Jump to content

Centurion

NBC

Recommended Posts

Innan de renoverade de gamla centurion vagnarna så har jag fått höra att det satt Rolls Royce flygmotorer i dem (bensin), är det någon som vet mer om dessa motorer. Storlek, effekt och vad det blev av dessa motorer om de nu inte skrotade alla.

En googling på Centurion och Rolls-Royce gav följande svar från fas.org:

Power is provided by a V12 Rolls Royce Meteor petrol engine, derived from the Merlin aircraft engine.

...

Centurion Mk3 - Mk5 1953

* Crew: driver, gunner, radio operator, commander

* loa: 7552mm (hull), width: 3378mm, height: 2940mm

* grnd clearance: 508mm, trench crossing 3350mm

* weight: 50,800kg (unladen)

* Meteor Mk 4B, 27L, petrol, 12-cyls (V12), twin carburettors, 2-valves/cyl, ohv

A 4-cyl charging engine is also fitted

* bore: 137.17mm, stroke: 152.4mm, c.r.: 7.0:1

* power: 650bhp at 2550rpm, torque: 1550lb-ft at 1600rpm

* transmission: 5m (+ 2 rev'), clutch: triple plate

* Max speed: 35kph

* Main armament: 83.4mm 20-pounder

Data/prestanda:

Motor: Rolls Royce Meteor Mk 4 B/2 V12 (Strv 101)

Motor: Rolls Royce Meteor Mk 4 B V12 (Strv 102)

Effekt vid 2550 r/min: 650 hk

Vridmoment vid 1600 r/min: 2100 Nm

Slagvolym: 27 l

Vad som hände med motorerna vet jag inte men jag antar att dom skrotades tillsammans med vagnarna.

The Swede :banana

Tändföljd: 1A, 2B, 5A, 4B, 3A, 1B, 6A, 5B, 2A, 3B, 4A, 6B.

A, vänster i bakifrån fordonet. B, höger. 1 längst bak på varje rad.

:banana

Vill minnas att en kusin blev erbjuden att köpa en Meteor för ett antal år sedan.

I förebyggande syfte så kan vi ju ta att det var en myt att Alierade stridsvagnar hade lättare att explodera pga att dom hade bensinmotorer under Vk2. Det berodde på att ammunitionen ofta var helt oskyddad inuti vagnen och fullt åtkommlig för glödande metallsplitter.

Strv 104 bytte väl till dieselmotor om jag inte mins helt fel.

Orginalversionen Centurion I A41 hade en Meteormotor på 600 hk (står dock inte vilken i skitboken jag har).

Israelerna stoppade ju in dieselmotorer i sina Centurion i början av 70 talet dom kallades ibland "Ben Gurion" efter den modifieringen som inte enbart inbegrep motorn.

Följdfråga till The Swede vilken motor sitter i Bgbv81 som köptes in från Schweiz när vi införskaffade Leoparderna ?

Hur stor skillnad var det på Meteor och Merlin? Det jag tänker på är främst om delar var utbytbara motorerna emellan. I så fall hoppas jag verkligen att de inte skrotades utan såldes hela eller som delar till de som sysslar med veteranflygplan (eller gamla Centurionvagnar).

Kanske inte jättebra svar 106. Men Meteor saknar kompressor och har mer delar i gjutjärn än Merlin. Meteor har även torrsump och är anpassad för att använda sämre bensin. Meteoren är även lite sämre i kvaliteten om jag förstår saken rätt. Min källa för detta är The Centurion Tank av Bill Munro.

Edited by Mats

I förebyggande syfte så kan vi ju ta att det var en myt att Alierade stridsvagnar hade lättare att explodera pga att dom hade bensinmotorer under Vk2. Det berodde på att ammunitionen ofta var helt oskyddad inuti vagnen och fullt åtkommlig för glödande metallsplitter.

Så gott som samtliga ww2 vagnar hade ammon oskyddad... Och bensinarna brann bra...

