Jump to content

Hyffs

Raffsec

Recommended Posts

Posted
Sedan vad gäller hyfs så håller jag inte alls med.

Om det är Ditt jobb att sälja saker till mig eller serva mig, då är det Du som ska vara trevlig.

Bara för att jag har haft en pissdag och inte orkar säga hej så ska inte jag behöva stå ut med att få min dag ännu pissigare utav någon som tror att världen snurrar runt hans affär.

Bäste herr DXL

Men stackars liten.. om du har haft en dag som är så urbota pissig att du inte ens orkar med lite vardagsartighet, då har du inte bland allmänheten att göra, då ska du hem och dra täcket upp till näsan och hoppas att dagen efter är bättre, eller ta dina mediciner.

Jag är övertygad om att trådskaparen inte är ute efter att du ska gulla med din lokala expedit, utan mer är ute efter den normala vardagsartighet som fungerar som smörjmedel ute i vårt samhälle.

Hur mycket pissigare blir inte din riktigt pissiga dag om du får dörrar släppta i ansiktet, folk ringer till dig och skäller ut dig personligen (och din mamma med) för att någon annan på ditt företag inte kan leverera, eller om någon på lunchrestaurangen röker och blåser röken åt ditt håll, eller om någon tar din Metro du precis läst utan att fråga, eller sträcker sig över din tallrik efter smöret, eller någon pratar i mobiltelefon på mötet där du just håller på och presenterar ditt viktigaste projet någonsin...

Det finna hur många situationer som helst där ett hej, tack, varsågod mm fungerar som ett smörjmedel. Utan sådan små ord fungerar vi inte längre som ett kollektiv, utan de orden slutar vi bejaka varandras samexistens på sätt och vis. Jag menar, säger jag int ehej till expediten så förnekar jag ju denne som människa på något undre plan. Om du då inte tycker att du ska behöva hälsa på expediten, varför ska då denne hälsa på dig?

Jag har sett flera exempel i olika trådar här på forumet, och ute i den kalla hårda verkligehten på folk som verkar sakna all empati och förståelse för att de bara är en liten individ i ett kollektiv som bara blir större och större.

Var dessutom trevlig mot de kassörskor som finns kvar, för snart kommer de bli allt mer sällsynta, med shopexpresslösningar och betalautomater..

med vänlig hälsning

Erik G

• Replies 78
  • Created
  • Last Reply
Posted
Sen är det ju inte bara svenskan som är sämre hos dagens ungdomar...

Matematik

Som aningen insatt i skolans underbara värld skulle jag vilja påstå att vi får den skola vi betalar för. Och då lär knappast resultaten skjuta i någon höjd...

Det är ju "fult" att vara duktig i skolan.

Dom "svagpresterande" kan ju bli både

ledsna och kränkta..

Då är det bättre sänka kraven så

att alla blir lika sämre än att alla blir lika bättre..

*avsiktligt grammatikfel*

Posted

ErikG:

Jag har arbetat i en sjukhusväxel jag vet vad lite artighet gör och jag vet hur ett par ord kan sabba hela dagen.

Jag är oftast artig trevlig och desutom har jag lagt mig till med en (o)vana att bocka och säga tack när jag får varan jag köper.

Om jag ska med spårvagnen som är på ingång så har jag faktiskt inte tid att titta någon i ögonen och vara jättetrevlig, jag säger tack, men för den sakens skull så behöver kanske inte expediten hata mig bara för att det var bråttom med hundrakortet.

Och det ÄR en expedits jobb att vara trevlig.

Jag menar inte att jag per automatik måste vara otrevlig.

Lika ofta som man möter kunder med grinigt humör möter man personal med grinigt humör.

Posted
Sen är det ju inte bara svenskan som är sämre hos dagens ungdomar...

Matematik

Som aningen insatt i skolans underbara värld skulle jag vilja påstå att vi får den skola vi betalar för. Och då lär knappast resultaten skjuta i någon höjd...

Aha, lösningen (enligt dig) är mer pengar. Det låter tämligen korkat. Man kan föreslå lite andra saker först.

Posted
Here here...

Hur svåra är od som ursäkta, tack och hej?

Det är extremt svåra ord, liksom det är väldigt svårt för dagens ungdom att förstå att skräp inte hoppar ner i papperskorgen av sig självt eller att möbler som man flyttar på typ stolar inte självt knallar tillbaka till ursprungsplatsen.

Ibland är det verkligen skrämmande att se dagens ungdom...denna vecka har jag haft mer än ett frispel på värnpliktiga nere på soldathemmet. Varje kväll vid stängning så har hela soldathemmet sett ut som en krigszon..10-poängaren var han jag sa till att plocka undan efter sig...han tog det ordagrant och klev över någon annans skräp som var slängt på golvet och försökte sedan gå därifrån...gah!!! :clap::banghead::banghead:

Posted

Jag tror att vi är på väg mot en situation där sättet att tala och skriva kommer att visa din sociala position, lite som i England med Cockney och OxCam engelska.

