Jump to content

Hyffs

Raffsec

Recommended Posts

Posted
I min värld så verkar det lite konstigt att låta en annan människa gå igenom en dörr enligt ett urgammalt mönster baserat enbart på kön.

Då skulle du se när jag tar min slängkappa och lägger den över en vattenpöl, så att den fagra damen inte behöver smutsa ned sina nätta skor och fötter genom att trampa i vattnet. :baskerHV: Mer seriöst, så håller jag upp dörren för alla människor som kommer efter mig. Jag låter inte folk gå före mig i köer, såvida de inte är sjuka eller liknande. Men däremot så erbjuder jag alltid min sittplats på bussen till äldre personer, om det inte finns någon annan ledig plats.

• Replies 78
  • Created
  • Last Reply
Posted
I min värld så verkar det lite konstigt att låta en annan människa gå igenom en dörr enligt ett urgammalt mönster baserat enbart på kön.

Då skulle du se när jag tar min slängkappa och lägger den över en vattenpöl, så att den fagra damen inte behöver smutsa ned sina nätta skor och fötter genom att trampa i vattnet. :baskerHV: Mer seriöst, så håller jag upp dörren för alla människor som kommer efter mig. Jag låter inte folk gå före mig i köer, såvida de inte är sjuka eller liknande. Men däremot så erbjuder jag alltid min sittplats på bussen till äldre personer, om det inte finns någon annan ledig plats.

Är ju tyvärr en gammal kultur att resa sig för äldre och öpnna dörren för damer. Men jag gör det ofta och det brukar uppskattas, kanske just för att det ÄR ovanligt.

För övrigt har jag lärt mig att traditionen med att damen går först är för att hon ska dö ifall någon väntar på andra sidan och inte du... och att det kommer från medeltiden...

Posted
För övrigt har jag lärt mig att traditionen med att damen går först är för att hon ska dö ifall någon väntar på andra sidan och inte du... och att det kommer från medeltiden...

Varför ska hon dö om någon väntar på andra sidan?:baskerHV: Eller är det bara jag som är helt dum i huvudet och inte fattar?

Posted

Varför ska hon dö om någon väntar på andra sidan?:baskerHV: Eller är det bara jag som är helt dum i huvudet och inte fattar?

Som jag fattade det så är det så att du "offrar" henne för att rädda dig själv... så det är inte särskilt snällt... Men jag kan ju ha fel

Posted
Varför ska hon dö om någon väntar på andra sidan?7.gif.webp Eller är det bara jag som är helt dum i huvudet och inte fattar?

Enligt min historia lärare var dörrarna ofta så att man behövde böja sig för att komma in. Bakom dörrarna var ofta ett bra ställe för lönnmördare att stå och överaska en person med nerböjt huvud. Då var det väldigt fördelaktigt att inte vara den som gick in först :D.

Posted
Varför ska hon dö om någon väntar på andra sidan?7.gif.webp Eller är det bara jag som är helt dum i huvudet och inte fattar?

Enligt min historia lärare var dörrarna ofta så att man behövde böja sig för att komma in. Bakom dörrarna var ofta ett bra ställe för lönnmördare att stå och överaska en person med nerböjt huvud. Då var det väldigt fördelaktigt att inte vara den som gick in först :D.

ok, nu tror jag att jag fattar :)

Posted

Känns helt fel. Mesta etikeet regler är av tradtion för att skydda kvinnor. Hur för man en dam t.ex., och varför kan man göra annorlunda vid militärbaler? Varför går du först uppör en trappa? osv

Posted
Varför går du först uppör en trappa? osv

Man skall alldrig ga fore en dam i en trappa. Man skall alldrig heller ga bakom en dam i en trappa (kan uppfattas som flukt under kjol).

Na skall man upp for en trappa med den dam skall man ga snett bakom, beredd att stodja henne.......

Dagens boktips: Leta upp en bok om vett och etikett fran 50-60 tal..

Posted

Måste faktiskt erkänna att jag saknar den där artigheten i svenska samhället som finns i de flesta europeiska länder.

Har jobbat en hel del med tyskar och där är det ett ljudligt morgen som gäller första mötet för dagen. Till och med om man går in i en främmande speceriaffär så hälsas det artigt.

Även engländare och belganer är väldigt trevliga.

Och visst blir dagen litet roligare av ett litet hej eller gomorron?

Att man stavar flicka med kk är inte så konstigt, kolla bara mobilens knappsats och inse att det är enklare med kk än ck när man smsar.

Hörde en språkvetare på radiot som menade att om sådär 100 år så pratar även vi svenskar danska eftersom danskan har ett mer slappt och utvecklat uttal (huuua).

Posted

Man skall alldrig ga fore en dam i en trappa. Man skall alldrig heller ga bakom en dam i en trappa (kan uppfattas som flukt under kjol).

Na skall man upp for en trappa med den dam skall man ga snett bakom, beredd att stodja henne.......

