Jump to content

AK4........


Raffsec

Recommended Posts

"Nu för tiden så ska man ju inte döda sina fiender. Man ska endast "försätta de ur stridbart skick"."

 

Jag är kanske elakare än genomsnittet men jag kan tänka mig åtskilliga stridssituationer där jag faktiskt föredrar mina fiender döda. Kanske inte flertalet stridssituationer för flertalet soldater men ändock.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sen ska man ju inte vara säker på att den lede fi sätts ur stridbart skick av en träff. Tänkte främst på boken "Black Hawk Down" där det ett antal gånger svors över att fi inte verkade ha artigheten att lägga av när de blev skjutna (av 5,56). Förvisso var ju somalierna höga på Khat och annat jox, men rejäla mängder adrenalin torde väl kunna ge samma effekt. Det mumlades även avundsjukt om den Delta-prickskytten som släpat med sig en m-14 (kal 7,62) för när han skjöt folk så låg de kvar på marken!

 

Nu kommer någon troligtvis att säga att amerikanerna minsann använde en ny typ av kula i somalia och att den visade sig vara ineffektiv mot "mjuka mål" men främst tänkt att användas mot soldater i skyddsväst/motsv.

Men är inte våran "nya miljövänliga" 5,56:a är beskaffad på samma vis, eller har jag fel igen?

Link to comment
Share on other sites

"Nu för tiden så ska man ju inte döda sina fiender. Man ska endast "försätta de ur stridbart skick"."

 

Jag är kanske elakare än genomsnittet men jag kan tänka mig åtskilliga stridssituationer där jag faktiskt föredrar mina fiender döda. Kanske inte flertalet stridssituationer för flertalet soldater men ändock.

Formuleringen "försätta ur stridbart skick" kommer från krigets lagar (soldf).

 

Även om man blir träffad av en kula och endast blir skadad så kommer man (även i best case scenario) att ha en mycket reducerat stridsvärde.

 

I vissa lägen vill inte jag heller ha sårade fiender omkring mig men från riktiga krigssituationer så har man sett att soldaterna har också en tendens att bli skjutna ett par gånger extra. (Därmed eliminera problemet med sårade fiender). Helt "regelvidrigt" men det första som verkar ryka i krig är medmänskligheten.

 

AP ammon som användes av vissa i Black Hawk Down fällde inte sina fiender men å andra sidan tenderade de skadade att kräla iväg. (Som i: "Detta var inte kul längre").

Link to comment
Share on other sites

Att motståndaren är hög på droger blir nog mer och mer vanligt, se bara Yugo-kriget.. Det är svårt att stoppa fiender höga på div droger. Det är nog en aspekt som man får räkna med i framtida krig, även om det väl har funnits förr... En tanke är ju att man från fiende ledning, distribuerar ut droger som kanske är special designade för krig?! Hua då behövs kraftiga doningar eller farligare typ av ammo..

Link to comment
Share on other sites

Ryssen hade förr stora lager med anabola steorider som skulle ges till soldater i krig för att öka deras prestationsförmåga och aggressivitet. När Sovjet föll sönder kom en dela av dessa lager i orätta händer och letade sig västerut, tråkigt nog för vissa kroppsbyggare i bl.a. sverige så var dessa ryssfemmor inte lika rena som andra och hade fler bieffekter.....

Jänkar och britter ska ha testat droger som gjorde det lättare att hålla sig vaken under Gulfkriget.

Tidigare har svenska armen haft lager av amfetamin avsedda att använda av t.ex. staber så att dessa skulle orka hålla sig vakna - naturligtvis endast under överinseende av läkare.

Kan tänka mig en och annan komplikation utöver att man behöver kraftigare ammo för att få stopp en soldat fullproppad med anabola, amfetamin och andra droger......

Kanske skulle föra den diskusionen under ett annat topik dock.......

Link to comment
Share on other sites

Kan tänka mig en och annan komplikation utöver att man behöver kraftigare ammo för att få stopp en soldat fullproppad med anabola, amfetamin och andra droger......

Kanske skulle föra den diskusionen under ett annat topik dock.......

Det berömda "Vilken ammo skulle du föredra för att skjuta ihjäl en stenad ryss?" topicen? ;) :ph34r::lol::blink:

Link to comment
Share on other sites

Om fienden dör eller inte när jag träffar honom är av mindre intresse, det som räknas är huruvida han kan fortsätta skjuta eller inte, därav "försätta ur stridbart skick"

Ska man vara lite cynisk så kostar det mer för fienden att vårda en skadad soldat än att begrava en död dito.

Link to comment
Share on other sites

Om fienden dör eller inte när jag träffar honom är av mindre intresse, det som räknas är huruvida han kan fortsätta skjuta eller inte, därav "försätta ur stridbart skick"

Ska man vara lite cynisk så kostar det mer för fienden att vårda en skadad soldat än att begrava en död dito.