Det har väl alltid (!) varit så att även om man talade grov dialekt och använde mycket slang, så kunde man växla över till en renare Svenska när det behövdes. I dag tycker jag det verkar som att många inte kan det, och jag tror att det påverkar vid tex en anställningsintervju. Om man har ett val mellan två sökanden med ungefär likvärdiga meriter så väljer inte jag den som sitter och säger azzå, ba, typ och dessutom skriver på samma sätt.

Sen har jag mellan 1978-2000 kunnat konstatera att 19-20 åringar skriver sämre och sämre, dessutom har allmänbildningen sjunkit avsevärt och även förmåga att kunna uppföra sig och ta hänsyn till andra.

Jag bifogar en intressant länk om vad en lärare anser om skolundervisning

Svenska skolan -- anstalt för utbildning eller inbillning

Posted
Personligen anser jag att språket är en betydande del av den svenska kulturen och JA, det är fel med "svengelska".  :clap:

Förenkla och förnya....ja när orden accepteras av Svenska akademin annars nej.

(och nej, jag har inte rakad kola och högerextrema åsikter.) :banghead:

så du menar att det är samlingen i svenska akademien som skall stå för våra reformer?

Jag upplever att det i samhället finns ett ibland missriktat fokus på stora frågor och dess problem.

ungarna kan ingen svenska, det var bättre innan kriget där alla var artiga mot vuxna, man slogs schysstare förr osv

istället för att tycka att man idag talar dålig svenska så borde hela skolsystemet ifrågasättas, lär vi oss rätt saker? läggs krutet på rätt ställe?

var man uppriktigt artigare förr eller var man rädd att få en "hurring"?

farfar berättade om när man slogs med grepar och käppar mellan gårdslagen i början på seklet, man slog inte någon som låg ner men att använda ordentliga tillhyggen var det ingen som tyckte var konstigt.

var tid har sitt problem, våra förfäder har gått igenom en hel del.

under nästan hela 1900-talet har det stora problemet varit odemokratiska totalitära system som störtat kontinenter i krig gång på gång.

visst är det viktigt att vårda vårt arv, men att kalla det för förfall då man på en site för ungdomar använder förkortningar är att ta i.

se till att premiera de som jobbar på och presterar, och framför allt se till att alla har förutsättningarna från en god skola!

Posted

Ska vi säga att det räcker med gnäll på stavning där?

Ohyfsat att BARA gnälla på (var-)andra.

Ibland är det verkligen skrämmande att se dagens ungdom...denna vecka har jag haft mer än ett frispel på värnpliktiga nere på soldathemmet. Varje kväll vid stängning så har hela soldathemmet sett ut som en krigszon..10-poängaren var han jag sa till att plocka undan efter sig...han tog det ordagrant och klev över någon annans skräp som var slängt på golvet och försökte sedan gå därifrån...gah!!!
Känner igen det här. När man arbetar på gym får man sig ett litet ofrivilligt träningspass varje kväll när man plockar bort efter LATA tränande, ofta ungdomar. Jag tycker det är lite märkligt att de orkar lyfta fram alla vikter, men sällan ställa tillbaks dem på rätt ställe igen. Minnet kanske är så kort att de glömmer bort vikterna m.m. var när de kom dit?

En annan grupp som är fantastiskt duktig på att skräpa ner på min arbetsplats är fotbollsspelare. Har vi några sådana här? Det vore nämligen lite intressant att få reda på var all denna TEJP kommer från, och varför den inte kan kastas i papperskorgen när den tas bort bort. Tyvärr är det inte bara ungdomar som lämnar omklädningsrummet som en grisstia. Tomburkar, tejp, grus/gräs, tuggummi, tejprullar, snus, skavsårsplåster.....

Och det ÄR en expedits jobb att vara trevlig.
Jag tycker mer det är en expedits jobb att just expidera, att vara trevlig ingår möjligtvis, men inte alltid nödvändigtvis.

I allmänhet kan man väl säga att JAG tycker att man ska få den service man förtjänar. :camo:

Posted

Service i butiker och resturanger är under all kritik i stort sett hela Europa.

Problemet med butiker är att det inte ligger i en anställds intresse att vara trevlig utan serva så många som möjligt under så kort tid som möjligt.

I resturangbranchen är det mer att folk är så jävla snåla med dricks som spelar in.Även om du skulle fjäska för en gäst så får du ju inget för det.

Här där jag bor är dom ju nästan övertrevliga och jobbiga ibland.Men detta står ju i deras anställningsvillkor.vilket gör att man väljer just deras bensinstation t.e.x.

Sen ska ni inte börja tjöta om att sevitörer lever på dricksen för det stämmer inte.

Dom har ju minilönen plus dricks.vilket är högre än vad en sevitör tjänar i Sverige.

