Mattias Posted January 1, 2003 Report Posted January 1, 2003 De här disskusionerna om specialförband och elitförband som dyker upp i trådar behandlande allt ifrån knivar till baskrar är inget annat än upprepningar och upprepningar. Inget nytt kommer fram som inte redan behandlats i tjogtals trådar sen forumet såg dagens ljus. Jag säger lägg ner! Quote
Kornett Posted January 1, 2003 Report Posted January 1, 2003 Ämnet var basker, inte tittulaturen på förbanden. Det gäller att kunna ta till sig det som är viktigt och inte hänga på fel saker. Quote
Nifelhel Posted January 1, 2003 Report Posted January 1, 2003 (edited) Den dagen jag får min Hv-basker. Så ska jag ta ut en för stor storlek, slänga den på huvudet. Och sen ska strutta runt alla andra bara för att jävlas.. Ta en massa kort och sprida dem på nätet... Allvarligt är detta verkligen nåt att diskutera?!?!? Det är ju för fan bara en filt bit, det är snarare förbandssymbol som betyder nåt för var och en... Nej det är bara att lägga ner ämnet. Det finns viktigare saker att koncentrera sig på.... Edited January 1, 2003 by Nifelhel Quote
LimpFish Posted January 1, 2003 Report Posted January 1, 2003 jag tycker oxå att det e en helt onödig diskussion! försökte bara förklara vad jag menade, eftersom alla uppenbarligen inte förstod det... så att jag inte får rykte om mig att vara dum i huvet! Quote
Guest matte Posted January 2, 2003 Report Posted January 2, 2003 och..slutligen. När nu diskusionen klingar av, här kommer svaret ni alla väntat på. Varför FM blev med basker... Det började såklart på HK och en chef som inte var på plats, varav en underhuggare tog några egna beslut. Han var i kontakt med Norsells (de som tillverkar FM:s baskrar) och ville ha en offert på baskrar. På Norsells blev man dock lite fundersamma när man skulle sammanställa offerten, ty underhuggaren hade ju inte sagt för hur många kronor offerten skulle vara på. Norsells löste det själva och det blev på 10 miljoner. När offerten anlände till HK var chefen sjuk igen och underhuggaren var stressad som vanligt. Han var inte så noggrann med alla papper han skrev under och...vips hade FM beställt baskrar för 10 miljoner! Quote
Nimitz Posted February 29, 2004 Report Posted February 29, 2004 Den dagen jag får min Hv-basker. Så ska jag ta ut en för stor storlek, slänga den på huvudet. Och sen ska strutta runt alla andra bara för att jävlas.. Ta en massa kort och sprida dem på nätet... Då kan du ju alltid använda de här baskermästarna som förebild på stuket.. Quote
Ibsen Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Vill inte ha basker, vill ha båt/flygmössa! Vilket jag nog kommer få. Hoppas jag. Quote
Fu Kjellberg Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Baskern kan dom behålla. Snackade med KVM hos oss om baskern. Den skall ju betalas med lokala pengar så för hallandsgruppen skulle detta handla om ca 90 000 kr. Dom anser att det är bättre att lägga dom pengarna på utbildning. Och det är ett vettigt tankesätt enligt min mening. Hade varit bättre om dom fastställt fälthatt Kamo till alla. Quote
Sgt. Larsson Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Vill inte ha basker, vill ha båt/flygmössa! Vilket jag nog kommer få. Hoppas jag. Vi kan byta ;) Quote
Chaplain Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 (edited) Största anledningen tror jag var, enligt hörsägen under lumpartiden, att man behövde höja moralen innom FM, efter alla fredsgruppers framfart på 70- & 80-talet. de Fränaste amérna hade ju camo- uniformer och de alltra tuffaste hade basker. Därför skulle hela FM bära camo o basker. Edited March 3, 2004 by Chaplain Quote
Smocken Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 (edited) X X X X X Här är min inspiration till stuk för övrigt Edit: Bild borttagen. Trött på att det ska skrattas åt folks klädsel. (Han hade hörselkåpor över baskern) /Ing, moraltant. /me slap me etc etc Edited March 3, 2004 by Smocken Quote
