Jump to content

Oidentifierade pansartanks

Recommended Posts

• Replies 378
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eller också bryr man sig inte och tar ordet för vad det är, ett litet humoristiskt inslag. Tror nog att vi efter sju år med tråden fortfarande klarar av att ställa frågor om olika pansarfordon vi und

Det heter ju tånks!

Nu teoriserar jag bara, men kan skenan vara en form av anhåll för att förenkla hanteringen av reservhjulet?   Rödfärgen är kanske en grundfärg för rostskydd?

Det måste vara en tjockare eftersom luckan öppnas utåt i vanliga fall.

Nu var det ju några år sen man var där och taffsade senast men jag har för mig att den luckan var rätt otymplig - vad blir då inte tjockare lucka i samma utförande??

Fast det kanske är så att de inte gjort luckan nå tjockare utan den är samma som originalet... :rocketl:

Det måste vara en tjockare eftersom luckan öppnas utåt i vanliga fall.

Nu var det ju några år sen man var där och taffsade senast men jag har för mig att den luckan var rätt otymplig - vad blir då inte tjockare lucka i samma utförande??

Fast det kanske är så att de inte gjort luckan nå tjockare utan den är samma som originalet... :clap:

Vad spelar det för roll om nödutstigningsluckan är otymplig?

Om du är i den situationen att du måste ta dig ut den vägen är det ju bara att dra i kryckan så åker luckan ner i backen.

Tillbakamonteringen är ju en senare fråga.

The Swede :wacko:

Fast det kanske är så att de inte gjort luckan nå tjockare utan den är samma som originalet... :huh:

Vad spelar det för roll om nödutstigningsluckan är otymplig?

Om du är i den situationen att du måste ta dig ut den vägen är det ju bara att dra i kryckan så åker luckan ner i backen.

Tillbakamonteringen är ju en senare fråga.

The Swede :baskerPa:

Det kan ju faktiskt vara så att luckan skall öppnas när vagnen ligger uppochned, tex om vagnen välter över kanten från en bro motsv. Då måste luckan öppnas uppåt.....

Men men.... detta topic handlar ju inte om nödutstigningsluckor så den får väl tas nån annan stans. :tveka:

Skulle tro att du syftar på det STOORA röret därbak, och det är, om jag inte har helt fel, en sak som gör att man kan gå under vatten.

Du har helt fel.

Det är troligtvis ett försök inför nytt PERI för vagnchefen.

Ingår i REMI-paketet som kommer att genomföras på Strv 122.

Står om det på annan plats på forumet.

The Swede :baskerPa:

• 1 month later...

Jag såg den inte själv, men detta är signalemetet:

Den sågs på tåg i karlbergs station idag 5 juni.

Den hade 8 axlar m stora hjul.

Den var mkt låg, (eller eventuellt sänkt för tåg transport?)

Den såg ut som en stor stor mobilkran, utan kran eller fästen för sådant.

Den påminner om fordonet i Aliens 2, fast större, och med mera överhäng.

Den hade utländskt cammo, i stil med ryssarnas cammo uniformer, och den hade lite ryss design över sig.

Den hade typ två lemur torn med typ 12.7, och med en "boll" ovan på (typ cv90120, radar)

Den hade luckor överallt.

Alla märken, betäckningar, och förbandsbeteckningar, var övertäckta.

Den "stack ut" ganska så mkt, till och med gamla damer, stannade upp, vände sig om och glodde.

Det fanns även andra anorlunda (utländska ?) fordon på tåget.

-----------------------------------------------------------------------

Frågor:

Besök?

Anbud FMV?

Invasion? :P

Han ringde igen och sa att det satt som dörrar mellan hjulen, två dörrar på varje sida, svartgul varnings tejp runt listerna, samt ett kryss över dörren.

Låter som någon form av större BTR.

Det är väl förbud på att använda sido dörrarna, folk blev överkörda?

Svårt att ta sig in och ut ur en BTR om man inte får använda dem.

Han ringde igen och sa att det satt som dörrar mellan hjulen, två dörrar på varje sida, svartgul varnings tejp runt listerna, samt ett kryss över dörren.

Låter som någon form av större BTR.

Det är väl förbud på att använda sido dörrarna, folk blev överkörda?

Svårt att ta sig in och ut ur en BTR om man inte får använda dem.

Du har ju takluckor.

Det kan inte ha varit fordon från utländsk försvarsmakt som ska upp i landet och öva sådannt förekommer väl en hel del nu för tiden?

EDIT: Du kanske ville veta vad det var för fordon och inte varifrån det kommer?

Edited by SERG. B

Eftersom det rör sig om en oidentifierad pansartank så slog jag ihop tråden med tråden för oidentifierade pansartanks :blink:

mvh

Erik G

PS, din polare har iete tagit klivet in i 2000-talet och skaffat sig en kameratelefon? :happy:

Eftersom det rör sig om en oidentifierad pansartank så slog jag ihop tråden med tråden för oidentifierade pansartanks :blink:

mvh

Erik G

PS, din polare har iete tagit klivet in i 2000-talet och skaffat sig en kameratelefon? :happy:

Nej tyvärr, det är svårt att skapa sig en uppfattning om vad han har sett för något.

Men det var ingen geländewagen i alla fall... :)

Jadu, det är ingen pansartanks iallafall. :lol:

Det är försvarets nya buss byggd på ett lastbilschassi, mer än så vet jag inte.

Tyckte inte att det var värt att slösa vare sig tid eller minneskortsplats på. :lala:

• 1 month later...

Här är några pansrade artilleripjäser jag inte kan identifiera.

P6180002.jpg

Kort före den allierade landstigningen i Normandie besöker Rommel "major Beckers hembygge", den senare berömda Stormkanonavdelning 200 i 21:a pansardivisionen.
På frontpansaret till den närmsta vangen kan man läsa att det är en Hotchkiss, men jag kan inte modellbestämma den eller beväpningen.

Tacksam för hjälp.

Olle

Sturmgeschutz Abt 200 (Major Becker)

Abt HQ:1 HQ Fu Pz P107, 1 PAK 40 & Truck, 2 SP 4.7cm PaK (t) auf Renault 35.R.

4 Batteries, each of 1 7.5cm PAK 40 on GW H39, 1 10.5 cm lFH 16 or 18 on GW H39

Så H39or är det, men vilken av kanonerna är jag olämpad att avgöra.

fler bilder här http://spearhead1944.com/gerpg/gerpics/image9.htm

efter att ha tittat lite så är det nog en tio och en halva vi ser, tror jag.

Edited by Hans Engström
efter att ha tittat lite så är det nog en tio och en halva vi ser, tror jag.
Det är definitivt ingen av de andra uppräknade pjäserna, och stämmer överens med bilderna på den länkade sidan.

Jag kände inte till den här äldre modellen av haubits, och konstaterade att det inte var samma vapen som sitter i t ex Wespe (som har längre eldrör).

Tack för hjälpen! :baskerKav:

/Olle

• 1 month later...

Ar pa semester i Venezuela just nu - En dag nar vi strosade runt i Caracas stovla vi pa ett transportmusem. Dar stod den har "pjasen". Ser mycket ut som en M113 men det ar det knappast. Hilfe Bitte!

IMG_2581.jpg

En annan rolig grej med museumet var att d dar hade en kubelwagen fran WWII. den var malad i afrika korps farger och symboler. Inte vad man forvantade sig att se direkt...

Edited by Ringo
  • 2 weeks later...