Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Risk för OT

Jag vet att jägarmag ser tufft ut på film men hur bra är de egentligen??

1) Tappar man 1 så tappar man 2

2) Knöligt att stoppa på sig efter användning (för ni slänger väl inte magasinen?)

Men för tusan hakar! Har du gjort lumpen eller?

Som jag ser det så finns det fyra ställen att ha magasin: I vapnet, I Magasinsfickas, Innanför fältjackan/snöblusen eller så dumpar man magasin i en av de stora flerbruksfickorna. Körde du GU med stridsbältet så kan jag tänka mig att du kanske har den synen på dubbelmagasin då det inte är vidare lätt att trycka in dem innanför en halvöppen dragkedja på jackan. Alt. även när det gäller skolådorna till Ak 4 magasin!

Jag körde själv mycket jägarmagg och tyckte fördelarna uppvägde nackdelarna. När de var tomma så slängde jag ner dem i en av mina flerbruksfickor som var vigd till maggdump. Tyckte det fungerade kanon.

EDIT: Minskade barskheten något...

Edited by Sg Toll
  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Jag kör med 6 mag på min SV2000 i HV-insats, men vid behov kan jag ha två till. När det gäller jägarmag funkar detta jättebra till ak5 men till AK4 så försöker jag undvika det. Jag tycker att det blir för tungt och otympligt. Jag har istället satsat på att träna magasinsbyte ofta samt att skaffa en magdumpficka vilket gör att det hela går mycket smidigare.

Edited by ollevarm
  • 2 months later...
Posted

Under falklandskriget (80-talet) utförde the Paras ett nattligt anfall mot en punkt kallad Goose Green.

Efter att ha beskjutit sig själva, fienden och andra egna förband, konstaterade man att skyttesoldaten behöver 20 magasin för 1 anfall.

Vapnet man använde var likvärdigt med Ak4, dvs 20 skott per magasin.

Tja, med mina 4 mag så får man väl resonera i stil med Sam Elliot...

"Om jag någonsin behöver fler så lär det finnas många runt mig".

Posted
Under falklandskriget (80-talet) utförde the Paras ett nattligt anfall mot en punkt kallad Goose Green.

Efter att ha beskjutit sig själva, fienden och andra egna förband, konstaterade man att skyttesoldaten behöver 20 magasin för 1 anfall.

Ha ha... We were soldiers är en alldeles lysande film och Fanjunkaren är hård som sten.

-Good morning SgtMj!

-Are you the fu-kin wheaterman!!???

Hans resonemang var glockrent fast han egentligen var tämligen ensam om att stå med en 1911 och panga, så hur många mag som passade hans vapen och låg utspridda över nejden kan ju ifrågasättas...

Lite OnTopic igen så har jag sju (7) mag till min AK. Några st privat införskaffade tyska G3 mag i aluminium kompletterar bra. Måste ju tänka på vikten!

Posted

Mel sa till Sam Eliott: Perhaps you should get one of those M-16's.

Han svarade: If I ever need one, there will be plenty of them on the ground.

Och när det sen gäller det här med magasin på marken,

1: Vad säger att magasinet inte är tomt?

2: Vad säger att magasinet inte är dumpat p.g.a. att det är trasigt?

3: Vad säger att magasinen över huvud taget ligger på marken? De kommer att ligga i dina kamraters vapen och västar, och du skall gräva fram ett sketet magasin under 80 kilo sönderskjuten människa?

VÄX UPP FÖR TUSAN HAKAR!!! Magasin är hårdvaluta!!!

Posted

Visserligen tycker även jag att mina 7 mag är i tunnaste laget, beträffande Goose green är det dock ingen vidare referensram för hur många magg man behöver för "ett anfall".

Paras gjorde ett kombinerat mörker/dageranfall över 2 km öppen terräng med minimalt understöd. Detta mot en väl befäst fiende som dessutom hade flera HMG (cal .50) vilket britterna saknade, de kunde alltså inte ens besvara elden på långa avstånd.

Den HV-chef som beordrar mig till något liknande (vilket iofs inte skulle förvåna mig det minsta :/ ) kommer man att få skriva en AFSE på! 0:)

@Sg Toll:

Vaknat på fel sida idag? ;)

/Bolle

Posted (edited)

Folk får ha hur många magasin dom vill, men ett vanligt förekommande problem på övningar i dessa besparingstider med ransonerad ammunitionstilldelning är det lökiga klantarslet med ett dussin egna magasin som tar all ammo han kommer över innan samtliga som ska öva fått någon.

