Jump to content

Kul händelser under utlandstjänsterna


Recommended Posts

Det var ett par juveler som var iväg

på leave till Jerusalem.

Självklart ingick det ett besök vid Klagomuren

där folk står bockar och bugar för att

sedan stoppa in ett hoprullat papper med

diverse bekännelser.

Så gjorde även dessa gossar, på papperet

stod det:

 

"OLLAD"

 

(Det ska finnas bildbevis på detta, om det finns

substans så informera..)

Kommer du ihåg signalisten på VL på BA04? Han som gjorde alla målningarna och som hade de bästa väckningarna?

 

Han har dessutom Charlie Swinggate på meritlistan, bland annat.

Det sägs att han har lugnat ner sig nu, dock.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Han har dessutom Charlie Swinggate på meritlistan, bland annat.

Det sägs att han har lugnat ner sig nu, dock.

 

/Krook

 

Hur f.n lyckas man olla Charlie Swinggate? :D

Ja, du...

Förutom ovanstående har han även en ollat dåvarande ambassadören i Tel Avivs tandborste.

En sann mästare.

 

Han gjorde ett par svängar i Jwayya. Du kanske har träffat på honom?

Han kallas för Gris-B-son

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Vem har undgått B-sons bravader? :baskerPa:

 

Som C Högtalare bjöd han på "sälklubbningar",

Hans Vilnius-referat mm...

 

Ollning var var en het trend på 02:an, man fick kolla

sakerna ordentligt.

Hände tex. att man tog en kaffemugg i matsalen

som man upptäckte senare att i botten stod det:

"OLLAD"..

I samband med invigningen av Midgård var det

en annan juvel som O-ade "Chef hela härket":s

vinglas.

Preskribitionstiden har väl inte gått ut än, så jag är sparsam

med detaljerna.

Dom som var där vet säkert.. B)

 

Charlie Swing Gate, när vi kom rullandes med

våran lätta tp konvoj så hade Jwayyanerna lyckats

riva ner SLA:s enda teleledning med en hög och

tung maskintransport.

SLA blev hispiga värre när det började fylla på fordon

från båda hållen.

Som pinky skulle man ut och försöka medla.

Man hade ju gått kursen "En dag i Libanon" på

Almnäs innan nedrot.

Så man försöker lite coolt:

"It´s no problem.."

SLA-snubben var inte lika imponerad:

"It´s BIG problem!!"

Där fick man för sina diplomatiambitioner.. :P

 

Annars var det lite festligt att "droppa" tomma

vattenflaskor i Gaten med påsatt kork.

Nästa lb. "råkade" sedan köra över den med

en liten puff..

Blev mer och mer poppis ju närmare rot.

Man bara väntade på att dom skulle skicka iväg

någon ksp-salva ut mot havet.

(Som var deras nöje att hälsa pinkys välkomna

till AO:t..)

Link to comment
Share on other sites

En checkpoint i södra Libanon bemannad av SLA.

Den bestog av två bommar i södra änden och två bommar i norra änden.

Däremellan fanns det ett OP samt diverse byggnader.

Storlek runt 100x50m

 

Om man inte stängde bommarna ordentligt efter sig kunde det hända att man fick en skur 7,62 efter sig.

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

Jag var inte med själv men har sett videofilm från händelsen samtidigt jag fick detta berättat av en som själv var med.

Någon som var med eller vet mer än mig får gärna rätta mig om jag skulle ha fel i något.

 

Händelsen utspelar sig i Liberia under La02.

 

Deltaplutonen har plutonsafton nere vid stranden. En stor eld är tänd och man har så trevligt man har när man är ute med sin pluton. Eftersom det även var lucia gästades tillställningen av kompaniets luciatåg. Luciatåget bestod av stjärngossar och en pepparkaksgubbe. Rollen som pepparkaksgubbe hade gått till ett befäl som var väldigt mörk i skinnet.

Nåväl, så långt är väl att lugnt. Men denna kväll hade irländarna vakten och i deras ögon såg det hela inte lika harmlöst ut som det var.

 

På stranden ses en massa folk vid en stor eld. På den ena sidan står det vitklädda män med stora strutar på huvudet och mellan sig har dom en mörkhyad kille med ett par kortbyxor på sig …

Om det var dagen efter eller samma kväll dom fick förklara för irländarna att det inte var Ku Kux Klan som var i farten förtäljer inte historien.

