Pego Posted February 16, 2006 Report Posted February 16, 2006 Ni officerare får hjälpa mig här...men som jag har föstått avtalet som soldaterna ingående i IA kommer att skriva på så räknar man på samma sätt som vilken annan FM anställd pers som helst. Dvs att man har övningsdygnstilägg, trak, ara-tillägg m.m. Om detta är fallet...hur kommer detta att gå ihop? Vidare så tror jag till skillnad från BARBIE att det inte kommer att bli som lumpen. När klockan är 1630 så går jag hem...det alternativet kommer alltid att finnas. Det blir inga snabba puckar som..."Ni suger på ladda-patron-ur och får kvällstjänst". Allt ska passas in i det gigantiska arbetstidspusslet. Befälen kommer fatta att soldaterna anställda i IA INTE är väringar längre så det är inga problem...detta eftersom många av cheferna gjort mission. Så som jag uppfattat det kommer soldater ur IA06 precis som du skriver ha rätt till trak, ara, öd osv, 40h arbetsvecka gäller även för IA06.... Quote
Taipan Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 2334 anmäler sig! Läste på mil.se att dom ska lägga ner LA innan november 06 sen så öppnas det för nya oroshärdar! Sudan kanske? Skulle det kunna vara något för IA06?? Dom kanske sätts på en KS mission istället där det är lite "lugnare" eller hur man nu ska uttrycka det! slut kom Quote
Guest Free Willy Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 2334 anmäler sig! Läste på mil.se att dom ska lägga ner LA innan november 06 sen så öppnas det för nya oroshärdar! Sudan kanske? Skulle det kunna vara något för IA06?? Dom kanske sätts på en KS mission istället där det är lite "lugnare" eller hur man nu ska uttrycka det! slut kom Hehe...kul coh se att du hittat hit! My Tai...hehe. Nåja..vi får se hur det bli. Hur som helst blir det mission oavsett var den går kommer det att bli kul eftersom det är ett nytt koncept nya förutsättningar även om jag kan balkan vid det här laget. Den som lever får se. Quote
alfie Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 2334 anmäler sig! Läste på mil.se att dom ska lägga ner LA innan november 06 sen så öppnas det för nya oroshärdar! Sudan kanske? Skulle det kunna vara något för IA06?? Dom kanske sätts på en KS mission istället där det är lite "lugnare" eller hur man nu ska uttrycka det! slut kom Hehe...kul coh se att du hittat hit! My Tai...hehe. Nåja..vi får se hur det bli. Hur som helst blir det mission oavsett var den går kommer det att bli kul eftersom det är ett nytt koncept nya förutsättningar även om jag kan balkan vid det här laget. Den som lever får se. Vet du något hur det är tänkt med fordon vid insats där vi idag har trupp? (Läs Afghanistan, Bosnien Kosovo) Kan väl inte direkt rulla in med ett 90 komp på CV... Quote
Hornet Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 Det lär ju troligen bli PaTGB 203 samr GW om dom åker på insats till redan ettablerad Mission får dom en första mission nägonstans tex Sudan så kan det ju bli 9040 Quote
JTS Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 En enkel fråga som jag inte kunnat hitta svar på i befattningslistan. Använder man sig av markstrischef/xtra vagnchef? Finns befattningen eller har man tagit bort den i förmån för en skytte soldat i foxtrotvagnen? Vad jag har fått reda på så är det högst oklart i nuläget. Men flera olika alternativ har diskuterats. Antingen en extra vagnchef alt. en yo fänrik som markstridare alt gruppchef som markstridare. Skulle gärna vilja vet själv faktiskt! Extra vagnchef i plutonchefsvagnen, ingen i stf:ens vagn. Ingen markstridsledare. Blir det avsittning på mer än en grupp så gör plutonchefen avsittning och leder till fots. Däremot kan man ju alltid rekrytera en GU-vagnchef som skyttesoldat på Golf som får tillikauppgift att kunna vara vagnchef om situationen kräver det........ Quote
Skuggan Posted February 18, 2006 Report Posted February 18, 2006 jag har också sökt vilken vecka var det uttagningen skulle ske? v10 va? Quote
alfie Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Det lär ju troligen bli PaTGB 203 samr GW om dom åker på insats till redan ettablerad Mission får dom en första mission nägonstans tex Sudan så kan det ju bli 9040 Skulle de köra en extra fordons utbildning vid sidan av ordinarie utbildningen då? För mig verkar alltid ihop konstigt, men å andra sidan vad vet jag... Quote
JTS Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Inga patgb 203, däremot sannolikt något mindre alternativ typ GW, Galt (mindre troligt) eller Bv. Quote
Guest Free Willy Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Jaha vänner...då har ringveckan öppnat. Hur har det gått för er? Quote
alfie Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 (edited) Jaha vänner...då har ringveckan öppnat. Hur har det gått för er? Inte hört nånting, är också jäkligt kluven om det här, ena dagen så vill jag så himla mycket och nästa dag är jag tveksam, känns som det kan bli dagsformen som avgör om de ringer Antar att det blir på gammal us manér att de frågar om man fortfarande är intresserad och de vanliga frågorna och man får en lapp senare som man kryssar i och skickar tillbaka, eller? någon som sitter inne med fakta? Edited March 6, 2006 by alfie Quote
