Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag hoppas att dom i fortsättningen endast köper in skyddsvästar som bärs utanpå uniformen.

Ser man på reklamblad innan inköpet användes västarna utanpå, kan inte komma på något annat land där man knölar in ett kroppskydd under fältjackan. Det lär ju inte hjälpa ventilationen, eller sjukvårdare för den delen.

Mina 5ö.

• Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Har inte Kroppsskydd 94 samma skyddsförmåga som 90A?

Nix.

http://www.soldf.com/kroppsskydd90a.html 90A

http://www.soldf.com/kroppsskydd94.html 94

:):baskerFN:

Jopp, De har i grundutförande SAMMA SKYDDSNIVÅ (1.1 g FSP, STANAG 2920). Däremot går det att KOMPLETERA 94:an med plattor. Men hur många får ut sådan i krig? Fick ut kropskydd 90 under min utb. som pansarskyttesoldat och ett bra argument för att ha det på var sekundärsplitter vid träff av vagn. Dvs under uppsutten framryckning. Därav rövplattans berättingande vid minkänning.

Det sades att vanligaste orsaken till död vagnspersonal var splitter och tryckvåg.

/martinator

edit: litet tillägg.

Edited by martinator
Posted

Alltså, när jag skriver om 94:an förutsätter jag (kanske felaktigt?) att det är en komplett väst vi snackar om. Dvs. med plattor i. Hur många D och E-kurvor som finns att tillgå vid mob. vet jag inte. Men vi får väl hoppas att det motsvarar antalet västar något sånär iaf.

Fortfarande, personligen skulle jag föredra 90 mot inget. Att nödutrymma ett Str90 är självfallet ett mindre projekt iklädd enbart unifom än uniform + kroppsskydd. Men det köper jag och bär 90:an (inte vagnen utan kroppsskyddet :P ).

Beträffande fördelar med att bära ett kroppsskydd utanpå uniformen håller jag med tidigare poster. (Många har vi nog sett CV90 - The Dynamic Defender och hur skyttet ser ut i den filmen :) ). I 94:an kan man ju fästa diverser fickor direkt på västen, vilken är lämpligt då man t ex. kan ha kartor, mag, pennor, oliat osv i en flerbruksficka på magen och en kanske magasinsficka till pistol88. Smidigt att vara "halv-kittad" när man hoppar ur vagnen och springer bort en bit på ordergivning motsv.

:baskerFN::)

Posted

jo precis SV2k är ju inte optimal för vagnstjäns helre en BHI väst då om man nu måste ha utrustning...

Men som sagt skulle vara kul med lite hård fakta på vad man vinner på att använda 90an och om det upvägger vad man förlorar.

Posted (edited)
jo precis SV2k är ju inte optimal för vagnstjäns helre en BHI väst då om man nu måste ha utrustning...

Men som sagt skulle vara kul med lite hård fakta på vad man vinner på att använda 90an och om det upvägger vad man förlorar.

Enklaste vore att stanna hemma, ligga i soffan och käka chips. Vad är det du "förlorar" på att använda 90a? Med det tänket kan man ju strunta i hjälmen också? Den väger ju trots allt en del.......för att inte tala om Com Tacs och skyddsglasögon, knä och armbågsskydd!

Edited by c3grp
Posted
Alltså, när jag skriver om 94:an förutsätter jag (kanske felaktigt?) att det är en komplett väst vi snackar om. Dvs. med plattor i. Hur många D och E-kurvor som finns att tillgå vid mob. vet jag inte. Men vi får väl hoppas att det motsvarar antalet västar något sånär iaf.

Fick LA03 ut plattorna i Sverige eller på plats? Vi fick våra plattor, 120 st 5,56 och diverse annan utrustning på NSE:t i Skopje och lämnade in samma mängd där innan hemfärd. Jag trodde detta berodde på begränsad tillgång på plattor, men jag kan ju ha gissat fel, man kanske bara villa begränsa lasten som flögs fram och tillbaka.

