Jump to content

AK4........

Raffsec

Recommended Posts

• Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser fram med stor förväntan på att AK4b nästa år men jag har en syn punkt på detta i övrigt bra vapen om dom ändå ska ändra varför gör dom inte vapnet lite kortare

Håller med extremt mycket! Kortare, bättre handskydd, 30-bulorsmag. Sen börjar det likna nåt! Men helst AK5 såklart! :)

Håller med extremt mycket! Kortare, bättre handskydd, 30-bulorsmag. Sen börjar det likna nåt! Men helst AK5 såklart! :)

Bara av nyfikenhet, vad är det som du tycker är på det befintliga handskyddet?

Jag tycker det befintliga handskyddet är för smalt för att ge ett bra grepp och isolerar för dåligt när vapnet börjar bli varmt.

Dessutom är det rackligt vilket gör att det i många fall skramlar och vickar i sidled. Sånt går visserligen att fixa till, men det ska man inte behöva hålla på med, tycker jag.

Sedan vore det trevligt med ett handskydd som har integrerade benstöd. Eftersom det redan finns en flertal passande produkter på marknaden är det heller inget som måste nyutvecklas.

Något jag gärna skulle se är en bra vikbar kolv.

Skulle det vara tekniskt möjligt att kapa pipan en hyfsad bit så ... såga på! :)

Frågan är om det är värt pengarna att modifiera 4:orna med mer än nya riiktmedel. Det skulle förmodligen bli billigare att köpa in nya AK5D än att byta kolvar, handskydd och kapa pipor.

En sak ang. ombytet till AK4B som jag tycker är djäkligt mysko är att skarpskyttarna får behålla sina gammla vanliga AK4or med kikarsiktet på (det är vad jag har hört iaf).

För enligt mig vore det ju bättre om dom oxå fick AK4B fast med ett ordentligt kikarsikte, istället för att behöva använda det, föga precitions anpassade, orginalsiktet... Kornet är ju duktikt tjockt.

//Sgt. Fjellman

Jag tycker det befintliga handskyddet är för smalt för att ge ett bra grepp och isolerar för dåligt när vapnet börjar bli varmt.

Håller med om att det är lite smalt, vill dock personligen inte ha den bredare variant som H & K har till bland annat PSG 1, den upplever jag som allt för hal, när den blir blöt eller kall.

Något i stil med det som sitter på AK 5 skulle kännas bättre för min del…

Dessutom är det rackligt vilket gör att det i många fall skramlar och vickar i sidled. Sånt går visserligen att fixa till, men det ska man inte behöva hålla på med, tycker jag.

Sant, det känns lite tradigt att behöva krångla med sådant. När jag bytte till min nya AK, så passade handskyddet perfekt, nästan så att det är trögt att ta bort det...

Sedan vore det trevligt med ett handskydd som har integrerade benstöd. Eftersom det redan finns en flertal passande produkter på marknaden är det heller inget som måste nyutvecklas.

Benstöd är bra så länge du har plana underlag, i läskiga skogen har man väldigt lite praktisk användning för dom bara. Särskilt inte om man inte kan justera benens längd individuellt och att vapnet vilar i en vagga...

Ja, det vore praktiskt i många avseenden…

Skulle det vara tekniskt möjligt att kapa pipan en hyfsad bit så ... såga på!

Näää, långt é bra… ;-)

Frågan är om det är värt pengarna att modifiera 4:orna med mer än nya riiktmedel. Det skulle förmodligen bli billigare att köpa in nya AK5D än att byta kolvar, handskydd och kapa pipor.

Intressant frågeställning, antagligen är det inte ekonomiskt försvarbart, så just därför kommer det antagligen att ske året innan vi ska byta till AK 5… ;)

Guest Lt. payne
Håller med extremt mycket! Kortare, bättre handskydd, 30-bulorsmag. Sen börjar det likna nåt! Men helst AK5 såklart! ;-)

Bara av nyfikenhet, vad är det som du tycker är på det befintliga handskyddet?

