Jump to content

Tsunamikatastrofen i Asien 2004


martin

Recommended Posts

Man får hoppas att stat och regering lär sig nåt av detta.

Man kommer väl i sedvanlig stil att tillsätta en utredning, som efter något års kaffedrickande kommer fram till att regeringen agerat helt korrekt och perfekt. Jag tycker att det är intressant att jag själv då och då gör saker som jag tycker var/är fel, medan regeringen aldrig verkar göra något fel, eller åtminstone inte som de själva medger. Tänk om jag kunde vara lika perfekt som de är.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 405
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag håller med EO4... det är för mycket oförtjänt ilska som riktas mot myndigheter. Ni befinner er inte i Rosenbad. Ni befinner er inte på Räddningsverkets kontor... ergo har ni inte en aning om vad de gör eller vad de kan göra. Inte heller befinner ni er i de drabbade områdena så att ni har någon aning om vad som ens går att göra.

 

Ilska är en vanlig krisreaktion. Maktlöshet samt oro för nära och kära översätts till vrede som riktas mot de som kan hjälpa. Samma skit som drabbar ambuilanspersonal som skall in i Rosengpård men som nu måste ha poliseskort. Samma ilska som riktades mot brandmännen i Göteborg under Diskobranden.

 

Stoppa huvudet i en snödriva och hör efter om det är någonting ni kan hjälpa till med. Men att sprida ilska mote myndigheterna hjälper inte någon. Tvärt om sprider det bara hopplöshet och vanmakt. Ni gör situationen etter värre. För offrens skull: kyl ned er.

 

---

 

Notis vad gäller flygtransport: varför tjatas det så mycket om TP84? De flesta civila trafikflygplan funkar mycket bättre som persontransport i ett sån't här läge, inklusive transport av skadadde.

 

/J

Jag skulle gärna åka ner och hjälpa till om jag fick chansen, istället för att sitta här.

 

Så vet du vart man ska höra av sig så får du gärna PM:a mig...

Link to comment
Share on other sites

Notis vad gäller flygtransport: varför tjatas det så mycket om TP84? De flesta civila trafikflygplan funkar mycket bättre som persontransport i ett sån't här läge, inklusive transport av skadadde.

 

Det finns annat som kan transporteras än sjuka. Frågan är även varför resurser som verkar tillgängliga inte används. Om resurserna inte är tillgängliga, så borde man komma med information om varför de inte är tillgängliga.

Link to comment
Share on other sites

Ni befinner er inte i Rosenbad. Ni befinner er inte på Räddningsverkets kontor... ergo har ni inte en aning om vad de gör eller vad de kan göra. Inte heller befinner ni er i de drabbade områdena så att ni har någon aning om vad som ens går att göra.

Menar du att vi - som betalar för dessa myndigheter med personal - inte ska få ställa krav på det vi betalar för..???

 

Vad regeringen, eller myndighetschefer för den delen, anser och säger spelar inte så stor roll i sammanhang som dessa - de ska utföra det arbete som svenska folket vill och kräver. Och i detta, liksom så ofta annars, fall har de inte gjort detta!

 

Jag är helt inne på A2K's linje, Sverige som nation SKALL ta ansvar och HJÄLPA sina medborgare i första hand (bra exempel på detta kanske USA är, som gör i stort sett allt för att hjälpa de sina), i detta fall kanske utökat till "skandinaver" eller "nordeuropéer".

 

Vidare bekräftar denna flathet/handlingsförlamning min misstro mot svenska politiker i stort, som sitter säkert på sina stolar i lugna Sverige.

 

Gud förbjude att något liknande/krisartat händer HÄR, då är det KÖRT.

 

Varför existerar ingen beredskap? Varför finns ingen koordination? Varför får inte vi skattebetalare ställa dessa krav på säkerhet?

 

tillägg:

Vad ska Laila F göra i Thailand? Vilken kompetens kan hon tillföra? Åka runt och säga "ojdå", eller KAN hon faktiskt utföra något slags koordinationsjobb?

Edited by KaffeKalle
Link to comment
Share on other sites

Men du kan ju glömma att du får några andra svar än "vi ska titta på det här/vi ska utreda/blah blah.."

