Jump to content

Pirat eller paladin?

Guest J-Star

Hur ofta betalar du för dina programvaror?  

153 members have voted

1. 1. Hur stor andel av "dina" programvaror har du licens för?

• Jag har licens till [b]allt[/b]. Jag är så rättrådig att jag skiter rosa, parfymerat bajs!
      7
    • Jag har licens till nästan allt. Men saker som Photoshop m.m som kostar 10+ papp betalar jag inte för.
      34
    • Njae... saker som jag tycker är bra betalar jag för. Synd bara att det finns så mycket skit där ute.
      61
    • Licens? Är det något som får min BitTorrent att gå snabbare? Näehe, då får det vara.
      51

Recommended Posts

Guest J-Star

En snabb undersökning hur det står till med rättrådigheten på SoldF.com. Betalar ni för era programvaror eller piratar ni för glatta livet?

Själv betalar jag för nästan allt. Har egen nyckel till all min shareware (inkl. WinZip och mIRC). På den tveksamma sidan finns en Photoshop ifrån en konkurs som förvaltaren eventuellt sålde vidare... och MS Office slinker jag in på att jag använder det i jobbet och jobbar hemifrån.

hyllan_t.jpg

Klickbar

/J

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Jag är nästan tråkigt ärlig, så jag betalar för det mesta. Undantagen är i princip shareware som jag ibland, dock sällan, använder utöver gratis-tiden. Men är det tillräckligt bra (typ Spybot, men det var väl t.o.m. freeware om jag minns rätt) så betalar jag gärna den försumbara penningen.

Allt som finns på mina maskiner har jag licens för.

Det mesta är freeware/open source men jag har windows xp och office xp också.

Har betalat för ett antal shareware program också, använder ett eller två av dom idag.

Det finns ingen orsak att inte ha licens, dom flesta kommerciella program har open source motsvarigheter som duger tillräckligt väl för hemmabruk, tex open office, staroffice.

Att använda office som jobbet har köpt *en* licens av hemma strider mot avtalet och är alltså en piratkopia. Det får installeras på *en* dator. Att det inte används samtidigt gäller inte som ursäkt.

Enda undantaget är skollicenser där elever och lärare även får installera det på en maskin hemma.

Brukar resonera såhär:

"Vissa spel köper man och vissa spel laddar man ner"

Spel man köper:

Eldes Scrolls IV: Oblivion

Operation Flashpoint

Spel man tankar ner (och avinstallerar):

Prostal 2

Morty

Jag betalar för ALL programmvara jag använder. Det är nog för att jag kan identifiera mig med dom som sitter och hackar hela dagarna. Men jag laddar alltid ner den och provar den innan jag köper den, det är enligt mig som att prova ett klädesplagg innan man köper det.

När man kommer till film så tankar jag massor men jag köper och hyr även film och går på bio. Samma gäller för musik Jag går helldre på en konsert och köper en T-shirt än att köpa en platta.

"Vem uppfan Robin Hood?"

Edit: Tycker ni att jag begår något hemst brott när jag gör som jag gör?

Senare tiders spel erbjuder alltid värdelösa speldemon - de är aldrig demonstrationer av hur spelet är att spela, utan hur spelmakarnas våta dröm ser ut.

Jag tankar för glatta livet men konsumerar aldrig särskilt länge - oftast tröttnar jag, men jag äger de titlar jag spelat mycket och handlar det om film/musik så köper jag skivan/boxen, trots att jag helst stöder skaparna och inte bolagen (jag har nog bekostat en mindre Mercedes till en(1) direktör genom mitt liv som mediakonsument snarare än att sätta mat på bordet åt musiker/skådisar) för att jag vill stödja franchisen så att man får se mer material - folk som tankat alla avsnitten Futurama och gnäller för att det inte produceras mer kan ta sig i häcken - själv har jag alla boxarna.

