Jump to content

Vintertid

Yman

Recommended Posts

Posted

Jag är lite småglad över att jag inte jobbar natt i natt. Jag brukar känna mig lite småslö sådär framåt 3-tiden, och att ställa tillbaka klockan en timme då kan inte kännas helt uppmuntrande.

Posted

Jag jobbar natt i natt på arlanda, och nu har jag hört ett elakt rykte om att jag inte får betalt för den extra timmen jag jobbar, är det fortfarande så och gäller det isf även om man bara jobbar natt 2 nätter varannan månad?

Posted
Öhh, min nya videobandspelare ställde om sig automatiskt. Hur 17 kunde den göra det? Skickas det ut nån signal via kabelnätet eller :D

En del elektroniska prylar ställer om sig automatiskt. De har blivit programerade att göra det sista helgen i oktober varje år. I en del prylar aktiveras den funktionen genom att man väljer "svenska" för godtycklig inställning, i andra så finns funktionen dold och aktiveras av återförsäljaren innan den säljs i ett land som tillämpar sommartid.

Edit: Det finns en skröna om att klockor ställs om automatiskt genom att elleverantörer höjer/sänker frekvensen i elnätet. Det går att göra så, men då det tar drygt tre dygn att ställa om en timme.

Posted
Öhh, min nya videobandspelare ställde om sig automatiskt. Hur 17 kunde den göra det? Skickas det ut nån signal via kabelnätet eller :D

Min video synkade klockan mot TV:n jag hade innan, de var av samma märke och när jag satte igång videon och TV:n så blev det automatiskt rätt tid på videon. Har för mig att det hade något att göra med en signal från klockan på text-tv. Min nya TV måste vara igång på den kanal jag har på kanal 1 i minst 5 sekunder för att klockan ska fungera korrekt om den har varit helt avstängd har för mig att även den får en signal från text-tv om vad klockan är. Min nya TV kunde dock inte "prata" med videon så där fick jag korrigera tiden manuellt.

Posted
Öhh, min nya videobandspelare ställde om sig automatiskt. Hur 17 kunde den göra det? Skickas det ut nån signal via kabelnätet eller :huh:

För varje region i världen finns det fastställt exakt när sommartid börjar och upphör. Inom Europa exempelvis (undantaget Island) sker övergångarna sista söndagen i mars och sista söndagen i oktober vid klockan 0100 UTC. Så om din video är inställd på svenska samt håller reda på datum så vet den när den skall ställa om.

Ett annat alternativ som nämnts är att videon sneglar på Text TV-signalen.

/J

Posted
Min video synkade klockan mot TV:n jag hade innan, de var av samma märke och när jag satte igång videon och TV:n så blev det automatiskt rätt tid på videon. Har för mig att det hade något att göra med en signal från klockan på text-tv.

Stämmer, åtminstone Panasonic letar upp en lämplig kanal att ställa om klockan med via text-TV. Detta har säkert något med landsinställningen att göra också, tex att den letar upp SVT och synkar klockan mot om man väljer svenska i menyn.

Posted
Jag gick iväg och körde taxi en timme för tidigt i morse. Fint.

vad glad man blir när man upptäcker något sådant. :D

helst ska man på något viktigt möte och upptäcker att det började för en timme sen (omställning till sommartid) alt. man får sitt där och vänta en timme till alla andra börjar dyka upp. :(

been there done that ett par gånger

Posted
En liten minnesregel:

Spring forward, Fall back.

Eller att man alltid ska dra klockan mot sommaren...

Posted

Eller DN:s fantastiska minnesregel: På sommaren - fram med grillen, på vintern - ställ tillbaka grillen. :D

För övrigt förstår jag inte varför man inte skulle kunna ha "sommartid" året runt, det är fanimej deprimerande när det från en dag till en annan blir mörkt redan vid fyrahacket. Daylight saving time är ju ett anglosaxiskt uttryck, det känns som om det är just nu man skulle behöva spara dagsljus, och kanske ha överseende med att det inte är strålande solsken redan klockan 7 på morgonen.

• 4 months later...
Posted

Tänkte jag skulle var ute i tid och förvarna innan alla tar helg och försvinner för att sedemera återkomma en timme försent till jobbet på måndag.

