Jonas Posted February 28, 2005 Report Posted February 28, 2005 Jag vet exakt vilka som kommer att agera B-styrka åt K4. Men för att inte förstöra överraskningen för K4, så kan vi diskutera detta efter nästa helg. Då bör de ha haft kontakt. Bör inte heller avlägga rapport ang. antal eller något annat, då denna sida tydligen är "avlyssnad" av K4. Jag själv kommer inte vara med i det momentet men antar att du kommer vara med som B-styrka åt K4. Det skulle vara intressant att i efterhand höra hur det gick för K4 så jag hoppas att du skriver lite om övningen här. Quote
Knighthawk Posted February 28, 2005 Report Posted February 28, 2005 Ska försöka att återkomma med en så tydlig "recension" som möjligt, efter övningen...lär väl inte bli alltför många timmars vila för en del....och mer bekvämt för andra....jaja..... Men jag kan lova att BVG ska göra sitt bästa för att K4 ska få en trovärdig och riktig slutövning. "All makt åt Västra Gota Land " Quote
Euthanatos Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 Vet någon vilka förband som kommer att kriga i Skövde? Quote
Guest strvkomp Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 P10, P18, P4, I19, P7, K3, K4, K1, T2, Ing2, A9, S1, Lv5, Hkpflj, MDS skg, MDS Nsg, MDN, UndsäkC och F7. Totalt för det sig om cirka 6'000 värnpliktiga och 500 officeraresamt civila. Källa: Insats och försvar nr 1/2005 s.36 Quote
Alexandersson Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 I19 ska väl inte ner? Vi hårda gubbar på Artilleribat fick i vilket fall som helst inte medverka med ett gäng Arthur.. Quote
Guest strvkomp Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 Läs mitt inlägg en gång till och sen utvärderar du dig själv. Quote
Foxtrot Lima Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 (edited) Tacka vet jag vår slutövning när fi luftlandsattes eller landsteg vid kusten, rullade omkring i MT-LB, T-72 och BMD-3...och understöddes av attackflyg. EDIT: Det var bättre förr.....alltså förra året. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Edited March 1, 2005 by Foxtrot Lima Quote
simon Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 Tacka vet jag vår slutövning när fi luftlandsattes eller landsteg vid kusten, rullade omkring i MT-LB, T-72 och BMD-3...och understöddes av attackflyg. EDIT: Det var bättre förr.....alltså förra året. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Vem vet, kanske kommer de "glada" dagarna tillbaka nån gång i en avlägsen framtid? ;) Quote
Foxtrot Lima Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 @ simon Det skulle i så fall vara den dagen jag går en stabskurs i FBU:s regi med ett äldre befäl från invasionsförsvarets glada dagar som kursledare. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima *utbildad i invasionsförsvarets anda, and proud of it* Quote
madog Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 :( buhuu... *snyft* i19/artbat ska inte vara med på asö05... :( Quote
Hero Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 Det börjar dra ihop sig Fick vidare info om helgens kommande strapatser igår... Ser ut att bli en bra helg B) Ses i terrängen.... /Hero "Det viktiga är inte vart vi är... utan i vilken riktning vi rör oss...." Quote
Anders Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 Läs mitt inlägg en gång till och sen utvärderar du dig själv. Nu har jag utvärderat i drivor här. Fan vad glad jag blir! Lv 5 återuppstår! Quote
Euthanatos Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 Är det några av er som ska ha SIB i Kvarn? Quote
Raffe Posted March 3, 2005 Report Posted March 3, 2005 P10, P18, P4, I19, P7, K3, K4, K1, T2, Ing2, A9, S1, Lv5, Hkpflj, MDS skg, MDS Nsg, MDN, UndsäkC och F7. Totalt för det sig om cirka 6'000 värnpliktiga och 500 officeraresamt civila. Källa: Insats och försvar nr 1/2005 s.36 Även Livgardet kommer ner. Quote
C DK012 Posted March 3, 2005 Report Posted March 3, 2005 Tacka vet jag vår slutövning när fi luftlandsattes eller landsteg vid kusten, rullade omkring i MT-LB, T-72 och BMD-3...och understöddes av attackflyg. EDIT: Det var bättre förr.....alltså förra året. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Som en passus till "signaltruppernas trista övningar-tråden" kan jag ju tillägga att jag inte har en aning om vad ASÖ '03 handlade om. //C DK012 - Två år senare och fortfarande grinig ;) Quote