Jag råkar nämligen vara av åsikten att man inte ska betala för något man inte tycker om - och datorspelsköp nuförtiden är ofantligt mycket grisen i säcken, och de trissade priserna gör mig inte mer benägen att köpa spel och tycka illa om pirater, snarare tvärtom.

Samma sak med de rollspel jag har samlat på mig ett gäng kilon av, visst, mycket lättare att förhandskika och bläddra en pdf, men att kolla i boken i affären är mycket trevligare, och dessutom vill jag stöda en marginaliserad marknad - särskilt den svenska. På datorspelen har man på sin höjd en baksidesblurb och screenshots som är utvalda för att spelet ska se så flashigt ut som möjligt.

Sist jag betalade för ett spel var nog när jag köpte Call of Duty, och då endast för att få en cd-nyckel så jag kunde lira multiplayer - enspelarläget imponerade mig inte, men det var "nästa CS" och det fanns MP-community att haka på och det är sånt man gärna betalar för. Dock så kommer jag nästa helg att införskaffa MMORPG't City of Villians samt det fantastiska strategispelet Galactic Civilisations. Fräscha spelidéer i välgenomförda koncept betalar jag GÄRNA bazookas för.

EDIT: Rättelse - jag köpte faktiskt Half-Life 2 när jag fick min första A-kassa, och det var väl spenderade stålars även om singleplayerkampanjen inte var riktigt så bra jag hade hoppats - bara tillräckligt. :Malaj:

Jag kör väl litet blandat. Vardagsprogram som Office har jag licens till (följde med datorn, som inte ens är min utan min mors, tekniskt sett), men sådana program som är litet dyrare och som jag inte använder speciellt ofta (Nero, Dreamweaver) är nedladdade, och om jag någon gång får ändan ur vagnen och ger mig den på att skaffa ArcGis och Photoshop, så lär det inte heller ske på ett sätt som är helt förenligt med lagboken. Jag laddar även ner en hel del mediala produkter, men kan samtidigt helt ärligt säga att jag tack vare möjligheten att vidga mina kulturella vyer genom nedladdning har lagt ut betydligt mer pengar på film och musik än vad jag annars skulle ha gjort. Jag ser inget fel i det jag gör, men jag är däremot helt emot att piratkopiera saker för egen vinning. Jag gör en skillnad på fildelning och profitinriktad piratkopiering. Varför jag tänker som jag tänker och gör som jag gör istället för att vara en laglydig medborgare grundar sig i mina politiska värderingar, och politik får man inte diskutera här på forumet, så det gör jag inte. Jag kan väl däremot kanske våga mig på att ge min åsikt om lagar i allmänhet så här: "Om lagen har fel, bryt mot den." Men det är nog på gränsen i alla fall, så om BlåGul blir arg är det bara att gå in och radera den delen av mitt inlägg.

Fogelström: håller med dig när det gäller spel/filmer... Jag har tankat ner några filmer, gillar jag dom inte så ser jag bara 20-30 minuter. Sen raderar jag dom.

Gillar jag filmen efter 20-30 minuter så surfar jag iväg till cdon.com (eller motsvarnade som råkar vara billigast just då, prisjakt.nu är din vän) och beställer filmen och ser klart den.

Har några oöppnade filmer i hyllan :happy:

När det gäller spel så har jag samma åsikt där, spelar jag det fortfarande efter 30 minuter så köper jag det. Samma sak som att prova kläder anser jag. Demos ger jag inte så mycket för längre, har blivit besviken för många gånger.

...men sen så spelar jag i princip aldrig längre.

Är det du som avgör om lagen har fel eller

folket genom demokrati, val, riksdag..??

Jag bara undrar.

