Jump to content

Hur många magasin?


Pansarslusken

Recommended Posts

Hur många magasin får man när man övar i fält osv? Skiljer det sig från förband till förband, eller har man standard?

 

Kan vara kul att veta, för min bild av det hela är att man typ hade 10 magasin med sig, men när jag frågade farsan sa han att man bara fick med sig två.

 

Vore kul med svar!!

 

Tack

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det vanligaste är att man har med sig 4 magasin och sedan 8 askar ammo liggande löst i stridssäcken och flerbruksfickorna.

 

Jag har för mig att förband som har strid som sin huvuduppgift och jägargrupper har 6 till 8 magasin var beroende på uppgift.

 

jahapp 2,a

Edited by Lockwed
Link to comment
Share on other sites

Det vanligaste är att man har med sig 4 magasin och sedan 8 askar ammo liggande löst i stridssäcken och flerbruksfickorna.

 

Jag har för mig att förband som har strid som sin huvuduppgift och jägargrupper har 6 till 8 magasin var beroende på uppgift.

 

jahapp 2,a

 

Jag låg på skytte och vi hade 4 stycken. Åt helsike för lite om du frågar mig.

Link to comment
Share on other sites

Det beror helt på vilken typ av uppgift ditt förband väntas kunna lösa. I varje soldats grundutrustning dvs det som alla bär med sig ingår 4st magasin.

 

Förband som har strid som uppgift har med sig mera ammunition, jägare bär ofta med sig ammon som nämdes här ovan i förpackingar i sin packning och inte i magasin då jägarna "planerar" sin strid och då skulle kunna fylla upp alla sina magasin när dem vet att strid är nära förestående.

 

Jag gjorde vpl som Gruppchef på ett panarskytteförband vilket innebar väldigt mycket strid och hade även jag dessa 4st magasin i början, av erfarenhet lärde jag mig snabbt att dessa 4st magasin är helt otilräckligt.

 

På slutövningen så bar jag således 12st magasin varav 3 st förvrades i 3 duellfickor på stridsvästen och övriga i magasinsfickor på västen.

 

Övriga magasin tajpades alltid samman 2 och 2 (jägarmag) och försedes med en järnöggla i botten,

på stridsvästen fäste vi karbinhakar med hjälp av blod svett tårar, eltejp och plast-stripes, detta gjorde att när man hade skjutit upp sitt jägarmag tryckte man bara magets järnöggla mot karbinhaken på västen och vips! nu satt maget fast på din väst hängande i ögglan och du hade händerna fria att greppa ett nytt mag och ladda om vapnet, kunnde vara skillnaden mellan liv och död ( pipande BT-väst, typ militärens laser låtsas krig eller skjuten fiende)

 

Jag minns att vi höll på mycket med det där under lumpen och man gjorde alltid av med dubbelt så mycket ammo som man hade planerat, sen är det ju alltid så att soldaten lär sig hur spelet går, sitt befäl säger att ni skall ha 4 st mag men du märkert att du "dör" varje gång du har så lite ammo att du anpassar dina rutiner och tar med dig mer, och det här med att få tag på extra magasin var ju ett helvete i sig minns jag, man fick snacka till sig på förrådet osv.

 

Sen kan jag också säga att när jag var nere i Kosovo på utlandstjänst (KS11) så fick vi under missionens första del (kanske 2-3mån) bara ut 60st patroner, alltså 2 st magasin, jag bar alltid med mig de 2 tomma magen utifall att det skulle börja hetta till, då hade jag kanske kunnat fylla upp alla maggen senare, men så efter ett tag var det ngn som klagade på detta och då fick vi ut 60 patroner till.

Det kan tilläggas att i utlandstjänst så är det mycket kontroll av din dosammunition, alltså de patroner du har fått ut, du skall på dagen då du skall åka hem lämna in exakt 240 patroner, detta för att du inte skall ha möjlighet att mörka någon "happy shooting" eller på annat oansvarigt sätt ha förlorat ammunition.

 

Jävlar vad långt det här blev! Ammo verkade vara ett favoritämmne, ngn ssom undrar över ngt så är det bara att fråga på. Ha det bra och hoppas att ni får tag i många magasin under eran värnplikt, kom ihåg! Det är roligt att skjuta!

Link to comment
Share on other sites

Låg på K4, vi fick ut 6 magg i ordinarie, men inför bl.a. J1'an så var det 10-12 magasin på varje gubbe, och en hel del extra plugg i ryggsäckar och fickor.