Speciellt Sherman vagnarna var eldfängda. Där av det Tyska öknamnet: Tommy Cooker

Var Ben Gurion verkligen ett vedertaget namn på den israeliska Centurionen? Har läst någonstans att det skulle vara mer ett önsketänkande från en förfatare (Eshel Dramit?).

Centurion kallades väl annars för Sho't. Det står dock i en publikation från Eshel Dramit att

"One last modification did not involve the Ordnance Corps: two letters of the tanks' name were changed, turning Centurion into Ben Gurion..."
Detta avser då tidiga meteor-vagnar

Men över allt annars, i andra källor kallas Centurion för Centurion eller Sho't. I t.ex Centurion in Action från Squadron/Signal från 1974 används bara benämningen Centurion på israeliska vagnar.

Inser att jag har för lite referensmtrl på israeliskt pansar och centurion...

/E

...vilken motor sitter i Bgbv81 som köptes in från Schweiz när vi införskaffade Leoparderna ?

Bgbv 81C, som de benämndes, köptes in några år innan Strv 121/122 och hade inget med den affären att göra.

:uuh: S-Tank

Anledningen till att jag frågade om dessa motorer är att ja undrar huruvida de finns hos samlare i någon omfattning överhuvud taget i dagsläget, eller om FM redan då blånekade till försäljning och skrotade för glatta livet. En liten dröm vore ju att komma över en fungerande motor som man kunde starta upp lite då och då och pyssla en hel del med.

Stämmer det att stiften sitter nedåt som på flygmotorn?

Hur menar du neråt? Merlin har liksom de flesta flygmotorer två tändtift per cylinder, ett på insugssidan och ett på avgassidan.

Tydligen är tändföljden olika också.

För Merlin är det: 1A-6B-4A-3B-2A-5B-6A-1B-3A-4B-5A-2B

med följande förklaring på hur man betecknar cylindrarna:

Cylinders are numbered from the propeller end, with the bank to the right when viewed from the supercharger end called the "A" bank (the oil pressure regulator is mounted to the outside of this bank for reference) and the left the "B" bank. The "A" side magneto fires the intake spark plugs, and the "B" side magneto fires the exhaust plugs. Unlike automotive engines, the cylinders were numbered 1-A to 6-A on the right and 1-B to 6-BR on the right, 1-A being the "rear" cylinder next to the propeller and on the left side when viewed from the supercharger end.

ovanstående text är från denna sida, men det verkar som att han blandat ihop höger och vänster ett par gånger i den texten.

Hittade en bättre förklaring på tändföljd här:

The firing order of the cylinders was 1A, 6B, 4A, 3B, 2A, 5B, 6A, 1B, 3A, 4B, 5A, 2B (where A is on the right viewed from the pilots seat- B on the left- and the rows are numbered with the front row being 1)
Edited by 106

Stämmer det att stiften sitter nedåt som på flygmotorn?

Hur menar du neråt? Merlin har liksom de flesta flygmotorer två tändtift per cylinder, ett på insugssidan och ett på avgassidan.

Menar som i mot marken, alltså att topplocket pekar mot backen. På flygmotorer är det väl rätt smidigt när de sitter någon meter över terra firma med en lucka man kan öppna, mindre slugt när de sitter i ett (pansar)fordon.

Jag kan bekräfta att åtminstone 2-3 ex finns i privata händer.

Om de är köpta av FM eller på annat vis vet jag inte.

Bl.a. är det en gentleman som byggt en 'trådgårdstraktor'.... :Malaj:

källa på detta, diverse motortidsskrifter ex. Wheels Magazine, Nostalgia.

//5526

Kan inte låta bli, om ni tycker detta är för OT så spank me hard.

Hade ett jobb med att serva bla fyra stationära reservelaggregat för ett antal år sedan.

Det var två tyska MTU, 34 liters v8 på ca 1000hk styck samt en scania av mindre modell och så då en RollsRoyce diesel (Alla var ju dieslar förståss) (Kommer inte ihåg storleken).

