Jump to content

Roliga citat och uttryck från befälen


Recommended Posts

Hej!

 

Har ni några guldkorn från era kära befäl. Jag kan på stående fot bjuda på dessa:

 

(Skylt på befälsrum:)

"Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt!"

 

(Grunka på befälsrumsvägg:)

Träplanka med inbränd text: "Klösbräda för fänrikar och slika varelser"

 

:)

Link to comment
Share on other sites

hmm ska vi se om man kommer ihåg den här höjdaren

nån löjtnant som sa följande till oss

" En lastbil ska ni inte se som ett fordon utan en stor böld i arlet när ni sitter i den"

Samma löjtnant något senare

"Den jäveln som pajar bilen får fan ta sitt ansvar och bära skiten till skroten alternativet är att låta en bil med blåa ljus på taket bära personen till sjukhuset!"

Ska tillägga att den löjtnanten var ganska upprörd och enormt mycket förälskad i sin rundnos :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tre stycken ur minnet:

 

"Eftersom det här landet för just nu befinner sig i ett temporärt läge av okrig..."

-Lt på Statsskytte, I1 -95

 

"Det är ju för f*n ingen j***a joystick du håller i din dataspelande j***a hip-hop-tönt, har du gått ijympaskor hela ditt j***a liv, eller?

-Lt XXX kommenterar en stackare i min plutons vapenföring, tre dagar efter inryck -95

 

Samma löjtnant ungefär en kvart innan busslasten med föräldrar väntas anlända på soldaterinran:

"Ta på en m/90 och måla den fetaste krigsmålningen ni någonsin gjort så era stackars föräldrar slipper skämmas!"

 

Efter erinran, precis när bussen lämnat området vänder han sig mot oss och skriker så som bara löjtnanter kan: "TA GENAST AV ER DEN DÄR UNIFORMEN, DEN FÅR BARA SOLDATER BÄRA!!!"

(Behöver jag påpeka hur stolta vi blev när vi äntligen fick bära den en dryg vecka senare, strax efter att han för första gången någonsin hälsat oss med "god morgon soldater" istället för "god morgon andra pluton" ??)

Link to comment
Share on other sites

"3 grundregler i soldatuppfostran: Håna, Lura, Bestraffa"

LT Ns återkommande kommentar om hur man lärde soldater något...

 

"Nu, jägarvila, sjungade "hej tomte gubbar" "

Brak med Kn K dagen före juluppehållet...

 

"Sedan, om lappmöglet har lagts sig, så syns dom så bra, att det inte är ens kul att ligga och skjuta dom jäklarna"

Lt N förklarar vitsen med Larminor och hur dom funkar

 

"VA sitter ni här och kollar på TECKNAT, när det är KRIG i världen?"

Lt N som kommer in och ser att vi sitter och kollar på "oggy och Kackerlackorna" när USA börjat sin offensiv i Afganistan

 

"jag måste ge er beröm för eran mörkerdiciplin"

Mj H, med ett stort blått öga efter en nattlig kollison med en lastbil

 

"har ni inte era knivar? VA! har ni inte fått ur era knivar? hur skall ni då kunna döda?"

SG. J vid utmarchen till Fältvaneveckan

Link to comment
Share on other sites

Här kommer favorit i repris

 

En General

Hoppar över byggnader i ett skutt

Är starkare än ett lokomotiv

Är snabbare än en gevärskula

Går på vatten

Ger order till Gud

 

En Överste

Hoppar över låga byggnader i ett skutt

Är starkare än ett växellok

Är lika snabb som en gevärskula

Går på vatten om det inte blåser

Talar med Gud

 

En Major

Hoppar över låga byggnader med hjälp av lång ansats och

medvind

Är stark som ett växellok

Går på vatten i en inomhuspool

Talar med Gud efter tidsbeställning

 

En Löjtnant

Klarar nästan inte ett monteringsfärdigt trähus

Förlorar dragkamp med ett växellok

Kan avfyra ett gevärsskott

Simmar riktigt bra

Tilltalas ibland av Gud

 

En Fänrik

Springer rakt in i husväggar

Känner igen ett lokomotiv två gånger av tre

Får inte använda riktig ammunition

Kan hållas flytande med hjälp av flytväst

Talar till väggen

 

En Menig/kopral/Furir/Sergant

Lyfter upp byggnader och går under dem

Sparkar lokomotiv av spåren

Fångar gevärskulor mellan tänderna och äter upp dem

Fryser vatten till is med en enda blick

Det är han som är GUD....

