Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hehehe, skulle inte vara dumt..så skulle man kunna göra kammot med lite mörkare choklad :dribble:

Förra julen så gjorde han en adventsljustake av en Visby...

Han är min boss på en modellverkstad där jag brukar häcka ibland :rockon: Jag föreslog att han skulle göra en elljusstake av en någong gång.

DSC00353.jpg

• 3 weeks later...
Posted

mkt snyggt bygge. hur mycket extra har du använt (fotoets etc) eller är den rakt ur kartong?

hade gärna sett lite vädring med smuts på vingarna och sot runt kanonerna, men det kanske bara är kameran som missar?

//5526

Posted
mkt snyggt bygge. hur mycket extra har du använt (fotoets etc) eller är den rakt ur kartong?

hade gärna sett lite vädring med smuts på vingarna och sot runt kanonerna, men det kanske bara är kameran som missar?

//5526

Tack :)

Tja det var lite ets med i kartongen...men den är rakt ur lådan, det som var med var lite bälten och en nosvikt.

Jag var ganska sparsam med vädringen, det finns smuts på den men mest på undersidan där har jag lite oljefläckar och liknande. Överlag så hade jag intrycket att de sällan blev så skitiga...kanske mer solblekta än skitiga.

• 2 weeks later...
Posted

Hej alla!

Jag modellerar en hel del, diorama mest (östfronten -43 till -45). Jag hittade ett bra sätt att göra taggtrådsstolpar och "väggstolpar" till värn härom veckan. Tag X antal runda tandpetare i trä, lägg dem i rabatten ute, eller i komposten i ca en vecka. De blir då bruna, mögliga och fina! :lala: Med lite trix och fix får man dem sedan att se hyggligt verklighetstrogna ut!

Tack alla modellerare för en trevlig tråd!

/T-90

Posted (edited)

Själv har jag tre projekt nu:

en M113 som jag började på genom att göra en hel hög med misstag, som att glömma grunda, vilket jag inte vet hur fan jga ska åtgärda...

En leo2a6 med vissa personliga modifieringar. "Hållt på" med den ett tag nu, ska väl få tummen ur röven och fixa det sista.

Sen en strv 103c som SKA bli klar och som än sålänge, ser ganska bra ut i MINA ögon, även om jag har väääääldigt mkt kvar.

Samtliga i skala 1:35

pics:

DSC_0136.jpg

min 103c, om ni har ngt tips så mottages dessa gärna. Mest på detaljer och liknande, och om ngt ser helt galet ut. Såg nu att färgerna inte stämmer på bilden för fem öre. Irl är de mkt mer lika orginalet. Skyller på dåligt ljus nu.

DSC_0137.jpg

Leo2a6 som inte är färdig, men grundmålad till det mesta iaf. Lite småpill så här och där, men sen är det bara detaljer.

DSC_0140.jpg

Och sist och minst, min M113. Kass från början, har inget hopp om att rädda den. Eller är det ngn som har ngt tips på HUR man kan rädda den?

DSC_0142.jpg

Lite intressant höjdskillnad

DSC_0143.jpg

Och så skillnaden i längd...

Edited by Faers
  • 2 weeks later...
Posted

För alla plastmodellsbyggare så kan jag tipsa om följande:

Modellbyggarträff #4 i Skaraborg

I samband med utställningen på Modellhuset Liden i Mariestad så anordnar vi en byggträff i Skaraborg.

Byggträffen pågår från fredagen 27/2 till söndagen 1/3.

För information och anmälan se:

Intresseanmälan #4, 27/2–1/3 -09!

http://modellbygge.ifokus.se/Articles/Read...oard.ForumGroup

Känn er välkomna!

Posted

Tja

Jag vet att denna fråga har varit uppe innan , men e där någon som har hört något om CV90 som modell

Är så satans sugen på att få en gjord

Tack på förhand. :surprise:

Posted
Tja

Jag vet att denna fråga har varit uppe innan , men e där någon som har hört något om CV90 som modell

Tack på förhand. :baskerPa:

Ja, jag har hört en del.

Mer kan jag inte säga just nu men hav förtröstan och tålamod.

The Swede :baskerPa:

Posted
Tja

Tack på förhand. :baskerPa:

Ja, jag har hört en del.

Mer kan jag inte säga just nu men hav förtröstan och tålamod.

The Swede :baskerPa:

Ahhhh nu sitter jag på nålar ju :clap:;-)

Posted

Dom är ju inte släppt än så det får vi nog återkomma till.

Notera dock att det är fel vagn på bilden, det är en 9030, inte en 9040.

The Swede :banghead:

Posted (edited)

ok misstänkte något sådant men trodde det var mig det var fel på.

Något tips på soldater man kan forma om till svenska trupper :wacko:

Edited by Monstertobbe
Posted

Finns det en uppskattning på vad modellen på 9030:an kommer ligga på i pris?

