Jump to content

Bandkanonvagn


Gintonic

Recommended Posts

Vi har väl haft så Bandkanoner att en ganska stor andel porcentuellt sett blir museiföremål?

Ehh, jo. Så kan det väl vara men vad har det med saken att göra?

 

Mycket få av mina inlägg har med saken att göra. :) Det jag tänkte på var att de som gråter för att bkan skrotas, kan pigga upp sig med att relativt många blir kvar som museiobjekt.

 

Med tanke på att de redan är skrotade så är det inte många kvar att välja bland.

Enligt uppgift så står det en kvar i Boden som eventuellt kan komma till Axvall.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Med tanke på att de redan är skrotade så är det inte många kvar att välja bland.

Enligt uppgift så står det en kvar i Boden som eventuellt kan komma till Axvall.

En totalt eller en extra? För jag misstänker att föreningen P5 vill ha en.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att de redan är skrotade så är det inte många kvar att välja bland.

Enligt uppgift så står det en kvar i Boden som eventuellt kan komma till Axvall.

En totalt eller en extra? För jag misstänker att föreningen P5 vill ha en.

I Boden står det 1st B-kan utanför Artreg och 1st B-kan vid Försvarsmuséum (g:a A8), och vad jag förstått och hoppas så pratas det om att Föreningen P5 alt. Bodenartilleristen ska ta hand om en pjäs. Förhoppningsvis så finns det väl ytterligare någon som kan föras ner till Axvall, ju fler som bevaras desto bättre.

 

31:a mars 2003 finns inte.

 

//15,5cm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Om jag är rätt underrättad och minns rätt: När systemet skapades så var tanken att man skulle tillverka 96 pjäser och dessa skulle bl a sättas in i de "massiva" pansarbrigader som skulle skapas tillsammans med Strv 101 med PV-pjäs i form av IKV-91. Detta medförde bl a att reparationstjänsten skulle kunna göras mycket mer effektiv eftersom många komponenter i strv och bkan var gemensamma.

 

Precis som nämnts har det även under de tidigare åren pratas om att utveckla systemet för att kunna skjuta taktiska kärnladdningar. Den ammunitionen som tillslut tillverkades var sgr med tre olika laddningar (L1-3)

 

Någonstans i tiden, jag vet inte när, beslutades det att vi inte alls skulle tillverka denna typ av enheter och i den mängd. Resultatet blev att endast drygt 12 pjäser tillverkades. Däremot hann det tillverkas en hel del ammunition innan stoppet... Så bkan har alltid haft den stora förmånen att kunna leverera mycket granater, även under övning.. Av dessa pjäser skapades tre stycken FördelningsKanonBataljoner (FKB) som sedermera omvandlades till två.

 

Precis, detta betydde i praktiken att bkan bara kunde användas vid förberedda insatser mot fasta mål. Väldigt oflexibelt.

 

Nä, riktigt så var det inte... Bkan systemet var mycket flexibelt och under åren ökade flexibiliteten markant med införandet av t ex SKER och POS2.

 

Bkan fanns väl i två fristående fördkanonbat?

Inledningsvis ja, mot slutet blev det tre åttapjäsbataljoner.

 

På slutet blev det faktiskt två tolvpjäs FKB.. Före 92 fanns det tre stycken åttapjäs FKB.. Fristående och fristående förresten.

 

Jag vet att A9 hade fördelningshaubitsbataljon F rätt länge också.

 

A3 utbildade en Förd.Haub.Bat 1994-1995 med 41/40 Fransysk.

 

Som kanske sagts tidigare, 41/40 är inte detsamma som "Fransyska"

Link to comment
Share on other sites

Om jag är rätt underrättad och minns rätt: När systemet skapades så var tanken att man skulle tillverka 96 pjäser och dessa skulle bl a sättas in i de "massiva" pansarbrigader som skulle skapas tillsammans med Strv 101 med PV-pjäs i form av IKV-91. Detta medförde bl a att reparationstjänsten skulle kunna göras mycket mer effektiv eftersom många komponenter i strv och bkan var gemensamma.

Inte riktigt. Bkan var tänkt att vara en av en familj av fordon, det är riktigt. Utöver bkan och strv 103 som blev av, så var även en lvkv och en 10,5cm bandhaubits planerade på samma chassie (eller åtminstone på chassien med många gemensamma komponenter). Av främst ekonomiska skäl så blev det inget av med mycket av detta.

 

Ikv 91 är en senare skapelse som togs fram för infanteribrigadernas räkning.

Link to comment
Share on other sites

Just det, det stämmer... det har jag nog också hört tidigare.

 

Att IKV kom senare stämmer också.

 

Tänk att man redan nu börjar minnas dåligt :happy:

(Såg någonstans att det påstods att Bkan kunde skjuta 14 skott på en minut.. det är nästan rätt, vi klarade faktiskt 15 skott på samma tid. Tror att det stod 14 skott på 45 sekunder på något datablad )

Link to comment
Share on other sites

Eftersom fransyskorna envisas med att komma upp så

 

41-40 är 10.5 cm på en rundsnurrande lavett. Senaste användningen var som brigart åt pansarbrigg iom att de var lätta att omgruppera.

 

Fransyskorna är 15.5 på en boggilavett.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom fransyskorna envisas med att komma upp så

 

41-40 är 10.5 cm på en rundsnurrande lavett. Senaste användningen var som brigart åt pansarbrigg iom att de var lätta att omgruppera.

 

Fransyskorna är 15.5 på en boggilavett.

4140 var väl batart och inte brigart?

Link to comment
Share on other sites

4140 användes så vitt jag vet som BrigArt åt P18 på Gotland.

15,5 F (Fransyskan) användes väl också enbart som BrigArt?

FH77A användes mestadels som Fördelningsartilleri i början men ersatte Fransyskan som BrigArt när FH77B infördes.

FH77B användes endast som fördelsningsartilleri med 4 bataljoner.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Våran omgång på A9 var dom sista om utbildades på Fransyskan :) .Pga Boglavetten sprack under skjutning i Villingsberg(89).Så det blev skjutförbud tillsvidare. Under slutövningen vid Råda (F7) så fick vi vara öva skjutning och inget annat.Känndes jävligt tröttsamt att inte få rycka snöre :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Våran omgång på A9 var dom sista om utbildades på Fransyskan :mellow: .Pga Boglavetten sprack under skjutning i Villingsberg(89).Så det blev skjutförbud tillsvidare. Under slutövningen vid Råda (F7) så fick vi vara öva skjutning och inget annat.Känndes jävligt tröttsamt att inte få rycka snöre B-)

Har en kompis som utbildades på Fransyskan så sent som 95/96 på A1 men du menar kanske sista omgången på A9?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...