 

 

-Valiant-

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kom på en till. När jag var ute med min hvpluton för första gången kom dåvarande Plutonchef fram och hälsade: "Tjena, det är jag som är din plutonschef. Det är mej du ska dö för så att jag kan få en massa medaljer. Nån annan kan förklara detaljerna."

Sen gick han...

Link to comment
Share on other sites

Guest Lindman
Kom på en till. När jag var ute med min hvpluton för första gången kom dåvarande Plutonchef fram och hälsade: "Tjena, det är jag som är din plutonschef. Det är mej du ska dö för så att jag kan få en massa medaljer. Nån annan kan förklara detaljerna."

Sen gick han...

LOL! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kom på en till. När jag var ute med min hvpluton för första gången kom dåvarande Plutonchef fram och hälsade: "Tjena, det är jag som är din plutonschef. Det är mej du ska dö för så att jag kan få en massa medaljer. Nån annan kan förklara detaljerna."

Sen gick han...

Bäst i test!! :huh:

Link to comment
Share on other sites

En kamrat var närvarande vid detta:

 

Det här utspelade sig när en en bevakningspluton under gsu ska vårda sina skyddsmasker.

 

En av soldaterna har inte med sig sin mask, och anmäler detta till Fänriken.

Fänriken går iväg för att sedan komma tillbaka med en daggmask och säga på rungande "Helsingborska"; "Här har du din mask, vårda den."

Link to comment
Share on other sites

En kamrat var närvarande vid detta:

 

Det här utspelade sig när en en bevakningspluton under gsu ska vårda sina skyddsmasker.

 

En av soldaterna har inte med sig sin mask, och anmäler detta till Fänriken.

Fänriken går iväg för att sedan komma tillbaka med en daggmask och säga på rungande "Helsingborska"; "Här har du din mask, vårda den."

HAHAHA *ASGARVAR* :)

Det bästa jag hört på länge...och blir roligare när man tänker det på skånka för sig själv. :D

Link to comment
Share on other sites

Citat Fk H, fd KA2:

 

"Det finns människor där ute som har långt äckligt skägg, kör motorcykel och inte har något mål med livet. Dessa människor vill åt era vapen"

 

Efter en lång dag i fält utan mat under GSU:n då plutonen står uppställd..

 

Menig E - "Fänrik, varför har vi inte fått någon mat idag?"

Fk H - "För att den har jag skickat till barnen i Somalia"

Link to comment
Share on other sites

Citat Fk H, fd KA2:

 

"Det finns människor där ute som har långt äckligt skägg, kör motorcykel och inte har något mål med livet. Dessa människor vill åt era vapen"

 

Efter en lång dag i fält utan mat under GSU:n då plutonen står uppställd..

 

Menig E - "Fänrik, varför har vi inte fått någon mat idag?"

Fk H - "För att den har jag skickat till barnen i Somalia"

Sades detta möjligen på bred skånska?

Link to comment
Share on other sites

Finns ju mängder av anekdoter och tillhörande citat, jag ska ta det färskaste från i somras då vi ska genomföra marsch med minibuss från norrland ner till sthlm.

 

Kn X: "Vid eventuell trafikolycka samlar ni ihop samtliga vapen och bevakar dem, frågor?"

Truppen: "Nej"

Kn X "Vid eventuell sammanstöt med motorcykelburna förband som ej tillhör FM... PLUTONS STRID! MAGASIN I"

 

Tack och lov så gick resan alldeles utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

En utveckling av Fu Dahlbergs citat, eller kanske rentav originalet.

 

På KadS 1990 använde vi denna devis för soldatutbildningen, ärvd från årskullen innan;

 

Håna - Hota - Hetsa - Muta - Lura - Bestraffa

Link to comment
Share on other sites

En utveckling av Fu Dahlbergs citat, eller kanske rentav originalet.

 

På KadS 1990 använde vi denna devis för soldatutbildningen, ärvd från årskullen innan;

 

Håna - Hota - Hetsa - Muta - Lura - Bestraffa

Ännu en variant:

 

När Fk Pettersson tillfrågades varför han valde officersyrket svarade han kort och gott: "Det var för att få möjligheten att hota, håna och förnedra".

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju så mycket att ta av men dessa tycker jag är bra.

 

Under march:

Lt: "Öka på, klockan går som en elvisp"

 

Övning med Vitablixten och en soldat har gigantiska problem med skidorna.

Fk: "Men herre gud människa har ni aldrig haft sportlov"

Link to comment
Share on other sites

När jag som liten finning fjårtis prauade på revingehed var det ett befäl som dummade sig.

