Jump to content

Ryssen intar Boden

Recommended Posts

• Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är bara staden som bytt namn. Förorterna och länet heter fortfarande leningrad(Källa Forskning och framtid)

Svårt att hitta hem

Även ortnamn byts ut och det i stor omfattning. Leningrad återfick namnet Sankt Petersburg. Och i nästan hela den gamla stadskärnan har Sovjettidens namn bytts ut. Men stadens förorter heter fortfarande Leningrad.

Edited by Dizzy_Keys

Det är bara staden som bytt namn. Förorterna och länet heter fortfarande leningrad

Aha, där ser man, skumt. Man trodde ju att namnåtertagandet skulle markera ett avståndstagande från den gamla Sovjetregimen, på samma sätt som Stalingrad --> Volgograd.

Trodde poängen med vårat försvar var att hindra ryska soldater på svensk mark ;)

Poängen med vårt försvar är att försvara vårt land, vår demokrati och vår självständighet mot yttre och inre fiender. Oavsett varifrån de kommer... Detta innebär även att försvara landet mot statskupper, internt driven terror och invasion även mot västliga styrkor om de invaderar...

inte med nuvarande grundlag va?

Jo. Fast det krävs lite andra lagar också. Den nuvarande regeringsformen förbjuder på intet sätt att svensk militär sätts in i sådana situationer, däremot ställer den krav på att allt användande av Försvarsmakten förutom att möta ett väpnat angrepp ska regleras i lag. Det är denna lag som idag saknas.

Om jag inte missminne mig så kom de med båt. Borde ha varit ungefär samtidigt som de var och härjade i Gävle.

Du missminner dig. 1809 så tog ryssarna landvägen. En mindre styrka landsteg även vid Umeå efter att ha gått över isen från Vasa.

• 2 months later...

undra vart dom fick iden att terroristbekämpning ska ingå i övningen?? det vi har fått reda på är att vi ska upprätta checkpoints m.m detta är mer av en fredsbevarande övning.. + att vi ska åka o bada med ryssen i piteå havsbad haha..

edit: från DN "I övningen under nästa vecka kommer soldater från 138:e motorskyttebrigaden i den ryska armen att delta. Samma soldater som varit stationerade i Tjetjenien och enlig skribenterna gjort sig skyldiga till grova övergrepp mot de mänskliga rättigheterna."

dom soldaterna som kommer till sverige underövningen är mellan 19-21 år och har aldrig varit stationerade i Tjetjenien enligt den information vi fått.. dom har legat inne i mellan 10-12 månader om jag inte minns fel.. men visst klingar det bättre när dom skriver att dom varit stationerade i tjetjenien och begått grova övergrepp o så i artikeln :)

Edited by cEEE

Bara att se till att ha någon med dom hela tiden, annars kommer säkert grejor att försvinna! Har sett det förut. Eller så sätter de sig utanför systemet och drar ett par pavor vodka! och blir irriterade när polisen kör bort dem, kanske kommer tillbaka å sågar ner skylten till regementet.

Bara att se till att ha någon med dom hela tiden, annars kommer säkert grejor att försvinna! Har sett det förut. Eller så sätter de sig utanför systemet och drar ett par pavor vodka! och blir irriterade när polisen kör bort dem, kanske kommer tillbaka å sågar ner skylten till regementet.

Är du säker att vi pratar om proffesinella soldater som har fått erfarenhet från kriget?

Trodde poängen med vårat försvar var att hindra ryska soldater på svensk mark ;)

Poängen med vårt försvar är att försvara vårt land, vår demokrati och vår självständighet mot yttre och inre fiender. Oavsett varifrån de kommer... Detta innebär även att försvara landet mot statskupper, internt driven terror och invasion även mot västliga styrkor om de invaderar...

Har du hört talas om Ironi? ;)

Undrar egentligen när trenden att vara sådär infernaliskt PK ska försvinna :/

Går ju inte att läsa en artikel i aftonbladet eller dylika blaskor längre utan att förundras över hur sånna människor överhuvudtaget har lyckats överleva och ännu mindre frodas på denna planet... konstiga varelser :baskerHV:

Jag tycker nog faktiskt att det är rätt och riktigt att kritisera Ryssland så högljutt som möjligt i frågan om Tjetjenien. Jag har inte sett den dokumentation som det hänvisas till i Aftonbladet, men jag har stor respekt för Memorial, organisationen som dokumenterat övergreppen.