Unicorn Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 FJS har väl en mer vinröd basker, medan musiken har klarare röd? Även om uniformsfrågor inte är något jag hänger upp mig särskilt mycket på är detta fortfarande något som på ett oförklarligt vis irriterar mig. Nu när internationell anpassning tycks vara så inne: Varför tilldelades musiksoldaterna den klarröda baskern - som internationellt betyder att man är Militärpolis. I stället för att gödsla med gröna baskrar till alla höger och vänster borde alla MP ha tilldelats klarröd basker, om man nu skulle vara någorlunda konsekvent och internationellt anpassad. Quote
Ibsen Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Vill inte ha basker, vill ha båt/flygmössa! Vilket jag nog kommer få. Hoppas jag. Vi kan byta ;) Inte mig emot! MP:arna borde ha skärmmössa. Quote
Ibsen Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 (edited) Största anledningen tror jag var, enligt hörsägen under lumpartiden, att man behövde höja moralen innom FM, efter alla fredsgruppers framfart på 70- & 80-talet. de Fränaste amérna hade ju camo- uniformer och de alltra tuffaste hade basker.Därför skulle hela FM bära camo o basker. Ännu en anledning varför basker bör slopas i de vanliga förbanden... ***Edit*** Menar naturligtvis bilden på mannen med den svarta baskern. Scheeses! Edited March 3, 2004 by Ibsen Quote
martinator Posted March 8, 2004 Report Posted March 8, 2004 Om man ska se till tradition och deifinierar elit utifrån huvudbonad är pansar det absoluta elitförbandet. Detta var det första truppslaget att införa basker enligt fransk modell. Detta eftersom det gjorde fan så ont att dra huvudet i plåten ikädd endast hår, hjälm var inte påtänk som huvudbonad (i vagn) då. Med andra ord: Pansar har ALLTID haft basker och sedan har alla andra apat efter. Jägare är mjuka, Pansar är hårt. /Martinator Quote
Forumsledning Kimster Posted March 8, 2004 Forumsledning Report Posted March 8, 2004 ..och där sluta vi definiera vad som är mjukt o hårt och vem som var först och vem som är coolast. ...ja det finns redan diskuterat sen läääänge. / Kimster BlåGul Quote
Phaser Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 (edited) Heta känslor brinner här visst... Snacka om att sparka på myrstacken Bara för en sketen tygbit... Verkar som de flesta här har sandlåde mentaliteten kvar. *suck* Lägg ner innan det urartar sig helt, finns andra trådar som behandlar Basker, bonnie och andra huvudbonader. Tänk er följande En svensk soldat står post, med glänsande kängor, stolt å rak i kroppen, men på huvudet har han en turban... Den dagen, då slutar jag ;) OBS!!! Det är mycket ironi inblandat i detta inlägg! Ifall någon missade det...Så det är inget påhopp på varken religon eller personer. Edit/ Förtydligade lite... Edited March 9, 2004 by Phaser Quote
Fk Satan Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 Tror jag ska införa turban m/90 :P Personligen kommer jag inte att använda baskern, eftersom det är ngt man har på kasernen när man går till och från maten. Bättre att införa en hatt till alla iställer. Den kan iaf användas utanför kasernen... Saknar en smilies med M/59 mössa Quote
Sir Vival Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 Tänk er följande En svensk soldat står post, med glänsande kängor, stolt å rak i kroppen, men på huvudet har han en turban... Den dagen, då slutar jag ;) Varför skulle du sluta av den anledningen? Se på många utlänska förband, inte minst Brittiska. Om en kamrat av sin religiösa övertygelse påbjuds att bära en viss huvudbonad så låt gå för det så länge det inte inverkar negativt på tjänsten och bärs på ett "prydligt" sätt. Ibland undrar jag hur provinsiell svensken i gemen egentligen är... Quote
Guest Lt. Payne Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 @Sir vival Intressant vinkling, faktiskt. Och ett bra svar med. Quote
C 2.a pjäs Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 Om en kamrat av sin religiösa övertygelse påbjuds att bära en viss huvudbonad så låt gå för det så länge det inte inverkar negativt på tjänsten och bärs på ett "prydligt" sätt. Ibland undrar jag hur provinsiell svensken i gemen egentligen är... Jaha, jag berömmer mig med att vara hyfsat religiös, högkyrklig för att vara exakt. Men om någon skall få ha turban pga av sin övertygelse vill jag gärna kunna klämma fast en kräkla under armen när jag har uniform. Med detta ironidrypande inslag vill jag peka på att uniformen är uniform, och skall inte spegla bärarens religiösa, politiska eller andra åsikter. Så provinsiell är jag... Quote
