Jump to content

Recommended Posts

En händelse som kanske inte kan gå under kriteriet "kul", men i alla fall.

 

-94, BA02, någon mil söder om Vares.

Vi åkte eskort åt en fuelkonvoj, på väg "hem" mot Tuzla.

I en kurva kommer en Yx-lastbil i på tok för hög fart och driftar ut mot vår Sisu, vår förare gör så gott han kan och lägger höger hjulpar (hjultriss?) i diket men lastbilen tuchar till Sisun i alla fall i kjedjorna på sidan av vagnen.

Jag tittar bakåt och ser hur yx-bilen med sladd precis missar lastbilen bakom oss. Nu har yx-föraren tappat kontrollen och dammar rakt in i en stabil björk, fronten först...

Vi stannar och urlastar, kommer fram till lastbilen och konstaterar att passageraren har ett fint jack i pannan efter att ha skallat sönder framrutan, han är vid medvetande men mycket förvirrad.

Föraren sitter fastklämd med benen under instrumentbrädan och har ett tydligt lårbensbrott.

Hemma i svedala så hade detta varit ett klockrent jobb för brandkåren, men här??!

Efter en snabb överläggning så backades Sisun tillbaka och vinchvaijern kastades över en grov gren i björken och sedan sattes kroken i instrumentbrädan brevid benen på den olycklige föraren.

Med långsam vinchning så lyckades instrumentbrädan lyftas så pass mycket att benen kunde friläggas och föraren lyftas ut. Som genom ett under uppenbarar sig en Yx-ambulans (om den var ditkallad eller om den bara passerade har jag ingen aning om) och männen ilastas i den samma och åker iväg...

Fixat och klart, uppgiften löst, another day at the office...

 

Tilläggas kan, att min Tailgunner utropade ett tydligt "YES" när lastbilen gav björken en allt för tidig höst med mycken avlövning...

Detta på grund av att vår pluton tidigare hade haft en svår personskada vid en exakt likadan olycka, men då drog lastblilen med sig motorluckan (ca 50 kg) som träffade tailgunnern i pannan!!!

Vi hade inte mycket till övers för vårdslösa lastbilschaffisar efter det kan jag säga.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 333
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En kort, för de insatta: "India Lima skall inte ha några fasta uppgifter" :P

  • BlåGul -1
...det var en viss Bengtsson (grisklubba) som satt där och han tyckte så klart att alla skulle få reda på det.

Den mannen (B-son) har gjort så mycket kul att det skulle fylla ett forum.

Krook :camo: Benke

 

Han lyckades "trolla" fram ett A/C-aggregat till vxl-rummet på Camp Oden. Plutch vill INTE veta detaljerna kring det.

Han gick i m/90 mig veterligen i max en vecka under BA04. Det var ju för f-n sommarmission och då gäller m/indiska. Sedan att vi roterade hem i oktober, det var helt ovidkommande.

Jag vet om en hel drös med roligheter som han gjort men pga hänsyn till allmänheten stannar jag där.

Det är för övrigt han som gjort de flesta tavlorna som sitter uppsatta längst in i matsalen på LG.

 

/Krook

Link to post
Share on other sites

...det var en viss Bengtsson (grisklubba)

Den mannen (B-son) har gjort så mycket kul att det skulle fylla ett forum.

Krook 0:) Benke

 

är det nån som vet var just detta smeknamn kommer ifrån? tycker att det är en konstig sammansättning av ord som inte lär ha uppkommit på flera olika ställen? i det fall jag tänker på så är det en rokFk(Lt?) på LG men beskrivningarna ovan eller namnet passar inte riktigt in på denne person.

Edited by johanp
Link to post
Share on other sites
Hursomhelst så lyckas jag och en annan kille deala till oss ett plan till Jönköping och därifrån Taxi till Kalmar och Karlskrona. När jag hoppade av i Kalmar står det 6000kr på taxametern och då hade han 10 mil kvar 0:)

 

Men försvaret har ju så gott om pengar endå 8-/

 

 

Var väl inget *SKOJAR*

 

Skulle ner till Bosnien 2000 som vaknsare.

Allt var fixat (trodde man) när vi kom till Swedint. Kan ju säga att den vanliga inryckningen och runtvallningen kändes SUPEREFFEKTIV jämfört med våra 3 dagar där.

 

I alla fall fick veta att vi skulle flyga ASTIDIGT från Arlanda. Ut vid 4,30 från Swendint för en planerad flygning till Zagreb.

Alt packat och klart fick vi ut våra biljétter. Döm om våran förvåning när vi flög BUSSNIESCLASS!!!

 

Till råga på allt hade vi tillåtelse att ta med 100 Kg bagage.. Att man inte visste det innan.. Vi som hade kämpat som djur för att få med allt inkl AK5 som skulle med i bagaget.