Tänkte på hur de lät mest.

Att starta MTU erna: VERDAMT.......Brak.......Grrrrrrrrrrrrrrrr

Scanian: ÖHHHOST, ÖHHHOOOOOOSSSTT,BRÖÖÖÖLLLLLLL,ÖHHHOSSSSTT....Brrrrrrrrrrrrrrrrrööööööllllllll

Rollsen: ähum......bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Rollsen tuffade så himla jämt att man kunde ha en kopp kaffe på den och det krusade sig bara aningens på ytan.

Slut OT

Mattsonmannen, alla Centurion har byggts med Meteor i olika varianter.

Det misstänkte jag också men man måste fråga för att veta. :baskerPa:

Var det tänkt från början att Centurion skulle ha Meteor pga att det redan fanns expertis och reservdelar till den inom Brittiska Armén eller fanns det några andra alternativ?

Det verkar som om Meteor och Merrit-Brown-transmissionen var det självklara valet.

Det var dock en hel del turer kring ifall Meteor skulle bli till överhuvudtaget. Men det var ju ett par år innan Centurion var påtänkt.

Edited by Mats

Så gott som samtliga ww2 vagnar hade ammon oskyddad... Och bensinarna brann bra...

Speciellt Sherman vagnarna var eldfängda. Där av det Tyska öknamnet: Tommy Cooker

Bränslet var inte särskillt viktigt för vagnarnas eldfängdhet.

Konstruktionen av bränsletankar och bränslesystem var troligtvis viktigare.

Sammanfattningsvis kan man säga att tidiga Sherman med oskyddad ammunition

var eldfängda p.g.a. ammunitionsbränder,

medan de senare versionerna med skyddad ammuntionsförvaring

var krigets minst eldfängda vagnar.

T-34 hade allvarliga problem med drivmedelsbränder,

vilket gjorde dem väl så farliga som tidiga Sherman.

Ammunitionsförvaringen var dock ganska bra,

då huvuddelen av ammunitionen förvarades lågt (på golvet) i plåtlådor.

På samma goda nivå som Sherman WS var det dock inte..

Panthern hade åtminstone initialt allvarliga problem med bränslebränder,

och ammunitionsförvaringen var precis som på åtminstone Tigern

lika undermålig som på de tidiga Shermanvagnarna.

Det som räddade de tyska "katterna" var mångden plåt

som man var tvungen att stansa hål igenom innan man kunde komma åt ammunitionen.

Det finns en gentleman som iförd kubbhatt, väst och välpressade byxor då och då plockar fram sin gamla centurion-motor (FM-skyltar) och kör den lite. Motorn sitter monterad i en stålram som, om jag inte missminner mig, också fungerar som kylare. Bränslet får motorn från ett mätglas där man verkligen ser hur nivån sjunker varje gång den varvas upp och eftersom det inte finns några ljuddämpare överhuvudtagt blir det både häftigt ljud och ganska brutala eldslågor ur rören. Senast jag såg "föreställningen" var på en utställning arrangerad av "Tändkulans vänner" (...) i Degerberga 2005. Tror jag har lite bilder någonstans...

OFFTOPIC på tv4 plus motorprogram vad det nu heter var det med en blind man som mekade med flygplans motorer och "torrgasade" med motorerna i stålramar. han hade en meteor motor som han sprutade eld med. imponerande man föresten som utan att se något både renoverade och körde med så komplexa motorer, bl.a. ett par gigantiska stjärnmotorer förutom meteor 12:an

Kan ju nämnas (trots OT) att när ni läöser diverse reportage om bilar som byggts med Spitfire motorer är dom alltid egentligen försedda med 'Meteor' motorer. Fns bland annat än klart läcker skotsk vagn med motor från en Centurion och kylare (yttre) från en Rolls Royce (vilket ledde till att RR stämde ägaren/byggaren).