Kan ju som exempel nämna de gånger våra vänner från Baltikum har plut-chefer på tillämpad utb på HvSS.

 

Ett av de mer vanliga sätten de har att hantera en egen soldat som skadats eller fått en psykos och vägrar strida är att skjuta honom på rot.

 

Inget snack, ingen pardon.

 

En betydande del av balterna på besök har grundutbildats och verkat i förband inom det som till för inte så länge sedan hette Sovjetunionen.

 

Lägg till ofredens tillgång på droger och det moraliska förfall en angripares/ockupants förband snabbt drabbas av.... :)

 

Fy för den onde för att möta en sådan fiende!

Link to comment
Share on other sites

Här ska ni få se på grejor... Observera att dom två vapen igentligen inte sitter fast i varandra(trixat med bilden)... för det vore ju inte tillåtet.

 

 

AK4_Masterkey#3.jpg

http://medlem.spray.se/pjfj10/soldf/AK4_Ma...sterkey%233.jpg

 

Hageltillsats om dom inte vill öppna dörren...

 

AK4_lys#1.jpg

http://medlem.spray.se/pjfj10/soldf/AK4_lys%231.jpg

 

Främre grepp och lys på samma gång.... bara att invänta utvecklandet av en "närskyddspatron" a´ la hagel.

 

Mossberg_short.jpg

http://medlem.spray.se/pjfj10/soldf/Mossberg_short.jpg

 

Om man nu inte vill ha hagelbrakaren på bössan kan man ha den i ryggsäcken..eller nåt..

 

//Fjellman

Link to comment
Share on other sites

5.56 passar däremo BRA i en karbin  B)

Fick nöjet att testa en Walmet

 

<----------- TITTA :)

 

Och kan bara säga att det var etgt underbart vapen... Var berred på asspark ala AK4 så jag var "Lätt" spänd och med kass skjutställning... :winner:

Men vilket vapen...

Helt underbart.... Lätt rekyl och bra precision på de korta avstånd vi sköt på...

Så ja den patronen ryssarna har utvecklat är nog fan bättre än NATO 7,62

Dessutom så är den extremt pålitlig. Under de 11 månader jag tjänstgjorde i Finland så var jag aldrig med om att någon hade eldavbrott. Ingen jag talade med sade sig heller ha varit med att någon fått eldavbrott, varken vid skarp skjutning eller vid skjutning med lös ammunition. Har använt flera olika exemplar under allt ifrån varma sommardagar i sandhelvetet på Hangö udd till -34 graders kyla i Karelen och de gav mig aldrig några problem. Precisionen är utmärkt, bland annat tack vare finsk tillverkning och den frästa lådan. Handhavande samt skötsel är extremt enkla då vapnet är en mycket enkel konstruktion rent mekaniskt sett. Enda nackdelarna som jag ser det är den något omständiga säkringen, samt att infästning av optik måste ske på ett lite annorlunda sätt än på många andra vapen. Vapnet väger utan magasin 3.8 kg och är 0.93 m långt. Ett syntetmagasin med 30 patroner väger 0.8 kg. Jag upplevde aldrig vikten som besvärande och skulle inte vilja byta mot ett lättare vapen om det inte fungerar minst lika bra i övrigt.

 

Det finska maskingeväret däremot skulle jag gärna vilja ha en ersättare till. Kom aldrig överens med detta vapen. Hade inga eldavbrott med det, men å andra sidan spottar det t.ex. ut tomma patronhylsor i botten av vapnet , vilket är väldigt opraktiskt på vintern då man lätt snöfyller vapnets innanmäte.

 

Har även handskats och skjutit lite med 12.7 mm NSV tung kulspruta som i första hand används av finska försvaret som lätt närluftvärn på fordon m.m. Detta vapen är "mycket ryskt", d.v.s. enkelt och fältmässigt, i både konstruktion och utförande och jag fick intrycket att man skulle kunna hälla ett kg sand i vapnets låda, skaka om, och fortfarande kunna skjuta med det. Finska försvaret har köpt in sikten och fjädrade vaggor från Norge till vapnen för att öka träffsäkerheten och skyttarnas uthållighet. Väldigt roligt vapen att skjuta med.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
...Har även handskats och skjutit lite med 12.7 mm NSV tung kulspruta som i första hand används av finska försvaret som lätt närluftvärn på fordon m.m. Detta vapen är "mycket ryskt", d.v.s. enkelt och fältmässigt, i både konstruktion och utförande och jag fick intrycket att man skulle kunna hälla ett kg sand i vapnets låda, skaka om, och fortfarande kunna skjuta med det. Finska försvaret har köpt in sikten och fjädrade vaggor från Norge till vapnen för att öka träffsäkerheten och skyttarnas uthållighet. Väldigt roligt vapen att skjuta med.

