25, 2007 Har inte Ravlunda-momentet klippts bort pga ekonomi? Quote
SpS Posted February 25, 2007 Report Posted February 25, 2007 Det är inte 1:a Psk från Boden som kommer att delta. Givetvis är det 2:a Psk som kommer. Ja eftersom att 1:a Psk fick en uppgift som ansågs lite mer prioriterad, nämligen att åka till Ryssland och samöva med dem på en övning så valde man att skippa cc07. Quote
Mercai Posted February 25, 2007 Report Posted February 25, 2007 (edited) Har inte Ravlunda-momentet klippts bort pga ekonomi? Som jag förstått det är det momentet borta från CC07, däremot så kommer inte stridsvagn och en del andra förband beröras nämnvärt. Den tänka ammunitionen kommer istället användas andra veckor. Kadhem: Tänk att vara lite ödmjuk, finns inga segrar i förskott! Edited February 25, 2007 by Mercai Quote
Krook Posted February 25, 2007 Report Posted February 25, 2007 Kadhem: Tänk att vara lite ödmjuk, finns inga segrar i förskott! Ett av de bästa råden på mycket länge på det här forumet. Vissa tunga förband fick uppleva att det inte alltid är så lätt under CC06 och det lär upprepas i år. /K Quote
daddlar Posted February 25, 2007 Report Posted February 25, 2007 Det kommer att vara från 26 maj till 3 juni.Det är 4 moment: Ett i Ravlunda där vi skjuter satan med skarpammo. (Roligt som satan) Ett i Åhus där luftburna ska ta och säkra en flygplats där alla vi ska "utgå" från. (Det ska likna en internationell insats) Ett i Revingehed. (Hemma plan, där vi säkert vinner, vi från P7) Ett i Malmö. (Där vi också troligen vinner) Sist men inte minst, vi ska ha en utställning med våra fordon och utrustning i Malmös västra hamn. Tänk på att det är 3e juni och det är lördag massa folk ute vid havet då. Håll en bra fälthygien under övningen om ni vill ragga :P Akta er för Sierra Lima! *suck* Vad ska jag göra då? Laga mat åt Göta Ingenjörerna... kommer nog inte inte ha märkbart kul under cc07. Quote
Solon Posted February 26, 2007 Report Posted February 26, 2007 Det kommer att vara från 26 maj till 3 juni.Det är 4 moment: Ett i Ravlunda där vi skjuter satan med skarpammo. (Roligt som satan) Ett i Åhus där luftburna ska ta och säkra en flygplats där alla vi ska "utgå" från. (Det ska likna en internationell insats) Ett i Revingehed. (Hemma plan, där vi säkert vinner, vi från P7) Ett i Malmö. (Där vi också troligen vinner) Sist men inte minst, vi ska ha en utställning med våra fordon och utrustning i Malmös västra hamn. Tänk på att det är 3e juni och det är lördag massa folk ute vid havet då. Håll en bra fälthygien under övningen om ni vill ragga :P Akta er för Sierra Lima! *suck* Vad ska jag göra då? Laga mat åt Göta Ingenjörerna... kommer nog inte inte ha märkbart kul under cc07. Är du inte kock? Vad skulle du annars göra på en slutövning? Quote
Fk Satan Posted February 26, 2007 Report Posted February 26, 2007 Det kommer att vara från 26 maj till 3 juni.Det är 4 moment: Ett i Ravlunda där vi skjuter satan med skarpammo. (Roligt som satan) Så ni ska skjuta mig sönder och samman där? :p Ett i Åhus där luftburna ska ta och säkra en flygplats där alla vi ska "utgå" från. (Det ska likna en internationell insats)Jag ingår i ett sällskap som funderar över stridsuppgiften säkra... vad betyder den uppgiften. Ett i Revingehed. (Hemma plan, där vi säkert vinner, vi från P7)Ett i Malmö. (Där vi också troligen vinner) Sist men inte minst, vi ska ha en utställning med våra fordon och utrustning i Malmös västra hamn. Tänk på att det är 3e juni och det är lördag massa folk ute vid havet då. Håll en bra fälthygien under övningen om ni vill ragga :P Akta er för Sierra Lima! Vad vet ni om er motståndare? alltid bra att ta ut segern i förskott, det brukar ofta bli pannkaka då... Quote
