Jump to content

FBU Ungdom , se hit ?

FBU - Sjölin

Recommended Posts

För att få vara ungdom i fm måste man vara femton år fyllda, jag tror(och hoppas) att alla femtonåringar är mogna nog att inte(bajsa ner) den här tråden. Ni som pratar om sådant som ej hör till ämnet kan ju ta det på msn eller liknande, men de som kan föra intressanta diskussioner om fms-ungdomsverksamhet kan ju skriva i den. Rätt eller fel?

• Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag VET att femtonåringar alldeles för ofta knappt ens är mogna nog att hantera uniformen.*

Genom åren har jag hört så mycket skitsnack från ungdomar att jag inte längre tvivlar det minsta på vår förmåga att förstöra vilken diskussion som helst.

*Därmed inte sagt att vi inte ska ge femtonåringar uniform

Sant. Men nu får vi försöka hålla denna diskusion någotlunda seriös.

För nya snälla små ungdomar som precis fått ut sin uniform och tror att de äger stället tills det att de kommer på att de inte ens kan resa ett enkelt litet tält12 har vu ju fått nog av :P Ack ja, alltid lika kul att skola in de nya, och nu har vi en ny kull som precis börjat

:banana

Hehe, inte för att vara sådan, men nu får vi se hur länge dessa håller innan de inser att de som varit med i några år plus befälen faktiskt kna mer :P

EDIT: Tusan glömmer ju hälften av allt jag tänkt skriva

Edited by SAP

Jag kan ju börja med att ställa en fråga! Den lyder: Hur gör ni när det gäller rekrytering? Det jag främst tänkte på var om ni tillåter "drop-in" när som helst eller har ni ett spec. datum när man måste börja. ?

Nä, inte heller jag fattar vad det är för vits att starta en tråd och sedan hänvisa till msn??

KAn inte någon insatt förklara hur det fungerar med FU eller vad det nu heter?

Det tycker i alla fall jag hade varit intressant.

Vad är ni förnåra?

Vad sysslar ni med?

Var finns ni?

etc

Sedan vet jag ju inte om bokstäverna FU hade lockat mig tankemässigt till orden" f*** you" utan snarare till Furir eller "förebyggande Underhåll" men det är ju jag det.

Ja rekrytering... Ja nästan drop in men det är från kompani till kompani. I vårat komp. så krävs det att man är till viss del aktiv, annars så blir man utslängd.

Och sen vad vi gör, ja det är ju grunden till det militära: radio, sjukvård, skytte, orientering, fys etc. Finns även möjlighet att träna strid på en del platser när man är 18 har jag för mig.

En relevant fråga som mycket väl kan diskuteras i denna tråd är sammanslagningen av FBU-U och HV-U och att lägga det under FBU. (läs FBU försvars utbildarna).

För och nackdelar. SJälv står jag mitt i det som ungdomsledare just nu och skulle tycka det vara intressant om andras synpunkter, för och nack delar, från er som har drabbats av det och av er som inte drabbats av det.

B)

Edited by Millitant HV-are

Det har inte helt med saken att göra, men här i Fo52 (läs: Karlstad) så är vi både FU-U/HVU i samma avdelning/pluton, vilket medför att vi får pengar från båda organisationerna. Det är lite småpraktiskt för oss.

Om de båda organisationerna ska slås ihop, vilket jag inte gillar, men å andra sidan inte har några bra argument emot, så föredrar jag namnet Hemvärnsungdom. Detta på pga att det låter mer som ett riktigt förband och inte som en förening. Detta tycker åtminstonde jag är viktigt för moralen inom ungdomsavdelningen/plutonen/vad man nu kallar det.

Kanske, men sen så finns det fullt av små fd FBU-U här i Skåne som tror att det är värt något :lol: nä skämt och sido så håller jag med. Visst nivån på utbildning etc är väl ganska lik vill jag nog säga, men jag vet att jag skulle tappa moral om ja skulle bli kallad FBU (vilket jag tack och lov aldrig kommer att bli).

Detta på pga att det låter mer som ett riktigt förband och inte som en förening. Detta tycker åtminstonde jag är viktigt för moralen inom ungdomsavdelningen/plutonen/vad man nu kallar det.
Nu var jag inte med i någon frivilligorganisation innan GU så min kunskap om dessa är minst sagt begränsad men är inte det inte just kopplingarna/associationerna till "riktiga förband" som man tidigare fått kritik för från olika håll? :lol:

En relevant fråga som mycket väl kan diskuteras i denna tråd är sammanslagningen av FBU-U och HV-U och att lägga det under FBU. (läs FBU försvars utbildarna).

