Jump to content

crazypictures

Recommended Posts

Hej. Mitt namn är Victor Danell och jag jobbar som regissör och manusförfattare på produktionsbolaget Crazy Pictures.

Sen några år tillbaka har jag skrivit på en långfilm om en nutida attack mot Sverige, och nu är det äntligen dags för filmen att röra sig in i produktion. I vinter börjar inspelningen och sträcker sig ända till nästa sommar. Filmen tar den civila människans perspektiv och målar upp ett scenario hur vi skulle uppleva en attack mot Sverige. Hur skulle det gå till? Vad skulle vi egentligen få veta?

Jag söker nu en eller flera som har lust att läsa manus och ge feedback på allt som rör svensk militär och försvar. Känner du dig kvalificerad kan du höra av dig till mig här på forumet eller på victor.danell (at) crazypictures.se så berättar jag mer vad det innebär.

Vill du få en känsla av vad det är för film vi gör kan du kolla på denna tidiga "teaser" vi gjort för att beskriva filmens ton och känsla. Filmen är fortfarande dold för allmänheten så jag ber er att inte sprida vidare länken.

https://vimeo.com/69263496

lösen: blomstertid

Kul att höra att ni jobbar på en film, har sett en del av era tidigare produktioner. Alltid hög kvalite! Jag är nog tyvärr inte rätt person att hjälpa till men det finns mycket kunskap på forumet. Hoppas du hittar rätt person!

Trailern på till "Den blomstertid" skapade ett önskan att se mer. Efter att ha sett några av era andra alster ("Negerboll", "Övertidskrig", "Generation Krig", m.fl.) på er hemsida så verkar det lovande. Det lilla som visas i trailern visar inte mycket av svensk militär och Försvarsmakten, så där finns det inte mycket att feedbacka om. Däremot ser jag stor potential att just visa känslor för hur en ev, konflikt (motsv.) upplevs, oavsett om det är ryssar, araber, aliens, zombies, virus eller översvämning som hotar. Bra jobbat!

Prova att studera de otaliga böcker som SMB har om Sverige under kalla kriget: hur evakuering skulle ske, beredskap och dess organisation, skyddsrum, m.m. Även om mycket är avvecklat så borde en hel del kunna tänkas vara applicerbart.

Hej!

Jag fastnar tyvärr i teasern på 31sek. finns det något annat sätt att se denna?

Håller med övriga att operation garbo visar på det politiska spelet.

När det gäller beredskapen så är nog inte det tidigare applicerbart.

Tack för den fina responsen. Kul att höra att teasern väcker intresse hos er.

Eftersom manuset inte belyser alla aspekter och vinklar vid en attack så är egentligen feedbacken jag söker rätt koncentrerad kring vissa specifika detaljer. I stora drag handlar det främst om landets strömförsörjning, krigsdelegationen och omvärldens reaktion på en attack mot Sverige. Vårt mål är inte att måla upp en så korrekt och redovisande bild som möjligt, utan ett trovärdigt scenario ur det perspektiv vi upplever berättelsen.

Alla ni som är intresserade av att läsa manus för att se ifall ni köper vår gestaltning är välkomna att höra av er till mig. :)

Så jävla fett med en film om en attack mot Sverige. Speciellt när det handlar om civila då det vore fett att se scener om div bergsrum och en blandning av försvaret som mobiliserar.

Som Rune sa så kolla på gamla manualer och instruktioner hur civila/civilförsvaret skulle agera under kris/krig. Fyll upp badkaret hemma med vatten innan man evakuerar, förbered och rusta lokala skyddsrummet för aktivt bruk osv. Nu är väl just dessa detaljer lite väl overkill för en film kanske men det är mest dessa manualer/instruktioner jag syftar till i allmänhet. :) Att höra VMA i teasern ger mig gåshud, det är en otroligt viktig del. Kanske man kan hinta om att befolkningen blir "panikslagna" när de inser att vissa bergrum/skyddsrum är mer eller mindre avvecklade pga 90-talets beslut. "helvete var är alla skyddsmasker?" "Varför finns det inga radiostationer som funkar så att vi kan kommunicera?"

Gällande elnätet så har du här en video från "hemliga svenska rum" när dom besöker en trafostation i ett bergrum http://www.youtube.com/watch?v=TboazGk-JmU i videon så snackar dom lite om en elstörning som skedde på 80-talet(?) som slog ut större delar av Sverige pga en trafostation dog. Nu idag så har man ju större redundans för att undvika sådana störningar. Den man var rädd för under kalla kriget var ju sabotage av infrastrukturen under början av en attack, förgifta vattnet, klippa teletrådar, sabotera just trafostationer osv. Större skyddsrum och bergrum har oftast egen strömförsörjning i form av dieselgeneratorer om elnätet skulle dö. Om man skulle försöka slå ut viktiga elförbindelser idag så är det väl stamnätet man vill ge sig på men då det hela är ett riktigt kluster så får man verkligen planera för att lyckas slå ut hela landet. Här har du en länk till våran live produktion/import/export av el: http://www.svk.se/stamnatet/kontrollrummet/

Jävlar vad jag går ner på detaljer men hoppas du hittar det du söker efter för att få till Sveriges första riktiga film om det som vi förberett oss på sedan kalla krigets start. :happy:

Ska ni göra en film i detta ämne så är Förebudet från 80-talet obligatorisk. :) Där kan ni få mycket inspiration om hur vissa delar av förberedelserna främmande makt genomför i förväg, just innan och under väpnat angrepp och hur det påverkar befolkningen.

https://youtu.be/jDFBqR5cOuE

Annars så tycker jag teasern var riktigt bra och med tanke på kvalitén på era andra filmer så tror jag det här kommer bli väldigt bra. Planerar ni att visa filmen på bio eftersom det blir en långfilm?

Problemet i stort och smått när de gäller fiction är när de inte tänker på Antagonistens motiv till sina handlingar. Antagonisten gör X, Y och Z bara för att de passar protagonisten, eller manuset kräver det. men de finns ingen vidare tanke på vad antagonistens slutmål.

• 10 months later...
  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...