Guest Free Willy Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Jaha vänner...då har ringveckan öppnat. Hur har det gått för er? Inte hört nånting, är också jäkligt kluven om det här, ena dagen så vill jag så himla mycket och nästa dag är jag tveksam, känns som det kan bli dagsformen som avgör om de ringer Antar att det blir på gammal us manér att de frågar om man fortfarande är intresserad och de vanliga frågorna och man får en lapp senare som man kryssar i och skickar tillbaka, eller? någon som sitter inne med fakta? Jajemänn...tycker att du säger ja. Du kommer att få tillfälle att tacka nej senare...så kan du dra ut på det lite. Quote
Eldståhl Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Har ännu inte hört någonting men veckan har bara börjat ... Quote
Hornet Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 hmm frågan är ju vad man väljer om dom ringer EN04 eller IA06 känner mig nästan lite kluven :P Quote
Dixie Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Jaha, då är det igång igen. Den oändliga väntan. Jag är väl en av dem som utan tvekan tackar ja. Är så jävla trött på mitt vanliga jobb. ja det är väl bara att vänta ut det hela. Lycka till alla Quote
golffoxtrotfive Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 hmm frågan är ju vad man väljer om dom ringer EN04 eller IA06 känner mig nästan lite kluven :P enkelt....har man ett jobb man trivs med.....välj EN, har man inget jobb eller vantrivs.....ja gissa vad som väljs Quote
alfie Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Tar väl och bryter isen då... uppringd idag, tänk att free willy hade rätt igen, känns som du är lite väl synsk ibland :P Quote
Guest Free Willy Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Tar väl och bryter isen då... uppringd idag, tänk att free willy hade rätt igen, känns som du är lite väl synsk ibland :P Äntligen...hehe...jag sa ju det. Okej jag bryter också min tystnad. Har blivit erbjuden tjänst jag med. Till alla andra lycka te! Quote
Dixie Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 VAFAN... nu blir man ju ännu mer nervös... kommer inte lämna hemmet denna veckan. Quote
Eldståhl Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Äntligen...hehe...jag sa ju det. Okej jag bryter också min tystnad. Har blivit erbjuden tjänst jag med. Till alla andra lycka te! GRATTIS! Själv så sitter man som på nålar fastklistrad framför telefonen Quote
arune Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Dags att koppla ur telefonen då, för säkerhets skull. Quote
Addwiley Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Fick också ett telefonsamtal i går kväll. Fortfarande nej tack för mig men det är ju inte lätt... Alfie tackade ja på stört eller? :P Quote
ArreliuS Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Jaha, nu vågar man inte gå ut från lägenheten de närmaste dagarna. Blir att leva på vatten och bröd. Quote
alfie Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 (edited) Fick också ett telefonsamtal i går kväll. Fortfarande nej tack för mig men det är ju inte lätt... Alfie tackade ja på stört eller? :P Nej, jag spelade faktist lite svårflirtad för att inte göra det för uppenbart men jag sa att jag absolut var intresserad. Och skånskan förstod jag också så där var ett problem mindre För er som inte blivit uppringda nämnde han som ringde till mig att på fredag ska listorna vara klara, och de hade endel att ringa, så än är inte hoppet ute!! Tar väl och bryter isen då... uppringd idag, tänk att free willy hade rätt igen, känns som du är lite väl synsk ibland :P Äntligen...hehe...jag sa ju det. Okej jag bryter också min tystnad. Har blivit erbjuden tjänst jag med. Till alla andra lycka te! Misstänkte nästan det... får väl gratulera dig med!! Edited March 8, 2006 by alfie Quote
Coffo Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 vart uppringd idag jag med av stfkompanichef. Förare på den vagnen eller på kompanichefs vagnen. Nu äre bara o vänta på att se om det dipper ner en papperslapp i lådan inom ett par veckor. // Halldorf Quote
arune Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Dags att koppla ur telefonen då, för säkerhets skull. Blev uppringd av min gruppchef LA03, han skulle eventuellt få platsen som stf chef repgrupp och letade efter tekniker, torn- och chassimek cv90. Klart som tusan att det är för få sökande på teknikerplatserna, de som nu sökt torn- och chassimek hade nog inte kompetens. Låter rätt gött ändå att plugga under beredskapen till hyfsad lön (för att vara skola). Kanske hade jag nappat om det inte varit inryck precis i slutet av terminen. NEEEJ, inte hade det varit ett alternativ att bo så långt från flickan så länge igen. Quote
he2 Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 man var väl för gammal för detta ??? samt att man är med i en03 så kanske det pajar lite Quote
Taipan Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Tar väl och bryter isen då... uppringd idag, tänk att free willy hade rätt igen, känns som du är lite väl synsk ibland :P Äntligen...hehe...jag sa ju det. Okej jag bryter också min tystnad. Har blivit erbjuden tjänst jag med. Till alla andra lycka te! då får väl jag också bryta tystande så som allas vår synska Free Willy, blev uppringd igår och tackade ja....... Quote
Recommended Posts