Jump to content

Recommended Posts

Posted
Her eldgivningen pågått så länge att man inte längre kan hålla i handskyddet så skall patron ur göras och vapnet skall svalna.

Annars finns risk för vådaskott.

Det blir bara bättre och bättre! Verkligen en användbar puffra, som behöver ta igen sig efter två magasin. Verkligheten har väl visat att man kan panga betydligt mer än så, men ändå. Kan inte precis säga att jag har skarp erfarenhet, men nog skickar man iväg mer än 40 bulor under en eldstrid?!

• Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Your mama! :sneaky2 Kom igen när du håller om flamdämparen under eldgivning!

LOL :)

Testar det nästa övning, eller inte...

Gotcha! :) Men som vi diskuterat i annan tråd: man skall härdas.

Guest Dedicated
Posted

Vi genomförde stridspars & grupps strid på Ravlunda i höstas. Max antal skott per genomförande var begränsat till 3 mag dvs. 60 skott, allt enligt SäkI. Bettan var väl varm efter detta men eftersom det regnade i princip hela helgen så löste sig avsvalnandet tämligen enkelt....då G3 faktiskt varit i strid utanför Sverige många gånger borde det väl kunna gå att få fram uppgifter på hur vapnet beter sig vid ihållande eldgivning?

60 skott är nog en gräns satt med bred marginal. Tror jag.

Posted

Enig med dig kalleSWE, AK4:an väljer jag, trots AK5 under GU.

I alla fall till vanligt "springa omkring i skogen" jobb.

Den funkar i alla lägen!

Posted

Angående ammunitionsåtgång i strid: Under fredsövningar kan man relativt ostraffat framrycka i lugn och ro, mejandes automateld mot sina mål. I en skarp strid kommer det dock relativt omedelbums en mängd föremål flygande åt andra hållet. Detta gör att de tidsperioder man vill tillbringa med huvudet ovan skydd i eldgivning mot fi blir synnerligen korta, och inte alls lika ofta förekommande som under GU-övningar.

Att skjuta upp 60 patroner i en skarp strid skulle nog definitivt ta tillräckligt lång tid för att bössan skall hinna svalna däremellan, såvida man inte har för avsikt att upplåta sin lekamen till ett alldeles förträffligt statiskt mål för någon på andra sidan.

Guest Lt. payne
Posted

Kan inte annat än hålla med unicorn,Drar du iväg 60 pilar från samma eldställning vet fi GARANTERAT var du finns.

Du riskerar allvarligt att dra till dej intresset från både Ksp och granatgevär........  ???

Posted

Under min GU var det en i min pluton som under skarp striby. övn. lyckades få sin ak så varm att pipan blev blåflammig efteråt, dock utan att få några funktionsstörningar. Jag tror inte att vi hade mer än 120plugg med i varje genomförande så det var inget abnormt säki brott och resultatet torde ha blivit att livslängden på pipan i det aktuella vapnet förkortades avsevärt.

Posted
Apropå varma handskydd på AK4 (och tråden vapenhantering där oaktsamma och slarviga individer dissades).

Om jag inte missminner mig så tror jag minsann SäkI bestämt hävdar att pipan på AK4 aldrig får bli mer än "handvarm". Detta på grund av risken för självantändning i patronläget.

Her eldgivningen pågått så länge att man inte längre kan hålla i handskyddet så skall patron ur göras och vapnet skall svalna.

Annars finns risk för vådaskott.

Minns inte exakt, men jag har för mig att SäkI talar om att när 60 ptr avlossats i snabb följd så bör vapnet få svalna.

Men min erfarenhet är att detta enbart är ett problem vid lösskjutning. Jag upplever helt klart att vapnet blir hetare då än vid skarpskjutning. Har vid ett flertal tillfällen fått självantändning under/efter intensiv (typ 10 mag under kort tid) lösskjutning. Detta har aldrig hänt vid skarpskjutning.

Posted

3 Särskilda bestämmelser för vissa vapen

SäkI Ehv/Pv - 00 U2 15

Allmänna bestämmelser 1

Enskilds ansvar och skyldigheter

Övning med skarp ammunition

• vid uppehåll i skjutningen göra patron ur om pipan blivit så

varm att den bränns.

Ä 3 SäkI Ehv/Pv-00

kap 1 mom 11

sida 15

Datum för utdrag: 02-12-13 Giltigt till: 03-01-12

40 SäkI Ehv/Pv - 00 U2

40 SäkI Ehv/Pv - 00 U2

7. Högsta antal skott. – Vid skjutning med skarp eller lös ammunition,

får högst nedanstående antal skott avges i snabb följd. Därefter

skall pipan svalna till handvärme.

• Ak 4 – 60 skott

• Ak 5 – 90 skott.

Datum för utdrag: 02-12-13 Giltigt till: 03-01-12

The Swede

Posted

"vid uppehåll i skjutningen göra patron ur om pipan blivit så

varm att den bränns."

"Vid skjutning med skarp eller lös ammunition,

• Ak 4 – 60 skott"

Så var det ja! Det kändes igen. Kan man härifrån dra slutsatsen att de som överstigit dessa SäkI:s marginaler har visat dåligt omdöme och är underkända i vapenhanteringen?