Känner inte helt igen det C Ek beskriver. Visst är det så att jägeriet inte bör vara annat än på förhand, men magasin är nå't som fylls upp när man har chansen. Måste man bryta en efterhandssituation så går det åt en hel del magasin. Allt som kan vara fyllt är därför fyllt (gällde även för truppen som åkte iväg till övningen Eugenie i Frankrike).

 

En kamrat som låg på LBB hade 8 magg i ordinarie.

 

En kul anekdot: När man låg på ATS så fick vi ut 6 magg, och samtliga skulle med på övningar och annat. Många från andra förband (S1...) klagade på att de hade onödigt mycket magasin med sig.

 

Magasin är hårdvaluta.

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

Vi fick endast ut 4st magasin per vapen när jag låg inne. Och jag låg inne på tiden när stadsskytte tillhörde FoBef. Mao vi hade ak4... :lol:

Förband: 322SskBat

Utbplats: I16/IB16 97-98

 

4st magasin är för lite om man skall "strida" helt klart.

Men att stjäla, långlåna osv förstör bara för en själv. Istället är det bättre att verka för att man skall få tex st magasin behovssatt RU. Annars kommer General Sitterbakomettskrivbordmedputsadeskor tro att soldaten klarar sig med endast 4st magasin. :rockon:

 

 

@Sg Toll mfl

 

Magasin laddas ej, dom fylls på. Vapen laddas! Inget annat!

Nej batterier räknar jag inte hit! 0:)

 

 

EDIT: Lade till förband, utbplats samt utbår.

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

@Sg Toll mfl

 

Magasin laddas ej, dom fylls på. Vapen laddas! Inget annat!

Nej batterier räknar jag inte hit!  :rockon:

 

Så fastnade även jag i den fällan. Belönar mig själv med 50 snabba nu på morgonen och rättar omedelbart mitt inlägg.

 

Tur att du håller koll på oss Nifelhel.

Link to comment
Share on other sites

Det enda som rädde plutonen var att även alla förare, VC (3/grupp) och liknande var begåvade med fyra magasin som gick att sprida ut på grupperna.

 

Sedan kan man ju ta upp frågan om man behöver fler än 4 mag då vi ändå inte får (fick?) skjuta med än 90 ptr i snabb följd... Om vi ska vara petiga ;)

Link to comment
Share on other sites

I FV hade vi 4 mag till M/45an (i fula väskan). I HV fick vi ut 4 mag till Ak4n. Fanns väl några killar som skaffat sig fler mag. G3 mag går väl rätt lätt att få tag på.

 

Fråga: Är det inte så att vid "skarpt läge" att man får ut färdigladdade engångsmagasin av plast?

Link to comment
Share on other sites

Sedan kan man ju ta upp frågan om man behöver fler än 4 mag då vi ändå inte får (fick?) skjuta med än 90 ptr i snabb följd... Om vi ska vara petiga ;)

 

Du har inte funderat på om detta är en fredsmässig SÄKI-bestämmelse?

Eller var du ironisk?

 

The Swede :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Sedan kan man ju ta upp frågan om man behöver fler än 4 mag då vi ändå inte får (fick?) skjuta med än 90 ptr i snabb följd... Om vi ska vara petiga ;)

 

Du har inte funderat på om detta är en fredsmässig SÄKI-bestämmelse?

Eller var du ironisk?

 

The Swede :baskerHV:

 

Jag var ironisk :banghead: Dock sköt jag 8 mag i snabb följd vid ett tillfälle, då började det ryka oroväckande om mina handskydd... :)

Link to comment
Share on other sites

Åtta magasin per skalle på Flygbassäk F4 (RIP), övriga hade fyra. Sedan tillkom kassetter till sprutorna, granater till grt osv. Sedan är det alltid en fördel med askar i stridspackningen.

 

Att man sedan vid plutons- eller kompanis strid plockade på sig magasinen från GRG-omgången och liknande gjorde ju att man ibland disponerade 12-16 magasin. Klar fördel när man jagar eldövertag :banghead::baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Hur många magasin får man när man övar i fält osv? Skiljer det sig från förband till förband, eller har man standard?

 

Kan vara kul att veta, för min bild av det hela är att man typ hade 10 magasin med sig, men när jag frågade farsan sa han att man bara fick med sig två.