"vi känner väldigt mycket med de anhöriga... blablabla... känn er försäkrade om att vi gör allt vi kan... blablabla"

 

En intressant fråga är; om det här faktiskt gällde nationens överlevnad, skulle man då inte kunnat göra mer? Om man hade kunnat det, varför gör man det inte nu? Är det för jobbigt? Kostar det för mycket? Trampar man för många på tårna? Är det för politiskt obekvämt? Om det här är allt man är kapabel till, gud hjälpe oss i så fall om någon inleder seriösa militära operationer mot det här landet.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med EO4... det är för mycket oförtjänt ilska som riktas mot myndigheter. Ni befinner er inte i Rosenbad. Ni befinner er inte på Räddningsverkets kontor... ergo har ni inte en aning om vad de gör eller vad de kan göra. Inte heller befinner ni er i de drabbade områdena så att ni har någon aning om vad som ens går att göra.

 

Ilska är en vanlig krisreaktion. Maktlöshet samt oro för nära och kära översätts till vrede som riktas mot de som kan hjälpa. Samma skit som drabbar ambuilanspersonal som skall in i Rosengpård men som nu måste ha poliseskort. Samma ilska som riktades mot brandmännen i Göteborg under Diskobranden.

 

Stoppa huvudet i en snödriva och hör efter om det är någonting ni kan hjälpa till med. Men att sprida ilska mote myndigheterna hjälper inte någon. Tvärt om sprider det bara hopplöshet och vanmakt. Ni gör situationen etter värre. För offrens skull: kyl ned er.

 

---

 

Notis vad gäller flygtransport: varför tjatas det så mycket om TP84? De flesta civila trafikflygplan funkar mycket bättre som persontransport i ett sån't här läge, inklusive transport av skadadde.

 

/J

Jag tycker inte apati är bättre än ilska hos folket. Att vi reagerar betyder bara att vi bryr oss. Och om någon gör ett dåligt jobb så förtjänar de kritik och om mäniskor avlider eller skadas av det så förtjänar de svidande kritik. Vi kritiserar inte hjälparbetarna som finns på plats, därför tycker jag inte att resonemanget om att"Samma skit som drabbar ambuilanspersonal som skall in i Rosengpård men som nu måste ha poliseskort." håller. Hade därmot sjukvårdpolitikerna sagt att vi inte kör in till Rosengård mer för att hämta skadade och sjuka mer, då hade jag regerat likadant. Nä på GP och grabbarna i kostym med allt vad vi har, det är det enda som hjälper

Link to comment
Share on other sites

Om vi klagar på politikerna får ni tänka på att ni till stor del klagar på svenska folket; det är nämligen upp till oss själva att med en valsedel i näven avgöra vem som ska styra oss!

 

Ner med hjälp, ner med MASSOR av hjälp men det måste ske på ett någerlunda organiserat sätt. Det är säkert kaos där nere redan som det är.

 

Kommer ordern står jag på Sturup inom 30 minuter. Om ordern inte kommer har i alla fall jag och x antal av mina soldater varit beredda att göra vad VI kan för de hemvändande.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. Payne

Min åsikt är att vi som skattebetalare och även anhöriga till offren SKA kräva av regeringen att lösa uppgiften att få hem våra skadade och hjälpa de som blivit lidande. Skicka dit det som vi har och tänk på räkningen sen.

 

Hade det varit valår hade det nog varit ett annat tempo..

 

/Tillägg.

 

 

@c3grp

Behöver ni hjälp så hör av dig.

Edited by achilleos
Link to comment
Share on other sites

En liten anekdot:

 

En gång under 188-talet blev en brittisk medborgare fångad av urinvånare inne i Centralafrika.

Imperiet svarade med att bygga en järnväg, forsla fram trupper för att hämta hem killen.

DET är att hjälpa, sina medborgare det

Edited by Hendrix
Link to comment
Share on other sites

Hur svårt är det att på egen hand komma fram till att det förmodligen finns ett behov av sjukvårdsmateriel i ett stort katastrofområde? :-( Om inte annat, så är det bättre att skicka ned sjukvårdsmateriel, och sedan upptäcka att den inte behövdes, än att inte skicka ned sjukvårdsmateriel, och upptäcka att den behövs.

Men då spräcker man ju budgeten och vad finns

det för belöning för de som tar initiativ? I en stor

byråkrati får de som sticker ut stryk medan

inkompetens inte behöver vara något problem

för den egna försörjningen.

 

Det är nog svårt att få till en seriös krisberedskap

och en tjänstemannakultur där det är BRA med

inititiv som räddar liv. (*) När estoniaolyckan inte

räckte för att motivera en bättre räddningskapacitet

utan man i stället har dragit ned på den verkar

det rätt hopplöst.

