Jump to content
Sign in to follow this  
siros

Adjö till Kpisten?

Recommended Posts

Tjena.

har sökt men vet ej om jag ska ha den i tråden om ersättare.'

Hur som hest fick jag höra i helgen att Kpisten skall börja skrotas vid årsskiftet. Jag fick även höra att alla avtalspersonal som har använt kpisten skall utrustas med en kortare version av ak5. Är detta ren spekulation eller är det sanning.

Edited by henke
taggar

jao det stämer den ska bort här har folk redan börjat lämna in dom för skrotning men att AK5d ska ut finner jag ej troligt och det skulle nog skapa stora oroligheter i soldat leden :baskerHV:

om att ni kanske kan få den

men ni komer troligen få AK4B som oss HV soldater

När har jag sagt att jag är avtalspersonal :baskerHV:

Fick höra att de blir ak5d. har då även jag svårt att tro på det. att de sämst prioriterade helt plötsligt ska få modern ak5 låter lite sådär, men man kan ju alltid hoppas.

Vi har ungefär 1,5mån att ta farväl av denna gamla trotjänare. ha de skoj på vallen

Hur som hest fick jag höra i helgen att Kpisten skall börja skrotas vid årsskiftet.

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjj! :(

Hur kan man överhuvudtaget tänka sig att ta bort det bästa vapnet i hela FM!! :Malaj:

2006 blir ett sorgens år :)

//Nisse

Tjenis!

Om dom nu plötsligt delar ut ak 5 till avtalspersonal då spricker ju bubblan med ammunitionen. Det har ju hela tiden sagts till oss att vi inte ska ha annan kaliber än ksp 58 ammo för att det blir så lätt

fel då. För min del så får dom mer än gärna dela ut ak5 till avtalspersonal. Men hur ska då våra bilkårister kunna skjuta genom "tegelväggar" när vi utöver SIB.?? För det har ju hela tiden varit ett huvudargument för ak4:ans fördel?!!! Det är så i våran pluton i alla fall att bilkåristerna utbildas i samma saker som vi övriga i plutonen. Sedan är det ju vapenlåset hmmm men vänta det har det ju funnits till ak5 länge så det löser ju sig för avtalspersonalen har ju inte vapnet hemma.

Hur som helst så kommer det garanterat bli så att avtalspersonal kvitterar ut en ak4B det är jag nästan hundra på

:):Malaj::D:banana

Tjenis!

Om dom nu plötsligt delar ut ak 5 till avtalspersonal då spricker ju bubblan med ammunitionen. Det har ju hela tiden sagts till oss att vi inte ska ha annan kaliber än ksp 58 ammo för att det blir så lätt

fel då. För min del så får dom mer än gärna dela ut ak5 till avtalspersonal. Men hur ska då våra bilkårister kunna skjuta genom "tegelväggar" när vi utöver SIB.?? För det har ju hela tiden varit ett huvudargument för ak4:ans fördel?!!! Det är så i våran pluton i alla fall att bilkåristerna utbildas i samma saker som vi övriga i plutonen. Sedan är det ju vapenlåset hmmm men vänta det har det ju funnits till ak5 länge så det löser ju sig för avtalspersonalen har ju inte vapnet hemma.

Hur som helst så kommer det garanterat bli så att avtalspersonal kvitterar ut en ak4B det är jag nästan hundra på

:):Malaj::D:banana

Ifall dom får ut ak5 så ska jag bli avtals personal :D

Skjuts det inte civilt med k-pisten ochså?

Om så är fallet, hur påverkas de civila skyttarna?

Skjuts det inte civilt med k-pisten ochså?

Om så är fallet, hur påverkas de civila skyttarna?

Precis som de som hade en civil valp drabbades när pltgb 903 utgallrades.

Varför skulle de påverkas, de äger ju sitt vapen?

jao det stämer den ska bort här har folk redan börjat lämna in dom för skrotning men att AK5d ska ut finner jag ej troligt och det skulle nog skapa stora oroligheter i soldat leden :camo:

Avundsjuka? Välkommen till försvarsmakten.

J.K Nilsson

Jag läste i HV nytt om att k-pisten ska bort. Där diskuterades även ersättningsvapen. Det man kom fram till att ak4:an i många fall kan vara för tung och stor för avtalspersonal. Frågan om att beväpna med ak5 fördes också fram men av den anledning att det skulle skapa avundssjuka bland övriga ansågs det inte som ett alternativ.

Jag kommer inte ihåg vilket nummer av HV nytt var, men det var ganska nyligen.

Varför är jante lagen så stark i Sverige? Jag börjar inte sura för att någon tjänar mer eller kör rundor i en Lamborghini. Om någon får ut en Ak5 och jag en Ak4 - so what? Jag löser min uppgift ändå.

Däremot är det sorgligt att m/45 skall avecklas.

Fjun :clap: Jante

Varför är jante lagen så stark i Sverige? Jag börjar inte sura för att någon tjänar mer eller kör rundor i en Lamborghini. Om någon får ut en Ak5 och jag en Ak4 - so what? Jag löser min uppgift ändå.

Däremot är det sorgligt att m/45 skall avecklas.