Link to comment
Share on other sites

Om det var dagen efter eller samma kväll dom fick förklara för irländarna att det inte var Ku Kux Klan som var i farten förtäljer inte historien.

Lite löst från minnet:

RN2 berättade om en liknande händelse han var med om i Bosnien då en svensk pluton var samgrupperade med en amerikansk pluton med ganska många svarta. Kommer inte ihåg om amerikanerna accepterade svenskarnas vals om "star-boys" och the "ginger-bread-man".

Link to comment
Share on other sites

DB01 -96

 

Jag och en polare var och kollade på en av Apache helikoptrarna som landat på vår camp.

-Nice little wehicle you´ve got here. Sa jag till piloten.

-Jaa, jagg tucker valdigt mucket om deen, svarade han

Gissa om vi fick haktappning...

Piloten hade tydligen studerat i Lund i fyra år och pratade klingande Svengelska...

Link to comment
Share on other sites

Något som jag sent ska glömma är flygplans händelsen på KS08.

Efter ett par månader i Kosovo så välkomnar man leave:n.

Ni vet.. hem till nära å kära för att förtälja stordåden eller bara för att

tömma eller fylla kroppen med vissa behov.

 

Planet som till vardags tillhör Kroatiska civilflyget, med en amerikansk

sliskig pilot, ni vet tugga gummi med öppen käft hade denna dag fått

äran att ge Sveriges finaste lift hem. Eftersom jag själv varje torsdag

var med å skicka hem våra gubbs å gums så känner jag till varje

förflyttnings moment som planen gjorde på marken.

Nu är det så att Kroatiska flyget på varje flygning har med sig en egen

tekniker. :wacko: bra va!! Känns tryggt, i alla fall han å jag sitter å

språkar om hur skönt det ska bli att komma hem, då han skämtsamt

säger att vi får se om vi kommer fram först :o ! hmm.

Planet startar upp å vi börjar rulla iväg. Efter erfarenhet så vet jag att

piloten måste taxa iväg planet ett par km innan han kan starta, men han

fick en annan idé, för att spara tid, så får han för sig att gena

in på en motsatt körriktning å i den sväng som han gör hör man hur det

smäller till i planet, men piloten fortsätter, i nästa stund så stannar

planet tvärt å lutar kraftigt åt höger. Han har lyckats med att sätta ett

av hjulen i ett dike. Teknikern tittar på mig å rycker på axlarna å säger

detta är andra gången på 20år och på samma flygplats med samma pilot

som gör samma sak. Nu råder lite förvirring men jag å några till

lyckades tömma planet och återvända till terminalen. Sen fick vi se en

uppvisning av effektivitet som hade varit tortyr för tyska trupper.

3 sletna personer fick gräva en ramp medan ca 30pers står å tittar på.

Själv fick jag order om att ta fram en packstyrka å lasta ur planets

bagage..

 

Jag kan bara säga att jag är bara glad att jag kom hem den dagen....

Link to comment
Share on other sites

@Vlad

 

Var med på samma flight. Satt ju som på nålar där ett tag när ryktet om 24h uppskjuten leave började florera. Vad jag tyckte var roligast med hela den där incidenten var att killen ett par pinnhål framför mig sa till kaptenen vid ombordstigning: "Hey captain, you really need förarbevis on this you know"

 

 

En annan grej som fick min mage att vridas var när jag och min stridskamrat (inga namn då mannen är aktiv här på forumet) och jag var på rek(baccis)resa till Prizren och road lion. Det började suga lite i tarmen så vi åkte in på sydvästra brigadkvarteret för att få i oss lite middag. Då vi inte riktigt hittade till matsalen så svängde jag upp mot ett par tyska soldater som sidtrynet vinkade till sig. På felfri tyngelska frågar han dem rakt ut: "Excuse me, speaken sie english?" Kanske inte så kul men i den formen jag var då så var det tvunget med en paus från all allvarlig verksamhet.

Edited by Rapphönan
Link to comment
Share on other sites

Detta är väl kanske motsatsen till en rolig händelse men detta utspelade sig oxå på KS08 ett par veckor efter incidenten ovan. Med detta i färskt minne var man överlycklig när man satt på planet uppe i luften utan att något gått sönder eller att något glömt pumpa däcken eller dylikt.

 

Alla kikar ut genom fönstren och humöret är på topp för snart är vi ju hemma i Sverige.

 

Ca en halvtimma efter kikar man ut genom samma fönster och ser precis samma Pristina som man såg halvtimman innan... Nu börjar alla undra vad som står på :o

 

Efter ytterligare en halvtimma säger kaptenen att vi inte får lämna kosovoansk luftrum pga att Bosnierna (jag tror det var bosnierna) vägrar släppa in oss.

 

Cirkulera runt i en timma till då vi äntligen får börja vår resa hemåt. Det blir en oplanderad mellanlandning i Budapest för all soppa gick åt att cirkulera och så börjar alla inse att dom inte kommer hinna med planen hem från Arlanda.

 

Stämmningen blir inte bättre av att Swedint säger att vi får sova på hotell tills morgondagen och ta flyg hem då. 50 baskersnubbar blir rasande och grillar den stackars swedint snubben som om det vore hans fel vilket det så klart inte är.

 

Hursomhelst så lyckas jag och en annan kille deala till oss ett plan till Jönköping och därifrån Taxi till Kalmar och Karlskrona. När jag hoppade av i Kalmar står det 6000kr på taxametern och då hade han 10 mil kvar :wacko:

 

Men försvaret har ju så gott om pengar endå :clap:

Link to comment
Share on other sites

En annan grej som fick min mage att vridas var när jag och min stridskamrat (inga namn då mannen är aktiv här på forumet) och jag var på rek(baccis)resa till Prizren och road lion. Det började suga lite i tarmen så vi åkte in på sydvästra brigadkvarteret för att få i oss lite middag. Då vi inte riktigt hittade till matsalen så svängde jag upp mot ett par tyska soldater som sidtrynet vinkade till sig. På felfri tyngelska frågar han dem rakt ut: "Excuse me, speaken sie english?" Kanske inte så kul men i den formen jag var då så var det tvunget med en paus från all allvarlig verksamhet.

 

 

Nåja men du fick i alla fall käka surkål till lunch... :clap:Och sen vill JAG minnas att det faktiskt var en ren tjänsteresa hrmmm :o:wacko:

Link to comment
Share on other sites

@Rapphönan

 

Ja jisses vilken resa :lol:

 

En annan historia som jag tycker är lite komisk....

 

Om någon känner att jag har fått denna om bakfoten så hojta till.

 

Iallafall så handlar det om en soldat som hade campvakten (inte själv).

Han fick en uppgift att göra en fordonspatrull runt CV. När han är

där ute å kör så gör han en avstickare som slutar med att fronten på

fordonet är nedgrävd i en håla. Detta var ju ändå kvällstid å han kände

inte till omgivningen så VaktC tar det hela med ro å ger soldaten en

varning för detta. Nu står Vaktens Jeep på rep vilket försvårar deras

arbete lite eftersom dom bara har en tillgänglig, men dom har en

bandvagn också... Soldaten var lite nyfiken på vart han hade kört ner

så han beslutar att vid nästa fordonspatrull kvällen efter ta en lite

närmare titt...... Detta slutade med att även detta fordon tittade ner i

samma håla som kvällen innan. :D

Link to comment
Share on other sites

En checkpoint i södra Libanon bemannad av SLA.

Den bestog av två bommar i södra änden och två bommar i norra änden.

Däremellan fanns det ett OP samt diverse byggnader.

Storlek runt 100x50m

 

Om man inte stängde bommarna ordentligt efter sig kunde det hända att man fick en skur 7,62 efter sig.

 

The Swede :rockon:

 

Och om de bara hade nöjt sig med en skur... 0:)

Som en nyglad pinkie tryckte jag bara hårdare på gaspedalen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sitter man och funderar så hittar man ju en del roliga saker från Balkan i den lilla hjärnan!

 

Caglavica: Ett hus som stod i vägen vid troophouset+ en pbvförare som ville riva huset med sitt fordon! Riktigt roligt och ett sprucket prisma!

 

Presevodalen: Två av mina plutonskamrater tyckte att det var för blåsigt/regnigt för att laga mat utomhus varvid de istället gör det i 4-mannatältet vilket endast resulterar i två st svenska soldater som svimmar av koldioxid(?)förgiftning!