Posted
Så var det ja! Det kändes igen. Kan man härifrån dra slutsatsen att de som överstigit dessa SäkI:s marginaler har visat dåligt omdöme och är underkända i vapenhanteringen?

Good point, tål att funderas på...

Posted
"vid uppehåll i skjutningen göra patron ur om pipan blivit så

varm att den bränns."

"Vid skjutning med skarp eller lös ammunition,

• Ak 4 – 60 skott"

Definitionen på " bränns" och "Snabb följd" står inte någonstans, det är väl därmed upp till var och en att tolka.. ;)

Posted

kan bara säga att ak4 är toppen finns ju mängder av användnings omr. var iväg för nån vecka sen å skicka lite gevärs rök. det va kul med lite blåaktiga tummar å händer!!!

gör om det med ak5!!!visst kunde gamla bettan va lite mer smidig men va fan vi är väll inga kärringar...

Posted
var iväg för nån vecka sen å skicka lite gevärs rök. det va kul med lite blåaktiga tummar å händer!!!

gör om det med ak5!!!

Näh.. finns inget sånt i Sverige.. men nog finns gevärsgranater att stoppa på den om man letar lite utomlands.

Posted

Som en avstickare borde det väl gå att skjuta den svenska gevärsrökgranaten även till Ak 5 ? Det avgörande här måste väl vara diametern på flamdämparen ? Och den är ju lika på Ak 4 och Ak 5, 22 millimeter tror jag, lika är de iaf, annars skulle bajonetten inte passa när man går högvakt. Sedan måste ju kungen trolla fram en drivpatron (?) i rätt kaliber.

Sen tycker jag att Ak 4 kunde få pension vilken dag som helst, byt ut Gretchen-spettet mot Ak 5. Diskussionen om genomslag med 7,62 kontra 5,56 känns lite onödig för mig som lertrampare; så länge eldgivningen går åt rätt håll och i tillräcklig mängd kommer den lede att hålla sig nere och man kan avancera framåt och till slut kommer avståndet att vara så kort att man får genomslag oavsett ammunition.

Fast, det kommer nog dröja innan järnspettet försvinner och vill FM förse min betta med rödpunkt så inte mig emot. Någon sa till mig att hemvärnet får lämna in Ak 4 när FM skaffar nästa enhetsvapen, dvs när även Ak 5 lämnas in.

Posted

Ak5's flamdämpare är i standiserad storlek för gevärsgranater, det finns ju även en gastätningsring på flamdämparen.

22 millimeter är helt rätt.

Posted

Inte för att jag håller mig till ämnet men, har hört rykten om att det är skjutförbud på gevärsgranaterna till Ak4:an.

Om det stämmer så tycker jag att det är lite synde eftersom det tydligen finns många granater i förråd.

Någon som vet mera? B)

Posted
Inte för att jag håller mig till ämnet men, har hört rykten om att det är skjutförbud på gevärsgranaterna till Ak4:an.

Om det stämmer så tycker jag att det är lite synde eftersom det tydligen finns många granater i förråd.

Någon som vet mera?  B)

Något sådant känner i alla fall inte jag till, vi sköt rök i höstas i vart fall...

Posted

Följande finns att läsa om gevärsrökgranat i SÄKI EHV/PV:

Gevärsrökgranat 1 till automatkarbin 4

8. Skjutning med gevärsrökgranat 1 och gevärsrökgranat 1 barlastad.

– Gevärsrökgranat 1 och gevärsrökgranat 1 barlastad får endast skjutas med ak 4.

Övningsledare skall före varje skjuttillfälle låta kontrollera att skytt som tilldelas gevärsrökgranat endast har tillgång till 7,62 mm drivpatron 10.

En granat som är skadad eller går trögt att anbringa på flamdämparen får inte användas.

Datum för utdrag: 02-05-29 Giltigt till: 02-06-28

SäkI Ehv/Pv - 00 U2 41

Särskilda bestämmelser för vissa vapen 3

Skytten skall använda hjälm och hörselskydd. I avfyringsögonblicket skall skytten ha vänt huvudet så att ansiktet skyddas av hjälmen. Kolven får inte stödjas mot marken.

Avfyring skall ske med sträckt tumme eller sträckt pekfinger. Ingen del av handen

får hållas bakom pistolkolven.

Bild 3:1 Skjutställning med gevärsrökgranat

Beträffande vistelse i rök, se kapitel 7.

9. Riskområde. – Riskområde

upprättas enligt bild 3:2.

Bild 3:2 Riskområdets utseende vid skjutning med gevärsrökgranat 1 och gevärsrökgranat 1 barlastad

Kommentar: Vid felaktig skjutställning kan fingrar, nyckelben eller vapen skadas på grund av den kraftiga rekylen.

h

V

h= 400 m

V= 300-

Datum för utdrag: 02-05-29 Giltigt till: 02-06-28

42 SäkI Ehv/Pv - 00 U2

10. Åtgärder vid klick. –

1. Behåll vapnet i skjutriktningen i 2 min.

2. Säkra vapnet.

3. Dra manöverhandtaget bakåt och haka upp.

4. Kontrollera att patronen har avlägsnats.

5. Ta bort gevärsrökgranaten.

11. OXA. – Gevärsrökgranat som efter utskjutning inte utvecklar rök behandlas som oexploderad ammunition (OXA). Granaten tas om hand och redovisas till ammunitionsförråd märkt som OXA.