Vad som är lite knepigt i den här diskussionen, är ju att 138 inte varit i Tjetjenien på flera år, och att armén lämnat över Tjetjenienkriget till polismakten. Jag har inte heller sett Helsingforskommittén ange NÄR Sergej Ivanov, Rysslands försvarsminister, sagt det där om att Snöflingan skulle vara en svensk-rysk antiterrorövning.

138 gardesbrigaden är inte i Tjetjenien i dag. De har varit där, men har tagits hem. De hade rätt stora förluster, både i första kriget 94-96, och i det som pågår sen 99.

Annars tycker jag nog inte att Aftonbladetartikeln är så infernaliskt PK. Det som sägs, är att det förband som kommer till Boden, för en fem-sex år sen gjorde sig skyldigt till övergrepp. Och det är säkert sant, men har ganska måttligt att göra med övningen här om några dagar.

Jag tycker nog faktiskt att det är rätt och riktigt att kritisera Ryssland så högljutt som möjligt i frågan om Tjetjenien. Jag har inte sett den dokumentation som det hänvisas till i Aftonbladet, men jag har stor respekt för Memorial, organisationen som dokumenterat övergreppen.

Vad som är lite knepigt i den här diskussionen, är ju att 138 inte varit i Tjetjenien på flera år, och att armén lämnat över Tjetjenienkriget till polismakten. Jag har inte heller sett Helsingforskommittén ange NÄR Sergej Ivanov, Rysslands försvarsminister, sagt det där om att Snöflingan skulle vara en svensk-rysk antiterrorövning.

138 gardesbrigaden är inte i Tjetjenien i dag. De har varit där, men har tagits hem. De hade rätt stora förluster, både i första kriget 94-96, och i det som pågår sen 99.

Annars tycker jag nog inte att Aftonbladetartikeln är så infernaliskt PK. Det som sägs, är att det förband som kommer till Boden, för en fem-sex år sen gjorde sig skyldigt till övergrepp. Och det är säkert sant, men har ganska måttligt att göra med övningen här om några dagar.

Jo! Självklart är det så att det som händer och fortfarande händer i Tjetjenien är fel. Det är onekligen ett krig som både drabbat oskyldiga tjetjener, ryssar och andra folkgrupper.

Problemet ligger i min mening i hur aftonbladet väljder att framställa händelsen. Som du nämner så har inte 138 varit nere i Tjetjenien på ett tag och vi får väl anta att det i nuläget rör sig om ett "vanligt" ryskt värnpliktsförband och inte någon blodtörstig barbarhop som kommer att öva med svenska soldater. Visserligen så finns det säkert kvar några befäl från Tjetjenien-tiden och det är ju onekligen fel.

Med det resonemang som Aftonbladet för i sin artikel i det valda ämnet så kan de lika gärna peka ut något gammal anrikt svenskt regemente som "mördarmilitärer" på grund av de oförrätter och övergrepp som begicks i Polen och Tyskland under 1600-talet. Jämförelsen är extrem men jag tycker ändå att den beskriver situationen ganska bra.

Min personliga åsikt om snöflingan är att vi inte ska ha något som helst militärt samarbete med ryssarna eftersom våra två länder har extremt åtskillda åsikter i hur man hanterar konflikter och en svensk dragning åt det ryska hållet vore varken bra för Sverige eller världen.

Kan det vara så att du tänker på en incident i Kosovo där Ryssar, vodka, MP och Px:et är inblandad? :huh:

Det blir ju en erfarenhet för grabbarna i boden att öva med folk som vet hur man torterar folk, för det är i rpincip det ända de kan lära sig från ryssarna va?

Kan vara vettigt att öva ihop med några som vet vad som gäller i riktigt krig. Svenskarna kommer med all säkerhet åka på en och annan nedkämpning under övningen om det övas dubbelsidigt.

Hur som haver hoppas jag de får en trevlig övning med många intressanta nyheter för svenska soldater och officerare.