Det är där de politiska åsikterna kommer in. Svensk lag är, ur ett internationellt perspektiv (enligt mig) riktigt bra på de flesta punkter, men på vissa punkter anser jag den gå helt eller delvis emot både folket och sina egna grundlagar (även om den blivit litet bättre även på det, på de punkter jag har i åtanke, men fortfarande åtnjuter till exempel inte kungen religionsfrihet enligt SO, trots att han är garanterad det enligt RF). Sedan är jag förmodligen inte helt överens med dig om hur demokratiskt Sverige är, men det är som sagt politik så det håller vi oss borta ifrån, eller?

Jag är dessutom av den orubbliga övertygelsen att alla bryter mot lagen, i större eller mindre utsträckning. Det handlar bara om var vi själva sätter gränserna för vad som är rätt och fel. Väldigt många människor kör för fort, en del nästan aldrig, en del ibland, en del ofta, en del alltid. I stort sett alla som bygger nya hus utanför stadsgränser (kanske kan det tillämpas på alla större tätorter då stadsbegreppet rent formellt är avskaffat) bryter mot byggningabalken, som klart och tydligt säger att

"Tomt skall byggas till mangård och ladugård. I mangården skola vara stuga med förstuga och kammare, så ock gäststuga, där gården så stor är, källare, visthus och sädesbod, redskapshus och hemligt hus, port och lider. Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter. Ladugården bygges särskilt ifrån mangården, och där skoa vara stall, fähus, fårhus och svinhus, med nödiga foderrum, så ock loge och lador, efter som gården är stor till. [badstuva eller mälthus skall ock byggas,] så ock ria, där skog är, och de avsides sättas. Ej må någon närmare till grannens tomt bygga, än att han till stödje eller stolparum en och en halv aln å sin tomt lämnar."

(Byggninga Balk 1:1 §)

Denna lag är ju ganska säkert obsolet, men står fortfarande kvar i lagboken, och utgör ett fint exempel på att lagen inte alltid hänger med sin tid, samt att det är i stort sett omöjligt att ha koll på alla lagar, speciellt då det gäller att veta vilka som är obsoleta och inte (hur en lag blir obsolet rent formellt vet jag inte, jag har försökt ta reda på det, men inte lyckats).

De flesta människor har ungefär samma normer om vad som är rätt och fel, men när man kommer till de mer gråa zonerna uppstår konflikter individer sinsemellan, och även mellan individer och lagen. En del tycker att det är okej att köra för fort, en del att röka hasch, andra att palla äpplen. En del tycker inte det. Alla dessa tre saker är däremot, i lagens mening, brottsliga. Liksom att inte bygga fähus och hemligt hus (dass) när man ska bygga sig en bostad utanför stadsgränserna, om man nu tror att alla lagar i lagboken (eller SFS för den delen, som är väldigt många fler) faktiskt gäller. Men eftersom det är så fullkomligt absurt i dagens samhälle så får ingen någon kognitiv dissonans av att bryta mot den lagen, eftersom den inte sammanfaller med våra normer, liksom jag inte tror att det är många här som skulle polisanmäla några äppelpallande tioåringar, men kanske däremot några äppelpallande fyrtioåringar. Svensk lag är inte lika med svenska normer, och i slutändan är det normerna som bestämmer för individerna, något som jag också anser nödvändigt för att ett samhälle ska kunna förbli dynamiskt och inte stagnera under föråldrade paragrafer. Den frihet och "demokrati" vi åtnjuter idag är till stor del ett resultat av att svenska folkets normer inte överensstämde med lagarna, och att dessa följdaktligen kämpade emot dessa lagar och bröt emot dem. Fortfarande är inte våran demokrati perfekt (långt ifrån), och därmed är inte heller lagen ännu helt likställd med normerna.

/slutbabblat för idag.

*gömmer sig för blågul*

• BlåGul -1

Skalman, Byggningabalk 1:1$ upphävdes 1926.

Det du citerar är BB 2:1$. Endast sista meningen i den paragrafen gäller fortfarande.

Du kanske borde köpa en ny lagbok...

Guest J-Star
Att använda office som jobbet har köpt *en* licens av hemma strider mot avtalet och är alltså en piratkopia. Det får installeras på *en* dator. Att det inte används samtidigt gäller inte som ursäkt.