 

Vore kul med svar!!

 

Tack

 

K3 2001: åtta magasin.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svaren.

Ska ligga inne på Säkplutonsjö (Bassäk) och det kan man väl räkna som en "ganska" stridande befattning? Kan väl räkna med 4 mag då.

 

Tack än en gång.

 

 

 

 

 

 

Hur många magasin får man när man övar i fält osv? Skiljer det sig från förband till förband, eller har man standard?

 

Kan vara kul att veta, för min bild av det hela är att man typ hade 10 magasin med sig, men när jag frågade farsan sa han att man bara fick med sig två.

 

Vore kul med svar!!

 

Tack

 

K3 2001: åtta magasin.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar variera mellan utb förband också, polaren låg på Psk Komp P7 01-02 och fick bara ut 3 (TRE!!) mag per sold. För ett skytteförband som skall ha eldövertag verkar det lite? Iofs så har dom lite andra bössor per grp/vagn (Det var sista året med Pbv302)..

 

Ing2 och MarinB S (vi som hade AK5) fick iaf 4 mag per sold. Men så fort det blir ngn form av "skjuteri" så är det lite, vid övning av eldstötsförfarande i tät skog finns det nog aldrig tillräckligt med påfyllda mag..?

 

Fjuns 25öre

Link to comment
Share on other sites

ibörjan fick soldaterna hos oss ut 4st magasin, men under utb. året ändrades det till 8magasin.

 

men man har alltid för många magasin när de skall fyllas upp eller när man skall banda ur... Men när man skjuter är det alltid för få magasin.... Får inte denna logik att gå ihop riktigt...

Link to comment
Share on other sites

På K3 94-95 fick vi 4 personliga magasin.

Sedan hade plutonen ett antal mag (vill minnas att det var 40st) att använda som förstärkning vid patrullering osv. I praktiken hade vi 6-8mag när vi tilldelats extramaggen. Problemet var att så många mag tog upp hela stridsbältet vilket gjorde att vapenvårdsprylar, ev granat osv inte fick plats.

:lol: --> SV2k

 

I mobförråden fanns enligt uppgift 8 mag till alla utöver plutonens mag.

 

4 mag är på tok för lite oavsett vad man råkar ut för.

Att gå segrande ur en sammanstöt och fortfarande ha förmåga att verka kräver många mag med mycket ammo att fylla på med.

Med 4 mag blir man 2:a om man sammanstöter med ett lika antal fiendesoldater som man själv förfogar över.

 

4 mag räcker knappt till att ta sig från en plats MHA blixtlås och liknande.

Att då tro att man ska kunna åstakomma lite offensiv strid före/efter detta är bara att glömma.

Link to comment
Share on other sites

En gammal man som mig tror att jag hade 3 magasin i fickan och ett i Vapnet.Och eftersom jag hade k-pisten så räckte detta till 144 träffar.

Ni unga pojkar som inte har lärt er å TRÄFFA MÅLET :D Behöver säkert mer :lol:

 

Nä Allvarligt så Räcker inte 4 mag långt kan jag tänka mig under strid.

 

 

MER MAG ÅT FOLKET I SVENSKA FÖRSVARET.

 

 

 

MVH

Olaevil

 

 

p.s Såklart bara om lede fi var under 500 meter bort annars var det svårt å träffa huvudet utan man fick sikta mot triangeln istället. :lala:

Link to comment
Share on other sites

Kanske något irrelevant... Men på Infanteriets glada dagar i slutet på 80-talet så fick vi ut 4 mag till AK4:an. Ingen chans att låna av grg eller pv heller, då dom hade k-pist...

 

Likaså numera i HV så är det 4 mag som gäller. Fast jag har organiserat till mig 2 till, and still searching... Nej, inte stulna. Man behöver som sagt många... även om man träffar med varje pang. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Som Strf9040förare 04-05 fick vi ut 4 mag. Kan dock säga att jag hade Vagnspersonalsladdat hela slutövningen, dvs. magasin i, oladdat för att förhindra smuts. Resten av maggen skickade jag bak till bollhavet att leka med. Föraren behöver knappt ett vapen ju. Skulle vara vid utrymning, men då har man ju inte ens tid att ta på sig stridsvästen. Man får helt enklet klara sig på det enda mag man har då och lita på gruppen. Skulle gärna se att man kunde fästa duellficka på 90p uniformen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...