Sir Vival Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 Om en kamrat av sin religiösa övertygelse påbjuds att bära en viss huvudbonad så låt gå för det så länge det inte inverkar negativt på tjänsten och bärs på ett "prydligt" sätt. Ibland undrar jag hur provinsiell svensken i gemen egentligen är... Jaha, jag berömmer mig med att vara hyfsat religiös, högkyrklig för att vara exakt. Men om någon skall få ha turban pga av sin övertygelse vill jag gärna kunna klämma fast en kräkla under armen när jag har uniform. Med detta ironidrypande inslag vill jag peka på att uniformen är uniform, och skall inte spegla bärarens religiösa, politiska eller andra åsikter. Så provinsiell är jag... Skillnaden på en kräkla och en turban är att en kräkla följer med ett ämbete - tror ingen hindrar dig att bära ett krucifix (om du nu t ex skulle vara katolik). Då skulle du tvinga en Sihk att raka sig (i fredstid) för att han skall kunna bära skyddsmask när helst dett påbjuds? Quote
Leviathan Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 (edited) Jaha, jag berömmer mig med att vara hyfsat religiös, högkyrklig för att vara exakt. Men om någon skall få ha turban pga av sin övertygelse vill jag gärna kunna klämma fast en kräkla under armen när jag har uniform. Med detta ironidrypande inslag vill jag peka på att uniformen är uniform, och skall inte spegla bärarens religiösa, politiska eller andra åsikter. Så provinsiell är jag... Håller med, religion har inget med försvaret att göra idag, ska man börja ta hänsyn till allas personliga övertygelser på det sättet skulle vi nog bli tvugna att lägga ner det här med reglementerad klädsel helt... Edited March 9, 2004 by Leviathan Quote
C 2.a pjäs Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 Skillnaden på en kräkla och en turban är att en kräkla följer med ett ämbete - tror ingen hindrar dig att bära ett krucifix (om du nu t ex skulle vara katolik). Då skulle du tvinga en Sihk att raka sig (i fredstid) för att han skall kunna bära skyddsmask när helst detta påbjuds? Jag skrev att det dröp av ironi, du missade kanske det? Och jag tvingar ingen att raka sig, man får ju ha skägg så det möter väl inga problem? Skulle masken läcka kan han väl smörja in skägget med vapenfett, så gjorde ju hemvärnet med skyddsmask 56 har jag hört, så det går nog. Quote
Panzerfaust Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 Håller med, religion har inget med försvaret att göra idag, ska man börja ta hänsyn till allas personliga övertygelser på det sättet skulle vi nog bli tvugna att lägga ner det här med reglementerad klädsel helt... Ska en ska alla säger jag. Håller med andra ord med. I slutändan skulle det sluta med turbaner, "judeplätten" (vet inte vad den heter, hadde IG på religon) osv. En sak som jag "Hört" är att färger skiljer sig, Hurvuda detta stämmer låter jag truban experterna svara på, men om det är så innbär det inte bara att man skall ha truban, utan att man kommer ha trubaner med massa olika färger. Vet iaf att talibanerna hadde typ rangording med olika färger. jaja, någon grupp va det iaf. tror det va Talibaner. Quote
Unicorn Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 För min del får man införa turban bäst man vill inom Försvaret. Jag kan inte se att Försvaret skulle bli sämre av det. Men jag kan samtidigt inte låta bli att undra vad det egentligen skulle vara bra för. Är det verkligen så viktigt med inbillad "millimeterrättvisa" och lättköpta politiska poäng? Och är principen om religionsfrihet i så fall så mycket viktigare än att t ex rörelsehindrade erbjuds plats i försvaret. Vissa uppgifter i Försvaret kan man ju trots allt utföra även i rullstol... Om man av någon anledning, vare sig det beror på fysiska eller psykiska defekter, personlig övertygelse eller tro, inte anser sig kunna fullgöra sina skyldigheter inom föreskrivet yrke är den mest naturliga lösningen som jag ser det att välja ett annat. Möjligheten till frisedel av religiösa skäl är ju trots