Jump to content
Sign in to follow this  
ARN

Vapenlåset säkert?

Recommended Posts

Håller helt med dig Dajo!

"Slutsatsen är att om jag vill ha tag på vapen så åker man hem till hemvärnsmannen och tvingar honom att plocka fram grejorna. "

Precis så är det ju.

Har en god vän som äger en vapenaffär med mega armerade kasunväggar och bankvalvsdörr, men det kvittar väl? Om någon sätter en kniv till strupen och BER honom lite strängt att larma av och låsa upp... skulle han vägra? Kanske...

Det är väl just därför som han sover med en .38:a under huvudkudden med platta blydaggar i trumman...

Patronlägeslåset är bra, men nyckelbäraren är påverkbar om någon VERKLIGEN vill stjäla en funktionsduglig AK.

Lättast är kanske att övermanna någon stackars post under någon HV lös-övning?

Har hänt ett antal gånger i FM, men faktiskt så verkar det ofta vara insiderjobb/överenskommet med "offret" som av någon konstig anledning befann sig på helt fel plats just då...

Ett sådant fall inträffade -96 på Revingefältet när jag gjorde GU. Vad "offret" INTE visste var att även elaka MP fanns på fältet av okänd anledning, kanske pga stöldrisken, och ryckte in snabbt och lätt.

Den försvunna AK5:an kom snabbt fram och beväringen fick fripass och polisanmälan om jag inte missminner mig...

Anekdot, javisst!

Hände det inte något liknande på I1, med en i vakten som insider, på 90-talet?

Är du inte lite väl paranoid nu?

Så länge man pratar hypotetiskt så kan det omöjligt bli fel.

Paranoid är inte rätt ord för detta, jag har sett hur det kan gå.

Vill du prata vidare om det kan du hoppa iväg till flashback eller nått annat lämpligare forum.

Mot påståendet att det "tar mindre än 10 min att få ut låset och ha ett funktionsdugligt vapen" talar alla de AK 4 som faktiskt skrotats pga krånglande lås. Om det vore så enkelt att få ut låset, utan att ens använda nyckeln! känns det ju synnerligen besvärande........om denna kunskap som ARN förmedlat även kommer landets vapentekniker till del så skulle många vapen inte behöva skrotas!

Jag tror inte på 10 min...inte förrän detta bevisats!!! Jag och ett antal andra inkl. vapensmed på Revingehed, klarade det inte på 60 min, med NYCKELN!

Orsaken till att FM skrotar vapen med fastsittande lås är att man till varje pris vill hålla liv i myten att det är "omöjligt" att få bort utan att göra vapnet obrukbart.

En annan kan vara att kostnaden för en sådan operation överstiger vapnets värde.

Ak 4 finns det ju så att det räcker och blir över.

Där ser man :sniper::baskerHV:

Inget lås är omyligt att få upp. För ett profs.....

Edited by MrSniper

Där ser man :sniper::baskerHV:

Det är just det....Det behövs ett proffs och jag tror inte att det faller väl ut om "inbrottsbörje" kommer med en låst AK till låssmeden/vapensmeden och mumlar något om att han har tappat nyckeln.

För hemmapularen är det omöjligt eller i alla fall näst intill omöjligt vilket också är syftet med låset.

Där ser man :):baskerHV:

Ett lås ja. Men såvitt jag vet så är ett vapenlås AK4 så mycket mer än "bara" ett lås.

Jag har inga positiva erfareheter av detta lås. På grund av det nya "undermedlet" CLP som FM har införskaffat istället för det gamla hederliga vapenfettet så har O-ringarna på låset frätts sönder och detta har resulterat i att låset fastnat permanent!

Om man nu blir mer irriterad på att någon skulle ha varit inne och stulit i lägenheten än vad man har stulit vilka vapenskåp kan rekomenderas för en AK4:a? (får förhoppningsvis min i slutet på året).

Det är ju nybyggda betongväggar i alla väggar mot grannarna så man vill ju ha någonting som man kan skruva fast.

Om man nu blir mer irriterad på att någon skulle ha varit inne och stulit i lägenheten än vad man har stulit vilka vapenskåp kan rekomenderas för en AK4:a? (får förhoppningsvis min i slutet på året).

Det är ju nybyggda betongväggar i alla väggar mot grannarna så man vill ju ha någonting som man kan skruva fast.

Jag läste någonstans häromåret att man itne får ha sin AK4 i ett civilt vapenskåp.

Inte ens om det är isärtaget enligt reglerna.

Däremot får man ha det lutat mot säkerhetsskåpet på utsidan...

Jag läste någonstans häromåret att man itne får ha sin AK4 i ett civilt vapenskåp.

Inte ens om det är isärtaget enligt reglerna.

Däremot får man ha det lutat mot säkerhetsskåpet på utsidan...

Fick samma info på grundutbildningen, man får inte förvara AK4 i vapenskåpet..

Sedan en ;) från instruktören som påpekade att det är ju alltid bättre att låsa in en del och gömma resten på andra ställen..

Iofs fick jag även info att jag kunde transportera vapnet utan patronlägeslås, vilket det nu i våras blev ett väldans liv om och numer är en direkt ORDER att patronlägeslåset skall sitta i under transport.

Således gör jag som dom flesta och gömmer så jag knappt ens själv hittar delarna :blink:

Får man inte ha huvuddelen av ak4:an i ett civilt vapenskåp?

Snälla utveckla gärna det lite, känns ju ganska absurt

Snälla utveckla gärna det lite, känns ju ganska absurt

Lite off topic. Min Kompanichef sa till mig vid hembesiktningen att det gick bra att förvara bössan i vapenskåp, men att den ändå var tvungen att vara låst med vapenlåset och att endast en del av vapnet fick bo i skåpet (huvuddel eller underbeslag).

On topic. Innan någon visat en film med belägg för att det går att dyrka/borra låset till en kostnad som understiger ett nytt vapen så anser jag att dylika påståenden har extremt låg växelkurs.

I min värld så ska patronlägeslåset alltid sitta i vapnet då det inte skall användas. Vid förvaring, vid transport osv.

I samma värld är det helt ok att förvara vapnet i säkskåp om det förvaras enligt samma princip som om det fanns någon annanstans, dvs enbart huvuddel av vapnet, underbeslag på annan plats, nyckel till amlock på en tredje plats.

Enligt direktiv från utbgruppen så skall kasunförvarade AK4B ha patronlägeslåset isatt, nyckeln förvaras av den enskilde. Huvudnycklar finns vid behov.

Enda gången jag absolut inte sätter i låset är ifall vapnet är mycket skitigt efter skjutning och vård ej är gjort eller om vapnet är varmt. Något av ovanstående och du har ökat sannolikheten för haveri rejält. Detta innebär eventuell konflikt med mitt första påstående dock...

Jag har också hört direktivet att lås skall sitta i vapnet vid förvaring i kasun, dock har jag inte hört nån bra anledning.

är det för att man vill ha "både hängslen och livrem" OM någon skulle lyckas att bryta sig in i en larmad kasun?

fördelen är ju dock att man slipper att någon "lånar" ditt vapen vid tex utbildning mm ( har inträffat, dock inte mitt)

12 § När bostaden inte står under omedelbar uppsikt skall ytterdörrar vara låsta

och fönster stängda. Ett skjutvapen skall förvaras delat med vital vapendel på ett

annat ställe än vapnets huvuddel. Har patronlägeslås tilldelats, skall det vara

påmonterat på vapnets huvuddel. Ammunitionen skall förvaras för sig.

Förvaringsställen skall väljas så att obehöriga får svårt att finna dem.

Ett vapenskåp torde innebära att en obehörig får svårt att finna huvuddelen... Jag misstänker starkt ett missförstånd, troligen så har instruktörerna syftat på kompletta vapen.

Jag har också hört direktivet att lås skall sitta i vapnet vid förvaring i kasun, dock har jag inte hört nån bra anledning.

är det för att man vill ha "både hängslen och livrem" OM någon skulle lyckas att bryta sig in i en larmad kasun?

fördelen är ju dock att man slipper att någon "lånar" ditt vapen vid tex utbildning mm ( har inträffat, dock inte mitt)

Eftersom du fortfarande har kvitterat ut vapnet även om det finns i kassun så är det vettigt att se till att det inte kan användas dig ovetande.