När vi små praktikanter var ute och marcherade med plutunen lyckades lilla jag komma i otakt och fick då en rejäl tillsägelse av en officer som såg ut som om han skulle flå mig och käka opp mig levande:

"Östrand, för helvete! Du går som en jävla pappegoja! SKÄRPNING!"

Kanske inte låter så farlig, men jag lovar att jag aldrig gått så rakt eller så mycket i takt i hela mitt liv som jag gjorde efter det...

 

En annnan klassiker som man även den fick uppleva under praktiken var ju:

"jag behöver tre frivilliga: *pekar ut* Du, du och du..."

Link to comment
Share on other sites

En kapten under sommarkursen (lätt irriterad ton): "Om man har vilat på sängen under lunchen så fixar man till den sen. - Så att det ser ut som om någon har gjort något åt den och inte som att ett filtöverdrag har landat där av misstag."

Link to comment
Share on other sites

En annan Fk på salig I15/Fo34 hade sitt eget sätt att lära beväringarna att ha mössa på utomhus. Vpl Andersson kommer ut ut kasernen, barhuvad. Nämnde Fk gastar: "Djävulen, Andersson! Han cirklar över dig! På med mössan innan han pickar hål i huvudet på dig och skiter ner i tomrummet!"

Link to comment
Share on other sites

Under vår GBS fick vi lära oss "adrig hota, aldrig muta" utan soldaterna skulle motiveras att göra saker. Rätt snabbt hade detta ändrats till "alltid hota, aldrig muta"

 

En annan episod som hände när jag låg inne (fast på annat kompani) var när en av soldaterna hade läst "för mycket" fysik i skolan och hade invändningar mot riktpunkt kontra träffpunkt under inskjutningen av vapnen. Efter ett kort meningsutbyte med fänriken tröttnade denne och utbrast : "För helvete ! Skit i tyngdlagen och gör som det står i boken !"

 

Andra bra uttryck är "Fippla på med grisfingrarna" "Trippa på med prinsessfötterna" eller "sluta knulla med packningen och kom på plats"

 

Vi hade även en löjtnant som hade sin mormor som måttstock: "Ni är usla. Det finns inte ord för hur usla ni är. Min mormor springer fortare än ni. och då har hon benprotes" Och andra likvärdiga jämförelser...

Link to comment
Share on other sites

Följande är inget citat utan en beskrivning av beteende:

 

En lätt galen men sympatisk Lt och bevakningsbåtschef är sugen på godis. Han joggar upp från inre hamnen på KA1 till markan där det då (och kanske nu) fanns varuautomater. Automaterna var av modell "snurrskiva". Dvs man stoppar i pengar och trycker på lämplig knapp så snurrar en vändskiva medurs så man kan öppna en lucka och ta ut sin ostmacka eller motsvarande.

 

Lt står och fipplar med växelpengar då ett par KJ (relativt "nybaskrade") kommer in och ställer sig i kö bakom honom. När han har stoppat i pengar och skall trycka på knappen får han ett infall av humor, vänder han sig om, tar kustjägarens basker, stoppar in den i det tillgängliga men tomma ostmacke-facket och trycker sedan på knappen. Baskern hoppar in i automaten ett steg och en ostmacka kommer fram i stället. Lt tar mackan och går därifrån. Resultatet blev att den stackars kustjägaren måste pula i pengar tills vändskivan har gått varvet runt och han kan plocka ut sin basker igen!

 

Så kan det gå till en mörk januarikväll på KA1. Sensmoral: håll hårt i din huvudbonad när bevakningsbåtchefer är i närheten. :ak::)

Link to comment
Share on other sites

"Det finns människor där ute som har långt äckligt skägg, kör motorcykel och inte har något mål med livet. Dessa människor vill åt era vapen"

 

 

Hehehe, jag sitter på byns bibliotek och garvar för mig själv.Folk kollar ju som om man vore tokig.Men det är man ju....

 

en trevlig helg på er killar!

 

:D

 

//DG

Link to comment
Share on other sites

Klart hon kollar på dig, du ser ju ut som apan Jocko.

 

Sagt av Lt J till okänd värnpliktig i buss när han högljutt utbrister: Kolla grabbar. Bruden där ute kollar på mig.

 

Örvar Fänrik?

 

Sagt av Värnpliktige Bothin under utbildning av anropssignaler. Han gissade på bokstaven ö. Nämnd fänrik asgarvade

Edited by Bad Karma
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...