Men ju mer charmig du är ju finare bil kan du åka i.... :camo:

Och det är den rätta vägen till framgång.

MVH

Olaevil

Stava kan jag inte heller........

Posted
I allmänhet kan man väl säga att JAG tycker att man ska få den service

JA, det håller jag med om till 100%

Och sedan, komigen nu det har alltid alltid klagats på ungdomen.

ALLTID.

Finns ju nertecknat från antikens dagar och man klagade säkert redan innan dess.

Så man kan väl säga som så att det finns ohyfsade ungdomar och sedan finns det griniga gamla gubbar.

Alla har vi vår plats och alla har vi antagligen varit och kommer bli både det ena och det andra.

Posted
Om man vill att det man har att framföra ska förstås så bra som möjligt av så många som möjligt så är det en bra idé att använda sig av korrekt språk. Vad som är korrekt språk får man lära sig i svenskaundervisningen i grundskolan, så det borde de flesta som har gått i svensk grundskola klara.

När en icke-dyslektisk person läser en text så läser man ordbilder. Ord som "flicka" och "juice" känns omedelbart igen medan "flikka" och "jos" inte bildar någon välkänd ordbild och därför drar ner läshastigheten.

Vi har dessutom saker som Whorfs teorier om lingvistisk relativitet, enligt vilka en persons tänkande, världsuppfattning och språkliga färdigheter är sammanknutna. Beroende på hur extremt man tolkar de teorierna, så kommer man fram till olika grader, i vilka personens tankar och världsuppfattning begränsas av det språk personen har tillgänligt för att uttrycka sina tankar och sin världsuppfattning (både för sig själv och för andra). Ett intressant citat som kan ses ha ett visst samband med de teorierna är:

"The tools we use have a profound (and devious!) influence on our thinking habits, and, therefore, on our thinking abilities."

-Edsger Dijkstra

Posted
Var dessutom trevlig mot de kassörskor som finns kvar, för snart kommer de bli allt mer sällsynta, med shopexpresslösningar och betalautomater..

Ahhh, du fick mig att tänka på den nya kassörskan i min lokala matbutik. Hon är jättesnygg, extremt glad och trevlig och har en allmän utstrålning som gör att man blir på jättebra humör. Jag prisar den person som anställde henne. :camo: Gissa vilken kassa jag kommer att gå till i fortsättningen? Hennes eller någon av de mindre muntra kassörskornas?

Rent allmänt så lägger jag väldigt stor vikt vid den service jag får när jag handlar, och är klart beredd att handla i en dyrare butik med bra service och trevlig personal, istället för i en billigare butik med sämre service och otrevligare personal. Detta har bland annat lett till att några lokala butiker förlorat intäkter på ett antal tusentals kronor per år från min sida. Jag har dessutom sett till att folk i min bekantskapskrets fått reda på mina erfarenheter av dessa butiker. Det kanske inte är mycket för dem, men om fler gör som jag, så lär det till slut märkas i deras kassor. Å andra sidan, så har några andra butiker fått en trogen kund som gärna spenderar pengar hos dem, och även rekommenderar dem till andra, tack vare den utmärkta service och trevliga personal de har.

Posted
Man kan föreslå lite andra saker först.

Så vad vill du göra? En sak jag vill göra är att införa mer ordning, reda och disciplin i skolan, och då bland annat genom att ge lärare och rektorer större befogenheter att ingripa mot och bestraffa stökiga elever. Som en del av detta, så vill jag även skilja bort stökiga elever från resten av eleverna (tänk: obsklasser), så att de skötsamma elever som faktiskt vill studera får en bra möjlighet att göra det i. Anekdot: När jag gick i lågstadiet, så hade skolan ett speciellt bord i matsalen där lärarna satt och åt tillsammans med de stökiga eleverna. De skötsamma eleverna skötte sig själva vid de andra borden, och de stökiga eleverna övervakades nitiskt av sina lärarbordsgrannar vid det så kallade "grodslemsbordet". Det var väldigt lugnt och ordnat i matsalen, trots att min klass var så stökig att den delades inför mellanstadiet i ett försök att splittra bråkstakarna.

Edit:

Dagens ungdom...

När jag satt på bussen i går, så hörde jag en dialog som var nära att få mig att brista ut i skratt. Det hela inleddes med att en kille i femtonårsålden satt längst framme i bussen och pratade med bussföraren. Killen hade en spikig framåtlutande frisyr, som som såg ut som något en programledare på ZTV kan tänkas ha för att försöka se "fräck" ut. När bussen kommer till en hållplats, så såg killen en ung tjej som gissningsvis var i trettonårsålden stå och vänta på bussen. Killen utbrast närmast chockartat: "NEJ!!! Det är HON!!!" Jag blev fundersam över hans reaktion. Tjejen klev in i bussen, såg sig om, fick syn på killen, satte sig bredvid honom och utbrast med skapligt pipig, men väldigt hög, ungflicksröst:

Tjej: Men det är ju DU! Det var länge sedan... Men vad du ser annorlunda ut. Förr så hade du snyggt långt hår... men nu... (Tittar skeptiskt på killens hår.) Har du blivit bög? ...