På söndag är det dags igen och denhär gången ställer vi fram klockan. 0200->0300.

Länken i första inlägget är fortfarande hejdundrande intressant....

//Y

Posted
Tänkte jag skulle var ute i tid och förvarna innan alla tar helg och försvinner för att sedemera återkomma en timme försent till jobbet på måndag.

På söndag är det dags igen och denhär gången ställer vi fram klockan. 0200->0300.

//Y

Nänänä, det kan inte vara dags för sommartid redan.

Det kom ju för bövelen 10cm snö inatt. :/:banghead::banghead:

Posted

//Y

Det kom ju för bövelen 10cm snö inatt. :dong::wub::/

Ha grattis The Swede, Jag fick 20cm tung blötsnö + snöröjningskillen som skottat upp en vall framför parkeringen som knappt din 302a skulle klarat.

Daniel> :dong: <Snöröjningskillen

Posted

Ang. trådens rubrik:

Ett Messerschmidt-inlägg bara...

Det heter mycket riktigt sommartid, men begreppet

vintertid är inte helt rätt. Normaltid däremot är det vi

har under vinterhalvåret.

Posted
För övrigt förstår jag inte varför man inte skulle kunna ha "sommartid" året runt, det är fanimej deprimerande när det från en dag till en annan blir mörkt redan vid fyrahacket.

Jag är emot sommartid. Och anledningen till att man inte har sommartid hela året är att då skulle vi dra oss lite till och till slut vore det lika mörkt på kvällarna som det var innan.

Om det vore så att vi vill ha ljusare kvällar och mörkare morgnar så kan vi helt enkelt gå upp klockan 04:00 och gå och lägga oss kl 20:00. Då utnyttjar vi dagsljuset till max. Men eftersom vi inte klarar detta utan hela tiden drar oss lite så har vi till slut hamnat i ett läge där vi inte utnyttjar dagsljuset optimalt. För att hindra befolkningens lata sjusovar-fasoner så har man då sommartid där man ställer fram och bak klockan. På så sätt kommer man undan effekten att man varje år, långsamt men säkert, kommer någon liten minut senare till jobbet än man skall, ändå tills arbetsgivaren ändrar tiden så jobbet börjar lite senare. Och med dessa myrsteg över tiden så glider vi ifrån dygnets ljusa timmar.

Sommartidens flytta fram och flytta bak övning, motverkar och neutraliserar befolkningens dåliga vana att sova "bara en minut till".

Posted

//Y

Det kom ju för bövelen 10cm snö inatt. :rockon::dong:0:)

Snö 0:) men sol går också bra har övn i helgen :/

Posted

Eller DN:s fantastiska minnesregel: På sommaren - fram med grillen, på vintern - ställ tillbaka grillen. :lala:

Vi som grillar året runt är inte riktigt med på den. :)

Då kommer ju frågan; kör du på vintertid - eller sommartid - året om? :)

Posted

"Man ser fram emot sommaren och man

ser tillbaka till sommaren"

• 7 months later...
Posted

Ah... tidszoner och sommartid. Få lär sig nog hata dessa fenomen så som programmerare (utom möjligen trafikplanerare för masstransporter).

Jag ha suttit "miss-i-nassen" i sydvästeuropa och förklarat för ett gäng asiatiska injengörer att deras €600 elektroniska pryl - som skulle ha release inom två månader - skulle vara kaputt om de inte gav fan(!) i att pilla på UTC-klockan.

Universalklockan får man aldrig bråka med annat än om den går fel. När man byter tidzon och/eller ändrar till sommartid/vintertid är det inte sjävla klockan man ändrar på utan enbart sin egen tidsskillnad till universaltiden.

För övrigt är GMT dött och begravet. Använd inte.

/J

Posted

Jag satt och läste dom tidigare inläggen i tråden när jag såg att dom var postade den 30;nde Okt, och kollade jag på min klocka; 28 okt. Då vart jag snurrig, sen så såg jag att tråden var från 05.

OT, ja, kul, köjligt, idiotiskt, JA. :baskerFN:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...