 

Samma ställe: Larmineringar uppsatta över diverse småvägar som vi inte avsedde att använda, dock så satte vi upp minskyltar stora som hus och spärrade av. En kom en dag ett par killar upp från 82 AIRBORNE i en Hummve och snackade ett tag med oss, sedan åkte de därifrån, RAKT EMOT larmminorna.

Mot dödskalleskyltar och snitslade band kör de rätt in i en mina, de vänder och åker sakta mot oss igen och sa; "Sorry, we didnt see the string/wire!"

 

Kanske inte är meningen att man skall se den..

Link to comment
Share on other sites

Presevodalen: Två av mina plutonskamrater tyckte att det var för blåsigt/regnigt för att laga mat utomhus varvid de istället gör det i 4-mannatältet vilket endast resulterar i två st svenska soldater som svimmar av koldioxid(?)förgiftning!

 

För det första så var det ett 3-mannatält, för det andra var det hela första omgång i foxgruppen, för det tredje så var det väldigt kallt o blåsigt.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Presevodalen: Två av mina plutonskamrater tyckte att det var för blåsigt/regnigt för att laga mat utomhus varvid de istället gör det i 4-mannatältet vilket endast resulterar i två st svenska soldater som svimmar av koldioxid(?)förgiftning!

Nästan på samma tema.

Vi var på konvoj på väg till tuzla men vi hade blivit försenade av det härliga vintervädret så vi fick stanna o övernatta på en av pakbats camper i vares.

Vi var ganska hungriga så vi styrde stegen mot en av matsalarna som låg inne i en fabrikshall. Vi öppnade dörren för att gå in men sikten var ganska nedsatt av diselavgaser . Anledningen var att pakbat var lite frösna så dom hade satt in ett par diseldrivna värmefläktar modell större inomhus för att värma upp matsalen och dom hade missat den lilla detaljen att leda ut avgaserna på ett bra sätt. Så vi vände i dörren o gick till officers matsalen istället (ingen rök o bättre sevice :wub: )

på pakbats camper eller om man körde pakbats saker fick man alltid sig ett gott skratt för dom var lite annorlunda jämfört med andra länders bataljoner :clap:

Link to comment
Share on other sites

Det kan man ju lungt säga.

Vid deras kamp i Durdevik hade dom yxor som bemannade infartsposten. :wub:

 

En lite rolig episod angående Charlie Swinggate.

 

I början av missionen var man livrädd när man skulle passera Charlies på grund av alla skräckhistorier man hört under utbildningen men ju mer vi åkte desto mer avslappnat blev det.

Vi var denna dag på väg tillbaka till Naqoura och jag körde först i konvojen med en Jeep CJ8. När vi hade öppnat grind nummer två sa jag till polaren att sätta sig på motorhuven för att det skulle gå snabbare i andra änden.

Sagt och gjort, han hoppade upp på huven och jag började köra genom checkpointen, tyvärr satt han så att mitt synfält begränsades vilket slutade med att jag körde rätt in i en stor betongsugga, detta till SLA-soldaternas stora nöje. :wub:

 

The Swede :clap:

Link to comment
Share on other sites

BA04 När Sebrenica flyktingarna hade kommit till TABen så fick jag o en kille i min grupp uppdraget att köra ut vatten o fylla vatten vatten tankarna som stod uppställda för dom vi körde hela dan VL -TAB .

Då vet ju alla som vatt på Balkan hur dammiga fordonen blir så vi åkte inom VLs spol platta på vägen hem till RL .

Sagt o gjort de gick snabbt med hög trycks tvätten när vi var färdiga så skulle jag fixa till slangen o gick baklänges o snurrade rätt den men tänkte ej på att mitt på spolplan så fanns det en stor hål ca 1.70 m djupt o jag ramlade ner i det bajsvattnet .

det var 10cm vatten på ytan resten var slem o annat illaluktande !

Gissa om min kompis garvade sej harmynt ..... :lol:

 

Efter en spolning med högtryck så fick man gå upp till en polare som låg som sjv o låna unifom o duscha .......

 

Av min polare (Söder) så var det inte det mest hygieniska badet jag har tagit .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...