Kille (Något generad): Nej...

Tjej (Fundersam, undrande och något retsam): Men du ser verkligen ut som en bög... Är det helt säkert att du inte är bög? ...

Kille (Mer generad): Nej...

Tjej (Ännu mer fundersam, undrande och retsam): Men försöker du BLI bög?

Kille (Ville vara på annan plats): Nej...

Tjej (Nu riktigt fundersam, undrande och retsam): Man skulle kunna tro att du försöker bli bög med den frisyren och de kläderna... Du SER VERKLIGEN bögig ut...

Tjejen hoppade därefter upp i killens knä, och samtalet fortsatte i skapligt vänskaplig och något mer normal ton. Jag var helt paff, då ovanstående verkligen inte var orden jag förväntade mig höra ur den unga flickans mun när jag såg henne kliva på bussen. Killen, som verkade vara typen som ägnade mycket tid åt sitt utseende, och som även verkade anse sig vara väldigt heterosexuell, såg skapligt generad och förstörd ut efter homokommentarerna han fick från tjejen. Suck, dagens ungdom... :camo:

Posted

Jag såg ett program på UR som handlade om några experiment på engelska skolor, det handlade om att lära ungarna att hantera konflikter, hur dom beters sig mot andra osv alltså att utveckla deras sociala kompetens. Visade sig vara extremt effektivt.

Är det inte intressant att det enda vi inte får lära oss i skolan är social kompetens? Den kanske mest viktiga förmågan att behärska genom livet?

Posted
Naturligtvis är det ju bättre att bilda nya ord gamla vedertagna ordled, t.ex. bredband då man, precis som det nämnts i tråden bevarar den unika identiteten som det svenska språket ger.

Bredband är väl inte ett särskilt nytt ord? Bandbredd har disskuterats länge i teknikerkretsar och att då tala om att t ex en kommunikationsförbindelse är bredbandig är helt naturligt.

MÖPen känner också igen det från telekrigföringens bredbandiga störning.

I övrigt: Finns det någon bra anledning att vara oartig, ohyffsad osv? Själv tycker jag inte eget dåligt humör är en bra anledning att behandla omgivningen illa. Bit ihop om dina egna små vardagsbekymmer. Släpp ut dem på träningen istället.

Posted
Naturligtvis är det ju bättre att bilda nya ord gamla vedertagna ordled, t.ex. bredband då man, precis som det nämnts i tråden bevarar den unika identiteten som det svenska språket ger.

Bredband är väl inte ett särskilt nytt ord? Bandbredd har disskuterats länge i teknikerkretsar och att då tala om att t ex en kommunikationsförbindelse är bredbandig är helt naturligt.

MÖPen känner också igen det från telekrigföringens bredbandiga störning.

I övrigt: Finns det någon bra anledning att vara oartig, ohyffsad osv? Själv tycker jag inte eget dåligt humör är en bra anledning att behandla omgivningen illa. Bit ihop om dina egna små vardagsbekymmer. Släpp ut dem på träningen istället.

Det beror naturligtvis på hur man definierar ett nyord. Jag tycker att bredband är ett nytt ord då det inte har funnits i längre än några decennier (sen tekniken där man kan tänkas använda ordet 'bredband' uppstod). Ordet är tillräckligt nytt för att det inte ska vara publicerat i SAOB (min bibel :) ) och häftet där bredband skulle förekommit publicerades någon gång runt det förra sekelskiftet.

Posted
I allmänhet kan man väl säga att JAG tycker att man ska få den service

JA, det håller jag med om till 100%

Och sedan, komigen nu det har alltid alltid klagats på ungdomen.

ALLTID.

Finns ju nertecknat från antikens dagar och man klagade säkert redan innan dess.

Så man kan väl säga som så att det finns ohyfsade ungdomar och sedan finns det griniga gamla gubbar.

Alla har vi vår plats och alla har vi antagligen varit och kommer bli både det ena och det andra.

NEJ... Tyvärr är det inte så enkelt. jag jobbade på trupp i 22 år och har sett ett tvärsnitt av ungdomar under dom åren och måste säga att det har blivit sämre. Och under dom sista åren mycket sämre i vissa avseenden.

edit: la till "i vissa avseenden"

Posted
Det beror naturligtvis på hur man definierar ett nyord. Jag tycker att bredband är ett nytt ord då det inte har funnits i längre än några decennier (sen tekniken där man kan tänkas använda ordet 'bredband' uppstod). Ordet är tillräckligt nytt för att det inte ska vara publicerat i SAOB (min bibel :unsure: ) och häftet där bredband skulle förekommit publicerades någon gång runt det förra sekelskiftet.