Fjun :clap: Jante

Nog är det väl så, men jag skulle inte tacka nej till ak5 istället. Men som sagt det är väl inte hela världen om avtalspersonalen får ak5. Det dröjer kanske inte länge tills övriga också får den, att FM renoverar och vidareutvecklar brukar tyda på att något är på väg att läggas ned. ;)

K-pisten klarar ju inte ens en värmerock på 50 meter.

Jag är frivillig till ett försök.

Jag har K-pist och du har ... ja vadå?

Avsaknad av smiley gör att det blir lite svårt att förstå om det är ett skämt eller inte.

BTW: det heter Värmejacka 90-1 eller Vindrock m/59.

ÄNTLIGEN! säger jag bara. Visserligen kommer det dröja ett bra tag innan K-pisten försvinner helt ur organisationen. Vi inom frivilligrörelsen lär få dras med dem några år till :clap:

"På min tid" hette det att den inte klarade vindrocken till M 59 uniformen. Men det var ingen som vågade ställa sig på 50m och bevisa att rocken stoppade kulan. Allvarligt, ammon som kan användas till M45 var 39B i vissa fall. Det är samma som används i Glockpistolen. Den har vad jag hört en jävulsk genomslagskraft och jag tror att jag läst att den slet mycket på polisens Sigsauer. En kille berättade att i Kosovo var jänkarna avis på att svenskarna hade 39B och att de gladeligen hade bytt till sig den.

JA, den har en ganska kass precision men den är tänkt att användas nära fienden. JA, den är gammal men fungerar i alla väder, enkel som ett järnspett (inte mycket som kan gå sönder) och lätt att göra ren./Gusten :):clap::clap: För M45!!

Allvarligt, ammon som kan användas till M45 var 39B i vissa fall.

faktist i samtliga fall såvida det inte var lösskjutning

Lilla bettan!

Alla de gånger man fått en pipa i tinningen, klämt fingret i kolven etc.

Ahhhh, för inte så många år sedan, som frivillig, iförd uniform m90, magasinsväskan i rem på ena sidan, skyddsmaskväskan på den andra sidan och om det ville sig extra illa, sjukvårdsväskan därpå.

Skall bli spännande att se vad det blir istället.

Jaså? :tveka: Har personligen sett hur den perforerat en stålhjälm på 100 meter.

Men kanske vindrock M/59 står emot kulorna bättre. ;)

Och precisionen är riktigt bra så länge inte pipan är alltför sliten.

Edited by Animal

M/39B har en grövre mantel och får på det sättet bättre penetration. Den undermåligt tillverkade/designade pistol M/40 tålde inte M/39B så bra dock med ett antal otrevliga episoder som konsekvens. Så jo M/39B är kraftigare än dom flesta 9mm patroner det går exempelvis massor med rykten om M/39B i USA.

Det är klart vindrocken klarar K-pisten.

M/39B har stålmantel med ett tunt koppar skikt, det gör att den går trögare genom pipan och bygger upp ett högre gastryck, jämfört med en konventionell bly/koppar kula.

Hmmm, då borde den ju knappast gå genom pappen i måltavlan på 100 m heller.....märkligt. Undrar då i så fall om det varit fel på min gamla glädjespridare.......salig i åminnelse.

M/39B har stålmantel med ett tunt koppar skikt, det gör att den går trögare genom pipan och bygger upp ett högre gastryck, jämfört med en konventionell bly/koppar kula.
Manteln är väl i tombak (mässing), om jag inte missminner mig... Edited by Sir Vival

Manteln är väl i tombak (mässing), om jag inte missminner mig...

070_AMA.jpg

Jag är inte säker på vad det högra är för djur, men den vänstra är i alla fall m/39b. Man kan tydligt se den "dubbla" manteln. Det syns också att metallen i manteln har en rödare ton. Om det beror på att den är helt i koppar eller bara mer kopparhaltig mässing törs jag inte svara på.

Manteln till 39B består av tombak-pläterad stålplåt. Tombad är en koppar- och mässingslegering. Anledningen till pläteringen är att slitaget på pipan blev för stort om manteln vore av ren stålplåt.

39B har en aningen kraftigare laddnig än 39, men det är bara för att kompensera att den tjockare/hårdare manteln gör det svårare att driva projektilen genom pipan. Trögheten leder till ett högre gastryck och därmed ökat slitage på många pistoler.

Det är den hårda och svårdeformerade manteln som ger den, jämfört med andra patroner i samma kaliber, högre penetrationsförmågan. Inte främst det ökade gastrycket eller den marginellt kraftigare laddningen.

Till många civila skyddsvästar av kevlartyp finns det tilläggsplattor att köpa. Dessa kallas ofta något i stil med "tilläggsplatta 39B".

Kpisten är ju faktiskt Vietnamveteran också amerikanstka specialförband använde den det ska ha varit våldsamt pålitlig, och det tror jag på med tanke på jur mycket den vägde när dom jagade gram hela tiden.

Ahh K-pist Carl Gustav och Granatgevär Carl Gustav svenska kvalitetsvapen som man skulle klara sig ett helt krig med.

Ahh K-pist Carl Gustav och Granatgevär Carl Gustav svenska kvalitetsvapen som man skulle klara sig ett helt krig med.

Korrekt, lägg till ett AG som man kan klämma tummen rejält i så är min lycka gjord!

:tveka::eeh: