Jump to content

Adjö till Kpisten?


siros

Recommended Posts

Jag är inte säker på vad det högra är för djur, men den vänstra är i alla fall m/39b. Man kan tydligt se den "dubbla" manteln. Det syns också att metallen i manteln har en rödare ton. Om det beror på att den är helt i koppar eller bara mer kopparhaltig mässing törs jag inte svara på.

Jag besvarar min egen fråga angående kopparhalten i manteln:

Cartridge Brass: 70% copper, 30% zinc

Tombac: 80% copper, 20% zinc

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 387
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag är inte säker på vad det högra är för djur, men den vänstra är i alla fall m/39b. Man kan tydligt se den "dubbla" manteln. Det syns också att metallen i manteln har en rödare ton. Om det beror på att den är helt i koppar eller bara mer kopparhaltig mässing törs jag inte svara på.

Jag besvarar min egen fråga angående kopparhalten i manteln:

Cartridge Brass: 70% copper, 30% zinc

Tombac: 80% copper, 20% zinc

 

 

,O Helt rätt! Zink och inte mässing, som jag skrev.

Link to comment
Share on other sites

Guest Pansarjägare
K-pisten klarar ju inte ens en värmerock på 50 meter.

 

Under en skjutning mot SAAB-mål med full pluton var jag som Plutch utrustad med kpist. När pv-vapnen skjutut ner sina stora mål, skyttesoldaterna träffat sina mål låg ksp-omgången fortfarande och försökte träffa "kl 1, skogskanten, skyttar". Jag flippade upp 300 siktet och sköt en skur, observerade nerslagen, och sköt en lite längre skur något högre. Pling - målet bekämpat.

 

Efteråt frågade löjtnanten vem som snodde ksp-målet. När jag erkännt frågade han hur jag riktat och varför. 300m, något högt, kort skur för spridning.

- Ja, det funkade ju - men lämna det till ksp nästa gång för det är 450-500 m till det målet!

 

Gamla bettan hon funkade alltid hon. Träffa på skjutbanan gjorde hon inte men i strid där man sällan ser över 100-150 m var hon perfekt. Och 36 bulor istället för 20... :banana

Link to comment
Share on other sites

Under vår ubk under den gångna helgen pratade jag med C j7 vid MDS , Han sade att det lutade åt AK5 till avtalspersonalen men att det var inte på långa vägar klart, ett annat alternativ var att skaffa kortare kolvar till AK4B.

 

 

 

edit: felstavning,

Edited by QM insats komp
Link to comment
Share on other sites

Han sade att det lutade åt AK5 till avtalspersonalen men att det var inte på långa vägar klart...

Intressant strömhopp det kan bli. Skulle tro att vi kommer att få ett lätt överskott på hundförare/sjukvårdare i kombination med brist på kvalificerad personal till vissa stridande hv-befattningar...

Fast det kanske är bra? Vem vet; rätt vad det är får man kanske med sig både sjukvårdare och hundförare ut i terrängen! :P

 

/Bolle, som absolut inte tror att Ak5 till avtalspersonalen kommer att bli verklighet. Någonsin.

Link to comment
Share on other sites

Idioti att avskaffa kpisten.

Det skulle vara guld om i alla fall några soldater per plut fick en sån i SIB.

 

Dom skulle uppdatera den i stället för ak4.

 

Ang genomslagskraften.

Är det någon som på allvar tror att en MP5 inte klarar en värmerock på 100m??

Inte det?

En glock då?

Jag tror det går igenom.

 

Varför skulle just CG m/45 vara så klen jämfört med andra 9mm vapen?

Edited by Hemvärnsman av guds nåde
Link to comment
Share on other sites

Kommer det att finnas några vanliga ak5 kvar att tilldela, alla ska väll modifieras till ak5C eller ak5D?

Det lär finnas kvar vanliga AK5:or också, drygt 200 000 levererade totalt sedan mitten av 1980-talet.

40 000 ska bli AK5C + några tusen AK5D.

Link to comment
Share on other sites

Finns det några uppgifter på hur många AK5:or som har "ställts av"/skrotats under dess tid i FM?