[OT]

Den tekniska termen 'bredband' är ungefär lika gammal som elektromagnetisk vågledningslära, dvs från 1940-talet. Bredband och basband är två olika tekniker för att modulera vågor i ett slutet medium (kabel och/eller vågledare).

När sedan internet blev populärt så började termen missbrukas för att beteckna en fast internetförbindelse med högre överföringshastighet än telefonmodem. Som kuriosa kan tilläggas att de flesta 'bredband' nu för tiden bygger på ethernet som använder sig av basband.

[/OT]

Posted

Upplevt senast idag:

a) Ska sälja något. Sagt tid med potentiell köpare: 1300. 10 min efter utsatt tid ringer JAG för att kontrollera om personen tänkt komma eller inte (något luttrad som man är numera). Personen meddelar att han på gång, "men ska bara..."

Person ankommer ca 1 tim efter fastställd tid.

Vart har hyfset med att ringa och meddela sen ankomst tagit vägen? Jag som säljare kunde lika gärna struntat i personen och åkt till simträningen istället.

Personen var 50-60 år man med hustru, trevliga men tydligen ohyfsade.

b ) Är jag den ende som numera håller upp dörren för personer efter mig, och låter damer gå före mig??

Gäller alla åldrar, men speciellt yngre tjejer och pensionärstanter - går jag efter dem genom en dörr så får jag garanterat dörren smälld i ansiktet! Bra med tjockt pannben ibland..

c) På Café: varför tar ingen djävel UNDAN efter sig??? Ska JAG gå och plocka undan efter tidigare kunder för att själv kunna sitta ned och fika? (obs: som kund, inte som personal). Samma sak på McDonald's, ingen tar undan sin egen bricka - funkar det likadant hemma? Dvs låter mamman/pappan/frugan/maken ta undan och diska?

*sucken*

Ttthat's all fffolks! Just nu iaf.

edit: B) ändrat till b )

Posted
a) Ska sälja något. Sagt tid med potentiell köpare: 1300. 10 min efter utsatt tid ringer JAG för att kontrollera om personen tänkt komma eller inte (något luttrad som man är numera). Personen meddelar att han på gång, "men ska bara..."

En av mina bästa kompisar anländer alltid cirka femton minuter efter avtalad tid, även om vi bestämt att mötas om flera timmar. Det är något störande. En av min lillasysters bästa kompisar uppvisar samma beteende, men kan vara försenad ännu mer efter avtalad tid. En av mina bästa kompisars kompisar brukar regelbundet missa avtalade tider med flera timmar. Jag tycker att sådant är extremt oförskämt, och närmast att beteckna som en signal att den andres, d.v.s. den som hamnar att vänta, tid är värdelös och inget som man behöver respektera eller ta minsta hänsyn til.

Är jag den ende som numera håller upp dörren för personer efter mig, och låter damer gå före mig??

Nej, vi är åtminstone två. Vi kanske är retrosexuella?

http://www.frizzensparks.com/archives/000104.html

0:)

Posted

En av mina bästa kompisar anländer alltid cirka femton minuter efter avtalad tid, även om vi bestämt att mötas om flera timmar. Det är något störande. En av min lillasysters bästa kompisar uppvisar samma beteende, men kan vara försenad ännu mer efter avtalad tid. En av mina bästa kompisars kompisar brukar regelbundet missa avtalade tider med flera timmar. Jag tycker att sådant är extremt oförskämt, och närmast att beteckna som en signal att den andres, d.v.s. den som hamnar att vänta, tid är värdelös och inget som man behöver respektera eller ta minsta hänsyn til.

Är jag den ende som numera håller upp dörren för personer efter mig, och låter damer gå före mig??

Nej, vi är åtminstone två. Vi kanske är retrosexuella?

http://www.frizzensparks.com/archives/000104.html

:D

Kanske det, det kanske finns en chans att ryggraden återväxer i nästa generation?

Förjäkla rolig "Code" !! ,O

Här kommer ett svar ur en kvinnas synpunkt. Inte helt ogenomtänkt det heller.

--------

A Retrosexual, no matter what the women insists, PAYS FOR THE GODDAMN DATE.

So a retrosexual is rigid, uncompromising, and only concerned with his own wants and ideals.

A Retrosexual opens doors for a lady. Even for the ones that fit that term only because they are female.

A retrosexual has to prove how gentleman-like he is by doing stupid symbolic shit, in an attempt to impress a woman, as opposed to realizing that a woman is an equal, and is perfectly capable of taking care of herself. She isn't a child, she doesn't need to be protected, or have someone do things for her. How would you retrosexuals feel if a woman wanted to open a door for you, or pay for your dinner? You'd feel insulted! You wouldn't permit it! Then why is it okay to do that to women? We aren't all stupid little creatures that will melt and be impressed by stupid fucking symbols. We'll feel offended, if you just do whatever you want and don't even acknowledge us (maybe we want to pay for dinner, assholes, and you suck for refusing to even acknowledge our preference).