allt rätt stor numera... Man bör ha klart för sig att det inte är någon självklar mänsklig rättighet vare sig att göra lumpen eller bli polis, för att ansluta till ett annat yrke med tidigare turbandebatt. Till plikterna som polis såväl som militär ingår att bära föreskriven uniform. Visst kan man utöka "uniformstillvalen", men eftersom det inte verkar vara några större problem att få fatt i lämplig personal till någotdera av dessa yrken har jag svårt att se den praktiska nyttan i att reglementera vare sig kippa, burqa, turban, basebollkeps med favoritlaget eller Närkedräktens hätta. Detta gäller i mitt huvud oavsett hur viktig huvudbonaden av ett eller annat skäl är för individen. Som alltid måste var och en göra val här i livet. Vad är viktigast för mig - bli polis/militär eller alltid bära turban? Skulle nu en så stor del av Sveriges befolkning börja bära turban att man allvarligt börjar få svårt att få tag i folk blir "turbanfrågan" naturligtvis ett problem och det är dags att ompröva saken. Innan detta inträffar undrar jag fortfarande; Vad är egentligen problemet? Jag har själv åtskilliga bekanta som gärna velat göra lumpen, men som har tvingats välja bort densamma av olika både mer och mindre viktiga orsaker än en turban. Själv tycker jag bärandet av religiösa och/eller politiska symboler till uniform bör ske med yttersta restriktivitet. Själavårdare - oavsett religion - är för mig det enda självklara undantaget. För dem ingår det s a s "i konceptet". Hur bär man förresten hjälm om man har turban? Hur ser arbetsgivarens ansvar ut om en turbanklädd polis inte bär kravallhjälm som övriga, får en gatsten i huvet och dör? Går det ens att kombinera "turbanbruk" med SäkI? Quote
Gator Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 "judeplätten" (vet inte vad den heter, hadde IG på religon) "Yarmulke", mon frere ;) Gator tf Messerschmidt Quote
Sir Vival Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 @ Unicorn Jag är i stort enig i det du skriver, jag blir bara så väldigt trött på inlägg av den typen som jag besvarade här ovan. Och vad har den typ av nedsättande uttalande för plats i en tråd om baskrar, eller över huvud taget vid någon annan tidpunkt än då det vore aktuellt med ett införande av turban i aktuellt uniformssystem? Inte heller är det ett problem med att få folk att bli militär/polis, men det skulle vara väldigt trevligt om de respektive kårerna lite mer avspeglade ett tvärsnittt av befolkningen (vi har väl iofs inte någon större del av befolkningen som av religösa skäl bär turban, så det problemet borde utebli) och inte en majoritet av "blonda stålögda resliga ynglingar" (en medveten överdrift). Du kanske inte noterade att jag skrev: "så länge det inte inverkar negativt på tjänsten och bärs på ett "prydligt" sätt". Att jämföra bärandet av religöst betingade huvudbonader med att vara handikappad tycker i alla fall inte jag är relevant, då t ex en turban kan avlägsnas vid omedelbar fara medan det är lite svårt att resa sig ur en rullstol och ta till flykt. Tror vi kan droppa detta nu, eller? Quote
Phaser Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 Ok... Det tog visst fyr helt å hållet här inne *hämtar brandsläckaren* Det jag ville påvisa lite klumpigt var att det kvittar väl vad vi har på huvudet!!! Så länge det inte hindrar i våran tjänst, så får folk bära vad tusan de vill på huvudet, det rör inte mig vad Nilsson har på huvudet när han är i fält. Ok? Frågor? /Phaser Quote
Panzerfaust Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 Ok... Det tog visst fyr helt å hållet här inne *hämtar brandsläckaren* Det jag ville påvisa lite klumpigt var att det kvittar väl vad vi har på huvudet!!! Så länge det inte hindrar i våran tjänst, så får folk bära vad tusan de vill på huvudet, det rör inte mig vad Nilsson har på huvudet när han är i fält. Ok? Frågor? /Phaser Du kan inte säga en sån sak, sedan kom hit förvånande och undra "nämen huuuur kunde folk reagera på det!" Säger man en sån sak så är det klart att folk reagerar och drar upp diskussionen. @Unicorn Vad kan jag säga? Du har gjort det igen Och du gör det bra desutom. Håller helt med. Quote
Recommended Posts