Jump to content

Recommended Posts

Posted

På F21 är det endast civila kläder eller M/87 som är tillåtet vid permission. De flesta åker dock hem i civila kläder.

Enda gången det är tillåtet att bära M/90 utanför flottiljen är vid tjänsteärende. Samma sak gäller all vår militära materiel, för att ex vis få ta hem 90-jackan till sömmerskan (läs mor) för att sy fast märken krävs tillstånd från plutch.

• Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Kan ju vara bra också att man inte får åka hem i M90 för på rätt många platser vad jag förstår så får man bara ut 1st M90 och den kan se rätt sunkig ut efter 1 veckas övning tex

Posted (edited)
Tyvärr så fick jag inte tvinga mina vpls att ha permisuniform på resan hem från rekryten, men man kan alltid ha permissionsuppställning i C1 10min innan bussen går så de inte hinner byta om.
Helt fel metod om man vill få de vpl att åka hem propra och snygga i C1:an, dels pga att motivationen att följa UnirFM (rundmössa utomhus etc) rimligen inte är så hög om de i praktiken tvingas till det även efter tjänstens slut och dels pga att man ändå inte känner sig speciellt fräsh när man väl är på väg hem då majoriteten under rekryten i K-krona åker en ansenliga sträcka med bussar som ofta är både varma och trånga till hemorten (~7h till Stockholm t ex).

Då har man dessutom förmodligen stressat en hel del för att hinna med allt som ska göras innan permission påbörjas (rejäl städning av logement etc) och är inte speciellt sugen på att ha några "finkläder" på sig. Det blev mest ett ytterligare stressmoment, speciellt när man var ovan att få till råbandshalsduken snyggt etc, på vägen till den efterlängtade ledigheten.

Att vi faktiskt ställde upp i C1:a på permissionsuppställningarna resulterade dessutom inte i att speciellt många (läs:väldigt få) åkte hem i den mer än någon enstaka gång för att "prova på" ändå och under yrkeskursen kunde man räkna vpl i C1:a på väg till/från Skolkomp. på fingrarna i princip, mer eller mindre samma situation på ftg, då var SSD:n betydligt vanligare.

Med tanke på hur få av de vpl som är speciellt förtjusta i "Kalle Anka"-uniformen (bildlänk, bortse från damasker, vita hanskar och instrument), åtminstone var det min uppfattning under GSU sommaren 04, så är (läs:borde) nog det första steget vara att förändra den inställningen om målet är att fler ska åka hem i C1:an och dessutom vilja göra det med stil.

Det är synd att uniformstvånget är borta för vpln på hemresa.

ps. M/87an ser att komma från Maos kultur revolution.DS

Permissionsuniformen har helt enkelt inte den ställningen idag bland de vpl i flottan att det skulle bli speciellt lyckat som jag ser det, kanske att det ändras nu när vpl blir något så få förunnat men jag skulle inte vara så säker.

Vet inte om flottans C1:a för vpl (dvs för menig-serg.) klår m/87 men den för anställda (serg. och uppåt) med innerkavaj m/48 och skärmmössa gör det definitivt. :surprise:

Edited by Andreas
  • 2 weeks later...
Posted
På F21 är det endast civila kläder eller M/87 som är tillåtet vid permission. De flesta åker dock hem i civila kläder.

Enda gången det är tillåtet att bära M/90 utanför flottiljen är vid tjänsteärende. Samma sak gäller all vår militära materiel, för att ex vis få ta hem 90-jackan till sömmerskan (läs mor) för att sy fast märken krävs tillstånd från plutch.

På min tid (gud va det lät gammalt) så fick vi åka hem in 59:an andra helgen och i Dagligdräkt 1 (kommer inte ihåg om det var M/87 men det borde det vara) helgen därefter sedan var det fritt valt arbete för resten av tiden.

Tyvärr så krävdes det nästan att man tog på långkalsingarna under Dagligdräkt 1 byxorna då de kliade så förbannat när man blev varm :D

BL1

Posted (edited)
Samma gällde även på KA2/Amfbat och Amf4/Amfbat. Minnet sviker om vad som gällde Vakt/insats-komp på Amf4 men tror samma regler gällde dem.

/G.L.

För att spinna vidare, så fick vi (amfbat på KA2) ut m/87 innan första permissionen att åka hem i, och man fick välja mellan att åka hem civilklädd eller i m/87. För att kunna åka hem i m/87 fick vi ut ett styck basker blå. M/90 var ett stort "no-no".

