Jump to content

Oidentifierade pansartanks


Apone

Recommended Posts

Då praxis har blivit att lägga in okända fordon i denna tråd tyckte jag det kunde vara bra att göra denna tråd till en "officiell" tråd för att identifiera okända pansarfordon, dock inte att förväxla med pansarquizen som är mer sport där frågeställaren (förhoppningsvis) vet vilket fordon som avses. I denna tråd lägger man med andra ord in bilder på fordon som man undrar över vad det är.

 

mvh

Erik G

Moderator

Link to comment
Share on other sites

oki vad är nu detta? det fattas ju en del på den men någon kanske vet jag trode först det var ett tåg när någon skikade mig bilden men det är ju ett STRF eller APC liknande ser man ju på att den har spänhjul elelr ja något sådant

 

odd14pv.jpg

Edited by Sandqvist
Link to comment
Share on other sites

oki så det är en Stridsvagn WWI eller WWII då nice (elelr ja skit ful)

 

leeph_1.jpg

Väldigt lik den ja takar pansar guden ;)

 

trode först att det var fronten man såg :baskerKav:

Edited by Sandqvist
Link to comment
Share on other sites

oki så det är en Stridsvagn WWI eller WWII då nice (elelr ja skit ful)

 

Väldigt lik den ja takar pansar guden ;)

 

trode först att det var fronten man såg :baskerKav:

 

Nej, nej, jag är ingen pansargud. Jag är bara hans profet.

 

I Vapenhuvens, automatkanonens och det heliga Häggotrollets namn.

 

Centrumsväng.

Link to comment
Share on other sites

killen jag fick bilden av säger att den är tagen i England lite dumt att ta en kass vagn från Afrika till UK fast det kan ju vara någon samlare elelr musseum som tog dit den

 

Edit: Brukar dom hitta myket i Afrika från WWII? (och i så fall vet ni några sidor med bilder och info)

Edited by Sandqvist
Link to comment
Share on other sites

killen jag fick bilden av säger att den är tagen i England lite dumt att ta en kass vagn från Afrika till UK fast det kan ju vara någon samlare elelr musseum som tog dit den

 

Man kan ju ha använt den som reservdelsvagn.

 

Ta en titt på den TKS som pansarmuseet skänkte till Polen, dels hur den såg ut när dom fick den och hur den ser ut nu.

http://www.pansarmuseet.se/pagang.htm

 

The Swede :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

då måste jag fråga..

 

00114.jpg

 

vad är nu detta för historia?

Sedan jag skrev ovanstående inlägg har jag gjort bot och bättring och köpt SPHF's 103-bok. I den finns en bild på en liknande vagn, och enligt texten användes den prototypen till körförsök, och en andra prototyp till skjutförsök. Då vagnen i boken skiljer sig från vagnen på bilden ovan i några detaljer (krutgasejektor saknas, annat strålkastararrangemang b.la) misstänker jag att vagnen på bilden i denna tråd är prototypen som använts för skjutförsök och således bör kanonen på densamma har varit i bruksskick under någon punkt av dess karriär.

Dock måste jag även slänga in en brasklapp i och med att prototyper har en tendens att skifta i utseende under deras livstid, så KAN vagnen på bilden ovan vara samma som i 103-boken. Kanske kan Olga-Belle svara på detta.

 

Hursomhelst byggdes totalt två prototyper, tio s.k nollserievagnar, vagnar som i betydligt högre grad liknade de 70st levererade A-vagnarna. 220 B-vagnar levererades om jag tolkar siffrorna rätt.

C-vagnarna är REMO-vagnar. Om det var A, B eller blandat som blev C vet jag inte, boken är inte tydlig på den punkten.

 

Bilden föreställer mycket riktigt en av prototyperna, antingen körriggen eller skjutriggen. Jag är inte säker på vilket. Jag har själv tagit fotot på Stena Gotthard där den stod utanför verkstaden i väntan på skrotning. Den blev senare uppställd som monument utanför deras kontor, och där står den kvar där ännu.

