Jump to content

Permissionsklädsel?

BlitZz

Recommended Posts

Försökte hitta på nätet bilder på permissionskläder men hittade inget alls.

Har alla samma eller är det olika för t.ex. armén och marinen?

Vore sjyyst med lite bilder :D

• Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Till att börja med hör frågor om uniformer hemma i Materielplatsen.

Armén bär som permissionsuniform uniform m/87A

Marinen bär uniform m/48

Flygvapnet bär uniform m/87

Gör en googlesökning på dessa benämningar så borde du hitta något.

The Swede

BLÅGUL

Här får du iaf en bild på en sergeant i flottans M/48:

c1a8xo.th.png

Edit: bilden är klickbar.

SPB, den där uniformen va inte lite snygg! :wacko:

fast jag antar att min uniform inte kommer vara hälften så snygg, amfibieledningstekniker låter inte speciellt romantiskt :P

Här får du iaf en bild på en sergeant i flottans M/48:

fast jag antar att min uniform inte kommer vara hälften så snygg, amfibieledningstekniker låter inte speciellt romantiskt :P

Då kommer du att ha m/87, mörkblå, med grön basker. Ett hum om hur den ser ut enligt bilden nedan och om du drar bort de vita utrustningsdetaljerna för högvakt (livrem, handskar, damasker).

m87hgvakt1zu.jpg

/G.L.

Permissionskläder som det faktiskt frågas om är i åtminstone mitt fall jeans och t-shirt. Permissionsuniform är det som The Swede räknar upp... :wacko:

Även om jag skämtar är jag allvarlig. För länge sedan fick man inte vara civilklädd även när man var ledig (läs "när pappa gjorde lumpen" då jag inte exakt vet när det ändrades) men numera hör det inte till vanligheterna att permissionsuniform delas ut och du får ha på dig vad du vill.

Visst är den... :banana

Tyvärr får man den inte under vpl i flottan då man som tidigast blir sergeant dagen efter MUCK (PB), innan dess är det Kalle Anka-dräkten (bussarong, blåkrage, råbandshalsduk och rundmössa) som gäller. Jämfört med den är m/87 inte så dum ändå. ;)

Den permisutstyrsel jag fick ut var den hedeliga m90. Vi hade en speciell som till detta och högvakter.

Speciell och speciell; vi hade en begangnad och en sproilans.. Gissa vilken som användes när? :Malaj:

Det var några bassar som hämtade ut m/60 till "mormors begravning", i övrigt var det m90 som gällde. (eller m/ä)

Men om jag uppfattat allting rätt så får jag någon slags cool militär aktig kostym att ha på mig till och från min militärtjänst. Vill ju visa upp sig lite på stan hehe :)

Men om jag uppfattat allting rätt så får jag någon slags cool militär aktig kostym att ha på mig till och från min militärtjänst. Vill ju visa upp sig lite på stan hehe :)

Ptjao, om du inte uppfattat något fel har du läst väldigt selektivt. Permisuniform är inget du i normalfallet får ut, utan du får kanske rekvidera en från förrådet om någon närstående dött, gift sig eller liknande. Iallafall på min tid.

Ptjao, om du inte uppfattat något fel har du läst väldigt selektivt. Permisuniform är inget du i normalfallet får ut, utan du får kanske rekvidera en från förrådet om någon närstående dött, gift sig eller liknande. Iallafall på min tid.

Precis, och den killen i min grupp som hade "mormors begravning" ville egentligen bara ha ut en snygg svid när han skulle hem!

I sämsta fall får du åka hem i m90, men det är inte fy skam det. Du är ju ändå en kungens man :lala:

Precis, och den killen i min grupp som hade "mormors begravning" ville egentligen bara ha ut en snygg svid när han skulle hem!

Råkade personen i fråga ha initialerna S U?

I sämsta fall får du åka hem i m90, men det är inte fy skam det. Du är ju ändå en kungens man :lala:

Förutom att det ser ganska sunkigt ut...

Beror väl på hur man behandlar sin uniform.

När jag jobbade på Ing2 och veckopendlade åkte jag alltid hem i uniform och jag kan lova dig att jag såg INTE sunkig ut. :P

The Swede :)

På Amf1 får man alltid ut permisionsuniform m/87. Den hämtas efter att man klarat alla prov för filtmössan. Att åka hem i m/90 är/var strängt förbjudet. Civila eller m/87 - inget annat. Någon från en senare kull får gärna bekräfta alt. dementera.

På Amf1 får man alltid ut permisionsuniform m/87. Den hämtas efter att man klarat alla prov för filtmössan. Att åka hem i m/90 är/var strängt förbjudet. Civila eller m/87 - inget annat. Någon från en senare kull får gärna bekräfta alt. dementera.

Samma sak på K4, M/87 eller civilt.

mvh.