Står inget om att det skulle vara skjutförbud.

The Swede

Posted

Detta med gevärsrök till ak4, man skall ju inte hålla bakom pistolgreppet är det tänkt.

Min erfarenhet är att det är förbannat ostadigt att bara hålla med en hand, min tanke är att om du håller bakom (runt om) pistolgreppet borde ge mycket bättre balasn, och om du håller runt pistolgreppet "gungar" vapnet med, varför skulle det vara obra?

Enligt en god vän funkar detta glockrent, men jag har inte testat själv, skall se till att göra det nästa gång.

Någon som har några ideér?

Intressant moddning av Danskarnas, ak, ser det inte ut som om kolven är aningens kortare? bättre form på backkappan också.

Hoppas våra kommer att ha kikaren lägre monterat.

Posted (edited)
Står inget om att det skulle vara skjutförbud.

The Swede

Man tackar för informationen.... :o

Ibland (oftas) så är ju rykten just bara rykten....

Edited by snake
Posted

2sharp.

Du skjuter med "remstöd"

Du trär remmen över vänster axel med vapnet längs höger sida.

Håll om handskyddet med vänster hand och pressa ner det så remmen spänns.

Tidigare fanns en variant att sitta i knästående med kolven i backen mot främre foten men det slet för mycket på vapnet tror jag.

The Swede

Posted
2sharp.

Du skjuter med "remstöd"

Tidigare fanns en variant att sitta i knästående med kolven i backen mot främre foten men det slet för mycket på vapnet tror jag.

The Swede

Ahhhh, många tack, skall testas snarast möljigt!

:D

Posted

Jag har fått lärt mig att man inte ska skjuta med remstöd men det kanske bara gäller vid vanlig skjutning.

Posted
2sharp.

Du skjuter med "remstöd"

The Swede

:)

2Sharp nu blir jag lite fundersam. Har du Grök hemma? :D ;)

Posted
2sharp.

Du skjuter med "remstöd"

The Swede

:)

2Sharp nu blir jag lite fundersam. Har du Grök hemma? :D ;)

Nä, tyvärr! annars hade långgatorna varit rökiga vid det här laget... :)

Tack för bilden Swede!

Posted

Jag har bytt några flamdämpare efter att ha skjutit med gevärsrök. Flamdämparen expanderar efter ett antal avlossade skott. Att få på en bajonett på en ak4 med en sådan flamdämpare är svårt eller omöjligt. Träffbilden ändras givetvis också.

Gevärsrök är kasst, då det tar upp för många skyttar för att vara verksam. Använd grg om möjligt.

Casca

Posted

Mina mycket knappa erfarenheter av AK4 är tyvärr inte så bra.. <_< Jag kom i kontakt med den i hemvärnet och det första jag lade märke till var tyngden. Det andra, klicken. Ligger man på skjutvallen en si så där 30 man så är det så gott som alltid ett klick på varje serie. Ok, jag vet att det var gamla bössor vi hade men det där grundmurade ryktet om att de är robust och pålitliga vet jag inte. Jag fick i vissa övningar låna andras AK4 och de var lika kassa.

Omladdningarna var bökigare, framför allt om man ligger med. (Jämfört med Ak5).

Strid i bebyggelse ska vi inte snacka om. Nu vet jag att stadsskytte änder Ak4 i strid i bebyggelse och så men inte bryr jag mig om det. :D Det här är mina erfaranheter och de sätter normen. :P I inbrytning i byggnader så är Ak4 en mardröm. Ibland får man nästan vinkla den för att komma igenom dörröppningen. Otymplig till max. Personligen tar jag en Ak5 varje dag. Förslagsvis med infälld kolv under inbrytning i små utrymmen.

Isär/ihop är en annan grej. Det är inte direkt smidigt. Med rullar som ska vridas rätt och fan och hans moster. Som bevis mot det här grundmurade "robusta" ryktet säger jag bara: Ak5 har inga reservdelar i vårdsatsen. ;)

Min egna teori är att man tenderar att gilla det vapen man är tränat på. Alla mina kusiner som gjorde lumpen med Ak4 för många herrans år sen säger att den är bäst. Jag hade Ak5 och var mycket nöjd med den. Även om jag nu i hemvärnet hade fått en "ny", bättre fungerade Ak4 så tror jag inte det hade påverkat min åsikt, jag hade föredragit Ak5 vilken dag somhelst.

Som en parantes, i FBU sköt jag med ett Mauser 96B från just 1886. (Detta 1996). 100 år gammal bössa som fungerar lika bra som när den tillverkades. Det är var jag menar med robust :). Jag har förvisso skjutit Mauser i 9 år :angry: så jag kanske är lite färgad av det.