Posted

@106: LA03 fick plattorna väl nere i Monrovia. Skulle väl gissa att har och göra med vikten. Säg att man roterar ner 100 pers åt gången. Det motsvarar då nästan (avrundat lite friskt uppåt) 1 ton vikt i bara skyddsvästar. Men som sagt, jag bara gissar. Angående tillgång i Sverige på keramikplattor repeterar jag vad jag tidigare sagt att jag har ingen aning om hur många som finns. Iof var det vid ett tillfälle under min GU "brist" på RA180 :clap: . Men denna brist varade bara i nån vecka. Sen fanns dom att tillgå i flera kubik igen.

:):D

Posted (edited)

Har lite funderingar här. Nu har vi gått OT så in i h-e, men så får det väl vara.

Att "kasta" västen om det var det enda skydd utöver hjälmen jag hade i ett skarpt läge - undrar om "idioti" är ett för starkt ord. Jag genomförde GU med hjälmen på bara ett fåtal gånger, och inget kroppsskydd så långt ögat nådde.

Nu är jag med i HV - där hjälm och väst är så gott som obligatoriska. Västen (90a) väger ju i stort sett ingenting när den sitter på, går att få till ganska bekvämt (om man tillpassar den i tre sekunder). Att man svettas som en gris må ju vara hänt, ta en t-shirt mellan väst och fältskjorta som kan ta upp det mesta av svetten. Att den är en tillgång i SIB också (slipper otrevliga kanter och annat grejs som finns inomhus i revbenen) gör ju inte saken sämre.

Det klagas på skyddsnivån också ja. Det finns bättre vapen, fordon, ryggsäckar etc etc i oändlighet än vad vi har idag. Men dem har vi inte. Sedan är det väl bevisat gång på gång genom andra halvan av 1900-talet att det INTE är direktträf med 7,62 eller vitglödgade halvmeterssplitter från Tomahawkrobotar som orsakar flest förluster. Kan jag offra liiite av min komfort för en marginellt större chans att undvika ventilering av mina inre organ gör jag det. Tveklöst.

Det här är inte en evig sanning - självklart. Men här har jag mina åsikter klara. Förstår till fullo att man svär över såväl hjälm, som väst och ak under övningar. I skarpt läge åker grejorna på.

Mvh Toll

/Edit: Efter inlägget som följde på mitt klargör jag min egen ståndpunkt lite. Jag anser inte att kroppsskydd 90 begränsar min förma att röra mig eller hålla farten uppe märkvärt - det klarar sprutan bra :P Skyddet mot lättare splitter håller också soldaten i tjänst, istället för på sjukan för splitterskador. När det smäller svettas man som en gris oavsett. Garanterat.

Edited by Toll
Posted

Enklaste vore att stanna hemma, ligga i soffan och käka chips. Vad är det du "förlorar" på att använda 90a? Med det tänket kan man ju strunta i hjälmen också? Den väger ju trots allt en del.......för att inte tala om Com Tacs och skyddsglasögon, knä och armbågsskydd!

Vad man förlorar med 90an rörelseförmåga, rörelsehastighet, förmågan att avleda värme från kroppen och störe skaddor vid finkalibrig eld. take a pick :banghead:

Vad man vinner ett skydd som "kanske" stopar sekundärspliter :o

Se själv vilket som då är bäst

1: Att ha rörelseförmåga och hastighet samt att inte svetas som en gris

2: Att ha ett skydd som kanske hjälper lite men troligare ökar din skadda om du blir skjuten

Posted

Det finns några här som envisas med att påpeka att man svettas nåt så kopiöst när man bär 90a. Ta ni nu en funderare på vad ni kan komma att tänka på när kulor och spränggranater viner omkring er eller ni hör på radion att ett stridsvagnskompani har brutit igenom grannförbandet och är på väg mot er ställning. Inte tusan kommer ni att tänka på att kroppskyddet gör att ni svettas iaf.