För och nackdelar. SJälv står jag mitt i det som ungdomsledare just nu och skulle tycka det vara intressant om andras synpunkter, för och nack delar, från er som har drabbats av det och av er som inte drabbats av det.

B)

Ja det är faktiskt en intressant fråga. Har samma position som du och jag ser både för- och nackdelar med det. Nu är iofs. det inte aktuellt hos oss at the moment. Jag är bryr mig eg. inte så mycket om vi hade blivit underställda HVU eller tvärtom utan snarare hur migrationen av ungdommar skulle fungera eftersom det är en enorm skillnad i uppförande samt kunskap i resp. org.

Sen är våran kontakt med "myndigheten" inte så god heller eftersom vi ungdomsledare har ärvt ett "hat" mot FBU som C FriviOff har. (detta för att han hamnade på kant med en ungdomsledare typ i början på 90-talet motsv.) Detta börjar dock lösa sig nu, men snabbt går det inte.

Personligen tycker jag att FU är ett helt acceptabelt namn. Bra associationer och lätthanterligt som namn betraktat. FBU-ungdom (eller CFB-ungdom, för den delen) är helt världelöst som namn betraktat. För att det ska låta någorlunda förståeligt måste man nästan utveckla det till "Ungdom inom föreningen för frivlllig befälsutbildning" vilket också låter rätt obegripligt.

Hemvärnsungdom klingar inte helt bra i mina öron, kanske just pga. associationen till ett riktigt förband. I vilket fall ska ungdomar inte behöva vara ute och värna om sina hem, hellre då sitta hemma och spela CS (viss ironi).

Just därför tycker jag att FU är bra som namn. Ungdomsverksamheten ger inte i första hand befälsutbildningen och har (hoppas jag) heller inga ambitioner att vara ett stridande förband. En sammanslagning (om sådan nu sker)under namnet FU ser jag som ett positiv utvecklig då det förhoppningsvis blir lättare att lägga upp gemensamma riktlinjer för för ungdomsverksamheten.

Dessa riktlinjer bör enligt mig syfta till att bedriva ungdomsutbildning med inriktning på grundläggande förståelse för fältvana och soldatfärdigheter, förmåga att fungera i grupp, öka förstålsen för FM i allmänhet hos den enskilde, men framförallt, förbereda för och informera om värnplikten.

I min mening bör man mening inte försöka utbilda någon form av grupp med egna uppgifter och en massa lägesövningar, då det egentliga syftet är att utbilda den enskilde.

Min ganska okvalificerade och högst subjektiva åsikt.

//Berggren, FK-elev (andra året inom FBU-u)

Jag är fullständigt medveten om att vi inte är eller har ambitioner att vara ett stridande förband, men det känns mer verklighetsanknutet när man tillhör ett förband. Dessutom är faktiskt känslan för hembygden ganska stark i vårt "förband" (utan att för den delen gå till överdrift i något rasiskt eller annat extremt). Vi bar till exempel tills för inte alls länge sen Värmlandsörnen (I2s fälttecken) som förbandstecken, ända tills vi slutligen fick FBU Ungdomsmärken, vilket verkligen kändes som ett nedköp eftersom Hemvärnet (och för övrigt även FU) i Värmland bär detta som förbandstecken.

Vi satsar en del på ha grupper med egna uppgifter och dylikt för att ge LK-eleverna just vad kursen innebär - ledarskap. Har man det inte så, så blir det lätt så att LK-kurserna blir någon sorts tredje och fjärde årets repetion på GK och FK, enligt egen erfarenhet.

// Skoog, LK2-elev i HVU/FU-U samt LK i FVRF-U och FK i SVK.

Edited by Skoog

Ja knytet tll ett visst område vette katten. Hos oss finns folk från halva Skåne pga att det inte finns någon större ort i närheten. Därför har en salig röra med människor samlat sig hit, och dedt funkar fint.

Och detta med uppdelning som du Skoog förespråkar, jag håller inte med. Detta kan leda till tänkande at "vi är bättre än ni för vi har en högre grad". Sådant är ganska förbjudet hos oss. Vårt befäl vill att alla ska kunna sammarbeta. Och Lk:s utbildning är inga problem, för dessa blir gruppchefer alt. ställf.

