Jump to content

ingen vidare pr för kj


Recommended Posts

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hittade denna artikel om en kille som ligger på kj: http://www.tidningen.to/basun/main.asp?doi...3950%20&omr=ung

känns kanske inte som dem allra bästa uttalanderna om en modern försvarsmakt direkt...

 

"piképolisen" :P Har de Lacoste eller Fred Perry som uniform?

Edited by King Kill
Link to comment
Share on other sites

Pubertala idioter finns överallt. Tyvärr hamnar även de i uniform ibland. Jag hoppas att yngligarna som besköt barnfamiljen, eller åtminstone avlossade vapnen på "skoj" i deras närhet utan en fiende i sikte fick sitt straff. Helst civil rättegång, men åtminstone kompaniförbud och dagsböter. Alla borde veta att ett löst vapen är att betrakta på samma sätt som ett skarpt, annars har befälet gjort fel i sin utbildning.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... hur var det nu... FÖ-R-E-G-Å-N-G-S-M-A-N, kan man äta det? :D

 

"Med viss censurering sa grabbarna i mun på varandra att;

- Hon är ju en dj**** f****". Klagar hon på sånt där har hon inte insett vart hon har kommit."

 

 

Om några månader ska de börja träna närstrid. Sparkar, slag, grepp och knivhantering.

- Det blir roligt, säger John, men samtidigt är det många kustjägare som hamnar i slagsmål på krogen. Folk stör sig på dem och vill testa sina krafter.

På Johns pluton har man slutit en pakt, att om någon blir nedslagen på krogen utlyses hämnd och alla beger sig till den specifika orten första lediga helg därpå. "

 

Coolt :) Vill åxå va tuff kj när jag blir stor :) man e mer männska då å tuff som faaan :banghead:

 

Nu hoppas jag (och tror) att alla KJ inte är såna. Vare sig vpl eller befäl, men visst är artikeln MYCKET tragisk... :(

Link to comment
Share on other sites

Jisses, killen må vara infiltratör från Svenska freds och skiljedomsföreningen. Man blir nästan lite mörkrädd. Hoppas han lärde sig något under resten av sin tid, han var antagligen i slutet av den beryktade "nedbrytningsfasen" som det så fint kallas. Eller också bara allmänt osmidig vid mediahantering. Eller också har frågorna varit väldigt ledande och sedan har någon blivande pulitzerprisaspirant förskönat hela historien :lol:

Link to comment
Share on other sites

Utan att veta hur intervjun genomfördes så kan jag ändå spekulera lite fritt.

 

Från kvalitetsprogram som insider, uppdrag granskning, kalla fakta o.s.v. så har jag lärt mig att journalister kan vara ganska duktiga på att framstå som "en av oss". Kanske journalisten var så där härligt grov i munnen under intervjun och pratade om sin egen militärtjänstgöring så att intervjuoffret kände sig trygg? Eller så var journalisten helt enkelt skicklig på att få den här kj att känna sig säker och uppfatta situationen som ett helt informellt samtal.

 

Under alla omständigheter tycker jag att journalister bör hanteras precis som skarpladdade vapen om du blir intervjuad i egenskap av vpl/FM anställd. Alltså:

 

* Utgå alltid från att dina uttalanden kan ryckas ur sitt sammanhang

 

* Utgå alltid från att det du säger kan färdas mycket längre än du tror och hamna i rikspress.

 

* Utgå alltid från att dina uttalande kan publiceras utan varning.

 

* Behandla alltid en journalist som om han vore inom höravstånd.

 

* Lita aldrig på att din kamrats försäkran om att journalisten är ofarlig.

 

* Endast du kan förebygga klumpiga uttalanden.

 

Att det sedan finns ett och annat pubertalt stolpskott inom kj må vara hänt. Men eftersom media knappast lär ge en nyanserad bild av detta menar jag att bättre mediadiciplin borde upprätthållas. Det tror jag dessutom alla företag gör. Ska det göras en intervju på Eriksson så skickar nog ledningen fram en politiskt korrekt person (t.ex) än smårasistiska Kalle nere på lagret.