Enda undantaget är skollicenser där elever och lärare även får installera det på en maskin hemma.

Site-licens om jag inte minns helt fel. Dessutom använder jag dem aldrig *samtidigt* på både jobbdator och hemdator. Så jag skulel varje gång kunan avinstallera den på jobbet när jag åker hem och sedan installera hemma... och sedan tvärt om ingör transport tillbakd till jobbet. Användarscenarierna skulel vara desamma... bara med mer krångel för mig. Enbart korkat.

/J

@Skalman: Skicket kvalificerat skitsnack. Det finns väldigt få lagar som inte går att följa med minimal olägenhet för individen. Och det här tjafset om att "Det är ok... bara jag inte gör det så mycket" som leder t-ex- till 200 onödiga dödsfall i trafiken varje år. Så många räknar man med dör på gruind av fortkörning. det är fler än för rattfylla.

Det hela är så enkelt: linjen är dragen. Stanan på ena sidan om den eller var beredd att ta konsekvenserna. Är du itne nöjd med linjen dragning, ta upp det med lagstiftarna.

För övrigt är enbart brott mot lagarna i brottsbalken att betrakta som brott. (Brottsbalk (1962:700), 1 kap, §1)

/J

Det är svårt det här....

Jag betalar och kommer fortsätta betala för program (windows xxxxx/photoshop/vegas/spel, osv) samtidigt som jag laddar ner musik, men musik jag gillar betalar jag ALLTID för och musik jag inte gillar försvinner ifrån hårddisken.

Jag kommer garanterat återkomma i den här debatten om den fortsätter, måste bara fundera lite på mina formuleringar

Problemet med Dator och TV spel är att man inte vet vad man får förens man lagt ner 400-600 kr på det. Och upptäcker man att det är skit så har man inte en chans i världen att få pengarna tillbaks efter som förpackningen är obruten.

Jag köper alla spel som jag tycker är så pass roliga att jag vill spela dom online samt att de har ett verkligt bra multiplayerstöd. Jag laddar alltid ner spel först för att testa, om de är kul kanske jag köper det, annars skiter jag i det och har inte förlorat något på det.

Genom mina dagar har jag nog laddat ner mer spel än jag köpt, men jag har alltid köpt spel jag spelar.

Guest J-Star
Problemet med Dator och TV spel är att man inte vet vad man får förens man lagt ner 400-600 kr på det. Och upptäcker man att det är skit så har man inte en chans i världen att få pengarna tillbaks efter som förpackningen är obruten.

Stjäl du böcker i bokhandeln också? Eller plankar in på bio? Eller varför inte smita in på fotbolls/hockeymatcher utan att betala... de vet man ju verkligen inte om de kommer att vara underhållande eller inte... kan ju vara hur dött som helst.

"Grisen i säcken" gäller så väldigt mycket annat också... men ingen kommer på tanken att konsumera först och betala sedan. Vad gäller datorspel och filmer så finns det massor med "reviews" och communities där man kan fråga människor. Det är inte alls svårt att skapa sig en hyffsad uppfattning om produkten bara man anstränger sig lite. Alltså är det inte ett argument.

/J

Lägger mig inte i "rätt eller feldebatten". Men jag anser att det är skivbolagen, filmbolagen och spelbolagen som själva uppmuntrar till piratkopiering tack vare ockerpris på nedladdning av låtar, skivor, filmer och spel. Sålänge man kan spara några hundra på att ladda ner så kommer det alltid finnas folk som väljer att göra det. Rätt eller fel skiter jag i, jag är ingen nätpolis.

Det hade ju varit kul att ha råd att köpa Creative suite, fd Macromedia MX-paketet, Office XP Pro och ha alldeles egna licenser hemma. Jag dövar dock mitt samvete med att hade jag inte lärt mig Photoshop och Dreamweaver på en "lånad" licens hade jag aldrig blivit yrkesanvändare av dem, och då hade jag inte köpt programvarorna till jobbet, med uppgraderingar fem-sex gånger.

