Jump to content

Vapenlåset säkert?


ARN

Recommended Posts

Jag riktar mig främst till er som är med i hv Hur säkert är låset till ak4? Vad har man sagt till er? Helt omöjligt att avlägsna låset utan att göra vapnet obrukbart?

 

Anledningen till att jag undrar är att det jag hörde genom vänner som är med i hv( är inte själv med), var att det var "bomb" säkert. Men jag har nu fått höra att man på minre än 10 minuter kan få ut låset och ha ett fullt funktionsdugligt vapen. Detta enligt en säk.ansvarig officer, samt polisen.

Link to comment
Share on other sites

Det låter intressant, frågan är hur trovärdigt din källa är…

Låset som man har anskaffat är ju testat i alla möjliga och omöjliga tester man kan tänka sig.

 

Precis som du har jag hört att det ska sätta sig så pass så att vapnet blir obrukbart om låset utsätts för påverkan.

 

Har svårt att tro att det verkligen är så bra som det påstås, men att man på 10 minuter ska få upp låset utan påverkan på låda & pipa tycker jag låter lite. Låset ger ett gott skydd, men personligen tror jag inte att det är 100 procentigt.

 

Händige Arne med alla balla maskiner man kan tänka sig verkstan borde kunna forcera låset om han fick tid på sig…

 

- HvPrsk

Link to comment
Share on other sites

En försvarshemlighet mindre... Alla lås går att få upp, kräver bara olika mycket arbete/kunskap. Personen som fick upp låset är ett proffs, det var inte händiga Arne eller småtjuven Allan. Men finns kunskapen hos proffsen så finns den antagligen även hos "fel" personer", då tjyvarna ofta tenderar att ligga steget före.

Link to comment
Share on other sites

En försvarshemlighet mindre... Alla lås går att få upp, kräver bara olika mycket arbete/kunskap. Personen som fick upp låset är ett proffs, det var inte händiga Arne eller småtjuven Allan. Men finns kunskapen hos proffsen så finns den antagligen även hos "fel" personer", då tjyvarna ofta tenderar att ligga steget före.

Jag säger som dr Bengrot: "Jag är skeptisk!"

 

Om nån påstår sig kunna få upp ett vapenlås utan nyckel och utan att skada vapnet så är mitt svar: Upp till bevis!

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

Mot påståendet att det "tar mindre än 10 min att få ut låset och ha ett funktionsdugligt vapen" talar alla de AK 4 som faktiskt skrotats pga krånglande lås. Om det vore så enkelt att få ut låset, utan att ens använda nyckeln! känns det ju synnerligen besvärande........om denna kunskap som ARN förmedlat även kommer landets vapentekniker till del så skulle många vapen inte behöva skrotas!

 

Jag tror inte på 10 min...inte förrän detta bevisats!!! Jag och ett antal andra inkl. vapensmed på Revingehed, klarade det inte på 60 min, med NYCKELN!

Link to comment
Share on other sites

Med rätt utrustning går det ganska lätt att få ut låset ja. Det är bara det att den här utrustningen kostar en väldans massa pengar.

 

Har du så mycket pengar så är det lättare att köpa ett vapen.

 

När väl låset "löst" (dvs gått sönder, skadats osv) ut är vapnet obrukbart.

Link to comment
Share on other sites

*sitter och tittar på nyckeln till vapenlåset*

 

Tja, det är ju ett vanligt nyckelax. Borde alltså kunna öppnas av en låssmed med rätt utrustning?

 

Hursomhelst så är tröskeln för att använda ett stulet vapen med patronlägeslås betydligt högre än innan.

Link to comment
Share on other sites

Det går säkert att dyrka upp eller att borra ur patronlägeslåset, inget är som bekant omöjligt, det tar bara lite längre tid.

Min teori är att låset ska hindra "bus-bengt" från att skaffa sitt eget kreditkort utan övre kreditgräns och den som har resurser för att skaffa den (som jag förmodar) delikata verkstad som krävs för at borra ur låset, har nog resurser att gå den enkla vägen och köpa ett vapen.

Sen tycker jag patronlägeslåset ska ses som ett alternativ till vapenskåp och i det ljuset blir nog låset ett fullgott alternativ.

Link to comment
Share on other sites

jag ser på allt sådant gällande säkerhet vare sig det är it eller skåplås så är allting en sweiser ost. Antingen har den många hål som upptäcks rätt snabbt eller med få små som förr eller senare kommer upptäckas av någon. tid och intresse är frågan. Ingenting är tätt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

*bump*

 

När det ändå pratas vapenlås i en (apgammal) tråd

 

Nu när dessa (o)trevliga tingestar varit ute i ett antal år så skulle det vara spännande om någon på tex FMV eller HKV tog sig lite tid och sammanställde nån form av statistik på hur många vapen som skrotats pga fastsittande lås

 

det är ju högst troligt att det skrotats fler AK4/ år än vad som stulits senaste 5 :)

skillnaden är ju att buse X inte har ett vapen utan vapnet blir till Gem eller vad man nu tillverkar av gamla bössor. :baskerPa:

 

Nu när AK4B kommit ut så är det ju ännu tråkigare för de som Skrotar sina vapen :wub:

Det finns ju roligare saker att pyssla med än att skjuta in RPS sikte, tex skjuta med inskjutet vapen :lala:

 

dessutom är det ju pga alla nedlaggda skjutbanor ett jäkla åkande ( i mitt fall dryga 7 mil enkel resa) för att komma till skjutbanan. Dessutom så måste man ju gräva fram en Skytteinstruktör som ska med......