Skulle det vara tekniskt möjligt att kapa pipan en hyfsad bit så ... såga på! :)

Ett litet tips,på min AK har jag vikit en läsklapp dubbel och lagt i det bakre spåret.

Nu sitter mitt handskydd som gjutet. :)

Kom ju in lite sent, men bara för att bekräfta så är det just värmen jag tänker på. Efter två mag håller man bössan som en M/45 för att inte bränna slickepott och gullebrand. (Vilket jag nästan gör ändå då den är för lång) Det låter ju inte så lyckat om H&K's grövre handskydd blir halt förstås, men det borde man ju kunna lösa med vävtejp. Känns som det blir väääldigt många lager om man skall lösa problemen med det "slimmade" handskyddet med samma metod. ;-) Annars sitter faktiskt mitt handskydd förträffligt bra.

Jag vet, alla får 203! :)

En annan nackdel med det bredare framgreppet från H & K, är att vår hylsbuffert inte går att fästa på vapnet, och att hylsfångarpåsen således inte går att använda. Eller nackdel å nackdel, det kanske inte är så dumt att slippa den ändå…

Vi har ju så pass mycket 7.62 hylsor idag så att de som vi lämnar in inte längre laddas om utan dom smälts ner. Vilket i sin tur borde göra att vi inte längre behöver vara så rädda om hylsorna. Sen vet jag inte vad SäkI skulle säga om ett borttagande av den helt och hållet…

Kollade på H & K´s sida för att se om det fans något namn på framgreppet, har för mig att det gick under namnet ”Jungle grip” tidigare, fråga mig inte varför…Hur som helst så tog jag mig tid att titta på deras Flash intro, undrar vilken målgrupp dom vill locka till sig med hjälp av det… ;)

http://www.hecklerkoch-usa.com

för att inte bränna slickepott och gullebrand. (Vilket jag nästan gör ändå då den är för lång)

... för mycket kontors/dator jobb vettu, en annan kraftarbetare håller ju glatt i en nyskjuten pipa till Kulspruta 58 med sina feta valkar... sissy.. ;)

Nu vet jag ju vad FM säger om att modifiera bössan och så.. men satt och funderade på en grej när det gäller front grip a la´ M4... kan man inte montera nått typ av grepp på den befintliga framstocken... det finns ju två hål (dom två nitarna som håller fast plåten) som man kanske skulle kunna fästa ett främmre grepp i... eller kanske till och med en ficklampa... eller nåt..

//Sgt. Fjellman

En tanke slog mig angående hylsbuffert och hylsfångaren...

Dessa går väl inte att sätta på en Ak 4B eftersom siktskenan sitter ovanpå?

Drömmen hade varit att bygga om Ak 4 till samma modell som HK G3KA4

http://securityarms.com/20010315/galleryfiles/0900/959.htm

När vi testade AK4B så hade vi inga hylsfångare på den, men FMV hade tagit fram en lösning som funkade hyfsat dock så var det bara en ide om hur de skulle modiefara hylsfångaren. Jag vet inte hur slutresultatet kommer att bli.

Jag hade det breda handskyddet med avtagbart benstöd för 10 år sen på ak4:an Mycket skönare att hålla i. Har man problem med att det känns halkigt kan man ju fästa ett par remsor halkskyddstejp (sån som ungar har på skateboard :D )

Det gick att fästa hylsfångar påsen över handskyddet; ok att det inte satt lika bra som vanligt men oftast åkte påsen av efter ett antal eldavbrott :(.

Min ak som den såg ut innan alla regler kom.

Hade även ett Aimpointsikte på, ej på bilden.

http://photo.msn.s8.com/MS8zLzE....jpg.jpg

ser väl ok ut :)

Nu vet jag ju vad FM säger om att modifiera bössan och så.. men satt och funderade på en grej när det gäller front grip a la´ M4... kan man inte montera nått typ av grepp på den befintliga framstocken... det finns ju två hål (dom två nitarna som håller fast plåten) som man kanske skulle kunna fästa ett främmre grepp i... eller kanske till och med en ficklampa... eller nåt..