Kadhem Posted February 27, 2007 Report Posted February 27, 2007 Så ni ska skjuta mig sönder och samman där? :p Antagligen ska vi det. om du bor där! Jag ingår i ett sällskap som funderar över stridsuppgiften säkra... vad betyder den uppgiften. Jag tror att det blir ett flyghopp eller till och med landa med flyg och släppa av pskytte. Säkra området och därefter bröja lösa uppgiften Vad vet ni om er motståndare? alltid bra att ta ut segern i förskott, det brukar ofta bli pannkaka då... Det blir nog tre delar av armén. Det är ju tre parter som ska ingå, om du har läst scenariet. En i syd, en i norr och en som ska försöka separera de. Vet ej om vi ska ha "civila" rebeller med eller något, om nu HV ska med. Det jag behöver hålla reda på är 9 vagnar. övriga 20 som ska komma från P4 och I19 ska få pisk! Quote
Krook Posted February 27, 2007 Report Posted February 27, 2007 Det blir nog tre delar av armén. Det är ju tre parter som ska ingå, om du har läst scenariet. En i syd, en i norr och en som ska försöka separera de.Vet ej om vi ska ha "civila" rebeller med eller något, om nu HV ska med. Det jag behöver hålla reda på är 9 vagnar. övriga 20 som ska komma från P4 och I19 ska få pisk! Så du strider "bara" mot andra vagnar från andra mekförband, eller?Gissa om du kommer få ett brutalt uppvaknande, framför allt om det nu blir strid i urban terräng och med HV som B-styrka. Attityd är bra, men dumhet är något annat. /K Quote
Larsleo Posted February 27, 2007 Report Posted February 27, 2007 Mekförbanden brukar få problem i bebyggelse... ASÖ05 då man försökte ta Kvarn uppsuttet ett ett sånt exempel och betänk att 9 vagnar mot en komplett mekbat (vilket nu p4+i19/pbat) motsvarar är underläge hur man vrider och vänder på det... och inte bara i vagnar.... Quote
Fk Zak Posted February 27, 2007 Report Posted February 27, 2007 (edited) ...pubertalt... Någon som vill återgå till mer nyktert samtal? Har själv blivit erbjuden en 9040B på röd sida. Besättningssammansättning efter eget behag. Kan någon säga repmånad/återträff ? Edited February 27, 2007 by Fk Zak Quote
Kadhem Posted March 1, 2007 Report Posted March 1, 2007 Det är nu klart för mig att Ravlunda skjutmoment är borttaget. Vi hade kompaniuppställning idag och fick höra det då. "Vi sparar pengar" sa majoren. Och så som ryktena går så tror jag nog att de gör det för NBG:s skull. isf är jag ändå en av de som bränner upp de. Resterande moment kvarstår tills vidare, och tror inte att det kommer bli några så stora ändringar i de som att ta bort de helt eller flytta de. Quote
simon Posted March 3, 2007 Report Posted March 3, 2007 @Kadhem Vart har den tionde vagnen tagit vägen? Quote
Mercai Posted March 3, 2007 Report Posted March 3, 2007 @Kadhem Vart har den tionde vagnen tagit vägen? Avställd på grund av skadad laddare och därmed icke komplett besättning. Quote
simon Posted March 3, 2007 Report Posted March 3, 2007 Inge kul. Vi är själva precis jämt skägg. Skulle inte förvåna mig om nått liknande sker hos oss. Quote
Kadhem Posted March 4, 2007 Report Posted March 4, 2007 Inge kul. Vi är själva precis jämt skägg. Skulle inte förvåna mig om nått liknande sker hos oss. Vi har även en anställd VC som ska sluta. Så AS är -2 man. Något liknande händer er om er någon laddare somnar på laddarstolen under BT46 övningar... Han klämmde foten under kanonen när vagnen framryckte. Det kunde ha gått mycket mycket sämre för honom, om gropen de körde in i hade varit större... Dvs akta er för skador och ta hand om monstret för att ni inte ska bli ställda! Quote