Låg förvisso inte på Amf1 men civila kläder eller C1:a var det som gällde under i princip hela GU (K-krona, Berga, Muskö) så uppenbarligen varierar det mellan förbanden. Har fått uppfattningen att man blivit betydligt mindre restriktiv med m/87/m/48 m till vpl öht inom FM på sistone (vill minnas att det tagits upp på forumet också), är ju inte så många det berör längre förstås...

Detta kan jag bekräfta. Har en vän som ligger på Amf och det är m/87 eller ingen uniform alls som gäller. m/90 får de inte åka hem i..

Detta kan jag bekräfta. Har en vän som ligger på Amf och det är m/87 eller ingen uniform alls som gäller. m/90 får de inte åka hem i..

Samma gällde även på KA2/Amfbat och Amf4/Amfbat. Minnet sviker om vad som gällde Vakt/insats-komp på Amf4 men tror samma regler gällde dem.

/G.L.

Bah, sicket fusk. Själv fick man inte ens lukta på permisuniformen. Åandrasidan så var det rätt skönt att klä ut sig och leka civil när man åkte hem. Hur som helst så sitter de gamla slitna "levi´s arna" skönt som silke på tåget/flyget hem :eeh:

Ngt skäl som angetts? Officerare åker bevisligen hem i m/90.

Jag har försökt luska ut nåt svar av min kompis, men han sa bara att befälen var mycket bestämda över att de inte får åka hem i grön uniform. Det ska ju också få sin gröna basker (vilket sker i sommar - om det går som de ska vill säga.. :camo: ) innan de kan åka hem i m/87:an.

Men tar man inte baskern i slutet av utbildningen? För då kommer man ju inte ha någon använding av m/87'an .. eller?

Man brukar få den efter avlagt soldatprov/baskerprov i slutet av "gröntjänsten" dvs efter c:a 3mån. Sådant var de iaf på min tid o senast även på min brors. Skulle inte tro dom har ändrat på rutinerna. Fast man vet ju inte i dagens "moderna" försvar :P

Men tar man inte baskern i slutet av utbildningen? För då kommer man ju inte ha någon använding av m/87'an .. eller?

Ett skäl till att man inte lämnar ut m/87, är kanske för att den enda huvudbonaden som kan komma i fråga för vpl att använda är just baskern, sedan båtmössan utgått från armén och amf(?).

Som bekant slänger sig vissa (gammalmodiga?) förband med diverse prov motsvarande, för att soldaterna ska "förtjäna" baskern, och innan den "förtjänats" skall den heller inte bäras till m/87.

Angående bärande av stridsuniform på hem-/tillbakaresa brukar det allt för ofta innebära dålig reklam för försvaret då åtminstone jag åtskilliga ggr sett smutsiga uniformer/kängor, skräniga beväringshorder - eller allt på samma gång.

I reglementet står (s.29) vidare att dagligdräkt/vardagsdräkt i första hand ska bäras vid resa med allmänna kommunikationer, men att stridsuniform får bäras om tjänsten omedelbart efter resan kräver stridsuniform (motsv).

Edited by Conan

I likhet med flera andra fick jag ut två m/90 uniformer och skulle egentligen inte fått ut m/87 men tack vare vänliga f.d. Sollefteåofficerer på F4 så löstes det att man fick hämta ut ett ex. på SFD.

Jag flög ofta hem i m/87 men det hände väl att man åkte i m/90 också någon gång.

Anser f.ö. att man till m/87 skall bära flygmössa och inte basker, basker ska vara förbehållen utbildningar såsom jägare och pansar av traditionssjäl. Basker är inte tufft om alla bär den.

Favorituniformen är annars flygvapnets gröna överdragsuniform med lågskor och axelhylsor från den tiden då traditionsdödarna inte ätit upp flygvapenmärkena :bash: Bäres lämpligast med m/59 mössa för att inte förstöra helhetsintrycket. (Går även att kombinera med FU90) :)

på A9 03/04 fick man enbart ut M/87 om det var något speciellt tillfälle, tex bröllop el liknande.

så 90% av gångerna åkte man i civila kläder och 10% av gångerna åkte man i M90 (vi hade 2st M90, en för fältbruk och en för kasern/permisions bruk, så den var ren)

personligen föredrog jag att åka civil.

På KA2/KA-batt (1997-98) så fick alla ut en m/90, en m/87 och fick välja på att 1) åka hem civil, 2) åka hem iförd m/87, 3) åka hem iförd m/90 eller 4) stanna kvar. De flesta valde alt. 1, några alt. 2, knappt ingen alt. 3 eller alt. 4.

Tyvärr så fick jag inte tvinga mina vpls att ha permisuniform på resan hem från rekryten, men man kan alltid ha permissionsuppställning i C1 10min innan bussen går så de inte hinner byta om.

Det är synd att uniformstvånget är borta för vpln på hemresa.

ps. M/87an ser att komma från Maos kultur revolution.DS