En sån här eller ??

DSC00588.jpg

:D

Link to comment
Share on other sites

...Har även handskats och skjutit lite med 12.7 mm NSV tung kulspruta som i första hand används av finska försvaret som lätt närluftvärn på fordon m.m. Detta vapen är "mycket ryskt", d.v.s. enkelt och fältmässigt, i både konstruktion och utförande och jag fick intrycket att man skulle kunna hälla ett kg sand i vapnets låda, skaka om, och fortfarande kunna skjuta med det. Finska försvaret har köpt in sikten och fjädrade vaggor från Norge till vapnen för att öka träffsäkerheten och skyttarnas uthållighet. Väldigt roligt vapen att skjuta med.

En sån här eller ??

DSC00588.jpg

:)

 

Ja, det ser ut som en 12.7 mm NSV (dock utan optiskt sikte). Har du pillrat närmare på den? Om så, vilket intryck fick du av den?

 

Notera den stansade stjärnan på vapnets magasin. Stiligt eller kitschigt, det är upp till var och en att själv bedöma. :)

Edited by A2Keltainen
Link to comment
Share on other sites

Blött i byxan.... FETT cooolt :D

 

Nackdelen är väl att det skulle bli än mer mekkigt att byta magasin på fryan?

Din Mossberg? hur gillar du den??

 

:)

Min mossberg ja.... den e bra.. så länge man inte ska jaga med den :)

 

//Fjellman

Neat.. avis.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om man ska vara petig så är väl "ryss" 7.62 rätt missvisande då dom har två typer av patroner med den kalibern, 7.62x39 och 7.62x54.

Sen håller väl östmakterna på att fasa in AK(S)74(M,U) som har kalibern 5.45x39 och är deras "nya" am.

 

Jänkarnas nya am som dom nämner i black hawk down är väl deras nuvarande standard 5.56 am, M855, bättre pansargenomslag men mindre verkan på oskyddade mål.

 

Deras SOC enheter har stor budget men behåller 5.56 vapnen för att dom säger att problemet är skottplacering inte "takedown factor", träffar skytten bara CNS så är målet nedkämpat oavsett am.

 

Personliga åsikter:

Som skarpskytt föredrar jag AK4, skytteslusk AK5.

 

Edit: stavfle

Edited by Recon
Link to comment
Share on other sites

Om man ska vara petig så är väl "ryss" 7.62 rätt missvisande då dom har två typer av patroner med den kalibern, 7.62x39 och 7.62x54.

Sen håller väl östmakterna på att fasa in AK(S)74(M,U) som har kalibern 5.45x39 och är deras "nya" am.

 

Jänkarnas nya am som dom nämner i black hawk down är väl deras nuvarande standard 5.56 am, M855, bättre pansargenomslag men mindre verkan på oskyddade mål.

 

Deras SOC enheter har stor budget men behåller 5.56 vapnen för att dom säger att problemet är skottplacering inte "takedown factor", träffar skytten bara CNS så är målet nedkämpat oavsett am.

 

Personliga åsikter:

Som skarpskytt föredrar jag AK4, skytteslusk AK5.

 

Edit: stavfle

7,62 x 54R används till Dragunov och PKT'n... \:blink:

Link to comment
Share on other sites

Om man ska vara petig så är väl "ryss" 7.62 rätt missvisande då dom har två typer av patroner med den kalibern, 7.62x39 och 7.62x54.

Sen håller väl östmakterna på att fasa in AK(S)74(M,U) som har kalibern 5.45x39 och är deras "nya" am.

 

Jänkarnas nya am som dom nämner i black hawk down är väl deras nuvarande standard 5.56 am, M855, bättre pansargenomslag men mindre verkan på oskyddade mål.

 

Deras SOC enheter har stor budget men behåller 5.56 vapnen för att dom säger att problemet är skottplacering inte "takedown factor", träffar skytten bara CNS så är målet nedkämpat oavsett am.

 

Personliga åsikter:

Som skarpskytt föredrar jag AK4, skytteslusk AK5.

 

Edit: stavfle

7,62 x 54R används till Dragunov och PKT'n... \:D

Lustigt att dom envisas med att ha en rand-patron. Vilka fördelar kan den ha?

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Man har använt den patornen i Ryssland sedan 1908 och anser väl att den är tillräckligt bra. Det kan ju också vara så, att det finns sådana absurda lager ammo att man inte finner det nödvändigt att byta till en marginellt bättre patorn.

De anser nog inte att m91 är så särskillt bra men som du säger så har de nog en hel del m91:or och dessutom så kostar det för mycket att uppgradera vapnen och därför vägrar att sluta använda den trots kända fel om att den (i PKT:n iaf.) har problem med att få in patronen i kammaren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...