 

Alla A-vagnar blev tidigt ombyggda till B, och alla B blev ombyggda till C.

Link to comment
Share on other sites

Alla A-vagnar blev tidigt ombyggda till B, och alla B blev ombyggda till C.

 

Men det var fortfarande totalt 10+70+220 (alltså 300, för den som inte orkar räkna) vagnar som blev tillverkade totalt? De nämnda 220 B-vagnarna inkluderade inte de 70 A vagnarna?

103an med diverse splitterskador på Axvall är väl en nollserievagn?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Alla A-vagnar blev tidigt ombyggda till B, och alla B blev ombyggda till C.

 

Men det var fortfarande totalt 10+70+220 (alltså 300, för den som inte orkar räkna) vagnar som blev tillverkade totalt?

De nämnda 220 B-vagnarna inkluderade inte de 70 A vagnarna?

103an med diverse splitterskador på Axvall är väl en nollserievagn?

 

/E

 

Svar:

Ja.

Ja, A-vagnar byggdes om till B omkring 1970.

Ja. en av de tio.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

kan det vara denna kanske?

 

T-84_1stor.jpg

 

"Firmaet Morozov i Krakov har udviklet en ny T84. Grundudgaven er udstyret med en 120mm glatløbet fuldt stabiliseret kanon som er udstyret med en 22 skuds autolader. Med en dieselmotor på 1200 hk og en vægt på kun 48 tons er T84-120 meget mobil, og har en tophastighed på næsten 80 km/t."

Link to comment
Share on other sites

angående t-84

 

jag tror inte det är en av Morozovs uppdaterade tanks då de fortfarande inte har den hjulkombinationen.

Själva chassiet ser ut ganska mycket som black eaglen när man tittar på hjulupphängning osv så det kanske stämmer men den skiljer sig ganska kraftigt från de bilder jag kan hitta på black eagle.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Satt och letade Iranska TOW är en för mig okänd vagn blinkade förbi.

 

På en video där bla provskjuts med Iranska TOW visas mycket hastigt, 2st, vad som verkar pvrobot vagnar. Den siste av dessa har jag ingen aning om vad det är. Ev ett Engelsk chassi men jag gissar då vilt. Vagnen jag avser visas 1 sekund ungefär 1:55 in i filmen

 

Filmen

 

Någon snabbögd som känner igen chassit??

Edited by Stella-Polaris
Link to comment
Share on other sites

IMG_0007.jpg

 

<Fråga>Finns inte denna vagn eller en väldigt snarlik vagn i PvRb-utförande med fyra TOW monterade längst bak på vagnen i en "kassett". Har för mig att jag har sett en sådan i stridsfordonskorten en gång i tiden</Fråga>

 

(Lånade Mats bild i Strf-quizen)

Link to comment
Share on other sites

Satt och letade Iranska TOW är en för mig okänd vagn blinkade förbi.

 

På en video där bla provskjuts med Iranska TOW visas mycket hastigt, 2st, vad som verkar pvrobot vagnar. Den siste av dessa har jag ingen aning om vad det är. Ev ett Engelsk chassi men jag gissar då vilt. Vagnen jag avser visas 1 sekund ungefär 1:55 in i filmen

 

Filmen

 

Någon snabbögd som känner igen chassit??

Nu är jag inte expert på detta området men för mig ser det ut som chassit till en BMP eller ev en BMD. Åtmisntone det som ligger precis 1:55 i filmen.

Link to comment
Share on other sites

IMG_0007.jpg

 

<Fråga>Finns inte denna vagn eller en väldigt snarlik vagn i PvRb-utförande med fyra TOW monterade längst bak på vagnen i en "kassett". Har för mig att jag har sett en sådan i stridsfordonskorten en gång i tiden</Fråga>

 

(Lånade Mats bild i Strf-quizen)

 

 

Japp, FV102 Striker med pv-roboten Swingfire.