Eftersom du fortfarande har kvitterat ut vapnet även om det finns i kassun så är det vettigt att se till att det inte kan användas dig ovetande.

ett enkelt sätt att sätta stopp för att "folk" lånar ut mitt vapen mao

(vilket är ett jävla oskick.. men det kan vi ta nån annanstans)

Vapen i Kasun - patronlägeslås isatt

Vapendel i vapenskåp - tillåtet om det är delat och patronlägeslås sitter sitter i och andra delen är gömd någon annanstans i bostaden.

Enligt säkutbildning

Som min vän låssmeden säger "Lås är bara till för äriga människor"

ALLA lås går att "låsa" upp.

Att lås fastnar har väl alla hört eller varit med om, men hur ofta glöms inte var nyckeln är? Eller om hemvärnsmannen dör, huvuddelen av vapnet hittas väl lätt, men nyckeln? Jag har hört (bra inledningsfras, jag vet...) att nyckeln ska räknas som vital del och om man då slarvar bort sin nyckel kan man väl dömas för något? Oaktsamhet eller vapenbrott? Eller låses bara låset upp med huvudnyckeln och man får ett nytt lås? Jag har aldrig hört något kring denna problematik, men den borde ju finnas.

Har skrotat 1 vapen och det verkar vara brist på AK4 för jag skrotade mitt i Januari och har fortfarande inte fått ett nytt trots runt 300h i år...

Låsen är ok sålänge vapnet är välvårdat samt att det inte blir för kalt i kasunen för då kan låset gå av...

Edited by Hornet

Har skrotat 1 vapen och det verkar vara brist på AK4 för jag skrotade mitt i Januari och har fortfarande inte fått ett nytt trots runt 300h i år...

Låsen är ok sålänge vapnet är välvårdat samt att det inte blir för kalt i kasunen för då kan låset gå av...

Är låsets O-ringar känsliga för kyla?

Här uppe i Norr har vi ett flertal vapen kasunerade även under vinterhalvåret och jag har aldrig hört talas om att ett lås har löst ut i kasun. Någon uppvärming finns inte i kasunerna.

Vilka kallgrader talar vi om? 10-20-30 minusgrader?

nej inte oringar plasten gick sönder kan ju vissligen varit spruken inan.

nej inte oringar plasten gick sönder kan ju vissligen varit spruken inan.

Vilken plast?

Då jag hade ett nytt vapen så förvarades nyklen i säkskåp i kasunen och plasten på nyklen gick ått helsike när jag skulle dra utt låset ur bössan vilket innebar att själva nykeldelen blev kvar i låset som blev kvar i bössan.

Om det berode på att det var jävligt kalt eller på att matrialet hade fått sig en kyss innan vet jag ej.

Då jag hade ett nytt vapen så förvarades nyklen i säkskåp i kasunen och plasten på nyklen gick ått helsike när jag skulle dra utt låset ur bössan vilket innebar att själva nykeldelen blev kvar i låset som blev kvar i bössan.

Om det berode på att det var jävligt kalt eller på att matrialet hade fått sig en kyss innan vet jag ej.

Aha... Det var alltså nyckeln som gick sönder. Då förstår jag.

Det borde dock inte vara något problem om man följer instruktionerna och drar ut låset m.h.a. manöverhandtaget på vapnet och inte försöker slita i nyckeln... :worthy:

(Den som är utan synd kastar första stenen...) :surprise:

Det drogs med manöverhandtaget ;) Halva nyklen följde bara med ,O

Det drogs med manöverhandtaget ;) Halva nyklen följde bara med ,O

Sidärja.

Jag levde i uppfattningen att delen som utdragaren fäster i på nyckeln och den del av nyckeln som sitter i låset var en och samma. Det låter märkligt men så kan det tydligen inte vara, annars borde det inte kunnat hända. Eller har jag helt missförstått? Har du en bild på nyckeln?

Nej skulle iväg på skyddsvakts jobb så det var bara hiva in bössan i kassun och utt med en ny, hade dåligt med tid så han inte få fram en kamera, Om du tittar på din nykel så var det den delen som du drar i samt halva nyklen ungefär som följde med utt resten satt kvar i bössan.

OK. Då är jag med.

Det är ju möjligt att det är någon form av konstruerad "break away", att nyckeln ska gå sönder där om det manipuleras allt för friskt.