Link to comment
Share on other sites

Det där är bara pinsamt.

 

Det är nästan så man skäms enbart för att man gjort värnplikten.

 

 

 

De Kj som jag känner och har träffat brukar ha en enormt ödmjuk inställning till andras värnplikt och sin egen coolhet. Inte alls den bilden som den här grabbhalvan visar. Man brukar höra saker som " Det var jä****t tungt att gå de där j***a marscherna. Jasså du hade kokplatta i 90-vagnen? Fan va, orättvist."

 

 

Tycker dock bilden är skön: PÅ PANNAN STÄLL! :lol:

Link to comment
Share on other sites

HA HA HA va fel det kan bli ibland.

 

Hoppas killen skäms..Framförallt när han erkänner att han inte klarar lite hangemäng på krogen utan att ordna en pakt så man kan överfalla någon Civil jävel som har givit dig på truten.

Snart får dom väl ut en Sminklåda också.

 

Hårda Killar dom där Jägarna.

 

Detta var ju förjävligt och vi kommer säkert får läsa detta i någon Feministisk blaska senare.

 

mvh

Olaevil

Link to comment
Share on other sites

Samtidigt gjorde Jasplan formationer i luften för att understryka det högtidliga i situationen.

 

Det är många och långa marscher med packning på runt 45 kilo. Och när kustjägarna sedan får utbildning på granatsprutan, "The Hellbringer", tillkommer ytterligare trettio kilo packning för vissa.

Hmm 45+30=75Kg .......

 

Och John berättar hur ett befäl tog upp en kastad granat och drog tillbaka den i huvudet på finnen som kastat, precis innan den small av

 

Walter Mitty varning

Link to comment
Share on other sites

Det där är ju eg. oldnews så att säga. Har själv träffat personen i fråga och han visste inte direkt som Raptor sa att han intervjuades iom. att det mer eller mindre var hans kompis som skrev artikeln. Ganska ruttet om jag får säga det själv. Ang. vikten 75kg så bär understödsgruppen så mkt som jag förstått. Dock inga "jägarsträckor" direkt :) Och ja det var en rote JAS som flög över baskercermonin. Nu blev det ett litet defence speak här, men vissa saker är vell mer eller mindre sanna. Som vanligt är ju dock journalister duktiga på att få äpplen att bli päron och vice versa. Om nån har några fler frågor som är känsliga kan ni ta det via PM.

Link to comment
Share on other sites

Det där är ju eg. oldnews så att säga. Har själv träffat personen i fråga och han visste inte direkt som Raptor sa att han intervjuades iom. att det mer eller mindre var hans kompis som skrev artikeln. Ganska ruttet om jag får säga det själv. Ang. vikten 75kg så bär understödsgruppen så mkt som jag förstått. Dock inga "jägarsträckor" direkt :baskerFN: Och ja det var en rote JAS som flög över baskercermonin. Nu blev det ett litet defence speak här, men vissa saker är vell mer eller mindre sanna. Som vanligt är ju dock journalister duktiga på att få äpplen att bli päron och vice versa. Om nån har några fler frågor som är känsliga kan ni ta det via PM.

 

Jag ska inte försvara journalister av någon form.

Visst personen visste inte att det skulle skrivas som artikel, han visste inte att det skulle hamna på internet och han visste inte att det skulle bli en debatt på ett forum som det här.

 

men (min helt fria tolkning)

 

Såvida inte den här "kompisen" har skrivit rena lögner kan man ju ändå börja undra hur det står till. Låter så snett att säga

- Hon är ju en dj**** f****". Klagar hon på sånt där har hon inte insett vart hon har kommit.
om någon på sitt kompani. Visst man kan inte gilla alla, men sådana där uttalanande tycker jag är lägre än glocalnet!!

 

Låter enligt min mening som någon som försöker impa på sin polare med hur tuff hans tjänst är och detta blev fel.

 

Tänk först skryt sen...

Link to comment
Share on other sites

Hahaha ja du ibland får man skratta. Sedan när gör gripenplan formationer i luften när folk får sin basker?

