Jump to content

Kul händelser under utlandstjänsterna


Recommended Posts

Tidigare postad på krigsforum.se delar jag med mig av denna historia i denna sovande tråd. Kanske inte direkt en kul händelse men den kan väl beskrivas som tragikomisk kanske. :)

 

Minns en episod under BA02 (1994) där jag och en vapenbroder gjorde den sedvanliga jeep-patrullen inom och runt Tuzla airbase (TAB). Det var mörkt ute och jag körde. Vi var extra vaksamma eftersom det förekommit stölder av FN:s material och bränsle från TAB. Vi delade campen med jordanska och pakistanska FN-soldater och misstanken var att någon eller några av dem låg bakom stölderna.

 

Hursomhaver svänger vi ut från main gate för att patrullera utsidan av TAB. I ett hus i byn pågick ett ganska högljutt disco och det var en del ungdomar längs vägen vid det huset. Jag hade ögonen på dem när min kollega skrek "Stanna!" och flängde upp dörren och rusade ut i ett huj. Samtidigt som detta skedde såg jag vad han sett - en man på insidan av TAB:s staket langade saker till en man på utsidan av staketet dvs. på den sida jag och min kollega befann oss på.

 

När jag fått stopp på jeepen hoppade jag ur med skjutklart vapen. Min kollega hade figuren på utsidan inom räckhåll när han snubblade eller halkade i diket som skilde dem åt och stöp ordentligt på näsan. Figuren försvann springande in i skuggorna. Jag hade honom på kornet en kort sekund men fann det mindre klokt att fylla luften med bly med tanke på skaderisken då det var så mycket folk i rörelse. I ögonvrån ser jag en lastbil passera vår patrulljeep som stod med båda framdörrarna öppna med motorn igång med helljus på. Jag vände om för att ta mig tillbaka till bilen och radion för att larma andra patruller inne på TAB om vad vi sett. Kanske kunde de gripa förövaren på insidan av TAB.

 

När jag nått i höjd med jeepens motorhuv, lagom bländad av helljusen, upptäcker jag till min fasa att lastbilen som passerade var en bosnisk trupptransport från fronten vilken nu hade stannat precis bakom vår jeep och urlastade minst en pluton med beväpnade bosniska soldater. Där står jag själv med endast en ak5 som vapen omringad av allt annat än vänligt sinnade frontsvin med Kalasjnikovs som fortfarande luktade nyskjutna. De stirrande på mig som jag vore en säl i ett svultet hajstim.

 

Allt detta händer väldigt snabbt och min kollega är i detta läge svärandes och spottandes på väg upp ur diket ett 50-tal meter bort i mörkret vid staketet och har ingenting märkt. I vår jeep kan tilläggas att det fanns en hagelbössa, radio och en massa granater, mumma att sälja på den svarta marknaden.

 

Tiden stod still i periferin ser jag hur folk strömmar ut från den pågående festen för att nyfiket se hur situationen skulle utvecklas. Jag insåg att detta kunde sluta illa men det är ju inte slut förrän den feta kärringen sjunger som man säger och börjar de panga ska jag åtminstone ta någon med mig innan jag skakar tass med sankte Per – tänkte jag. Med mantelrörelsen redan gjord när jag hoppade ur jeepen visste jag att en kula redan låg i loppet och säkringen var av. Fingret lät jag vila på avtryckaren. Jag och de bosniska soldaterna stirrade intensivt på varandra och transen bröts inte förrän jag hörde min kollegas svavelosande ramsor närma sig bakifrån. Han verkade inte märka vad som pågick utan hoppade ilsket in på passagerarsidan av jeepen som vätte mot det mörka stängslet mot vilket han nyss sprungit som en galning för att fånga den flyende illgärningsmannen.

 

Själv började jag långsamt röra mig mot förarsidan och rundade dörren för att komma åt och sätta mig utan att ta blicken från den främsta soldaten, som nu var på en knapp armlängds avstånd från mig, och jag var fortfarande skjutberedd. Jag drog igen dörren fortfarande med blicken fäst på soldaten och körde sedan långsamt vidare. Bredvid mig skäller min kollega över den misslyckade fångsten och först när vi kommit en bit vågar jag andas ut och berätta vad som just hade hänt. Tydligen hade besvikelsen över att ha missat en säker fångst kombinerat med discodunket i bakgrunden, kvällens mörker och de bländande helljusen gjort att min kollega inte uppfattade vad som hade pågått uppe på vägbanan.

 

Vi fortsatte patrullen med att beklaga oss över att vi inte lyckades gripa tjuven men skattade oss lyckliga över att vi inte heller denna gång fick en fribiljett till himlen.

 

En tid efter denna händelse uppdagades att jordanska och pakistanska soldater stal och langade ut FN:s utrustning och bränsle till "sina muslimska bröder" på utsidan, dvs. bosniakerna.

Edited by Alte
Link to comment
Share on other sites

Kul tråd den här, trevligt att någon väcker den till liv. Jag funderade på, om de fanns något från bat XVIII K. Så trevligt var det ju inte, krig och elände, men det hindrar inte, att det finns humor också. Jag kan återberätta en liten historia från Kaminabasen. På bataljonen fanns tre stycken "Stinkiar" (de skulle ha koll på oss, så vi överlevde vad det gällde elaka bakterier och stygga insekter). Storstinki var officer och hade mikroskop. Mellanstinki var underbefäl och körde med Lillstinki som var menig. Lillstinki försökte spruta ihjäl oss med DDT, Ibland lyckades han också fixa myggor och annat jävelskap som flög eller kröp omkring.

 

Nu till historien. En sak till som ni måste känna till. I Kaminaville fanns det ett fungerande bryggeri. Det producerade två sorters öl i enlitersflaskor; Simba och Tembo . Speciellt Simba förekom rikligt på Kaminabasen och var mycket uppskattat.

 

Det var avlösning och den nye Storstinki kom ner i förväg, för att glida in i miljön. Det berättades att han hade fått tag i en Simbaflaska och förtjust börjat studera innehållet. Hans replik efter det att förskräckt tittat från mikroskopet lär ha väckt stor munterhet. När han någorlunda återfått målföret utbrast han. – Är det nån som druckit det här!!.

 

Skickar med en bild av vår "naturstinki" i huset, som var en djävul på flugor och mygg. Hälsningar Sten

 

kongo-odla.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hört i SISUn- Svensk-Lettisk radiokommunikation:

 

HQ Coy (Swe:) Echo Quebec, Echo Quebec, this is Papa Lima, Radiocheck Over!

 

Skyttepluton (Lv): This Quebeck Lima, over!

 

HQ Coy (Swe): We hear you loud and clear over!

 

Skyttepluton (Lv): You are weak and disturbed!

______________________________________________________ :baskerFN:

 

 

 

(Hörs svagt och det förekommer störningar eller är signalisten svag och störd???)

Edited by Arty
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...