ETAB Posted May 26, 2006 Report Posted May 26, 2006 Vi i amfibieskyttekompaniet är i år teststyrka för det nya kroppskyddet. vad det heter vet jag inte riktigt men det är i alla fall tillverkat 2004. Om ni tycker att det är jobbigt att springa runt med 3-4kg på sig hela tiden ska ni prova vårat kroppskydd. det påminner lite om 94an fast är helt olivgrönt och man har alltid plattorna i (eller vi har aldrig kört utan plattorna som dock går att ta ur). Vi har aldrig vägt det men uppskattningsvis ligger det på 12-13kg dvs inte särskilt kul att springa runt i när man har en fullpackad väst på kanske 6kg, 300st 7.62 och en Kulspruta 58 i handen plus hjälm och allt annat skit. Jag som väger runt 82kg väger in på ca 115kg i full stridsutrustning. Men kroppskyddet ska tydligen vara jäkligt bra, plattorna ska stoppa en 7,62 och också stoppa nästa 7,62 om den inte träffar inom en 5cm radie från den första kulan. 5,56 ska inte vara något problem. Hur bra splitterskyddet är har vi aldrig fått veta men jag antar att utveckligen går framåt och att det är bättre än dom tidigare. Svettningen är rätt extrem. man bär det utanpå fältjackan så det blir rätt trångt med både jacka och skjorta under skyddet och där blir det väldigt varmt. När det är riktigt varmt ute tog jag av mig fältskjortan för att kunna få in lite mer luft innanför kroppskyddet. Jag har även sett varianter där man har det innanför fältjackan eftersom det är på test finns det inte reglementerat hur man ska bära det. (tror jag iaf) jag hittade ingen bild på det, men ni som var på försvarsmaktens dag i stockholm i helgen och kollade på landstigningen kanske såg att alla hade det nya kroppsskyddet. Quote
PB-Syte Posted May 26, 2006 Report Posted May 26, 2006 Kroppsskyddsväst 04 heter västen, och är enbart för marinens förband! Vikten är 3,5 kg utan plattorna så runt 10 kg lär det väga med plattorna... För den som vill veta mer finns den här tråden! Quote
eskil Posted June 7, 2006 Report Posted June 7, 2006 Så snart jag har rotat fram rätt bok ur rätt flyttkartong så ska jag tala om viktfördelningen på splitter från en genomsnittlig 155mm granat. Efter att ha packat upp flyttkartongerna och hittat rätt bok så blir jag tvungen att korrigera mig själv. Medelvikten på ett splitter från en 155mm granat är 11.4 gram. Endast 4% av granatens vikt blir splitter mindre än ett gram. Quote
Recommended Posts