If you want to help me change my oil because I'm not sure how to do it, I'll be overjoyed. If you want to do something for me that I am perfectly capable of doing myself, and that doesn't mean a goddamn thing to me, I see it as an empty symbol, and my opinion of you goes down.

If you see a woman as someone who secretly longs to be pampered in stupid symbolic ways, only being independent because that's what the times call for, then you're seriously out of touch with womankind, tiger. You've got some idealized, fucked-up version of womanhood that you need to get rid of. Not all of us are waiting for some fucking Prince Charming to woo and rescue us, and it's extremely insulting for you to insinuate that all women secretly long for courtly love and chivalry.

A Retrosexual DEALS with shit. Be it a flat tire, break-in into your home, or a natural disaster, you FUCKING DEAL WITH IT.

Okay, that's cool. I'm down with competency.

A Retrosexual not only eats red meat, he often kills it himself.

Self-sufficiency is nice, but why do you define yourself by your ability to kill and make food? You're totally buying into the whole masculinity=violence thing. Why do you feel more manly to be violent? How about defining yourself by something that is personally important to you, instead of what society says a man is? Would you be a retrosexual if you grew your own grain, and made your own bread? Why not? It's self-sufficiency! And why the whole red-meat thing? Are you no longer a man if eating red meat will make you sick? Ah, but screw any consequences, you'll do what you want because you want to! There are no consequences to your actions!

A side note: Do you retrosexuals ever question why you hold these ideas dear? Is it because you've personally explored and discovered that these ideals are personally important to each one of you?

Oh, I forgot. A retrosexual doesn't explore things, or even acknowledge the idea that he could be wrong or misinformed. That would be unmanly. That would destroy the way he sees himself.

A Retrosexual doesn't worry about living to be 90. It's not how long you live, but how well. If you're 90 years old and still smoking cigars and drinking, I salute you.

Okay, I'm down with that.

A Retrosexual does not use more hair or skin products than a woman. Women have several supermarket aisles of stuff. Retrosexuals need an endcap (possibly 2 endcaps if you include shaving goods.)

That's right, because it's "manly" to not engage in something that's "womenly". You must be so mature, to go around denying yourself things because women do it and you're not a woman. Not going to touch hair care products because they have cooties, huh? Why restrict yourself just to appear manly? Also, why do you have to compare yourselves with women?

And a note on slovenly appearances, in case retrosexuals decide to embrace that: How would you feel if your woman stopped shaving her legs, and went around in public with you in a sweatshirt and old cut-off shorts? Looks are not everything, but they are important.

A Retrosexual does not dress in clothes from Hot Topic when he's 30 years old

What if someone just likes the clothes, and they don't need to present a certain image for work or whatever? It's okay if someone kills their own food, but if they do something for themselves that is different from what you do for yourselves, that's not acceptable?

A Retrosexual should know how to properly kill stuff (or people) if need be. This falls under the "dealing with shit" portion of The Code.

*Yawns* How about just knowing how to properly do any task, in which being able to competently use a firearm would be included? How about being able to properly take care of yourself in other ways? How about knowing how to clean things, or take care of things? Oh, but that's not manly.

A Retrosexual watches no TV show with "Queer" in the title.

What if it's a good show? Why don't you people just fucking be yourselves? If you like the show, then watch it. Who cares if it says queer in the title? Are you afraid the gayness might rub off? Are you afraid that you might discover that you like good clothes? OH MY GOD IT WILL TURN ME GAY! IF I HAVE ANY AESTHETIC APPRECIATION FOR ANYTHING, I'LL WANT TO BE FUCKED UP THE ASS BY ANOTHER MAN! REPRESS! REPRESS!

A Retrosexual does not let neighbors f*** up rooms in his house on national TV.

I wouldn't either, but what's the retrosexual reasoning for that? A loss of control? His insecurity demands that he has to be the one to make all the decisions, and no one else has a say?

A Retrosexual should not give up excessive amounts of manliness for poontang. Some is inevitable, but major re-invention of yourself will only lead to you becoming a froo-froo little puss, and in the long run, she ain't worth it.

I agree that no one should re-invent themselves for another person, but not because "she ain't worth it". How about because it's disrespectful both to yourself, and the other person, if you pretend to be someone you're not?

Of course, retrosexuality seems to be all about pretending that you're something that you're not, or repressing/ignoring things that might contradict these oh-so-hallowed manly characteristics.

A Retrosexual is allowed to seek professional help for major mental stress such as drug/alcohol addiction, death of your entire family in a freak woodchipper accident, favorite sports team being moved to a different city etc. You are NOT allowed to see a shrink because Daddy didn't pay you enough attention. Daddy was busy DEALING WITH SHIT. When you fucked up, he DEALT with you. Cowboy up, pussy.

First of all, I read "dealing with emotions" as "shut up and repress what you're feeling, it's not valid unless I say it's valid."

