Jump to content

B-Styrkeunieform

Guest järnhink

Recommended Posts

Guest järnhink

Ska vara b-styrka på en övning nu framöver. Söker därför tips/ideer och erfarenhetar om bra "outfits"...

Det som behövs är:

*byxor

*T-shirt

*ytterplagg (jacka?)

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Järnhink din gammla räv.... :D

Har själv plagg från ryssland köpta på Russian combat gear som är grymt schyssta och ger den rätta feelingen men kan tyvärr inte rekomendera dom då väntetiden på prylarna är för lång :/ .

Jag skulle nog investera i jänkar boonies, hyfsat billigt och lätt att få enhetligt.

Om ni är ett gäng som på eget håll köper ex woodland så när ni träffas sedan kan det inte bli fel.... det var så jag tänkte.

:blink:

Edited by I22 Vargen

plocka ut gröna motoroverallen från TSF, funkar perfekt. alternativt åk in på Ö&B och köp en uppsättning m/59.

Tänk på det här med uniformer när ni är b-styrka att man inte skall ha annans lands uniform på sig. kan, om man har otur, bli konstiga diplomatiska turer. ;)

Guest järnhink

Den där engelska trasan verkade ju interessant till en början. Men upptäckte att att deras strl L räckte till en pers som är 175-180cm... Där sprack det,,, synd att dom bara hade junior strl....

Fler tips tack!!

Behöver både för civila och rent militära moment.

jag vill personligen ha nån gammal sovjet unif från mitten på 80 talet typ ;)

nån som kan säga vart man kan hitta det, billigt och med hyfsat snabb leverans (hatar att vänta)

Marknaden i Tallinn.

24 timmars leverans men det är du som står för leveransen. Biljett köpes på närmaste rederi. :baskerPa:

Förlåt

/Krook

beakta dock att den "engelska trasan" är fodrad med aktivt kol! Man blir en aning svart inunder om den är helt ny, dessutom är passformen lite sisådär och så är den rätt stel när den är ny. men i övrig rätt funkis har en själv som skall moddas, lite kort i benen bara men i övrigt stor och bra trots strl L då det är ett överdragsplagg...........................................(orerar vidare för mig själv i ett mörkt hörn :baskerPa: )....................

Edited by Persson_Insats

järnhink Posted den Jun 10 2005, 16:07 

Den där engelska trasan verkade ju interessant till en början. Men upptäckte att att deras strl L räckte till en pers som är 175-180cm... Där sprack det,,, synd att dom bara hade junior strl....

Fler tips tack!!

Jag har en sån dräkt från Garderoben, inköpt för ett antal år sedan. I min är storleken längd/bröstmått.

Hör av dig till Garderoben, kanske finns olika sorter?

Inte helt ovanligt att man ser dräkten i olika marknadsstånd heller.

Nyttjat den flitigt under fisketurer (jackan) och är nöjd med den...men som Persson_Insats skrev så är den stel i början. Blir mycket bättre sen.

beakta dock att den "engelska trasan" är fodrad med aktivt kol! Man blir en aning svart inunder om den är helt ny, dessutom är passformen lite sisådär och så är den rätt stel när den är ny. men i övrig rätt funkis har en själv som skall moddas, lite kort i benen bara men i övrigt stor och bra trots strl L då det är ett överdragsplagg...........................................(orerar vidare för mig själv i ett mörkt hörn :lala: )....................

Jag inledde med att tvätta den två gånger (i grovtvättstugan :) Sen dess är den mjuk och fin.

Enda problemet jag har haft med den är att fickan på höger lår lossande (inte världsklass på sömnaden), fixades enkelt med lite nål och tråd.

Klart värd 125:-

Jag håller med om overaller..

Beg gröna (blå)overaller kan ofta fås mycket billigt eller gratis. B styrkan kan då ha enhetlig klädsel. Om man vill kan man med en svart tuchpenna eller annat få till lite cammo mönster på overallen (kom bara överens om hur mönstret skall se ut.)

En b styrka som uppträder proffsigt och ser proffsigt ut är alltid uppskattat. Själv blir jag negativt inställd när jag ser ett gäng utspökare B styrke krigare springa omkring och leka maskerad.

Jag håller med om overaller..

Beg gröna (blå)overaller kan ofta fås mycket billigt eller gratis. B styrkan kan då ha enhetlig klädsel.  Om man vill kan man med en svart tuchpenna eller annat få till lite cammo mönster på overallen (kom bara överens om hur mönstret skall se ut.)

En b styrka som uppträder proffsigt och ser proffsigt ut är alltid uppskattat. Själv blir jag negativt inställd när jag ser ett gäng utspökare B styrke krigare springa omkring och leka maskerad.

håller med dig. När vi är b-styrka så försöker vi se någorlunda proffsiga ut.

Typ så här.

SIB_10_juli_006.sized.jpg

Eller såhär:

SIBInbrott2.jpg

Jag till höger på båda bilderna :lol:

Sen vet jag ju inte om det är det du menar med att leka maskerad. :angry:

Sen vet jag ju inte om det är det du menar med att leka maskerad. :lala:

Enhetligt samt likhet med viss typ av förband... i ett visst land.... Bara de inte klagar så :/ kan de på övre bilden klassas som MÖP:ar? :huh:

Dock får vi väl säga att man ej bör förvänta sig att alla i Sveriges rike skall inhandla liknande utrustning bara för att köra b styrka... ;)

Ps, inte bra att stå framför fönster.

Sen vet jag ju inte om det är det du menar med att leka maskerad. :lala:

Enhetligt samt likhet med viss typ av förband... i ett visst land.... Bara de inte klagar så :/ kan de på övre bilden klassas som MÖP:ar? :huh:

Dock får vi väl säga att man ej bör förvänta sig att alla i Sveriges rike skall inhandla liknande utrustning bara för att köra b styrka... ;)

Ps, inte bra att stå framför fönster.

Klart att inte alla kan se ut så.

Nu samlar jag ju på uniformer och mil utrustning. Då är det lättare.

I år kör vi dock med PMC stuket.

Typ så här.

abb.sized.jpg

Det blir Khaki byxor. Tshirt. keps mm.

Fu Kjellberg: du är lite av min idol asså...jäklar va prylar du måste ha! för tillfället e jag på jakt efter den gamla grå "gröt" jackan med tillhörande byxor, om du vet var man kan få tag i de hör av dig på ett PM.

Ingen som vet vart man kan få tag på morotoverallen?? Mitt SFD har inte nå sådana...

Går att beställa via förrådet. Ifall de inte har så beställer de produkterna från andra ställen. Men dock så måste man ha org/akt nr osv. kostar ngr internpengar att beställa på detta sätt.

Får man komma med ett litet förslag?

Om ni kör med kalashnikov och dessa stridsselarna tycker jag att en grön halsduk på huvudet och avsaknad av solglasögon ger liknande bild som det första fotot men lite mer österut look B)

Osså häng på en granattillsats attrapp (mynningsmatad)

Får man komma med ett litet förslag?

Om ni kör med kalashnikov och dessa stridsselarna tycker jag att en grön halsduk på huvudet och avsaknad av solglasögon ger liknande bild som det första fotot men lite mer österut look B)

Osså häng på en granattillsats attrapp (mynningsmatad)

Stella polaris:

Det är inte vi på bilden.

Det var bara ett exempel och vi kör med ak4b.

Men tack för tipset. :lol: