Jump to content

Bandkanonvagn


Gintonic

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad händer med våra bandkanoner?

Finns de i nåt mob förråd? eller är de nedsmälta?

 

Dom är/ska bli skrotade.

En finns på pansarmuseet i Axvall.

 

De hade ganska bra eldkapacitet i min menig,

sen hade de väldigt manliga patroner iaf :baskerPa:

 

kommer nya 77bd att överträffa bkv?

Link to comment
Share on other sites

Hade Bkv fungerat något år till, vad var skälet till att dom skrotades egentligen?

Enligt en inofficiell källa på FMV:

Det huvudsakligliga skälet var att ammunitionen behövde revideras.

Dessutom var körmilen inte billiga och något snille på FVM hade skrotat verktygs- och repsatserna till Strv103 utan att begripa att dessa även användes till Bkan1A. Hade man behållt reservmotorerna till Strv103 kunde man nog hållt liv i bandkanonen ganska många år.

Link to comment
Share on other sites

De hade inget eget skydd förutom pansaret och sen kanske de var tröga

med en ovan förare.

Men med rätt förare och nån bill kille i närheten så avskräcker det supermakter

Sen 14 skott automatladdade :baskerPa:

Med en dumper som am försörjer :)

Om man spelar poker så skulle jag kanske gå all in

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte vara så att Bkan var fruktansvärt omodern och ungefär lika nato kompatibel Lars Ohly?

Oj då - har vi gått med i NATO nu? Det har jag tamejfan missat helt!

 

Det sa jag väl inte?

uoff har kanske missat att vi i svergie jobbar ganska hårt för rätt så dyra pengar för att få vår matriel, teknik och strategi nato kompatibel för att fungera med andra nationer under fredsbevarande missioner

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad jag har hört från flera officerare från I19 så var bkan mkt modern, speciellt för sin tid.

Att den skrotades var på grund av att den var väldigt dyr i drift, saker slets fort och reservdelarna tog slut.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem med BKAN var väl att när magasinet väl var fuladdat så var det den amtypen som gällde vid avfyrning dvs man kunde inte byta amtyp hipp som happ om man helt plötsligt behövde skjuta lys eller rök istället?

Link to comment
Share on other sites

Ett problem med BKAN var väl att när magasinet väl var fuladdat så var det den amtypen som gällde vid avfyrning dvs man kunde inte byta amtyp hipp som happ om man helt plötsligt behövde skjuta lys eller rök istället?

Tja, eftersom det bara fanns spräng till bkan så var nog det inget problem i praktiken. :lala:

Link to comment
Share on other sites

Det kom ner en från Markverkstaden boden, till oss Mv Kä, och sa på tal om dessa

vidunder, att när det hade slaktat dem och soppsorterat dem,(det tog tid) så gick hela

arbetet med vinst på 50.000:- pga kraftigt höja skrot priser för att Kina fullständigt damsuger

världsmaknaden på metall skrot.

Link to comment
Share on other sites

Halvt OT: Bkan var ett viktigt system i ett svenskt kärnvapenutrustat

försvar. Bland generation två av planerade svenska klng fanns "atom-

kanonen" med. Det fanns inga ritningar eller liknande material utan

frågan var mer på princip- och ide'stadiet. En eller två snabba bumpor

för att kolla träffbilden och så en klng på ca 10 Kt. Fi drar sig för att

samla trupp då. Sverige var nog det enda land som kallt räknade

med att använda klng på egen mark. Det var det enda sätt som högkvarteret

kunde se att de kunde stoppa Ivan i norr.

Link to comment
Share on other sites

Halvt OT: Bkan var ett viktigt system i ett svenskt kärnvapenutrustat

försvar. Bland generation två av planerade svenska klng fanns "atom-

kanonen" med. Det fanns inga ritningar eller liknande material utan

frågan var mer på princip- och ide'stadiet. En eller två snabba bumpor

för att kolla träffbilden och så en klng på ca 10 Kt. Fi drar sig för att

samla trupp då. Sverige var nog det enda land som kallt räknade

med att använda klng på egen mark. Det var det enda sätt som högkvarteret

kunde se att de kunde stoppa Ivan i norr.

Hade inte USA räknat med att köra taktiska vapen i Västtyskland, med Bonnregeringens godkännande? (Skulle gissa att DDR inte heller hade vågat tveka...)

 

Halvt OT men ändå anknytande: Någon som vet om det var a-beredskapen som gav upphov till norrlandsbrigaderna? Min tankegång: a-beredskap => utspridda förband i vägfattig terräng => större behov av terrängförmåga => bandvagnsförband. Kombinera detta med när NB infördes och jag börjar undra.