Är väldigt sugen på att ta upp barndommens intresse :surprise:

//A

Posted
Finns det en uppskattning på vad modellen på 9030:an kommer ligga på i pris?

Är väldigt sugen på att ta upp barndommens intresse :happy:

//A

Det är ingen 9030 som kommer att släppas utan en 9040, förhoppningsvis en combi kit så man kan bygga antingen A eller B.

Academy har lyckats fixa bild på fel variant på boxarten.

Dom har dock alla chanser i världen att lyckas med detta, både jag, ErikG och Olga-Belle är involverade i projektet.

Något pris är nog inte fastställt i detta läget men en kvalificerad gissning, någonstans mellan 350:- och 450:-

The Swede :rolleyes:

Posted (edited)

Hej.

Skall försöka bygga en 938 med Ksp m/36 i lavetten. vet någon här var man kan hitta en dylik i modell? Kulsprutan alltså, inte bilen. Är kulsprutan svensk eller är det en utrikisk modell? Om så är fallet, vad heter den på utrikiska?

Om denna fråga hamnat fel så flytta den gärna, men snälla, meddela var den hamnar.

Skala H0 (1/87) alltså.

Möller

Edited by 32LvTropp
Posted

:camo: Jag har startat en namninsamling som syftar till att skynda på tillverkningen av svenska modeller. Denna namninsamling kommer att skickas till dom ledande tillverkarna av scalamodeller och det är redan 16 som har skrivit under.

Så om du vill bygga en CV9040 eller kanske en BV206 från t.ex Tamiya så klicka bara på länken och skriv på.

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2831 :happy:

Posted

Flyttat detta till Markan då det inte handlar om militär materiel utan modeller

/blackadder Blågul

Väl i Markan har vi en alldeles egen tråd för detta. Slår ihop med befintlig tråd.

Vc_90

BlåGul

Posted
:worthy: Jag har startat en namninsamling som syftar till att skynda på tillverkningen av svenska modeller. Denna namninsamling kommer att skickas till dom ledande tillverkarna av scalamodeller och det är redan 16 som har skrivit under.

Så om du vill bygga en CV9040 eller kanske en BV206 från t.ex Tamiya så klicka bara på länken och skriv på.

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2831 :)

Om du läser i tråden, som din egen tråd blivit en del av, så ser du att Academy har planer att göra just en CV9040.

• 3 weeks later...
Posted

Det ska finnas en beskrivning på vart alla dekalerna ska sitta på samma blad som det som visar hur du ska måla vagnen.

Posted (edited)

Här kommer mitt stora intresse ;) Svenska flygvapnet i plast.. Tyvärr vart de lite för många filer för forumsidan. så ja lär lägga upp de x2..

picture102.th.jpg

Tp 79.. ej korrekt gjord. Men efterliknad så gott de går.

picture99u.th.jpg

J26 Mustang märkning för F4s enna flygplan.

picture92.th.jpg

J30 "Mosquito".. Airfix byggsats.

picture88.th.jpg

J35 Draken från okänt. Acro Hunters.

picture84.th.jpg

J7 Bulldogen. Airfix

picture83.th.jpg

J29 Tunnan från Heller. F4

picture75e.th.jpg

J32 Lansen från Heller

picture71.th.jpg

J21 från Heller

picture67.th.jpg

B17 från Mariovox

picture60.th.jpg

Jas 39 Gripen testflyg 2 från Italeri

picture57.th.jpg

J35 Draken från Airfix

picture50.th.jpg

Sk60 med gun pods. Mariovox

ska lägga upp resterande också. ;)

Edited by Bjaerven_
Posted

picture45.th.jpg

Sk37 Viggen från Heller byggd i F15s regi

picture43.th.jpg

Sk 50 Safir Märkt F10 från Heller

picture35.th.jpg

Sk61 Bulldogen. Märkt F5 från Airfix

picture33b.th.jpg

J22 från Mariovox

picture25.th.jpg

J34 Hunter från Airfix.. lite modeifering för att vara korrekt.

picture23y.th.jpg

Hkp 15 från Revell byggd och små modieferad.

picture19f.th.jpg

Hkp3 från Italeri byggd som F4 individ nr 87

picture108.th.jpg

B18A från Broplan.. Vacuum byggsats. Mycket jobb och slippande för att få till den bra. Märkt F1

:) Detta är då min flygplanssamling.. Har dock även en J28 Vampire och JA37 Viggen F4 nr 29 som nu mer finns den i Lettland.

Hej då. :) Och ha en trevlig forumdag här. :)

Posted
Det ska finnas en beskrivning på vart alla dekalerna ska sitta på samma blad som det som visar hur du ska måla vagnen.

Det är en resinbyggsats, det finns alltså inget blad som visar hur man målar och dessutom så är dekalerna tillverkade i efterhand av annan firma.

Hade jag haft en bruksanvisning som visar var de skall sitta så hade jag väl inte frågat här! så dum är jag inte.

Möller