Sen kan man ju fråga sig huruvida man borde betala 30.000:- för ett 3d-program man använder då och då för lite amatör-pillande.. egentligen borde man väl det.. Någon som vill köpa min dotter?

/E

Den här tråden stinker av Bror Duktig komplex.

Skulle tippa på att alla som INTE postar något i den här tråden tankar för glatta livet.

Instämmer med Born/Erik G; Det hade varit kul att kunna "äga" den programvara jag använder, men mina hårt förtjänade går till viktigare saker.

Näää, inte skulle JSTAR göra en sådan tråd, med hans nu utvecklade och klickningsbara bild som han kastat in i ett tiotal trådar tidigare?

Inte heller....

:Malaj:

Ja, trådskaparen har ju visat sin ståndpunkt i denna frågan tidigare.

Kan tråden möjligen ha något med att man kan få upp till 500.000:- i belöning om man sätter dit en fildelare? :Malaj:

Att vara laglydig och rättfärdig är lätt om man på sin höjd behöver officepaketet och winzip. Men för de som har intresse av bildbehandling, videoredigering, 3d-animering eller annat som kräver dyra programvaror, men som inte har någon inkomst att finansiera programvarorna med, de kan jag ha full förståelse för att de använder "lånade" licenser.

Jag tror även att företag som Adobe förstår att en studerande "pirat" idag kan vara morgondagens företagskund. Skulle adobe m.fl bara ha betalande kunder som antingen köpt licens, sedan intresserat sig för programmets användningsområde, eller som först gått dyra kurser i programmet sedan köpt licens skulle den totala, betalande kundbasen inte vara lika stor, och intresset för produkten mindre. Skulle inte piratversioner av Photoshop finnas tillgängliga skulle program som Gimp vara mycket större, och det skulle även betyda att folk som blir proffesionella skulle strunta i att köpa Photoshop då de redan är bekväma med Gimp. Själv är jag bekväm med photoshop, så att jag fortsätter köpa det så länge någon annan betalar.

För 500.000 får man rätt mycket mjukvara.. så man kan ju alltid skaffa sig CS-paketet, sedan sätta dit den som man fick det från.. ;)

/E

Finns dock olika anledningar till att man bryter mot lagar. Vissa (huvuddelen) gör det självklart för sin egen skull för att man är snål i det här läget. Men så finns det också de som bryter mot lagar för att få lagen rättsligt prövad och därmed kunna påverka lagens legitimitet (flum).

Så det är inte enbart i vallokalen var 4e år man kan vara med och påverka lagbokens utformande.

Kanske dumt att uppmana folk att bryta mot lagen bara för att prova hur den funkar, men om man bara sätter sig ner och följer lagar och förordningar så kan lagboksförfattarna iprincip skriva i vad som helst.

stolt ägare av värda spel: Half-life 1 Generations, HL2, 2Medieval Total War, Rome: Total War, Red Alert, Elder Scrolls IV: Oblivion, Age of Empires 1 & 2 + expansioner, första command & conquer, windows xp home edition + massa medföljande program såsom norton internet security osv.

Det där med att först ladda hem och pröva är fan bra... demon suger ganska ordentligt.

Ännu värre är reklamer till spel som COD 2 och sånt... fan i reklamen så såg ju grafiken ut som om det var typ väldigt fri spelstil och rent utsökt grafik... vad fick man... enformigt spel med medioker grafik som i stor utsträckning såg precis ut som första call of duty. SAMT att vapnen fan inte ser realistiska ut. Vapnen smalnar av så mycket längst fram att det ser ut som att man håller i en jävla trafik-kon av trä och metall eller dylikt :lol:

:lol: [OT] lyssna på Chris Andrews - Pretty belinda och glo på den där jäkla bananen... vem fan behöver musikvideos :Malaj: [OT slut]

Guest J-Star

Näää, inte skulle JSTAR göra en sådan tråd, med hans nu utvecklade och klickningsbara bild som han kastat in i ett tiotal trådar tidigare?