Link to comment
Share on other sites

Det var nog ganska vanligt att olika nationer fantiserade om "wunder waffen" på 50 talet efter 2 världskriget. Jag vet inte om jag skulle vilja setat i vagnen vid testskjutning.

 

Men men, hoppet för sveriges art i framtiden finns hos dumpern.

Link to comment
Share on other sites

Hade inte USA räknat med att köra taktiska vapen i Västtyskland, med Bonnregeringens godkännande? (Skulle gissa att DDR inte heller hade vågat tveka...)

 

Halvt OT men ändå anknytande: Någon som vet om det var a-beredskapen som gav upphov till norrlandsbrigaderna? Min tankegång: a-beredskap => utspridda förband i vägfattig terräng => större behov av terrängförmåga => bandvagnsförband. Kombinera detta med när NB infördes och jag börjar undra.

 

Med risk för att hamna i OT-träsket: Västtyskland hade nog inte så mycket att välja på...

 

Enligt en amerikansk studie från sent 50-tal uppskattades Sovjets insats av klng till

20-30 taktiskta kärnvapen under deras tagande av Sverige. Huvuddelen skulle sättas

in mot svenska flygförband.

Link to comment
Share on other sites

Sverige var nog det enda land som kallt räknade

med att använda klng på egen mark. .

 

Såg en dokumentär på Discovery för flera år sedan om sydafrika, och deras apartheid system,

de var det enda land i världen, menade man i programet som hadde kärnvapnen

riktade inåt sitt eget land, mot kåkstäderna och de svarta områdena i händelse av

ett stort okontrollerbart uppror...

Link to comment
Share on other sites

Sverige var nog det enda land som kallt räknade

med att använda klng på egen mark. .

 

Såg en dokumentär på Discovery för flera år sedan om sydafrika, och deras apartheid system,

de var det enda land i världen, menade man i programet som hadde kärnvapnen

riktade inåt sitt eget land, mot kåkstäderna och de svarta områdena i händelse av

ett stort okontrollerbart uppror...

 

 

There´s no such kill as overkill.... :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Halvt OT men ändå anknytande: Någon som vet om det var a-beredskapen som gav upphov till norrlandsbrigaderna? Min tankegång: a-beredskap => utspridda förband i vägfattig terräng => större behov av terrängförmåga => bandvagnsförband. Kombinera detta med när NB infördes och jag börjar undra.

Någon som har en susning?

Link to comment
Share on other sites

Det som var problem var däremot om man fyllt magasinet med laddning 1 och helt plötsligt behöver laddning 3.

Precis, detta betydde i praktiken att bkan bara kunde användas vid förberedda insatser mot fasta mål. Väldigt oflexibelt.

 

Gick det att enkelt byta magasin?

I så fall hade det "bara" varit att köpa fler magasin och tidigare införa amdumper med kran.

 

Föresten hade 77-A några fördelar jämfört med bandkanonen förutom priset?

Bandkanonen måste ha varit groteskt dyr att tillverka för att det skulle löna sig att ta en ny utvecklingskostnad i stället för att serietillverka en färdig konstruktion.

 

Appropå att skjuta kärnladdningar med bandkanonen borde det ha varit mycket billigare och framförallt gått mycket snabbare att införa raketartilleri med större diameter och bärförmåga än miniatyriserade kärnladdningar. Månne ryktet bygger på dåtida säljsnack då kärnladdningar kanske var vad NBF är nu?

Link to comment
Share on other sites

Gick det att enkelt byta magasin?

Nej, att byta magasin gick inte. Man kunde plundra magasinet för hand, men det var ganska omständigt.

Problemet att man hade en viss ammunition i magasinet var diminutivt. Bandkanonen användes på fördelningsnivå och då vet man ungefär vilka avstånd som gäller redan i förväg. Dessutom motsvarar ett magasin ungefär ett eldöppnande så i verkligheten var det inget problem.

 

Anledningen till att man valde patronerad ammunition var att man ville ha en hög eldhastighet, och då fanns det ingen annan väg att gå. Raketartilleri hade för dålig precision och krävde för stor ammunitionsinsats för att över huvud taget vara aktuellt.

 

Den största anledningen till att bandkanonen blev dyr var att man, i vanlig ordning, kraftigt minskade antalet enheter när projektet väl var igång. Skär man ner antalet till en tredjedel så blir styckpriset givetvis högre.

När det gäller driftskostnader så blir alla bandfordon dyra, den amerikanska M109 var inte direkt billig den heller.

 

Att nytillverka bandkanonen var aldrig aktuellt. Den var en kanon och skulle användas på fördelningsnivå. Till IB77 behövde man istället en haubits för brigadartilleriet. Det som övervägdes var att köpa M109 men den var dyr i drift, hade kort skottvidd och åt helvete för låg eldhastighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...