 

I ovan nämda statistik så skulle man ju även kunna ta med totala kostnaden / skrotat vapen, d.v.s pris för "nytt" vapen, vapenteknikers lön ( dom måste ju göra ett tappert försök iaf), milers. för resa till skjutbana mm mm

 

Vapnet ligger ju egentligen bäst i en Kasun, om det är en lösning som funkar, dvs man bor på vettigt avstånd från denna,

nackdelen är ju att många tyvärr känner sig tvingade att ha sina vapen låsta även i kasunen för att vara säkra på att vapnet är i det skick som man låste in det i :blink:

Link to comment
Share on other sites

Nu när dessa (o)trevliga tingestar varit ute i ett antal år så skulle det vara spännande om någon på tex FMV eller HKV tog sig lite tid och sammanställde nån form av statistik på hur många vapen som skrotats pga fastsittande lås
Ca: 2000 vapen har skrotats pga fastsittande lås !

 

I ovan nämda statistik så skulle man ju även kunna ta med totala kostnaden / skrotat vapen, d.v.s pris för "nytt" vapen, vapenteknikers lön ( dom måste ju göra ett tappert försök iaf), milers. för resa till skjutbana mm mm
Nya vapen är ju "gratis" så det är nog inget problem. En av anledningarna till att rödpunktssiktet anskaffades var ju för att skjutkostnadena minskades pga. att mindre övning krävs för att nå aceptabel nivå på skyttet.
Link to comment
Share on other sites

Egentligen är ju hela iden med Hemvärnet att vapnen skall vara hemma.

Går man över till kassunförvaring är det lika bra att lägga ner skiten.

 

MVH Technika

Ett:Finns andra trådar om det här men nej, du har fel fel fel..

 

Två:Vet att det finns en liten informationsbroshyr om hur låset funkar, har sökt lite här oc hdär men har inte inte hittat, är det någon som sitter på den och kan skicka den?

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Helt säkert... Nja...

 

Kan ju säga att det är högre skyddsklass på nyckeln än på låset.

Det största hotet mot patronlägeslåset är de som klantar sig och INTE förvarar vapnet och nyckeln enligt FM krav som regleras i H Säk VpnAm bl.a. 0:):D

 

Det kan vara detta ofog att INTE lära sig att hantera sin utrustning på rätt sätt som kan göra det möjligt för BUSET att komma över NYCKLAR OCH LÅS att öva på hemma i kammaren. Och övning ger som vi alla vet - färdighet.

Där har de genast tillgång till potentiellt 30 000 AK 4 klara att använda. :sniper:

 

Så konsensus är:

- Lär dig hantera din mtrl.

- Följ bestämmelser och instruktioner

- Öka ditt OCH FÖRBANDETS säkerhetsmedvetande

- Det är alltid DU som ENSKILD som är ANSVARIG för ditt vapen

 

Ps. Om blågul tyckar att detta var olämpligt så står det blågul fritt att avlägsna inlägget. Ds.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är ju hela iden med Hemvärnet att vapnen skall vara hemma.

Går man över till kassunförvaring är det lika bra att lägga ner skiten.

 

MVH Technika

Notera att jag inte är rabiat centralförvaringsanhängare

 

men i det rådande läget vi har i sverige så är det iaf för min del inga problem med att hinna till kasunen o hämta mitt vapen, dessutom så har jag ju ingen egentlig nytta av det hemma eftersom men inte längre får ha ammo hemma

 

 

Ca: 2000 vapen har skrotats pga fastsittande lås !

 

.. and still counting :/

 

 

Nya vapen är ju "gratis" så det är nog inget problem. En av anledningarna till att rödpunktssiktet anskaffades var ju för att skjutkostnadena minskades pga. att mindre övning krävs för att nå aceptabel nivå på skyttet.

 

Att vapnen är "nollade" misstänker jag är en sanning med modifikation

det finns ju bara ett begränsat antal ( även om det är många) AK4, långt ifrån alla dessa kommer att byggas om till AK4B antar jag

 

men förhoppningsvis så kommer antalet skrotningar att minska pga att man instruerar folk i hur man undviker att förstöra låset ;)

Edited by rhdf
Link to comment
Share on other sites

ingenting är 100% säkert, förutom att vi alla kommer att dö en dag. Lås går att avlägsna från bössorna utan att göra de obrukbara. Men jag gissar att kostnaderna för detta är ganska så höga samt att det kräver stora kunskaper. Visst det kanske inte går så bra idag, men jag är övertygad om att ngn kommer på en metod för detta. Men säkerhetsmässigt så är låsen ett rejält steg framåt.