 

(*) Jag tvivlar inte på att typ ambulansmän gör sitt

yttersta, de jag tror är en propp är försiktiga

och osäkra regelfetichister som är de som blir kvar

om ledningen är inkompetent och har trasiga

verkliga mål för verksamnheten. De formella

visionära målen kan vara hur bra som helst men de

är meningslösa jämfört med de som verkligen

gäller i praktiken.

 

Hade vi haft ett bra insatsförsvar hade nu materielen

till ett I mindre fältsjukhus varit framme och då hunnit

ikapp personalen. Och det borde ha gått att skrapa

ihop lika mycket till från I i vila och uppbyggnad.

 

Edit: Jag låg minst ett dygn fel i tiden.

En kritisk detalj för att kunna reagera snabbt borde

vara att ledningen delegerar väldigt mycket ansvar

till de som är mest motivierade att lösa akuta uppgifter.

Dvs att räddningsfolket kan göra sin bedömning

oberoende av regeringens och UD:s "stör oss inte på

julledigheten, det är bara 6 saknade" och ha möjlighet

att dra igång stora larmet för att sedan avblåsa utan

att få bannor om det inte var så illa.

Edited by Magnus Redin
Link to comment
Share on other sites

preoblemet är att det säkerligen intefinns utbildad personal till dessa lätt gripbar...... Och att skicka outbildad personal som skalll lära sig materielen hands on.. 'r kanbske inte helt lyckat.. eller??

Borde inte åtminstone en del av den materielen vara tillräckligt "universiell och internationell" för att den skulle kunna ha använts utan tolkar. Jag menar, det är ju inte så jättesvårt att se att exempelvis ett tryckförband är ett tryckförband, en skalpell är en skalpell, o.s.v. Mediciner borde väl förhoppningsvis vara märkta så att även icke-svensktalande kan förstå vad det är i förpackningarna.

I vissa fall ja.. Medicin är nog tyvärr bara på svenska men eftersom innehållet oftast specas på latin eller motsvarande så löser det sig.

avseende steriliserade instrument kan det vara problem om det inte är flergångs. Nu tänkte jag inte på denna nivån utan mer hur mer avancerad utrustning som narkosapparater ekg apparater med mera (inte att förglömma tält och annat basic också)

 

Men som sagt... Jag kan tänka fel... :P

Link to comment
Share on other sites

@ magnus redin.

 

det är ett kollektivt tänkande hos det styrande partiet att förklara sånt där händer inte här i trygga sverige.

vi behöver inte ha beredskap.

 

men vi bildar en myndighet som ser bra ut på pappret.

krisberedskapmyndigheten.

 

detta visar att vi har dålig beredskap inom vissa delar av den myndigheten och i regeringen.

vi har haft palmemord, estonia och nu det här.

det visar att vi sitter med handlingsförlamade poliktiker.

 

ge istället KBM mandat att köra utan att vi behöver hämta in HSB från hans gård i sörmland.

låt göran ligga och vara som nivea-kräm hemma i sin säng.

räddningsverket hade kunnat vart i väg med en stor styrka nu om inte den fete och dryge skulle lagt sig i.

 

i finland drog man på blåslampan så fort man hörde vad som hänt.

de erbjöd tom UD hjälp med flygplan och liknade vilket avbjödes.

fast jag gissar att det står ett gäng människor på en flygbas utanför lidköping och hoppar av frustration just nu.

 

för helvete skit i budgeten och åk ner och rädda vad som räddas kan!!!!!

Link to comment
Share on other sites

det är ett kollektivt tänkande hos det styrande partiet att förklara sånt där händer inte här i trygga sverige.

vi behöver inte ha beredskap.

 

men vi bildar en myndighet som ser bra ut på pappret.

krisberedskapmyndigheten.

Beredskap är dyrt, det är mycket billigare att

landsfaderligt sörja tillsammans med folket och

det ger nog ungefär lika bra opinionssiffror så

länge folk har uppfattningen att det var en

katastrof bortom vad som är rimligt att lindra.

 

Att ha en bra organisation för civilförsvar är inte

fel så jag kan inte såga krisberedskapsmyndigheten

rakt av men det borde vara en naturlig del av

verksamheten för alla relevanta myndigheter och

alla chefer borde vara tvugna att fundera igenom

vad som är RIKTIGT viktigt om saker går riktigt illa.

Edited by Magnus Redin
Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju berätta att det hade vart en annorlunda situation om delar av dem styrande hade befunnit sig i dem drabbade områdena. Dem gör allt för att hålla sig vid liv men skiter i oss vanliga människor. Att människor glömmer av sådant som tillfällen då politikerna svikit oss, då de förblindas av vallöften etc då valtiden är inne. Jag ska inte glömma, när jag får rösta!