No wonder so many men are so emotionally immature and fucked-up, with crap like that being espoused. Suffering is not a pissing contest. Why do you believe that one is only emotionally affected by big, spectacular things? Different things are important to different people, and people value things differently. So, unless something that is retrosexually approved as bad happens to you, repress, repress, repress. Is that what you're saying? That real men can't be affected by things unless they are big and spectacular? Why are you so afraid of emotions? Emotions can be wonderful, and emotions can also be devastating. Why are you afraid to correct a problem? If you can't work things out on your own, why not ask for help? That's the manly thing to do, instead of fucking yourself up in an attempt to appear manly. Retrosexuals espouse dealing with shit. Asking for help is a way of dealing with shit.

A Retrosexual will have at least one ställ in his wardrobe designed to conceal himself from prey.

I think I've already addressed the whole hunting thing. Got to manifest that insecure need for control somehow, huh? You can't mean anything to yourself or anyone else unless you hold the power of life and death in your grip, can you?

A Retrosexual knows how to tie a fucking Windsor knot when wearing a tie.

If you retrosexuals are trying to prove that you are all-around competent guys who don't take no shit from nobody, do you realize that women like compromise and the ability to grow, instead of just being able to do certain restricted things? Do you realize why they like it? It's because it's a sign of maturity. No woman wants a whiny little boy who refuses to do anything any other way than his own.

A Retrosexual does not strip naked, get into a sweat lodge, and bang on drums to bond with other guys. That shit is gay. However dressing in kilts, banging on drums around a campfire, and drinking heavily is just fine.

How ironic. So, a retrosexual's way of doing things is always right. No human fallibility, huh? If other people are different from him, then they are automatically not "men"?

A Retrosexual should have at least one good wound he can brag about getting.

God, I feel like I'm reading some two-dimensional characterization of a stereotyped character in a bad novel. Again, a retrosexual has to define himself by "manly" things and by the "big" things that happen to him.

A Retrosexual knows how to use a basic set of tools. If you can't hammer a damn nail, or drill a straight hole, practice in secret until you can or be rightfully ridiculed for the wuss you be.

I think everyone should be able to use a basic set of tools; it comes in handy. But why should one be ridiculed if one hasn't had experience with it? So, retrosexuals don't encourage people to admit weakness, admit when they are uninformed, and to learn? God, and I thought women were vicious to each other, for not conforming to irrational gender expectations!

A Retrosexual's asshole is an exit ramp on the road of life. Ladies, contrary to what Cosmo says, spontaneously sticking a finger back there is a good way to be launched off the bed (or if Hooters hot wings have been recently consumed, lose a finger). Make you a deal, we won't mess with yours unless you want us to, and you won't mess with ours period.

I definitely don't agree with the idea of a finger just being snuck in there, without consent, but this just seems to signify the immature male's (Oops! I mean, retrosexual's) inability to try new things, or to even WANT to learn or try new things that haven't been pre-approved as "manly". It's sad, and it's disappointing.

A Retrosexual will buy feminine hygiene products if he has to, but only under protest. This falls under unpleasant things you have to fucking DEAL with. Get some Hagen-Daas while your at it.

So a retrosexual is a whining piece of shit, and if he doesn't want to do something, he'll do anything to try to get out of it? Or maybe he's just making an empty principle about not wanting to do it, but he will do it if it is commanded (Mommy, do I have to?)? Really, what's the big deal? Wouldn't it be nice to do something for your woman, who is bleeding all over the fucking place, or who maybe forgot something at the store, and you are going to the store? Why do you have to guilt-trip her about your discomfort with the fact that she menstruates? Are you guilt-tripping and whining because she expects you to be a mature person, and not just think about yourself all the time, and you don't want to be?

A Retrosexual gives a lady his seat on the bus/subway/etc.

But despite our own personal actions which seem to prove that we only care about our own wants, and that we do not respect women, we retrosexuals will pretend to be caring and respectful. Nevermind doing something for a woman that she might actually appreciate. That might mean that we'll do something we don't want to do!

A Retrosexual does not order an apple martini at the bar. A Martini has fucking gin and vermouth in it dammit. And maybe an olive. In fact, why not just get a beer and a shot of scotch??

Your definition of a martini is correct, but why not just order something you like? Sometimes I'm in the mood for Glenlivet (but my god, why shoot it?! Then you don't get to enjoy the taste! What a waste of good whiskey!), and sometimes I'm in the mood for a cherry vodka sour. What are you getting out of being so rigid? Are you afraid of yourselves? I think that's so sad.

(Maybe all this means you are actually just a man, without some "-sexual" title?)