 

När det gäller centralförvaring så ser jag gärna att delar av bössan centralförvaras, alltså inte hela vapnet. Vilket gör att säkerhetsreglerna kring själva centralförvaringen blir lite lägre och mer praktiskt genomförbar.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller centralförvaring så ser jag gärna att delar av bössan centralförvaras, alltså inte hela vapnet. Vilket gör att säkerhetsreglerna kring själva centralförvaringen blir lite lägre och mer praktiskt genomförbar.

Det har ju varit uppe i andra trådar om att tex centralförvara nyckeln till låset

 

enda nackdelen är väl att det blir lite meckigare att vårda vapnet hemma( iaf ordentligt)

Link to comment
Share on other sites

:P Taget...

 

Vi diskuterade detta lite hastigt idag och frågan som kom upp var hur många AK4 som ligger oanvända i förråd

 

dvs hur många vapen kan vi skjuta/slå/låsa sönder innan dom så att säga tar slut

 

logiskt sett så borde ju siffran vara över 30 000 ( dvs antalet HV-sold.) :banghead:

Link to comment
Share on other sites

:P Taget...

 

Vi diskuterade detta lite hastigt idag och frågan som kom upp var hur många AK4 som ligger oanvända i förråd

 

dvs hur många vapen kan vi skjuta/slå/låsa sönder innan dom så att säga tar slut

 

logiskt sett så borde ju siffran vara över 30 000 ( dvs antalet HV-sold.) :)

i dagsläget finns det 47745st Hemvärnssoldater enl PLIS (2veckor gammal uppgift) Varav dryga 28000st uppfyllde kontraktet. Vid ingången av år 2004 var det 59519st Hv soldater. Så det finns troligen en hel del vapen som kan gå sönder innan AK4:an blir en bristvara.... För det var väl inte så länge sedan som det fanns närmare 100000 hv-soldater?

Link to comment
Share on other sites

@ Fk Satan:

 

 

Snälla ta inte upp ämnet centralförvaring av vapen eller delar av vapen. Jag har själv varit med om att inleda försök till central förvaring med mycket negativa resultat. Så jag vill inte gjuta nytt liv i denna diskussion med någon på HKV som tycker att det verkar finnas ett stöd för detta i förbanden.

 

Jag kan hålla med om att det i vissa lägen kan kännas som en belastning att ha en kanon i huset, men detta kan alltid lösas på ett eller annat sätt under en period. Prata med din C han vet säkert hur ni kan lösa en förvaring.

 

För övrigt tror jag inte att FM skulle satsa pengar och folkets förtroende på ett lås som inte håller måttet.

 

Generellt kan man säga, lås kan inte ses som något som är omöjligt att forcera utan något som gör så att förövaren väljer att hoppa över pga. tidsåtgången för att hinna med att forcera låset.

Link to comment
Share on other sites

aha därav mina 30000 dvs antalet uppfyllda kontrakt

 

Dock så har väl antalet funktionsdugliga AK4 inget att göra med antalet HV-soldater :P

 

Tänk på alla stackars vapen som ligger och rostar hemma hos gris-Karlsson mfl

 

Fast det verkar ju som sagt otroligt att vi skulle lyckas göra slyt på alla de vapen som borde finnas, såvida inte FMLOG skrotat fullt fungerande vapen i stora mängder :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fick precis information om att låset skall modifieras med en extra låsfjäder som monteras framför skären.

Detta för att komma tillrätta med problemen att skären släpper om man inte sätter i låset helt rätt.

Tycker att man ska trycka lite mer på utbildning samtidigt så att soldaterna lär sig hur man hanterar låset.

Har varit med om ett antal soldater som satt i låset fel.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Jag säger bara en sak.. Gud så skönt det är att inte ha något vapen hemma.. När det är dags för varje övning så får jag ut ett vapen... Att skjuta in det tar inte lång tid eftersom att de flesta redan är inskjutna så det behövs bara lite modifiering...

Rödpunktssikterna har ju en tendens att ändra sig efter en dags skjutning..

Link to comment
Share on other sites

Snälla ta inte upp ämnet centralförvaring av vapen eller delar av vapen. Jag har själv varit med om att inleda försök till central förvaring med mycket negativa resultat. Så jag vill inte gjuta nytt liv i denna diskussion med någon på HKV som tycker att det verkar finnas ett stöd för detta i förbanden.

Min egen erfarenhet av centralförvaring är att det är helt funkis - säkert både för den enskilde och Försvaret.

Link to comment
Share on other sites

Jag säger bara en sak.. Gud så skönt det är att inte ha något vapen hemma.. När det är dags för varje övning så får jag ut ett vapen... Att skjuta in det tar inte lång tid eftersom att de flesta redan är inskjutna så det behövs bara lite modifiering...

Rödpunktssikterna har ju en tendens att ändra sig efter en dags skjutning..

har du inte kvitterat ut ett eget vapen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...