Dock så är vi det enda kompaniet som har det sågär, men vi klarar oss ganska bra iaf :baskerPa:

//Nilsson GB Färs U-Avdelning 13 Kompaniet

Jag är fullständigt medveten om att vi inte är eller har ambitioner att vara ett stridande förband, men det känns mer verklighetsanknutet när man tillhör ett förband. Dessutom är faktiskt känslan för hembygden ganska stark i vårt "förband" (utan att för den delen gå till överdrift i något rasiskt eller annat extremt). Vi bar till exempel tills för inte alls länge sen Värmlandsörnen (I2s fälttecken) som förbandstecken, ända tills vi slutligen fick FBU Ungdomsmärken, vilket verkligen kändes som ett nedköp eftersom Hemvärnet (och för övrigt även FU) i Värmland bär detta som förbandstecken.

Vi satsar en del på ha grupper med egna uppgifter och dylikt för att ge LK-eleverna just vad kursen innebär - ledarskap. Har man det inte så, så blir det lätt så att LK-kurserna blir någon sorts tredje och fjärde årets repetion på GK och FK, enligt egen erfarenhet.

// Skoog, LK2-elev i HVU/FU-U samt LK i FVRF-U och FK i SVK.

Ungdomar ska inte bära förbandstecken då vi inte tillhör något förband. Det är när folk inte följer de bestämmelser som finns som det blir problem.

I min värld så funkar det så här:

GK - Grundläggande kunskaper som första veckan i vpl. Banskjutning och grundläggande skjututbildning .22lr

FK - När man avklarat FK så bör man i min värld kunna det mesta som man lär sig under GSUn i värnplikten, med undantaget strid. Skall kunna agera gruppchef. Banskjutning AK för samtliga.

LK1 - Ledarskapsutbildning på gruppsnivå samt till viss del "Plutonchef" nivå, orderträning samt mycket grundläggande strid för de över 18.

LK2 - Ledarskapsutbildning i Instruktörstj och liknande. Även ledarskap utanför just övningarna (administrativt). Grundläggande stridsutbildning (ex med simfire) på lite högre nivå än för LK1 för de över 18.

Systemet med ett visst antal timmar för att stiga GK->FK osv. tycker jag är helt åt skogen. Det innebär att personer med mycket dålig kunskap kan "klättra" högt. Man bör istället ha utbildningkontroller som fastställer om man är mogen att klättra upp ett steg. Men framförallt så bör det vara upp till ungdomsledarna i respektive förbund att avgöra när en ungdom är redo. Dessutom bör samtlig friv. ungdomsverksamhet HVU FU-u FVRF och SVK slås ihop och kallas Försvarsmakts ungdom FMU. Sommarkurser och vinterkurser som annordnas av förband bör vara öppet för alla och räknas inte till FMU.

SÅ funkar det i min värld.

Åsikter?

Edited by Christer

Jag är medlem i SVK och jag anser inte att SVK bör ingå i något FMU.

På grund av att det är skillnad på verksamheten som bedrivs i SVK i jämförelse med övrig ungdoms vht.

Sjövärnskåren mål med utbildningen är

Att öka intresset för det marina försvaret och svensk sjöfart, och för att skapa en rekryteringsbas för marinen och andra marint inriktade yrken.

Att stimulera till ett maritimt fritidsintresse.

Att öka kunskapen om sjösäkerhet, navigation, sjömanskap och allmänt sjövett.

Att öka kunskapen om totalförsvaret och värnpliktstjänstgöringen.

Verksamheten bedrivs mestadels under sommaren. På vinterhalvåret så studerar man navigation.

emellan GK och FK studeras Förarintyget, och emellan FK och PK så läser man kustskepparintyget.

sedan finns det även en vinterkurs.

Jag är dock ingen expert på detta, så ni är mer än välkomna att rätta

Nu är jag inte medlem i någon annan organisation än SVK men om man tar en titt på utbildningsbestämmelserna så hittar man saker som jag inte tror man lär sig i någon av dom landbaserade organisationerna. Saker som som: Sjömaning, segling, optisk morse, sjösäkerhet, rodd, framförande av motorbåtar tror jag det behövs en separat organisation för.

Jag kan tillägga att man inte bedriver skjututbildning. ( Jag räknar inte med salutskjutningen).

Jag tror dock att HVU och FBU kan slås ihop då dom har samma kursplan.

Om SVK skulle tvingas ingå i ett FMU så skulle jag nog ta och träda ur föreningen. Fält kan vara kul ett tag men det är betydligt roligare att köra båt :banana

Kolla gärna länken nedan, Där finns mer info om sjövärnskårens utbildningar.

SVKRF utbildningsbestämmelser ( PDF )

Ungdomar ska inte bära förbandstecken då vi inte tillhör något förband. Det är när folk inte följer de bestämmelser som finns som det blir problem.

Åsikter?