Posted

Jag må ha en begränsad fattningsförmåga, men...

varför prisar ni lågbudgetkroppsskyddet som ett frälsande plagg? Ja, det är jättebra för skyttelasse i invasionsförsvaret då han åker plastbandvagn.

Men, om jag inte inbillat mig allt som hänt sen murens fall och Försvarsbesluten haglat tätt, något har förändrats. Vi ställer inte 800000 man på krigsfot för att mota Röde Björn i grind längre.

Vi skickar svenska soldater på uppdrag i andra länder. Inte så många, men tusentalet i alla fall.

Är det då för mycket begärt att de utrustas med bättre materiel än nuvarande budgetlösning? Det tycker inte jag. Ska beväringen dras med 90A tills vidare? Inte om ekonomin finns att köpa bättre utrustning. Träna som du slåss var det ju.

Sen undrar jag vad i hela skogen fientliga stridsvagnsanfall har med kroppsskydd att göra?

Posted

Håller med Liedholm, "Svett Spar Blod" (Soldf s.250) . Det är sedan gammalt. Om någon vill hävda att stridsvärdet försämras kraftigt för att man skulle bli så slut av att bära 90 kan denne ej vara i särskillt god kondition. "Varje idrottsman måste hålla sin kropp i god kondition om han

ska kunna vinna.... Detta gäller även för soldaten i fält." (Soldf s.386).

Utlandsmissioner kan räknas som något av det mest skarpa vi svenska soldater genomför idag. Under (vissa) övningar i Liberia användes 94:an (med plattor) av samtlig personal. Ett strids-momment kunde ta uppåt två timmar. I över 30-gradig värme. Mig veterligt tuppade ingen svensk av pga vätskebrist motsv. Självfallet var ingen extremt pigg efter en sådan övning heller. Om vi då tänker teoretiskt att vi skulle strida på "hemmaplan" tvivlar jag att den vanlige soldaten skulle känna sig märkbart besvärad av 90:an. Visst, den sommar jag gjorde GU i Boden var den varmaste på 50 år. Så svetten rann i kubik. Men för att återigen trycka på vad jag tidigare hävdat - hellre 90:an än inget.

Någon nämde SIB. Tycker jag var en bra poäng i att det "lilla" skydd 90:an ger är inte bara mot splitter osv. utan även mot stötar, vassa kanter, kottar :P osv. Får en att bli mer "oberörd" av den fysiska miljön, oavsett hur mycket adrenalin man har i kroppen.

:):)

Posted
Jag må ha en begränsad fattningsförmåga, men...

varför prisar ni lågbudgetkroppsskyddet som ett frälsande plagg? Ja, det är jättebra för skyttelasse i invasionsförsvaret då han åker plastbandvagn.

Men, om jag inte inbillat mig allt som hänt sen murens fall och Försvarsbesluten haglat tätt, något har förändrats. Vi ställer inte 800000 man på krigsfot för att mota Röde Björn i grind längre.

Vi skickar svenska soldater på uppdrag i andra länder. Inte så många, men tusentalet i alla fall.

De som åker utomlands använder kroppsskydd 94, inte 90, dessutom med plattor.

Hemvärnet använder kroppsskydd 90 och åker plastbandvagn eller terängbil 20 om de får åka alls.

Är det då för mycket begärt att de utrustas med bättre materiel än nuvarande budgetlösning? Det tycker inte jag. Ska beväringen dras med 90A tills vidare? Inte om ekonomin finns att köpa bättre utrustning. Träna som du slåss var det ju.

Ekonomi? Finns? Skulle inte tro det!

Om ekonomi skulle finnas så skulle jag hellre se att den används till annat än att förvandla våra skyttesoldater till tröga sköldpaddor.