Link to comment
Share on other sites

Under nyårsdagen kommer alla offentliga byggnader att flagga på halv stång. Man rekommenderar att allmänheten ansluter sig till det. Jag tror att det kan vara en liten tröst för dem som drabbats att se att vi andra bryr oss och deltar i sorgen eller oron.

 

Flaggorna ska alltså hissas kl 0900 och nedhalas vid solens nedgång. Eftersom flaggning på halv stång är litet speciellt har jag kopierat in flaggningsreglerna här:

 

http://www.nationaldagen.a.se/index.asp?sida=17&avd=3

 

(Och det gör ju inget om man tar ner reklamflaggor och liknande...)

 

Edit: man har tydligen ändrat dag. Vi får avvakta och se...

Edited by Malaj
Link to comment
Share on other sites

Måste svenskarna till Sverige? Våre det inte enklare att skicka dom till ett närmare sjukhus i andra länder som säkert är villiga och kapabla att ta emot Svenskar.

Har funderat på det också. Finns ju flera välutvecklade länder som ligger "i närheten". Australien och Japan t.ex. borde kunna göra mycket. Hade jag varit chef Kina hade jag sett chansen att plocka politiska poäng hos de europeiska länderna genom att erbjuda hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Dom sätter tydligen in regeringplanen; det är ju bra att räddningverket får flyga med samma plan som kubasvensken.

 

Det är ju bra att dom gör någontine men det är nog ganska sent för många nu obehandlade sår kan tydligen orsaka blodförgiftning på 6-24 timmar.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som norge är ännu mer släpphänta än Sverige: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=260415

De verkar inte vara speciellt nöjda i föredömet Finland heller trots att de har haft en betydligt mindre ansträngande situation.

 

"Statsrådets presskonferens i Helsingfors i går gav ytterst få svar på frågorna som tornar upp sig. Utrikesministeriets linje är oförändrad. Som saknade anges bara de personer som anhöriga och vänner bett utrikesministeriet spåra."

 

"Det här var första gången statsministern och utrikesminister Erkki Tuo-mioja ställde upp på presskonferens efter katastrofen. Många i det stora pressuppbådet frågade varför det dröjt så länge. I Sverige har både statsminister Persson och utrikesminister Freivalds flitigt uttalat sig för medierna."

 

(Hufudstadsbladet 2004-12-29)

 

http://195.255.83.67/cgi-bin/mediaweb

Edited by Ivar_Artilleri
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte gjort lumpen än, men jag har i åratal hört hur värdelöst Svensk FM är och hur onödigt det är och varför det ska skrotas.

Är inte detta ett tillfälle att fylla 20 Herculesplan (använder mig av Hercules enbart i syfte att visa vad jag menar, finns säkert bättre transportplan/helikoptrar) med alla sjukvårdare som har utbildats i årets kull och skicka ner dom till Thailand med förnödenheter, låta dom sätta upp fältsjukhus och hjälpa till så gott det går? Sjukvårdarna i årets kull har, om jag inte har fel, pluggat klart och gjort sin praktik. Tillsammans med några befäl skulle man kunna få bra koll på svenskarna i området och avlasta dom thailändska sjukhusen.

 

Vissa av er kommer säga att budgeten sprängs (det har ni redan sagt), några säger att det helt enkelt är för dyrt och inte är genomförbart. Men frågan är om inte detta är den rätta tiden att spränga budgeten utan att ha skuldkänslor? 1500 svenskar är saknade, och folk tjaffsar om några miljoner hit och dit. Använd dom resurser vårt land har, och spara in lite mer på sjukvården nästa år.

 

För övrigt: Efter 3,5 dagar fick jag nu veta att min kompis klarade sig, han hade legat bakfull på taket till hotellet... Sprit är inte enbart negativt.

Link to comment
Share on other sites

http://www.regeringen.se/sb/d/1283/a/36185

 

Chefen har talat. Och jag ställer mig lite frågande till en sak. citerar.:

 

"Tids nog måste hanteringen av denna ohyggliga katastrof värderas. För att säkerställa en sådan värdering får Krisberedskapsmyndigheten redan nu ett särskilt uppdrag att följa hanteringen av katastrofen och dokumentera den arbetsinsats som görs."

 

Är det för att värdera andras jobb eller för att själv göra nytta som Krisberedskapsmyndigheten blev till?? Ingen som lärde sig något av Estoniakatastrofen som man kan dra nytta av nu?

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Tsunamikatastrofen i Asien 2004

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...