 

image004.jpg

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
angående t-84

 

jag tror inte det är en av Morozovs uppdaterade tanks då de fortfarande inte har den hjulkombinationen.

Själva chassiet ser ut ganska mycket som black eaglen när man tittar på hjulupphängning osv så det kanske stämmer men den skiljer sig ganska kraftigt från de bilder jag kan hitta på black eagle.

 

 

Det är Ukrainskt kammouflage det är T84 torn chassit ser ut som Black Eagle [Egna slutsatser här]

 

och när man googlar på T 84 hittar man den bilden och den heter då "t84btmp_84.jpg" på http://mukhin.vif2.ru/Newgeneration/ och "t84-7.jpg" på http://naoruzanje.paracin.co.yu/t84.html

 

Min slutsats är att det är en nästa generations T 84 Kanske tom ett sammarbets projekt.

Link to comment
Share on other sites

angående t-84

 

jag tror inte det är en av Morozovs uppdaterade tanks då de fortfarande inte har den hjulkombinationen.

Själva chassiet ser ut ganska mycket som black eaglen när man tittar på hjulupphängning osv så det kanske stämmer men den skiljer sig ganska kraftigt från de bilder jag kan hitta på black eagle.

 

 

Det är Ukrainskt kammouflage det är T84 torn chassit ser ut som Black Eagle [Egna slutsatser här]

 

och när man googlar på T 84 hittar man den bilden och den heter då "t84btmp_84.jpg" på http://mukhin.vif2.ru/Newgeneration/ och "t84-7.jpg" på http://naoruzanje.paracin.co.yu/t84.html

 

Min slutsats är att det är en nästa generations T 84 Kanske tom ett sammarbets projekt.

 

Tack för ledtrådarna, har suttit och klurat lite på det där fordonet ett tag nu och när du skrev att bilderna hette t84btmp så klarnade det och jag kom ihåg att jag läst något om det för ett tag sedan.

Googlade och hittade detta:

BTMP-84 Heavy Infantry Fighting Vehicle

Link to comment
Share on other sites

det verkar ju faktiskt vara den, jag visste att btmp fanns men andra bilder jag har på den har inte detta chassiet så därför trodde jag inte det var den.

men detta verkar ju vara en relativt ny modell med nytt chassie.

kul att ni kunde hjälpa till!!

Link to comment
Share on other sites

Cv 90120 Har en såndär boll på taket som varnar för: robotar, Intligenta artillerigranater och laserstyrda bomber mm.

 

 

Är inte det VC siktet? varnarna sitter på sidorna av tornet, lite gult runt dom.

Bollen är väl en radar som upptäcker(?) inkommande artillerigranater och och annat skrot som kommer fallande ovanifrån.

Edited by Klargplutte
Link to comment
Share on other sites

@Klargputte

Citera inte bilder så där. Blågula tenderar att få utslag, och får dem utslag så får du emota slag.

 

Och när det gäller bollen... Nja, fel.

cv90oofgohio.jpg

Bollen sedd när den tittar på dig

 

cv90120.jpg

Mera boll

 

Bollen är bara ett profildämpande (stealht) hölje runt vagnchefens FLIR

EDIT: Tog ett par försök att äntliggen få länkningen att funka som det skulle, samt att få det att se snyggt ut :rockon:

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vad är detta för extrautrustning?

 

Om det är extrapansaret under vagnen du menar är det en del av det förstärkta minskyddet

som FMV har tagit fram i samarbete med tyskarna. Det står mer i en artikel i förra

numret av Protec.

 

Ser att nödutrymmningsluckan sitter fast i detta extrapansar - Är luckan då byggd tjockare på på denna uppgradering - eller är det två luckor, först den vanliga och sen en som bara sitter i extrapansaret?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...