Posted

Om du blir skjuten med en 5,56 eller 7,62 i nån del som spelar en vital roll för din livsfunktion så kommer du inte att behöva debattera huruvida 90A gjorde varken till eller ifrån för såreffekten. Blir du skjuten i en mindre livsviktig del av kroppshyddan så kommer skillnaden mellan en vält och icke vält kula att bero till största delen på var i kroppen den träffat, om den träffar ben eller muskler, om den träffat en kvist eller marken innan den träffar dig.....så 90A spelar definitivt en marginell rol som skadeförvärrare.

Att tänka på i sammanhanget är dock att 80 till 90 procent av skador i moderna krig orsakas av sekundärsplitter och mindre splitter från vapen med explosionsverkan. 90A har en halvhyfsad skyddsnivå för detta, och tillsammans med fördelen du får med att vara lite mer tålig i en kantig och ogästvänlig miljö så tycker jag att 90A är en vettig pryl.

Om man inte tål att svettas så ska man kanske fundera en gång extra kring det där med att gå ut i strid :huh:

Posted
och tillsammans med fördelen du får med att vara lite mer tålig i en kantig och ogästvänlig miljö så tycker jag att 90A är en vettig pryl.

För att inte tala om hur skön bäversvansen är att sitta på när det är kallt och/eller blött ute! ;)

Posted

Just svettandet är ett problem, inte på sommaren eller i varma regioner, men i kyla.

Även om jag gilalr mitt 90A bra, så önskar jag ett större skydd att bäras utanpå, då kläderna eventuellt skulle kunna ha en chans att få bort en del av svetten samt att det skulle kunnat bäras något lösare sittande än det gör idag.

Har en bild på en av försöksmodellerna från 80 talet, men kan tyvärr inte scanna den. Har ngn annan (Swede?) eventuellt ett ex av Armén Siktar Framåt, Armén 1987-1992 så finns det en bild på baksidan av en soldat iförd FU/Ny försök och kropsskydd med integrerat bärsystemutanpå samt med AK5.

Posted

90an är ju bara splitterskydd men 94an tar ju emot 7,62mm och 5,56mm ammunition från 5m avstånd :/ hellre en 94a som väger 5 kilo mer än en skit 90a som knappt skyddar mot myggstick ( i krig, fredsbevarande uppgifter )

och ett stort plus är att man har den ÖVER uniformsjackan!

Posted
90an är ju bara splitterskydd men 94an tar ju emot 7,62mm och 5,56mm ammunition från 5m avstånd :) hellre en 94a som väger 5 kilo mer än en skit 90a som knappt skyddar mot myggstick ( i krig, fredsbevarande uppgifter )

och ett stort plus är att man har den ÖVER uniformsjackan!

Det GÅR att få 94:an att klara 7.62, men hur många har plattor till den?

Ja det är bättre att ha kroppsskydd utanpå uniformen för ventilationen, men jag vill se den mycka som väger 1.1 gram och kommer farande i 445 m/s.

Jag tycker nog trots allt att kroppsskydd 90A är bättre att ha än ingenting. Jag tycker att det är rätt mycket i hv-utr som inte är optimalt, vinterkängor och vapnet t.ex. Jag skulle uppskatta en ak5 istf ak4.

Posted

Tror inte att det försämrade stridsvärdet beror så mycket på svettning som på att du får på dig en 10 kgs korsett, som även försvårar vapenhanteringen.

Enligt mina erfarenheter spelar detta mindre roll i SiB då det är kortare avstånd (både stridsmässigt och rörelse mässigt) och risken för splitter är hög.

Dock när man är ute i skogen känns det som att nackdelarna av att använda kroppsskyddet vida överväger fördelarna.

Att vi med dagens inriktning av försvarsmakten skall bli utsatta för artillerield eller en fiende som i bästa NVA stil skjuter RPG upp i träden och därmed ha nytta av kroppsskyddet ute i skogen känns rätt främmande. Att då tvingas bära kroppsskyddet som du vet försvårar allt vad strid heter på ett avstånd av mer än 20m och som du vet ändå inte skyddar dig mot direktverkande splitter/kulor sänker stridsvärdet rätt rejält, ungefär samma historia med hjälmen.