Självklart är sagda klantarsle fullständigt ointresserad av ammunitionsutjämning och gömmer sig i bakgrunden när saken kommer på tal. Med följden att en eller flera grupper i stort sett saknar ammunition under övningen, och klantarslet får maga ur rätt länge efter övningen...

Fenomenet tenderar också att förekomma hos kspskyttar av någon anledning, men det ligger mer i enhetens intresse s a s.

Att skjuta är bra, att sikta och träffa ofantligt mycket bättre.

Edited by Munin
Posted

Antalet magasin borde vara förenligt med antalet skott man får ut vid mob. Då man hade mobam hem så visste man vad amn hade nu vet man inte precis det..det kan ju komma RU eller nada.

Posted

För att ge ett kul räkneexempel på RU ammo för HV-pluton kan man titta i (P)TOEM där fördelningen av am och andra godsaker står spikat.

En vanlig (20-timmars) HV-pluton skall där besitta 8000*7.62/10 PRJ samt 4800*7.62/10 PPRJ samt 36 styck 7.62 drivpatron 10.

Då har man 4 KSP 58 med 128 band.

Förutom detta har man dessutom tillgång till 864 9/39 (tippar på att detta är till hundförarna).

Hur många stridsmoment man beräknas klara med denna tilldelning är dock oklart.

Posted
Då har man 4 KSP 58 med 128 band.

Hur många stridsmoment man beräknas klara med denna tilldelning är dock oklart.

Om man ska göra som vi gjorde på vår sista fältövning så skulle 32 band var räcka till två eller nästan tre stridskontakter... :ph34r:

Posted
En vanlig (20-timmars) HV-pluton skall där besitta 8000*7.62/10 PRJ samt 4800*7.62/10 PPRJ samt 36 styck 7.62 drivpatron 10.

4800 stycken 7,62mm pansarbrytande! :Malaj:

Nu sitter du väl ändå och drömmer? ;)

Posted

1. Insatspluton, K4 2003 körde på 6 mag på övningar och 4 vid I.B.S.S-tjänst.

Det var för lite under större övningar. Hade man tur så kunde man få påfyllning. Men det var inget att lita på.

Posted
Hade man tur så kunde man få påfyllning. Men det var inget att lita på.

Menar du att ni kunde få ut flera magasin, eller att ni fick ut mer ammunition?

Posted (edited)

Banal fråga, men om man får sand/jord i sitt jägarmag, tillhör man då inte det gäng som tejpat ihop dem "fel" (två mag upp och ner i förhållande till varandra, så att "toppsidan" av magasinet kan komma i kontakt med marken då man dyker i skydd?

Sskbat på västkusten hade 4 mag RU, vilket tog slut rätt fort. Beväpningen var ett härke, AK 4 och AK 5; variation på vad som var förrådsställt och vad man utbildades på. F f a så var 111. ett väldigt prioriterat förband, vilket 322. inte var, sett till den materiel som fanns i förråden.

Edited by FrämstePI
Posted

4800 stycken 7,62mm pansarbrytande! :wub:

Nu sitter du väl ändå och drömmer? ;)

Nope. BertilXerxes är klarvaken. Det är så det ser ut i (P)TOEM.

Posted

Yepp...sitter faktiskt med (P)TOEM brevid mig nu;)

Dock lär dom där PPRJ väl gå till KSP typ alltihopa (bättre V0 på KSP = bättre penetration på projjen än om man skjuter den ur AK). Jag har för mig att man skall kunna ta sig igenom BMP med den ammon, men närmare fakta har jag inte. Någon som har koll?

Posted
Banal fråga, men om man får sand/jord i sitt jägarmag, tillhör man då inte det gäng som tejpat ihop dem "fel" (två mag upp och ner i förhållande till varandra, så att "toppsidan" av magasinet kan komma i kontakt med marken då man dyker i skydd?

OT:

Ak4:an är det svårt (men inte omöjligt) att sätta dem i V-form efter som

"det högra" magasinet klämmer hylsfångarpåsen när man har laddat

"det vänstra" med eldavbrott som följd.

Dock lär dom där PPRJ väl gå till KSP typ alltihopa (bättre V0 på KSP = bättre penetration på projjen än om man skjuter den ur AK). Jag har för mig att man skall kunna ta sig igenom BMP med den ammon, men närmare fakta har jag inte. Någon som har koll?