Foxtrot Lima Posted March 3, 2005 Report Posted March 3, 2005 (edited) Vad? Menar du att ni inte hade någon koll på vad er slutövning handlade om?? Men allvarligt talat tror jag att jag var en av de få värnpliktiga på vårt kompani som egentligen hade följt hela "spelet" från dess början vid de första förbandsövningarna innan juluppehållet fram till och med slutövningen. Detta pga att jag satt i kompstaben (och även var plutch), vilket gav mig en god överblick över läget och helheten. Tror t o m min stäff (stabsass) har kvar kompaniets lägeskarta från slutövningen förra året, med alla förband osv utplacerade, i sina gömmor. ;) Det var nog betydligt annorlunda för Lasse-i-ledet som hade sin lilla, men betydelsefulla, uppgift att tänka på. Dessutom fick jag intycket att man på övriga plutoner var dåliga på att sprida information om förbandets uppgift, fiendeläget osv. Kort sagt kändes det som att spelledningens taktiserande och information inte nådde mycket längre ned än till plutonchefsnivå (även om jag var ganska noga med att dra fi läge osv med mina grpch varje kväll). Ibland brukar jag faktiskt fundera över hur mycket den enskilde soldaten måste veta. Dels är det väldigt viktigt att alla inom förbandet vet hur det aktuella läget ser ut, men från ett annat perspektiv kan man fråga sig var gränsen går för vad som är av faktiskt intresse för Lasse-i-ledet? Hursomhelst upplevde jag det som något positivt att man använde samma ursprungsscenario och sedan ökade omfattningen från övning till övning. Om jag inte minns helt fel började allt med fi mobilisering, truppkoncentrationer osv och gick vidare till att fi spaningsförband opererade på "vårt" territorium. Det slutade i och med slutövningen som en fullskalig (beroende på hur man ser det) konflikt. Enligt mig är det ganska intressant att man inte förrän nu valt att utforma slutövningen som en mer fredsframtvingande operation (om jag har uppfattat allt rätt), jämfört med hur det var förra året med fi luftlandsättningar, landstigningar från havet och fientliga mekaniserade styrkor m m. Allt var visserligen bara spelat, men ändå... Kan det vara så att 2004 var året då FM övade invasionsförsvar för sista gången? EDIT: Även om det inte intresserar någon egentligen, kan jag nämna att vår utbildning på KBS mer förberedde oss för att, i egenskap av plutch/stf plutch, genomföra mineldöverfall mot fi längs Kalixlinjen, än att puckla på folkmassor eller jiddra med aggressiva locals. Hälsningar, Foxtrot Lima Edited March 3, 2005 by Foxtrot Lima Quote
Knighthawk Posted March 3, 2005 Report Posted March 3, 2005 Imorgon ( läs fredag) är det packning av mtrl för vår b-styrka mot K4. Då kör vi slutfasen av förberedelserna.... Hoppas kunna ta lite kort under ASÖ:n...... hoppas det kan gå att få in dem här på sidan någonstans. Vårt motto under övningen " Bevara Västra Gotaland " I'll be back........................ Quote
öwall Posted March 4, 2005 Report Posted March 4, 2005 Rätt intressant att någar KB på p4 (2a plut) kommer agera skyttsoldater p 4e pluton på RJ.Så de kommer agera som HelgeBertil på vårt psk kompani Då har de legat inne i 6v. Tycker iaf jag är ganska coolt att få vara med så pass mycket efter 6v. Helge Bertil? det borde väl vara Helge David? jag vet att de har flyttat runt skyttesoldater mellan plutonerna innan, men det är väl dumt när det inte behövs. Quote
Musslan Posted March 6, 2005 Report Posted March 6, 2005 Rätt intressant att någar KB på p4 (2a plut) kommer agera skyttsoldater p 4e pluton på RJ.Så de kommer agera som HelgeBertil på vårt psk kompani Då har de legat inne i 6v. Tycker iaf jag är ganska coolt att få vara med så pass mycket efter 6v. Men andra pluton på KBS... det är ju vi. Det hade jag inte alls hörttalas om, visserligen har jag varit sjukskriven i hemmet med influensa den senaste veckan. Kommer hela andra pluton att agera skyttesoldater, eller bara de som ska utbildas till skyttetroppchefer? Eller kanske bara en handfull slumpmässigt valda? Låter spännande i alla fall, annars har vi bara fått höra att vi kommer följa med vårt blivande kompani Skånings och se hur de strider, samt att vi kommer agera figuranter. Det vi har fått reda på är att nu kommande helg kommer ni agera skytesoldater på vår 4e plut så de har lite hattafnattar att fylla stridsutrymmet med hoppas de kör säk-utbildningen med er snart lite jobbigt om halva skyttet börjar klämma sig i luckorna ni kommer iaf ha skitkul det är bra med röjj på RJ du får gärna komma över till 1a plut i vårt tält o festa lite bara o fråga efter Lindblad på 1a ;) Quote
Musslan Posted March 6, 2005 Report Posted March 6, 2005 Rätt intressant att någar KB på p4 (2a plut) kommer agera skyttsoldater p 4e pluton på RJ.Så de kommer agera som HelgeBertil på vårt psk kompani Då har de legat inne i 6v. Tycker iaf jag är ganska coolt att få vara med så pass mycket efter 6v. Helge Bertil? det borde väl vara Helge David? jag vet att de har flyttat runt skyttesoldater mellan plutonerna innan, men det är väl dumt när det inte behövs. Ber om ursäkt SJälvklart HelgeDavid ska det ju vara Jag som snurrar till det lite. Det är så att vår krigskomp chef vill ha skytte på alla plutoner Fram till slutövningen har vi haft vaktpluton som skytte på 4e plut men de är inte precis så taggade Så skyttesluskar behövs det. Annars kommer DavidRudolf att få agera lite annorlunda vilket de inte vill Quote
C 2:744 Posted March 6, 2005 Report Posted March 6, 2005 Som en passus till "signaltruppernas trista övningar-tråden" kan jag ju tillägga att jag inte har en aning om vad ASÖ '03 handlade om. //C DK012 - Två år senare och fortfarande grinig ;) Typ solsemester och trots total brist på fysisk och psykisk stimulans (i form av upprättanden, eldöverfall och liknande) mer mat än någonsin på en övning tidigare... Min passus till "signaltruppernas trista övningar-tråden" Quote
M00nStalker Posted March 6, 2005 Report Posted March 6, 2005 Jaha så imorgon sätter det igång (ja jag vet att vissa redan har satt igång). Ska bli kul att se vad som händer med UH-bataljonen. Hoppas att man slipper för då blir stämningen så tråkig och det är svårt att äta av den underbara maten som kockarna gör. Men men vi ses kanske därute någonstans, bara att leta efter en 1314 bil med rött kors på. Quote
201 Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Industrin måste ha någon på plats... Ok jag tar det B) Quote
Euthanatos Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Nu har det krigats för andra dagen. Från Kvarn kan jag meddela att dels lyckades stridsvagnskompaniet från P4 lyckades med konststycket att skjuta ut sina egna vagnar, dels dog nästan hela A-styrkan av indirekt eld! Vi på B-sidan var mäkta förvånade när de dödade varann, men det tackar vi för =) Quote
Jonas Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 Vilken tur för A-styrkan att det bara var övning. Quote
Lindeberg Posted March 10, 2005 Report Posted March 10, 2005 Vad fyller de tunna armbildlarna för funktion? Jag trodde man använde den typen av markering för att märka ut fi. Quote
EMK Posted March 10, 2005 Report Posted March 10, 2005 För att visa vilken sida han står på. De andra hade röd vita armbindlar..... Quote
AnimalMother Posted March 10, 2005 Report Posted March 10, 2005 Oj oj vad Viktor Johan (A-styrkan) fick lida förluster i tisdagens sammandrabbning med Östgöta BefrielseFront i striden om Kvarn. enligt uppgifter från övningsledningen förlorade. Viktor Johan - 25 Stridsfordon. - ca 70man. När man skulle inta Kvarns kasernområde, andledningen till nederlaget Östgötarnas egna Hemvärns Insatsplutoner. Bara inne i Kvarn slogs 3 Cv90 ut av hemvärnet, och utan att skryta så sänkte jag en av dom. :P Onsdagens sammandrabbning vid Kvarn blev om än ännu värre för Viktor Johan. Man nådde aldrig in i byn, anledning. man körde fast med ca 20 CV90 innan man nått fram till byn... Quote
Euthanatos Posted March 10, 2005 Report Posted March 10, 2005 Och den tilldelade 501:an vi hade slog bland annat ut tre Strv 122! Vad sak man säga? Antingen har Östgöta befrielsefront verkligen Gud på vår sida, eller så förekommer det viss SBS (skit bakom spakarna) på A-sidan. Jag vill helst inte fälla något omdöme eftersom jag är partisk, men statistiken för A-sidan ser inte helt lysande ut... Under föregående dags moment tog det A-sidan 5 timmar att ta sig de 5 kilometerna från utgångsläget till anfallsmålet. det blir alltså histnande EN kilometer i timmen! Det går verkligen undan i dagens mekaniserade strid... Quote
simon Posted March 10, 2005 Report Posted March 10, 2005 Det som ni framställer låter ju rätt IG. Jasså, ni har fått en 501:a till förfogande, kul att de som finns på kvarn rullar lite då och då! Quote
Recommended Posts