simon Posted March 4, 2007 Report Posted March 4, 2007 (edited) Vilken vagn är det ni ställt? EA eller HA (Justdet, HA är väl befälsvagn hos er?)? Riktigt tråkigt att höra, jo det krävs verkligen att man aktiverar laddaren på BT-övningar. Banda ammunition och/eller sitta uppluckad och hjälpa till med rättningen samt hjälpa till med att lyssna på och skriva ner Kompanichef-ordrar brukar funka hos mig. Edited March 4, 2007 by simon Quote
Kadhem Posted March 13, 2007 Report Posted March 13, 2007 Vilken vagn är det ni ställt? EA eller HA (Justdet, HA är väl befälsvagn hos er?)? Riktigt tråkigt att höra, jo det krävs verkligen att man aktiverar laddaren på BT-övningar. Banda ammunition och/eller sitta uppluckad och hjälpa till med rättningen samt hjälpa till med att lyssna på och skriva ner Kompanichef-ordrar brukar funka hos mig. Stämmer riktigt HA är befälsvagn, och jag åker i den som skytt. Ingen aning om vilken det är som ska ställas men troligen GA eller helt och hållet någon från Bravo. Det beror på hur besättningen har utvecklats hittills. Quote
RU01 Posted March 14, 2007 Report Posted March 14, 2007 Kommer att göra mitt för att lära 2-3 plutoner CV90 samt 1-2 plutoner strv 122 ödmjukhet torsdag-söndag v 716. Vi ska nog kunna hitta öppnare till era konservburkar! Quote
DaLundh Posted March 16, 2007 Report Posted March 16, 2007 *suck*Vad ska jag göra då? Laga mat åt Göta Ingenjörerna... kommer nog inte inte ha märkbart kul under cc07. Det är väl inte så illa det.. Hela Victor Papa (21 Ing.bat.) kommer och deltar i slutövningen. Quote
simon Posted March 17, 2007 Report Posted March 17, 2007 Vilken vagn är det ni ställt? EA eller HA (Justdet, HA är väl befälsvagn hos er?)? Riktigt tråkigt att höra, jo det krävs verkligen att man aktiverar laddaren på BT-övningar. Banda ammunition och/eller sitta uppluckad och hjälpa till med rättningen samt hjälpa till med att lyssna på och skriva ner Kompanichef-ordrar brukar funka hos mig. Stämmer riktigt HA är befälsvagn, och jag åker i den som skytt. Ingen aning om vilken det är som ska ställas men troligen GA eller helt och hållet någon från Bravo. Det beror på hur besättningen har utvecklats hittills. Hehe, hos oss är HA vpl-vagn och där är jag VC! Quote
Kadhem Posted March 17, 2007 Report Posted March 17, 2007 (edited) Vilken vagn är det ni ställt? EA eller HA (Justdet, HA är väl befälsvagn hos er?)? Riktigt tråkigt att höra, jo det krävs verkligen att man aktiverar laddaren på BT-övningar. Banda ammunition och/eller sitta uppluckad och hjälpa till med rättningen samt hjälpa till med att lyssna på och skriva ner Kompanichef-ordrar brukar funka hos mig. Stämmer riktigt HA är befälsvagn, och jag åker i den som skytt. Ingen aning om vilken det är som ska ställas men troligen GA eller helt och hållet någon från Bravo. Det beror på hur besättningen har utvecklats hittills. Hehe, hos oss är HA vpl-vagn och där är jag VC! v 712 är det SL2 som ställs pga chassi skada. En officer skulle leda sin vagn bakåt och körde på SL2 så att de fick en spricka genom chassit (vid fack 1). Det roliga är att SL2 körde fast upp till topdeck samma kväll och det tog 2,5 timme att gräva ut skiten. Vi byggde ett stridsvagnståg med 6 vagnar (9000 kh) för att dra ut djävulen. Undrar hur mycket vatten de har fått in i motorrymet Edited March 17, 2007 by Kadhem Quote
JonnyHazzard Posted March 18, 2007 Report Posted March 18, 2007 De indikationer jag har fått från Plutonchef är att delar av P4 4.komp skall medverka som B-styrka om det inte går på röven med planeringen. Quote
Recommended Posts