Uniformen blir bedömt tråkig utan något sorts förbandtecken (vilket jag tycker man kan se FBU märket som lika gärna som man kan se vilket annat armmärke som) och jag tycker inte att man ska glömma bort den sammansvetsande verkan som ett mer speciellt förbands/föreningstecken faktiskt ger.

I övrigt tycker jag att din utbildningsplan är utmärkt. Vi har något liknande i tankarna här hemma, fast inte lika uttalad. Om du inte misstycker, så lånar jag gärna din plan och visar den för min avdelningschef.

Jag har väntat länge med att skriva något ytterligare i denna tråden, mest för att se vart diskussionen ledde, men nu är det verkligen dags att uppdatera samtliga på vad bestämmelserna säger.

Samtliga citat är hämtade ur H FRIV och H Försvarsutbildarna.

Ungdomsverksamheten har följande mål:

- bereda ungdomar meningsfull sysselsättning

- stimulera ungdomarnas intresse för svensk säkerhetspolitik

- orientera om totalförsvarets som samhällsfunktion

- väcka intresse för en framtida insats inom de frivilliga försvarsorganisationerna och hemvärnet

- informera om plikttjänstgöring och om anställning inom Försvarsmakten

- underlätta framtida rekrytering, inte minst av kvinnor, till befattningar i Försvarsmakten.

Utbildningen skall främst inriktas mot följande områden:

- totalförsvarskunskap (enl. bl.a. Svensk soldat)

- försvarsupplysning

- skytte

- förläggning och överlevnad i fält, året om i olika slags terräng

- sambandstjänst

- orientering

- skyddstjänst (NBC)

- trafikantutbildning

- sjukvårdstjänst, åtgärder vid olycksplats

- allmän träningslära med praktiska inslag (varvid varje individs förutsättningar beaktas)

- fysiska aktivitetet som löpning, innebandy mm.

- ledarskapets grunder

- föreningsteknik

- navigation och sjömanskap (gäller ungdomsavdelning med marin anknytning)

Mål för grundkurs (GK):

- ge eleverna en allmän orientering om totalförsvaret som samhällsfunktion

- orientera om värnpliktstjänstgöring och om officersyrket

- ge eleverna en orientering om FBU samt någon färdighet i för ungdom särskilt lämpliga verksamheter som orientering, militär idrott, grundläggande skjututbildning, förläggning, terrängtjänst och sjukvårdstjänst

- öka elevernas kondition genom friskvård och friluftsliv, samt skapa intresse för detta.

Mål för fortsättningskursen (FK):

- befästa och utvecka kunskaperna från grundkursen

- lägga grunden för ledarskapsutbildning

Ungdom skall efter kursen kunna vara föregångsmän i enklare moment ingående i grundkursen.

Mål för ledarskapskurs 1 (LK1):

- ge eleverna sådana kunskaper att de kan tjänstgöra som ställföreträdande gruppchefer inom begränsade verksamhetsområden vid ungdomsavdelning.

- ge eleverna viss kunskap i att hålla kortare lektioner för varandra, med handledning samt gott om tid till förberedelser.

Mål för ledarskapskurs 2 (LK2):

- ge eleverna sådana kunskaper att de kan tjänstgöra som gruppchefer och inom begränsade områden som troppchefer vid ungdomsavdelning.

- ge eleverna sådana kunskaper och färdigheter att de med handledning kan tjänstgöra som biträdande ungdomsinstruktörer vid grundkurs och fortsättningskurs.

- ge eleverna viss förmåga att tjänstgöra som biträde till ungdomsledare.

Kursen är en fortsättning på ledarskapskurs 1. Omfattningen i stort är att befästa och fördjupa kunskaperna i truppföring och trupputbildning.

För att gå vidare från en kurs till en annan krävs (1) måluppfyllnad, som mäts genom utbildningskontroll samt (2) minst 80 genomförda timmar.

Vad gäller uniformstecken ska endast följande tecken anbringas:

- märke "ungdom" på vänster bröst, 5 mm ovanför namnbrickshållaren

- svensk flagga på vänster ärm, 30 mm under ärmsömmen

- föreningstecken (enligt resp. frivilligorganisation) på vänster ärm, 6 mm under flaggan

Vad gäller grundläggande skjutubildning, får den endast omfatta:

- materielkunskap

- materielvård

- säkerhetsbestämmelser, samt

- skolskjutning på bana.

Samt att utbildning med automatvapen endast får genomföras med den som fyllt 17 år, och att utbildning i strid endast får genomföras med den som fyllt 18 år. Dock säger Handbok Försvarsutbildarna att "Utbildningsmoment i strid bör som regel ej heller förekomma med ungdomar som fyllt 18 år."