 

 

Det jag har hört är att det är mer än hälften som skrotats ut alternativt lagts i mobförråd då dom inte klarar fler GU-kullar. Den infon fick jag för ett par år sedan och det har ju säkert skrotats ut fler sedan dess.

 

I samband med att SAAB gick ut med att dom fått kontraktet på att modifiera AK5 till AK5C så sas det att samtliga försvarets AK5 skulle renoveras och byggas om till AK5C och siffran 40 000 nämndes.

 

Hade försvaret haft 200 000 användbara AK5 liggandes så hade HV tilldelats AK5 för länge sedan.

 

Exakta uppgifter har nog bara FM LOG.

Link to comment
Share on other sites

Finns det några uppgifter på hur många AK5:or som har "ställts av"/skrotats under dess tid i FM?

 

 

Det jag har hört är att det är mer än hälften som skrotats ut alternativt lagts i mobförråd då dom inte klarar fler GU-kullar. Den infon fick jag för ett par år sedan och det har ju säkert skrotats ut fler sedan dess.

 

I samband med att SAAB gick ut med att dom fått kontraktet på att modifiera AK5 till AK5C så sas det att samtliga försvarets AK5 skulle renoveras och byggas om till AK5C och siffran 40 000 nämndes.

 

Hade försvaret haft 200 000 användbara AK5 liggandes så hade HV tilldelats AK5 för länge sedan.

 

Exakta uppgifter har nog bara FM LOG.

Det är ofta massmedia "förvränger" sanningen på grund av bla okunskap och bristande faktakoll, det finns även ett antal AK5D som inte ska byggas om till AK5C.

 

Anledningen till att Hemvärnet inte har AK5 beror nog mer på att när beslut om patronlägeslås till AK4 togs, då bestod försvaret av fler soldater än det fanns AK5.

Edited by jonte72
Link to comment
Share on other sites

Finns det några uppgifter på hur många AK5:or som har "ställts av"/skrotats under dess tid i FM?

 

 

Det jag har hört är att det är mer än hälften som skrotats ut alternativt lagts i mobförråd då dom inte klarar fler GU-kullar. Den infon fick jag för ett par år sedan och det har ju säkert skrotats ut fler sedan dess.

 

I samband med att SAAB gick ut med att dom fått kontraktet på att modifiera AK5 till AK5C så sas det att samtliga försvarets AK5 skulle renoveras och byggas om till AK5C och siffran 40 000 nämndes.

 

Hade försvaret haft 200 000 användbara AK5 liggandes så hade HV tilldelats AK5 för länge sedan.

 

Exakta uppgifter har nog bara FM LOG.

Det är ofta massmedia "förvränger" sanningen på grund av bla okunskap och bristande faktakoll, det finns även ett antal AK5D som inte ska byggas om till AK5C.

 

Anledningen till att Hemvärnet inte har AK5 beror nog mer på att när beslut om patronlägeslås till AK4 togs, då bestod försvaret av fler soldater än det fanns AK5.

 

 

Nu stod det ju i o f s att alla AK5 skulle byggas om och inte alla AK5, AK5B och AK5D...

Hur som helst ska det inte finnas några vanliga AK5 kvar när ombyggnaden är klar om 3 år.

Det finns fortfarande för många i försvaret för att alla ska kunna få AK5*...

 

Vi i hemvärnet får nog vänta till nästa upphandling.

10 år går snabbt... Bara 3650dagar, 87600timmar, 5 256 000 minuter kvar...

Link to comment
Share on other sites

Hur som helst ska det inte finnas några vanliga AK5 kvar när ombyggnaden är klar om 3 år.

Och din källa för detta är?

 

En relativt högt uppsatt person i FM LOG.

 

Jag har problem med min AK4B och har ringt runt för att försöka få den utbytt och hamnade till slut hos denna person.

Link to comment
Share on other sites

sköt faktiskt med m/45:an i helgen. Md- gruppen hade tagit ut alla vapen ur gamla mob förråd. och tagit all mobam. Am förpackningarna var markerade med röda rutor där det stod MobAm som endast fick brytas vid Mob alt order :lol:

 

På tal om m/45:ans genomslagbarhet så slår den lätt igenom en stålhjälm på 100m. Fungerar alldeles utmärkt än idag.