Edited by Amfibieslusken
Posted
Tyvärr så fick jag inte tvinga mina vpls att ha permisuniform på resan hem från rekryten, men man kan alltid ha permissionsuppställning i C1 10min innan bussen går så de inte hinner byta om.

Det är synd att så trångsynta, bakåtsträvande, trötta människor ska få jobba kvar i försvarsmakten. (Tänkte skriva gröna kläder som jag brukar om folk i FM, men det passar förmodligen dåligt in på dig)

ÄR det inte dags att vakna till lite?

Ja, du kan få folk att åka hem i bara kalsonger och båtmössa med den metoden om du håller dem tillräckligt länge innan sista transporten hem går. Men till vilken nytta, mer än att de kommer tycka sämre om dig, och sin värnpliktstid? Hur de går klädda på permission bör du knappast lägga dig i. Pedagogiskt.

Posted

Åker man hem i uniform är man repreentant för FM och då skall man vara propert klädd.

Sluta dalta, FM är inget dagis.

Posted
Åker man hem i uniform är man repreentant för FM och då skall man vara propert klädd.

Varför inte ge dem alternativet att åka hem civilklädda och slippa hela problemet, för varför ska de gå omkring och vara representanter för FM på sin fritid?

Men jag håller med om att uniform som bäres bland allmänheten om möjligt ska vara hel, ren och buren enligt gällande reglemente.

Posted

Permissionsklädsel? Civila kläder rekommenderas, det finns inget som vederkvicker eller bidrar till återhämtning som att få plocka på sig "riktiga kläder" och känna sig som en vanlig människa igen.

Sen kan man mycket väl åka hem i daglig dräkt om det är i samband med någon hurrra-skjuta-blås-verksamhet.

Att folk tillåts att åka hem i fältuniform/sjöstridsdräkt lägger jag ingen värdering i, men däremot tycker jag det är olyckligt att reglerna tillämpas olika på olika förband, i vissa fall olika från år till år dessutom.

Posted

När jag gjorde rekryten 2002 så var det tvång på att vi skulle ha M/48 på oss under första hemresan (efter 12 dygn), därefter var civil klädsel OK.

SSD fick enbart bäras innanför grindarna, till/från SVEA:s (kiosk, ca 200m från basen!), eller vid tjänsteärenden. Det var inte tillåtet att bära SSD under hemresor, privata ärenden på stan och dyl.

Efter rekryten fick man därimot åka lite som man ville, var väll ungefär 50% som åkte i civil klädsel, 40% som åkte i SSD och 10% som åkte i M/48... :P

Anledningen till att första hemresan skulle ske i M/48 sades vara för att vi: 1 - skulle lära oss hur man bar uniformen korrekt, 2 - befälen skulle kunna visitera och kontrollera att alla märken var sydda ordentligt, att mössbandet var vikt efter konstens alla regler och att råbandshalsduken var rätt knuten, 3 - Teambuilding...

I övrigt fick vi inte lämna Bat af Trolle dom tre första kvällarna efter inryck, just för att vi skulle lära känna våra plutonskamrater bättre först... :)

Föresten: hörde i somras att rekryterna nu får ha civil klädsel på sig inne på området efter tjänstens slut, vad mer skrämmande att det även skulle bli tillåtet ombord på fartygen! Vad f-n liknar det, snälla säg att detta bara var ett elakt ryckte??? :lala:

Posted
Föresten: hörde i somras att rekryterna nu får ha civil klädsel på sig inne på området efter tjänstens slut, vad mer skrämmande att det även skulle bli tillåtet ombord på fartygen! Vad f-n liknar det, snälla säg att detta bara var ett elakt ryckte??? :lala:

Menar du generellt inom FM eller menar du på ditt gamla förband?

Vad beväringen har på sig EFTER tjänstens slut är väl ändå upp till den enskilde.

Det är ju ändå vuxna, fria människor vi talar om och inte kedjefångar eller slavar.

På vilket sätt skulle beväringen må bättre av att behöva bära uniform när han är ledig?

Tror du att befälet går runt i uniform hemma när tjänsten är slut? Isåfall har du nog läst lite för mycket i 91:an.

The Swede :)

Posted

När det gäller Trolle så ska det tydligen vara så. På fartygen gäller fortfarande uniform 24/7 oavsett om man är vpl eller vad man nu råkar vara enligt dom uppgifter jag har.

Posted

Sluta dalta, FM är inget dagis.

Först och främst får jag väl på något underligt sätt tacka dig Psilander.. på något sätt lyckas du alltid få mig att se fram emot dina inlägg med någon slags skräckblandad förtjusning. Låt oss nu ta en hypotetisk tankeloop här.. Vilka är det som du utbildar?

1. VPL, som inte är värde ett piss

2. VPL, som kan vara dina framtida kollegor?

Till ovanstående alternativ kan vi också lägga det faktum att sist jag kollade så tjänstgjorde du inte på något förband dit de vpl tagit sig frivilligt? Väcker detta några tankegångar hos dig??

Låt mig fortsätta lite till... Vad kan då tänkas vara lämpligt? Är det bra att skapa situationer där soldaten relativt snabbt inser att det inte finns något syfte med det du gör? Tror du att dessa individer kommer känna någon form av respekt för dig? Tror du att dessa individer under sin hemresa kommer vara ett gott föredömme för FM? Vad är det som säger att de inte kommer byta om i bussen, eller ännu värre "lätta på klädseln" och göra det hela ännu värre.

Din syn på hur vpl skall vara, hur vi inom FM skall bete oss m.m. är förlegad. Du är givetvis berättigad att ha denna åsikt. Jag hoppas dock att du förstår att den inte bara får dig själv att framstå som förbannat osmidig utan att det tyvärr i viss mån även skvätter över på Flottan.

Nåväl.. jag kommer väl även i framtiden få ta del av dina små underfundigheter här på forumet. Dock tror jag mig veta att de vpl, som du vill anamma dina metoder och tankar på, kommer tjänstgöra på korvetter och andra avancerade flytetyg i framtiden och därför antagligen löper minimal risk att stöta på dig igen..

Posted
Menar du generellt inom FM eller menar du på ditt gamla förband?

Vad beväringen har på sig EFTER tjänstens slut är väl ändå upp till den enskilde.

Det är ju ändå vuxna, fria människor vi talar om och inte kedjefångar eller slavar.

På vilket sätt skulle beväringen må bättre av att behöva bära uniform när han är ledig?

Tror du att befälet går runt i uniform hemma när tjänsten är slut? Isåfall har du nog läst lite för mycket i 91:an.

The Swede :)

Menade rekrytkompaniet på SSS i Kkna/fartygsförbanden i flottan. GIVETVIS får väringarna ha på sig vad tusan dom vill där hemma/utanför militärt område. Men när man som vpl/off uppehåller sig inne på militärt område är iaf jag av uppfattningen att man bör bära uniform, även efter tjänsten! Och befälet bor ju trots allt UTANFÖR militärt område, eller hur!? :lala:

Men, men - att vpl får gå omkring civilklädda på Trolle kan jag väll svälja, området är ju trots allt inte ens skyddsområde.

Men när dom sedan kommer ombord på fartygen är det ju en säkerhetsfråga att man skall bära uniform, då livet ombord på ett örlogsfartyg är förknippat med lite större faror än att bo i kasern! ( Och nej, jag menar inte att det är livsfarligt att sätta sin fot på ett svenskt örlogsfartyg. Men det är mer som kan gå fel på ett fartyg gämnfört med ett hus...)

@ Vargas - Tack, det var den uppgiften jag hörde när jag jobbade på kungsholmen i somras. Dock påstod ngn att man övervägde att även tillåta civil klädsel ombord, därav min fråga! :)

Posted

Ja, befälen bor utanför området och de värnpliktiga bor inne på området.

Att man kanske bör bära uniform ombord på fartygen kan jag väl köpa men på ett kasernområde?

Till vilken nytta?

Posted

Jag fattar inte varför man skall jävlas med de vpl i syfte att tvinga dem att åka hem i uniform. Allvarligt talat, Psilander, hur många av dina kollegor från tidigare 2Ysflj eller nuvarande organisation åker hem till stan i uniform? Svar: Ingen!! Alltså, vaför är det mer krigsviktigt att en vpl "representerar" i uniform under resa till och från tjänstgöringsplatsen?

Posted
Snälla, säg att du skämtar?!

Om inte så måste det vara bland de minst effektiva sätten att få fram ett ev. budskap... :D

Ja, OM man gör det ja. Med ditt sätt att motivera och skapa förståelse så lär det ju inte bli fler som gör det frivilligt iaf.

Jösses...

Posted
.... Allvarligt talat, Psilander...

...Med ditt sätt att motivera...

Tror nog Psilander lämnat denna tråden.. har verkar lägga sin tid på att skriva på andra ställen...

ja ja...

Posted (edited)

Mina rekryter/ sjömän gillade det. Det var lite gnäll om att man såg ut som kalle anka i början men när de provat åka hem till flickvännen i blåkragen så var alla nöjda, även singlarna :rolleyes: Till slut gnällde tom när de tvingades bära M90 på FSUn eftersom det var en knektuniform. Då var jag nöjd.

De brukade även stå i enskild ställning och lyssna på Flottans defileringsmarsch innan permisuppställningen, på eget iniativ.

Att göra lagom sjuka saker motiverar sjömannen och får honom känna samhörighet.

Örlogsboken 1952års utgåva rullar fett vad gäller vpl-utbildning.

"Alkohol är ofta en bidragande orsak till veneriska sjukdomar" eller "Kaffe kan orsak mag och ner problem. Kaffedrickande får inte ersätta måltider".

Kan tyvärr bekräfta att uniformstvånget inom Kasern är borta, helt förkastligt. På militärt område har man uniform, om skall göra nått annat än fys eller hämnta nånting snabbt. De tidigare gångerna jag varit där så lyckades man behålla uniformstvånget inom kasern men nu hade påtryckningarna från HKV och Vplrådet blivit för stora. Det är uniminerar kraftigt VOs arbete med ordning och kontroll av kasern. Ombord är det naturligtvis 24/7 uniformstvång för alla, av säkerhetskäl.

Edited by Psilander
Posted
Ja, befälen bor utanför området och de värnpliktiga bor inne på området.

Att man kanske bör bära uniform ombord på fartygen kan jag väl köpa men på ett kasernområde?

Till vilken nytta?

Tycker Psilanders svar ang. uniform på kasern passar bra med min uppfattning, blir lite lättare för VO att se vem-som-e-vad bland 600 bassar+ div civilanställda och annat civilt folk som ränner rundor på området om dom värnpliktiga har uniform på sig. Du har tydligen en annan uppfattning! OK, men låt mig fråga dig - varför ska dom värnpliktiga inte ha uniform på sig även på kvällstid? :lala:

Posted

Däeför att det är de värnpliktigas egen tid.

Dom är inte där av egen fri vilja och att då tvinga dem att gå i uniform 24/7 är lite sjukt tycker jag.

Vad gäller möjligheten att hålla koll på vilka som har rätt att vara på området så är väl det inte alltför svårt, beväringen har väl legitimation med sig.

Det brukar även vara kutym att man bär sin namnbricka synlig inne på området, på det viset kan man snabbt se att det är en vpl, även om denne är civilklädd.

Det är konstigt att det fungerar på alla andra förband i Sverige men tydligen inte nere i Pottis.

The Swede

Posted

Där är jag benägen att hålla med: På militärt område borde uniform bäras av samtlig militär personal. Uniform skapar samhörighet och plockar bort de sociala markörer som utgöres av klädslen. Jag drar mig till minnes när man själv gick ut på stan med sin grupp för första gången under vpl-tjg. Det var ganska aha att man plötsligt upptäckte att det gick att tyckta jävligt bra om exemplevis även synthare och raggare... Men den viktigaste aspekten måste trots allt vara att den som ansvarar för ordningen och säkerheten inne på området har koll på de personer som vistas där. Under tjänstetid (inkl tjänsteresa om inte protokollet eller säkerhetshänsyn motsäger detta), eller vid vistelse (inklusive fritid) på militärt område borde det bäras uniform. Hemresa i permissionsuniform är säkert trevligt på alla sätt och vis, men den biten är och bör vara frivillig.

Posted

Ok, vi tar ett exempel.

Klockan är 16.30 och befälet har precis kommenderat höger, vänster om marsch.

Du rusar in på logementet för att ta av dig din svettiga uniform och dina stekheta kängor som du haft på dig hela dan när din pluton har övat grupps former under gassande sol.

När du nu duschat och står på logementet för att klä på dig, vad klär du dig helst i?

Dina lagom slitna Levis, en t-shirt och dina goa Adidas eller en FU90 och dina svettiga kängor?