Inte heller....

:Malaj:

Se det som en motvikt till alla pirat-töntar som tycker det är deras rätt att få snylta på andras arbete och där vissa av dem till och med blir berömda på sin snikenhet. Min egen lilla "Walk For Capitalism"... alltid gör det någon förbannad... Ung Vänster eller Pirater, samma skit. :lol:

/J

Kanske dumt att uppmana folk att bryta mot lagen bara för att prova hur den funkar, men om man bara sätter sig ner och följer lagar och förordningar så kan lagboksförfattarna iprincip skriva i vad som helst.

Det finns bra mycket bättre sätt att påverka lagstiftningsprocessen. Med tanke på hur vidöppet och lättillgängligt riksdagens arbete är (för den som kan ladda hem programvara så är det så i alla fall) och hur lätt det är att komma i kontakt med de folkvalda så är lagbrott ett av de sämre alternativen.

/J

Jag tror även att företag som Adobe förstår att en studerande "pirat" idag kan vara morgondagens företagskund. Skulle adobe m.fl bara ha betalande kunder som antingen köpt licens, sedan intresserat sig för programmets användningsområde, eller som först gått dyra kurser i programmet sedan köpt licens skulle den totala, betalande kundbasen inte vara lika stor, och intresset för produkten mindre. Skulle inte piratversioner av Photoshop finnas tillgängliga skulle program som Gimp vara mycket större, och det skulle även betyda att folk som blir proffesionella skulle strunta i att köpa Photoshop då de redan är bekväma med Gimp. Själv är jag bekväm med photoshop, så att jag fortsätter köpa det så länge någon annan betalar.

Japp, det där håller jag med om. Att hobbypyssla med saker som PS, Visual Studio med mera, är ju harmlöst. Jag tror heller inte att programvaruföretagen bryr sig särskilt mycket om att jaga folk för sådant hemmapyssel utan det är de som verkligen snyltar genom att tjäna pengar på deras arbetre som är det som verkligen sticker i ögonen.

/J

Det är bara att se på en högskolestuderandes budget så börjar man kanske förstå varför det är lätt att vissa ladar ned så länge som det går ganska enkelt. Men vill man komma åt piraterna ordentligt får man nog börja ställa krav på vissa asiatiska länder först...

Kul att se att det finns folk här som har bättre koll än mig på lagarna. Tack för rättelserna.

Min tanke var inte att fördöma oss

"vardagsbrottslingar".. :lol:

Reagerade på två faktum hos

medlemmen :Malaj: ;

"Om lagen har fel, bryt mot den."

GU: Rycker in snart..

Tjänst: Säk/MP

Ja, visst är det en märklig värld vi lever i? Men jag har själv funderat och inte kunnat finna någon motsägelsefullt för egen del mellan mina åsikter och att göra lumpen som MP/Säk. Jag gör inte lumpen av ideologiska skäl, och alltså behöver jag inte blanda in min ideologi i den. Men nu är jag OT igen.

Det är bara att se på en högskolestuderandes budget så börjar man kanske förstå varför det är lätt att vissa ladar ned så länge som det går ganska enkelt. Men vill man komma åt piraterna ordentligt får man nog börja ställa krav på vissa asiatiska länder först...

Även europeiska och afrikanska länder. Maffiga skiv/filmaffärer som har 100% pirat där även ordningsmakten shoppar friskt.

Återigen så tror jag det största problemet ligger i prissättningen på originalgrejer. Det ska inte behöva vara så dyrt som det är. Lägre priser skulle ge ökad försäljning och minskad piratverksamhet, men det är väl då dumsnålheten komer in i bilden antar jag.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...