Det finns en mycket matnyttig liten utställning i lättgaskanonhallen hos FOI på grindsjön

där olika plåtar av olika material visas upp efter att man har skjutit både det ena och

det andra på dem. Utan att gå in på milimeter så kan jag säga att jag är underimponerad

av vanlig pprj men hatten av för 7.62 prick! Om vi ses på något baskrav eller liknande så

kan jag måtta med fingrarna :ph34r:

Posted
OT:

Ak4:an är det svårt (men inte omöjligt) att sätta dem i V-form efter som

"det högra" magasinet klämmer hylsfångarpåsen när man har laddat

"det vänstra" med eldavbrott som följd.

[

Jag vet men det gick, hade V-form under värnplikten själv.

Posted

På den tiden jag var aktiv i Hemvärnet tejpade jag ibland mina jägarmag som på bilden. På det sättet undvek jag grus och skräp i magasinsöppningarna och dels störde placeringen inte hylsfångarens funktion. Bilden visar hur magasinen sitter ihop sett bakifrån. En patron tejpas både mellan maggen och under. Detta hjälpte till att hålla ihop konstruktionen. Tyvärr sågs det inte med blida ögon.. Men nu spelar det ingen roll.

Jgarmag.jpg

Posted

20 mm pansar med Ak4

23 mm pansar med Kulspruta 58

Källa: Informationsfilm på fabriken.

Riktigt elaka prylar det där!

En skarpskytt med PPRJ skulle nog inte kunna slå ut stridsfordonet, men väl ställa till en hel del kaos i bollhavet med ett par välriktade penetrationer.

Posted

20 mm pansar med Ak4

23 mm pansar med Kulspruta 58

Källa: Informationsfilm på fabriken.

Jag har med egna ögon sett resultatet av oberoende tester

och 20 mm är defenitivt i överkant. Ta bort 1/3.

Posted (edited)

På den gamla glada tiden när man hade ena tocknadäringa ,O Köpist så skramlade det omkring 12st mag i fickorna på selen, men med AK,n har jag bara 8 mag nu för tiden. Finns inte plats för fler i västen för tillfället Samtidigt hinner jag inte skjuta så mycket i min befattning :-( För lite krig på staben. :D

Edited by Strv101
Posted

Något som är värt att tänka på är att man skjuter betydligt mindre skarpt än löst. Skarpa strider har en benägenhet att bli "antingen eller", d v s de avgörs antingen snabbare, eller - i andra fallet - låser sig och fastnar i ställningsstrid - än "låtsas-strid", där folk kan stå mitt emot varandra i tio minuter och "elda på" magasin efter magasin.

Självbevarelsedriften gör att man inte stoppar näbben över krön och runt hörn såvida det inte är absolut nödvändigt. Hamnar man på en öppen yta "skarpt" blir intresset betydligt större att snabbt ta sig därifrån än att byta magasin ett par gånger för att hinna bränna av några skott till.

Så "litet" som fyra magasin räcker nog således rätt långt i de allra flesta realistiskt tänkbara skarpa lägen, förutom vid vissa extremsituationer, typ Jättestormningen Allan.

Tar magasinen slut finns det i verkligheten oftast någon stridspaus där man har möjlighet att fylla på med ny ammunition, förutsatt man har mer, förstås.

Visst kan man resonera fram extremsituationer där man för all del skulle kunna bränna av fyrtio mag i snabb följd och ändå behöva mer, utan att ha en enda möjlighet att vare sig fylla på, ta sig ifrån platsen, få ett par extra av sjukvårdaren som just fick fullt upp med annat eller gå i skydd - men jag undrar, ärligt talat, hur ofta det faktiskt inträffar i krigshistorien.

Stridande förband bör i mitt tycke få ut 6-8 mag, med möjlighet för den som tycker det är "kul att bära" att plocka på sig fler. För andra kan jag inte se någon anledning att tilldela mer än fyra.

På det stora hela tycker jag tilldelningen av mängden ammunition är mer intressant än mängden "ammunitionshållare" (magasin). Jag skulle personligen inte lita ett skvatt på utlovade underhållsleveranser "när ni behöver mer". De kommer i min cyniska värld alltid att ha en benägenhet att komma "för lite, för sent".

Skall man raljera något - har jag inte antingen vunnit striden eller tagit mig från platsen efter fyra mag har jag nog egentligen större nytta av ett första förband och en vit flagga än ett mag till...