//Sgt. Fjellman

Det räknas som sagt som modifikation av vapnet och som bekant så är inga sådana tillåtna på eget initiativ. Medan det begav sig (på den gamla goda tiden…) gjorde jag som du föreslår och monterade ett fäste till VersaPod benstöd på ett extra värmeskydd/handskydd.

Det fungerar alldeles förträffligt, det viktigaste är att den reflektor plåt som sitter i skyddet får vara kvar.

http://www.hvprsk.nu/ak4.htm

Sidan har massor av bilder på sig och tar lååång tid att ladda för er som sitter på modem…

En tanke slog mig angående hylsbuffert och hylsfångaren...

Dessa går väl inte att sätta på en Ak 4B eftersom siktskenan sitter ovanpå?

Drömmen hade varit att bygga om Ak 4 till samma modell som HK G3KA4

Tycker vi går hela vägen..

Här: http://securityarms.com/20010315/galleryfiles/0000/57.htm

Nu så börjar det likna nå't.. :D

Hylsfångare och hylsbuffert är bara fredstygsmtrl!

Dessa skall alltså INTE användas i skarpa lägen :D

Jag börjar undra om det bara är jag inom Hv som gillar AK4:an, jo jag e GUAK5 också

I mitt tycke så är AK5 lättare att utbilda skytten på då den har mindre rekyl men är annars ett attans rassel.

AK4:an är ett större moralvapen då det både känns och hörs vilka som krigar :cool:

Samtidigt så vill jag inte byta till 5,56 p.g.a. att 7,62 är en bättre ammunition i "alla" lägen vad gäller verkan och framkomlighet igenom terrängstörande element ;)

En sak ang. ombytet till AK4B som jag tycker är djäkligt mysko är att skarpskyttarna får behålla sina gammla vanliga AK4or med kikarsiktet på (det är vad jag har hört iaf).

För enligt mig vore det ju bättre om dom oxå fick AK4B fast med ett ordentligt kikarsikte, istället för att behöva använda det, föga precitions anpassade, orginalsiktet... Kornet är ju duktikt tjockt.

//Sgt. Fjellman

Håller med om att det är mysko! Det kommer ju ett antal rödpunksikten med förstoringstillsatser på försök. Det hade ju varit det bästa: alla har identiska sikten, men skarpskyttarna har förstoring och kanske ett tillläg i form av streckplatta för avståndbestämning. Sedan kompletterar man med prickskyttegevär 90-utrustade prickskyttepar.

Själv måste jag byta ut mitt kikarsikte. Var på teknisk kontroll i går och nu sitter det en STOR och RÖD lapp på mitt sikte, med den inte alltför roande rubriken "FÅR EJ ANVÄNDAS". Bakre delen av okularet glappade; klart obra tyckte teknikern. Frågan är bara om det finns nått sikte att byta med på LGs förråd. Jag anar oråd!

Hylsfångare och hylsbuffert är bara fredstygsmtrl!

Dessa skall alltså INTE användas i skarpa lägen :D

Visst är de det men de ska ju användas i fred så de kommer att fortsätta strula för oss ett bra tag framöver   :(

Personligen skulle jag inte klaga på om de togs bort!

... för mycket kontors/dator jobb vettu, en annan kraftarbetare håller ju glatt i en nyskjuten pipa till Kulspruta 58 med sina feta valkar... sissy.. <!--emo&;)
Your mama! :sneaky2 Kom igen när du håller om flamdämparen under eldgivning!

LOL :rolleyes:

Testar det nästa övning, eller inte... wow.gif

Apropå varma handskydd på AK4 (och tråden vapenhantering där oaktsamma och slarviga individer dissades).

Om jag inte missminner mig så tror jag minsann SäkI bestämt hävdar att pipan på AK4 aldrig får bli mer än "handvarm". Detta på grund av risken för självantändning i patronläget.

Her eldgivningen pågått så länge att man inte längre kan hålla i handskyddet så skall patron ur göras och vapnet skall svalna.

Annars finns risk för vådaskott.