 

Men någång måste den väl bort den också :sniper:

Link to comment
Share on other sites

På tal om m/45:ans genomslagbarhet så slår den lätt igenom en stålhjälm på 100m. Fungerar alldeles utmärkt än idag.

 

Men! Det är alltså sant! Vindrocken skyddar inte för eld från en M45? Hallååååå, alla ni som trodde att det inte blev genomslag! Nu är det vetenskapligt bevisat. Fattas bara en videofilm över händelsen som "poppar upp" då påståendet återkommer...... :clap: /Gusten :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

På tal om m/45:ans genomslagbarhet så slår den lätt igenom en stålhjälm på 100m. Fungerar alldeles utmärkt än idag.

 

Men! Det är alltså sant! Vindrocken skyddar inte för eld från en M45? Hallååååå, alla ni som trodde att det inte blev genomslag! Nu är det vetenskapligt bevisat. Fattas bara en videofilm över händelsen som "poppar upp" då påståendet återkommer...... :clap: /Gusten :baskerKav:

 

Vindrock ja men inte gamla regnrocken.Har man både regnrock och vindrock så stoppar det nog :clap:

 

Mycke skit fick man höra när man bar på k-pisten men dom klagade mest på sina ak4:or när dom var i fält.

 

Man blir lite ledsen i ögat när man hör att dom ger upp ett sådant otroligt modernt vapen.

 

MVH

Olaevil

 

p.s själv tycker jag att alla som haft den i Lumpen ska få hem en :clap:

Link to comment
Share on other sites

p.s själv tycker jag att alla som haft den i Lumpen ska få hem en :Malaj:

 

strålande ide där

 

 

jag tycker att de som bara sett en k-pist på bild eller hört om den via pappa ska vara lite försiktiga med att uttala sig om verkan på den :P ;)

 

ja den gör hål i saker på 100 m

dvs det avstånd den var tänkt att användas på som mest

 

 

//rhdf som skuttade rúnt i 10 månader med k-pangen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är ju lite ledsamt när en sådan gammal trotjänare går i graven, min morfar som gjorde lumpen 45 hade kamrater med kpisten, pappa som gjorde lumpen på 70 talet hade k-pist, och till sist även jag som gjorde lumpen 03/04 fick också bekanta mig med järngrisen.

Synd att den ska bort, varför inte bara sminka den lite? :P

Link to comment
Share on other sites

Hade k-pisten i lumpen och var helnöjd med den. Pipan var dock helt slut, så träffbilderna var det lite si och så med.

Annars ett formidabelt vapen. Synd att den ska utgå. Tycker nog att den hade kunnat funka i många år till i försvaret, kanske med uppgradering på riktmedel t.ex.

Edited by Animal
Link to comment
Share on other sites

Såhär gjorde Filippinerna när de behövde nya vapen men inte hade råd att köpa nytt.

Man uppgraderade.

Mjaa...är det verkligen en moddad 45? Ser ut som Grease Gun eller något annat...

 

Nej, det är inte Kpist M/45 på bilderna.

 

Det är mycket riktigt en M3 "Greasegun"

 

arme_americaine_greasegun_m3a1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Generellt är avtalspersonal inte speciellt roade av vapen och definitivt inte vapenvård. Vissa (som vår TP GC) kommer att välkomna AK5 med glädje men de flesta andra kommer nog att tycka att AK5 är tämligen svårt att ha med att göra jämfört med K-pisten. Man löser inte heller problemet med enhetlig ammunition inom exempelvis Hv IP.

Edited by c3grp
Link to comment
Share on other sites

Man löser inte heller problemet med enhetlig ammunition inom exempelvis Hv IP.

Fast det är inget problem. Kan man hantera minor, handgranater, pskott och grggranater så kan man hantera två typer av finkalibrig am också. Annars bör man fundera över sitt tjänstegrensval.

Link to comment
Share on other sites

förstår inte varför det skulle vara problem med 2 kalibrar i HV alla GU förband har ju KSP med 7.62 samt AK5 med 5.56 är det bara HV some inte skulle klara av det? vist det är lättare med 1 kaliber men långt från skit svårt med 2.

 

Ingen här som försöker lada sprutan med 5.56 va? eller Ak5 med 7.62 :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...