Posted
Att då tvingas bära kroppsskyddet som du vet försvårar allt vad strid heter på ett avstånd av mer än 20m och som du vet ändå inte skyddar dig mot direktverkande splitter/kulor sänker stridsvärdet rätt rejält, ungefär samma historia med hjälmen.

Trors fyra hundra års erfarenhet av att hjälmar inte stoppar kulor så fortsätter soldater världen över att bära hjälm. Kanske något att fundera på...

Posted
Tror inte att det försämrade stridsvärdet beror så mycket på svettning som på att du får på dig en 10 kgs korsett, som även försvårar vapenhanteringen

Min Fetmarkering, vilket kroppsskydd pratar du om? Kroppskydd 90A väger mellan 3,3-3,5 kg enligt SoldR Mtrl P.

Posted
Att vi med dagens inriktning av försvarsmakten skall bli utsatta för artillerield eller en fiende som i bästa NVA stil skjuter RPG upp i träden och därmed ha nytta av kroppsskyddet ute i skogen känns rätt främmande. Att då tvingas bära kroppsskyddet som du vet försvårar allt vad strid heter på ett avstånd av mer än 20m och som du vet ändå inte skyddar dig mot direktverkande splitter/kulor sänker stridsvärdet rätt rejält, ungefär samma historia med hjälmen.

Läs trådarna om BA-tidigt (där de hade hjälm och kroppsskydd 90A), som du kanske kommer upptäcka råkade de ibland ut för grk-eld. Blir stridsfordonet träffat kan man få splitter som far runt i vagnen (även om linern hjälper en del). Enligt äldre yxor har det också hänt att västen stoppat diverse saker, som kulor vid dmax-skjutning.

I Afganistan blev ju en norsk camp (där det fanns svensk personal) angripen med 25 spränghandgranater (med splitterverkan), RPG, Kalashnikov, stenar mm. De som skadades där fick lättare skador av splitter i ben och skuldror (axlar?), sten i ansiktet och någon mindre skärskada.

Så visst finns det tillfällen då hjälm och kroppsskydd är till nytta mot splitter mm även i utlandsstyrkan.

Dessutom går det att skjuta PEK med kroppsskydd så att kroppsskyddet skulle göra det omöjligt att träffa mål längre bort än 20 meter köper jag inte. Men visst hade det varit trevligt med en civil väst (typ polisens) som går att bära under kläderna utan att vara allt för osmidig.

Posted

Läs trådarna om BA-tidigt (där de hade hjälm och kroppsskydd 90A), som du kanske kommer upptäcka råkade de ibland ut för grk-eld. Blir stridsfordonet träffat kan man få splitter som far runt i vagnen (även om linern hjälper en del). Enligt äldre yxor har det också hänt att västen stoppat diverse saker, som kulor vid dmax-skjutning.

I Afganistan blev ju en norsk camp (där det fanns svensk personal) angripen med 25 spränghandgranater (med splitterverkan), RPG, Kalashnikov, stenar mm. De som skadades där fick lättare skador av splitter i ben och skuldror (axlar?), sten i ansiktet och någon mindre skärskada.

Så visst finns det tillfällen då hjälm och kroppsskydd är till nytta mot splitter mm även i utlandsstyrkan.

Dessutom går det att skjuta PEK med kroppsskydd så att kroppsskyddet skulle göra det omöjligt att träffa mål längre bort än 20 meter köper jag inte. Men visst hade det varit trevligt med en civil väst (typ polisens) som går att bära under kläderna utan att vara allt för osmidig.

1. Visst kan västen vara bra för t.ex. mekinf men för skyddsvakten i fredstida Sverige eller en stabspluton eller en MP så torde den mest vara i vägen.

2. Visst så är kroppsskydd/hjälm nyttigt om du sitter fast på ett ställe och blir anfallen med granater m.m.

Vad jag ställer mig frågande till är dess nytta i rörlig strid ute i skogen. Om det inte är bättre att ha en softcap som är bekväm under längre perioder och att gå utan kroppskydd för att bibehålla ett högtstridsvärde över tiden och öka rörligheten.

3. Jag påstod inte att det var omöjligt att träffa mål på längre avstånd än 20m, jag sa att den avsevärt försvårar striden.

Posted
Att då tvingas bära kroppsskyddet som du vet försvårar allt vad strid heter på ett avstånd av mer än 20m och som du vet ändå inte skyddar dig mot direktverkande splitter/kulor sänker stridsvärdet rätt rejält, ungefär samma historia med hjälmen.

Trors fyra hundra års erfarenhet av att hjälmar inte stoppar kulor så fortsätter soldater världen över att bära hjälm. Kanske något att fundera på...

Nu har ju inte heller hjälmen lika många nackdelar som 90A.

Man kan bära med sig 3,5kg ammo istället för 90A då kan man hålla fienden nere istället för att ta emot.

Posted (edited)

Tror inte att det försämrade stridsvärdet beror så mycket på svettning som på att du får på dig en 10 kgs korsett, som även försvårar vapenhanteringen

Min Fetmarkering, vilket kroppsskydd pratar du om? Kroppskydd 90A väger mellan 3,3-3,5 kg enligt SoldR Mtrl P.

Tack, jag vet mycket väl vad ett kroppsskydd väger.

Nja, sant. Nu är ju hjälmen ganska funktionell och skyddar mot slag och liknande och inte bara mot annat farligt, dock så är den fruktansvärt obekväm att bära längre stunder då speciellt med comtacs.

Sen att soldater världen över bär hjälm kanske har mer med traditionen/viljan hos de högre cheferna att göra, ser man på bilder på t.ex. USN Seals eller Delta så bär dem sällan en standard hjälm utan oftast någon form av skateboard hjälm eller bara en softcap.

Edited by Solon
Posted

Nja, sant. Nu är ju hjälmen ganska funktionell och skyddar mot slag och liknande och inte bara mot annat farligt, dock så är den fruktansvärt obekväm att bära längre stunder då speciellt med comtacs.

kan man inte byta ut "hjälmen" mot "kroppskyddet2 i den meningen och få samma resultat?

bra att ha men obekväm?

Posted

kan man inte byta ut "hjälmen" mot "kroppskyddet2 i den meningen och få samma resultat?

bra att ha men obekväm?

Vad jag menade var t.ex. att rammlar du och slår i huvudet så skyddar hjälmen, rammlar du och slår i skyddar inte kroppsskyddet vilket det inte heller behöver.

Posted
Vad jag menade var t.ex. att rammlar du och slår i huvudet så skyddar hjälmen, rammlar du och slår i skyddar inte kroppsskyddet vilket det inte heller behöver.

Sist jag kände efter skyddade kroppskyddet rätt bra mot stötar...

Och detta tjat om strid i skog... Hade vi inte enats om att striden oftare bedrivs i bebyggelse? Ivan kommer inte att hälsa på gamla Elsa i hennes timmerstuga i Tiveden, han kommer att rulla nerför Avenyn i BTR och T-72or...

Posted

Sist jag kände efter skyddade kroppskyddet rätt bra mot stötar...

Och detta tjat om strid i skog... Hade vi inte enats om att striden oftare bedrivs i bebyggelse? Ivan kommer inte att hälsa på gamla Elsa i hennes timmerstuga i Tiveden, han kommer att rulla nerför Avenyn i BTR och T-72or...

Topp, men nu är det så att vi i Sverige fortfarande utbildar soldater i hur man skall strida i skog, precis som de flesta andra arméer som har skogar på sitt territorium.