Posted
... Ombord är det naturligtvis 24/7 uniformstvång för alla, av säkerhetskäl.

Jag har nog hört talas om personal tjänstgörande iförd hawaii-skjorta ombord på vissa av flottans fartyg. Nu var det visst i U-läge, men ändå. :P

/Krook

Posted
Däeför att det är de värnpliktigas egen tid.

Dom är inte där av egen fri vilja och att då tvinga dem att gå i uniform 24/7 är lite sjukt tycker jag.

Vad gäller möjligheten att hålla koll på vilka som har rätt att vara på området så är väl det inte alltför svårt, beväringen har väl legitimation med sig.

Det brukar även vara kutym att man bär sin namnbricka synlig inne på området, på det viset kan man snabbt se att det är en vpl, även om denne är civilklädd.

Det är konstigt att det fungerar på alla andra förband i Sverige men tydligen inte nere i Pottis.

The Swede

Vill väringen vara civil ett tag så går det utmärkt att dra på sig sina civila paltor och dra ut på stan ett par timmar!

Ja, man ska ha leg med sig på området. Men det underlättar om VO redan på avstånd kan se att "detta är kanske en person som inte har här att göra" för att sedamera kontrollera leg. Men när han/hon därimot har 600 vpl som springer runt civilklädda så blir uppgiften lite hårigare... :P

Vadå "alla andra förband", har inte varit med om ett enda förband där det har varit tillåtet för vpl att uppehålla sig civilklädda på området?! :lala:

Posted (edited)

Fartygschefen på HMS New Zeeland bar maorisk stridsskjorta under skagerackslaget för exakt 90år sedan, för den gav tur. Också blev inte hans båt träffad heller,

Ärligt blev jag chockad när Kompanichefen sade att rekryten fick ha civilt efter tjänstens slut, första åren lyckades plutoncheferna stå emot . Skulle bassen på stan var det civilt eller C.1 som gällde. Första åren lyckades plutonslagen övertala Kompanichefen att ha kvar uniformstvånget. Men nu hade nå j***a knekt dömt av på HKV att alla vpl fick vara civilklädda på kasern.

Av flera skäl så skall bassen ha uniform på kasern.

1. Underlätta för VO med kontroll av personalen

2. Förberedelse inför livet ombord, där är det alltid uniform om man är där längre än fem minuter.

3. Samhörighet och grupputvecklingen påverkas positivt.

4. Dessutom klär sig många vpl oacceptabelt civilt, dvs pissetoflor shorts och linne är inte acceptabelt i matsalen eller markan i min värld, det är otrevligt, det är klädsel för stranden.

Edited by Psilander
Posted
Av flera skäl så skall bassen ha uniform på kasern.

1. Underlätta för VO med kontroll av personalen

2. Förberedelse inför livet ombord, där är det alltid uniform om man är där längre än fem minuter.

3. Samhörighet och grupputvecklingen påverkas positivt.

4. Dessutom klär sig många vpl oacceptabelt civilt, dvs pissetoflor shorts och linne är inte acceptabelt i matsalen eller markan i min värld, det är otrevligt, det är klädsel för stranden.

Köper inte ett enda av de där skälen...

Tiden när man plockade in värnpliktigas civila tillhörigheter vid inryck och lämnade tillbaks dem vid muck är förbi.

1. Ingen inpasseringskontroll? (vet att det finns regementen med "öppna" grindar)

Är det då ett problem egentligen, eller handlar det om någon skitsak; "så ska det vara.."

2. Då får man säkert lära sig det ombord, precis som att värnpliktiga i armén inte tar med sig jeans ut i fält. Välkommen till verkligheten.

3. Förklara dig...

4. Enligt vems normer? ÄR det förjävla illa så se till att få igenom det uppåt, så det kan styras upp. Bar överkropp må vara en sak att få med i dina stadgar...

Jag tror att du kan börja skalla pannan blodig mot någon kasernvägg tills du anpassat dig efter att dagens försvarsmakt, liksom samhället, förändras. Oavsett om du gör det eller ej.

Posted

Jag håller med om Psilanders argument 1-3 för uniform, argument 4 tycker jag är inte är riktigt lika adekvat.

Gruppdynamiska processer kan gynnas väldigt av att alla ser likadana ut. Många förutfattade meningar om folk och att man stör sig på deras val av klädsel, kan då undvikas.

/Krook