 

1999 och 2000. Inte för att vara petig men i a f.

 

Om vi nu ska vara petiga så är överflygningar inte att göra formationer.

 

Jag vet ingenting om flygvapnet men om tre plan flyger i något som liknar en triangel - kallas det inte för en formation?

Link to comment
Share on other sites

Helt sanslös artikel, får mig att tänka på "Lasse Kustjägare bli sjuksköterska", är det samme upphovsman??

 

Jag känner inte igen den jargongen hos den årskullen och saker är rejält ihopblandade utbildningsmässigt i storyn, jag hoppas att det är en mullvad som ligger bakom detta, men man kan ju inte vara säker.

 

Man skäms

Link to comment
Share on other sites

Det där är ju eg. oldnews så att säga. Har själv träffat personen i fråga och han visste inte direkt som Raptor sa att han intervjuades iom. att det mer eller mindre var hans kompis som skrev artikeln. Ganska ruttet om jag får säga det själv. Ang. vikten 75kg så bär understödsgruppen så mkt som jag förstått. Dock inga "jägarsträckor" direkt :baskerFN: Och ja det var en rote JAS som flög över baskercermonin. Nu blev det ett litet defence speak här, men vissa saker är vell mer eller mindre sanna. Som vanligt är ju dock journalister duktiga på att få äpplen att bli päron och vice versa. Om nån har några fler frågor som är känsliga kan ni ta det via PM.

 

Jag ska inte försvara journalister av någon form.

Visst personen visste inte att det skulle skrivas som artikel, han visste inte att det skulle hamna på internet och han visste inte att det skulle bli en debatt på ett forum som det här.

 

men (min helt fria tolkning)

 

Såvida inte den här "kompisen" har skrivit rena lögner kan man ju ändå börja undra hur det står till. Låter så snett att säga

- Hon är ju en dj**** f****". Klagar hon på sånt där har hon inte insett vart hon har kommit.
om någon på sitt kompani. Visst man kan inte gilla alla, men sådana där uttalanande tycker jag är lägre än glocalnet!!

 

Låter enligt min mening som någon som försöker impa på sin polare med hur tuff hans tjänst är och detta blev fel.

 

Tänk först skryt sen...

 

Jag kan inte annat än hålla med om att det är dumt att säga sånna där saker öht. oavsett om det är sant eller ej. Och givetvis kunde man ju ana att han (kompisen) hade ett motiv bakom frågorna etc. Nu var det inte han som sa det där om dj**** f**** etc. och min uppfattning var att det inte fanns en enda tjej på hans kompani, för att räta ut saker och ting. dock på regementet. Detta ändrar ju knappast saker och ting, men ville bara ha det sagt för att understryka att HAN inte sa dom orden. Vilket artikeln ger sken av.

 

Sen måste man ha förståelsen av att han sa detta i ett skede som var så att säga, hehe nedbrytande och man måste hävda sig. Alla har vell mer eller mindre varit i ett sådant, mig inräknat. Så mkt är ju bara snack. Dock kan jag tänka mig att sammarin va lite av ett hillbilly krig när KJ(V) va b-styrka :baskerFN:

 

Mina 5 ören

 

Edit: Stavning

Edited by amfvrak
Link to comment
Share on other sites

Hahaha ja du ibland får man skratta. Sedan när gör gripenplan formationer i luften när folk får sin basker?

 

1999 och 2000. Inte för att vara petig men i a f.

 

Om vi nu ska vara petiga så är överflygningar inte att göra formationer.

 

Jag vet ingenting om flygvapnet men om tre plan flyger i något som liknar en triangel - kallas det inte för en formation?

 

Formation = Singularis, Formationer = Pluralis. Göra formationer borde då vara att man växlar mellan olika formationer dvs någon form av uppvisning.

 

 

Om han nu "inte visste" att han blev intervjuad, så antar jag att vi snart kommer att få läsa ett tillrättaläggande där han påpekar dom felaktigheter och rena lögner som finns i artikeln.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...