Being a man is not embodying these ideals you've presented, just because you say that a man will embody the ideals you've presented. I'll tell you what a fucking man is. It means knowing who you are, and what you want, and being unafraid to be who you are, instead of desperately clinging to someone else's idea about what being a man really is. Being a man means being mature. It means that you don't do everything just for yourself, and you don't try to guilt-trip or make fun of people because they don't do things your way. Being a man means that you recognize that you're fallible, and are willing to adjust to things, instead of stubbornly holding onto something in a pathetic attempt to define yourself. Being a man means being willing to grow, and being willing to be competent and solve problems, regardless of whether the problems or the solutions are considered "manly". Being a man means breaking out of the mold that you seem so willing to shove yourselves into.

Men efter att ha gluttat lite i "att ha barn"-tråden, verkar det finnas ganska gott hopp att nästa generation inte BARA blir en slackande hög med syltryggar.. 0:)

Posted
Upplevt senast idag:

c) På Café: varför tar ingen djävel UNDAN efter sig??? Ska JAG gå och plocka undan efter tidigare kunder för att själv kunna sitta ned och fika? (obs: som kund, inte som personal). Samma sak på McDonald's, ingen tar undan sin egen bricka - funkar det likadant hemma? Dvs låter mamman/pappan/frugan/maken ta undan och diska?

*sucken*

Ttthat's all fffolks! Just nu iaf.

edit: B) ändrat till b )

Jag brukar plocka undan efter mig men egentligen, varför?

Jag har inhandlat någon form av fika, mat whatever. Det finns personal anställd i restaurangen/cafeet.

Tar du bort efter dig om du går på restaurang också? Nä, det gör personalen.

Varför ska vi sköta det själva på McD motsv.? Egentligen?

Posted

Från macdonalds.se

Här kan du få reda på öppettider, adress och restaurangtyp för alla McDonald's restauranger i Sverige.

Alltså, jag gillar att gå ut, och generellt brukar jag förknippa "att behöva städa upp själv på restaurang" som ganska dålig service på haket..

Ergo: Håller med Swede

GMY

Posted
Varför ska vi sköta det själva på McD motsv.? Egentligen?

För att öka imperialisternas profit.. :P

Varför klanka på ungdomen när inte

landets högsta politiska ledare kan uppföra sig?

(Vända ryggen till och flina när man bör

lyssna på en motdebattör)

Sedan skylla på att man inte visste man sysslade

med i debatten och ha drabbats av

"biografknän".. *cheesus*

(Googla på åkomman och fundera på om den

är av intergalaktiskt slag. Verkar sällsynt iaf.)

Hörde rykten att kvällstidningarna skulle

starta en tävling liknande "Drömelvan"

och "DreamTeam" fast med partier..

Pröjsade in 40 SEK och satte ihop följande lag:

(s) + (v) + (mp) + (fi)

*sniff, sniff* börjar lukta politik.. 0:)

Posted

Politik är nog inte så populärt här på forumet, men det rycker även i min felstavnings/misstagsnerv..

(s) + (v) + (mp) + (fi)

Ska det inte stå

(s) + (v) + (mp) = FI

:dribble:

GMY

Posted
Ska det inte stå

(s) + (v) + (mp) = FI

Vågade inte sätta ut likhetstecken

efter första ekvationen.. :dribble:

*puupaapuupaa*

Hör att FAPT är under utryckning,

skyndar mig att sopa undan spåren

efter mig..

(FAPT = Forum Anti Politic Team,

osäkert om dom bär basker.. :huh: )

Posted

Mna kan rätt lätt räkna ut om avdukning ingår i servicen eller ej.. Finns det brickställ med skylten "Vg ställ din bricka här" betyder det att det i priset inte ingår avdukning. Vill man slippa duka av sin egen eller någon annans bricka går man lämpligen till ett ställe där brickställ och dylikt inte finns.

En annan ledtråd är, får man hämta maten själv? Ja, då får man oftast duka av den själv också. Ställen som serverar maten vid bordet brukar ha avdukning.

Dock bör man undanta julbord från denna regel, då det finns gott om restauranger som, när de serverar julbord, anser att kunden får hämta själv, men som fortfarande dukar av efter kunden.

Ställen med brickställ tenderar också vara lite billigare än ställen med servering. Ett konstigt sammanträffande kan tyckas.

:dribble:

Posted

b ) Är jag den ende som numera håller upp dörren för personer efter mig, och låter damer gå före mig??

Gäller alla åldrar, men speciellt yngre tjejer och pensionärstanter - går jag efter dem genom en dörr så får jag garanterat dörren smälld i ansiktet! Bra med tjockt pannben ibland..

det finns förmodligen fler än du och A2Keltainen, men jag skulle aldrig i dagens samhälle hålla upp dörren för en främmande människa och låta henna gå före bara för att hon råkar vara kvinna.

Jag håller upp dörren för folk som kommer efter mig oavsett kön, kommer någon med en vagn (inte nödvändightvis barnvagn) så hjälper jag till i dörrar.

I min värld så verkar det lite konstigt att låta en annan människa gå igenom en dörr enligt ett urgammalt mönster baserat enbart på kön.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...