Man ska alltid vara snett nedanför en kvinna i en trappa, både på

vägen upp och ner. Det senare för att kunna fånga henne när hon

vinglar till i sina höga klackar. Jag har läst etikettsböcker från

femtiotalet och skrattat gott.

Posted

Helt rätt, och man för på höger sida och går på höger trottoar för att

1. hon ska gå närmast väggen och inte får skit på sig när folk tömmer pottor

2. man ska kunna dra sitt svärd utan att skära henne

på militärbal för man på vänster sida för att kunna göra honnör utan att släppa damen, inga vapen bär man då, eftersom det alltid ska finnas vakt som sköter detta

Posted

Det är tyvärr inte alla trappor som är breda nog att tillåta detta. Då går man före damen, både på väg upp som ned.

Posted
på militärbal för man på vänster sida för att kunna göra honnör utan att släppa damen, inga vapen bär man då, eftersom det alltid ska finnas vakt som sköter detta

Är det inte så att utomhus så har man damen på vänstersida, men väl inomhus byter man till höger sida. Kommer dock inte ihåg anledning.

Posted

Det är tyvärr inte alla trappor som är breda nog att tillåta detta. Då går man före damen, både på väg upp som ned.

Nja. jag skulle nog inta flukt position :}

Utomhus galler att man skall ga mellan ev trafik och Damen..

Ej sa viktigt langre da damer ar sallsynta och jamlikhet rader....

Posted

Man ska alltid vara snett nedanför en kvinna i en trappa, både på

vägen upp och ner. Det senare för att kunna fånga henne när hon

vinglar till i sina höga klackar. Jag har läst etikettsböcker från

femtiotalet och skrattat gott.

Kommer ihag en bild om hur herrar skall sitta. Under bilden kommetaren:

Men Ingenjor Svensson, hur star det till med sockarna?

Helfel att inte ha strumphallare :)

Posted

Som jag tidigt i min gröntjänst fick erfara, finns en direkt koppling mellan allmän ordning både på sig själv och sin materiel, samt hur väl man lyckas med sina uppgifter, både i det gröna livet och det andra. I försvarsmakten finns ypperligt exempel på detta; sambandet, skåpsordning - vådaskjutningar (åtminstone om man får tro en viss Fk J).

Jag är övertygad om att språket, i större utsträckning än det varit har i Sverige kommer att bli en bildnings-, status- och socialtillhörighetsmarkör. Som någon nämnde har (vissa) infödda svenskar som umgås i invandrarkretsar en förmåga att utveckla viss brytning när man har en omgivning som kännetecknas av detta. Förmodligen bara för att passa in, omedvetet eller ej. På samma vis stänger fackfolk, inte minst militärer andra ute genom sitt fackspråk och jargong - tillhörighetsmarkering. Givetvis använder nog ingen riktigt frisk person heller sitt mest formella språk på baren en sen lördagskväll, eller språket därifrån när man som kirurg ska prata med sina patienter .

Att använda fel språk vid fel tillfälle är förödande för ens vederhäftighet. När man hör en person som inte behärskar språket är det lätt att dra slutsatsen att han inte heller är särskilt begåvad inom något annat område.

Att slänga sig med engelska ord (som inte ens kan klassas som lånord eftersom vi har egna), i var och varannan mening är mest ett tecken hur dåligt ordförråd och hur lättpåverkad man är av populärkulturen. Det är ändå ganska typiskt för den svenska kulturen som ofta verkar förneka sin egen existens (tillskillnad från de flesta andra).

Kanske är kan man dra andra paralleller; försämrade skolresultat = Fler socialt utslagna, ökad kriminalitet, ökande fetma, ökande alkoholism osv... Vad som orsakar vad kan diskuteras.

Posted

Hej eller hallå är väl ingen större skillnad om möjligt låter väl hallå lite tristare men "öh" skulle jag inte börja en konversation med. Tyder ju på hög intelligens :P

Har väl blivit än del sämre med hövligheten får man väl säga. Bara saker som att skaka hand med med folk man inte känner är rätt sällsynt. Eller varför inte "god morgon" lite då och då.

PS. När man får man bli nått mer än menig på soldf-skalan? :P Är det vid 100 inlägg eller måste man högre?

Posted

Är det inte så att utomhus så har man damen på vänstersida, men väl inomhus byter man till höger sida. Kommer dock inte ihåg anledning.

Är det inte så att damerna går alltid först, även i djup snön?

Skojar bara!

:D

Posted

Jo, inomhus hälsar man ju inte längre med honnör, och damen sitter fortfarande på höger sida, så där byter man.

Och jag förstår inte riktigt det roliga med strumpebandshållare, bär själv såna till högtidsdräkt, eftersom det inte finns resår i herrsilkesstrumpor.

Ngt som gör mig ärligt lessen är enkelmanschett med vanlig knapp till m87 som högtidsdräkt, fy fan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...