Ja, eftersom de inte utbildas av försvarsutbildarna så behöver de ju inte följa "Handbok Försvarsutbildarna".

Lessen, men detta ser jag som lite dubbelmoral. Jag anser att det är Ok att ungdomar 18+ utbildas naligt, med ak5/ak4. Dock inte på ksp, grg etc.

Men det är OK att en del som rycker in är 18 får utbildas i strid..?..

Ja, konstigt vore det väl annars?

Ja, eftersom de inte utbildas av försvarsutbildarna så behöver de ju inte följa "Handbok Försvarsutbildarna".

Lessen, men detta ser jag som lite dubbelmoral. Jag anser att det är Ok att ungdomar 18+ utbildas naligt, med ak5/ak4. Dock inte på ksp, grg etc.

Varför är det dubbelmoral att de som genomför militärtjänst och utbildas till soldater får stridsutbildning och de som endast håller på med någon fritidsaktivitet i gröna kläder inte får det?

Men det är OK att en del som rycker in är 18 får utbildas i strid..?..

Ja, konstigt vore det väl annars?

Varför är det dubbelmoral att de som genomför militärtjänst och utbildas till soldater får stridsutbildning och de som endast håller på med någon fritidsaktivitet i gröna kläder inte får det?

Kanske för att de flesta siktar på lumpen och militär tjänst? Har man stått ut med det i ett par år så bör man få tränas om man så vill. Är ju inget tvång.

Om man vill hålla på med det militära senare efter lumpen, ja eftersom att de flesta inte ens får göra lumpen kanske du har 10% chans att göra den och gå vidare till hemvärnet etc.Tänk nu om man får sin GSU via olika frivillig organisatioer, så är det en hemvärnare mindre som behöver göra lumpen, och en vältränad soldat till som vi kan skicka ut på mission.

Kanske för att de flesta siktar på lumpen och militär tjänst? Har man stått ut med det i ett par år så bör man få tränas om man så vill. Är ju inget tvång.

Om man vill hålla på med det militära senare efter lumpen, ja eftersom att de flesta inte ens får göra lumpen kanske du har 10% chans att göra den och gå vidare till hemvärnet etc.Tänk nu om man får sin GSU via olika frivillig organisatioer, så är det en hemvärnare mindre som behöver göra lumpen, och en vältränad soldat till som vi kan skicka ut på mission.

Siktar man på att göra lumpen får man stridsutbildning när man rycker in och gör man inte lumpen behöver man heller inte ha någon utbildning i strid, så enkelt är det.

Förr (vet inte hur det är nu) fanns även tre månaders värnplikt för placering i hemvärnet och det är väl att anse som något absolut minimum. Hemvärnet ska inte bli något tillhåll för MÖP-ungdomar som inte fick fick göra GU nu när man äntligen börjar få det att likna militära förband, det är snarare så att man bör locka fler av de som gör GU att fortsätta i Hv.

Om man inte får göra värnplikten men ändå vill hålla på med någon form av militär verksamhet kan man ju gå med i en avtalsorganisation och utbildas mot någon befattning (ofta stabs- eller underhållstjänst). Då får man viss pang-pang-utbildning på TFU-kurserna och på övningar.

Vad det gäller stridsutbildning, så tycker jag att en viss sådan kan ges till ungdomar, fast då inte i regi av Ungdomsavdelningen (dylikt), utan isåfall om man får medverka i någon kurs med det "riktiga" FU eller om man får medverka på något hörn i en HV övning, till exempel för att fylla ut grupper eller något dylikt.

Vad det gäller stridsutbildning, så tycker jag att en viss sådan kan ges till ungdomar, fast då inte i regi av Ungdomsavdelningen (dylikt), utan isåfall om man får medverka i någon kurs med det "riktiga" FU eller om man får medverka på något hörn i en HV övning, till exempel för att fylla ut grupper eller något dylikt.

Vad skulle vara syftet för någon i en ungdomsorganisation att delta i en skyttegrupp i HV (för jag antar att du inte menar fylla ut kokgruppen)

Varför skulle en HV grupp vilja fyllas ut med ungdomar som inte gjort vpl?

Det ingår så mycket mer än bara kunna skjuta i "soldatlivet" (något man garanterat lär sig under vpl men knappast inom ungdomsverksamheten)

Som ungdom har man inte helheten och man är just det ungdom, inte soldat.

Så återigen vad skulle syftet vara med att låta en ungdom delta i en övning som något annat än figurant?