 

Gissa om man känndes sig lite skum att glida in i Busniess loungen på Arlanda iklädd M90...

 

Sedan kom chocken... När man kollade biljettpriset... 22.000 Sek för en enkel biljett Arlanda Zagreb..... :lala:

 

Någon hade visst missat att beställa biljetter (vi hade vetat i ca 1 månad att vi skulle få åka) så när de väl bokade var Lufthansa:s flight ner till Zagreb fullbokas i turistklass... Därav...

 

Att sedan SAS lyckas "glömma" polarens bagage på Arlanda är en HELT annan historia

Link to post
Share on other sites

Jodå..

Swedint kunde de..

 

Skulle ner på ks02 som vakans, men vi vakanser fick inte plats på herkan, för ks03s rekresa skulle med den.

Så det fick bli reguljär flyg med swissair, fick lite konstiga blickar i incheckningen, när de kollade våra biljetter, men tänkte inte så mycket på det. sen fick vi sitta längst fram i planet, tänkte jaja det är la bra men varför är det en vägg till resten av kabinen ?

När sen en flygvärdinna kommer och erbjuder mousserade vin när planet taxar ut, börjar man undra. Jag kastar en frågande blick på killen brevid mig och hallar upp biljetten, och inser att vi fått buissnes class biljetter.

Upp i luften så blev det lunch med vin och cognac till kaffet och en wirre till inflyggningen. och då mellanlandade vi i wien. nytt plan ny flyggvärdinna med mousserande vin, ny lunch, ny cognac och kaffe. Ja sen landa vi i Skopje.

 

Då sände jag en tanke till Bataljonchef ks03 som satt i herkan..

Link to post
Share on other sites
Jodå..

Swedint kunde de..

 

Skulle ner på ks02 som vakans, men vi vakanser fick inte plats på herkan, för ks03s rekresa skulle med den.

Så det fick bli reguljär flyg med swissair, fick lite konstiga blickar i incheckningen, när de kollade våra biljetter, men tänkte inte så mycket på det. sen fick vi sitta längst fram i planet, tänkte jaja det är la bra men varför är det en vägg till resten av kabinen ?

När sen en flygvärdinna kommer och erbjuder mousserade vin när planet taxar ut, börjar man undra. Jag kastar en frågande blick på killen brevid mig och hallar upp biljetten, och inser att vi fått buissnes class biljetter.

Upp i luften så blev det lunch med vin och cognac till kaffet och en wirre till inflyggningen. och då mellanlandade vi i wien. nytt plan ny flyggvärdinna med mousserande vin, ny lunch, ny cognac och kaffe. Ja sen landa vi i Skopje.

 

Då sände jag en tanke till Bataljonchef ks03 som satt i herkan..

 

 

OKej börjar se ett mönster...

Kan det vara så att de är så Tacksamma mot vaknsarna att det är mer än bara tur?? Månde.... TROR INTE DET!!!!

 

0:):lala:

Link to post
Share on other sites

BA02

 

Jag sitter i/på Örnnästet på VL en natt och ser med bildförstärkaren hur en person "smyger" omkring bland lastbilarna som står uppställda på fordonsparkeringen.

Jag ser även hur han har ett vitt skärp och ett pistolliknande föremål i handen.

Jag ropar upp fotpatrullen via radion och förklarar läget och var denna person befinner sig.

 

-Ta det nu j*vligt försiktigt och ha en hög eldberedskap jag "täcker" er så gott jag kan härifrån, håller radiotystnad tills dess att läget dramatiskt förändras eller att ni ropar upp, kom.

-Uppfattat, vi kommer in från din högra sida om 30 sek.

 

Spänd av förväntan och adrenalin ser jag nu på hur patrullen kör växelvis framryckning med understöd. Jag ser hur dom smyger upp personen från två håll....

Jag ser hur dom hoppar fram, tänder ficklamporna och skriker åt personen att vara j*vligt passiv.

 

Sedan hör jag bara mummel och ser hur eldberedskapen går ner till 0.... några skratt, mer mummel. Ser hur dom pekar upp mot mig... vinkar...

Va ända in i glödheta, tänker jag.

 

Den ena ur patrullen kommer upp och löser av mig, säger inget mer än att jag ska gå ner... och flinar lite.

 

Jag går ner och fram till personen...

Det visar sig vara Stf. Bat C... Överste löjtnant Möller...

Dansk som han är så har han sitt regementsskärp (eller vad det nu heter) på sig och det innehåller ett vitt band som går runt hela magen. I handen håller han sin pipa, fortfarande rykande...

Han berömmer oss för vår vaksamhet, men skäller i samma andetag ut oss på V&E för att man inte kan få en privat stund någonstans på hela campen...

Det senare löste sig med att han fick anmäla sin närvaro och själv "ansvara" för bevakningen för en begränsad del av kampen någon timme dom nätter han ville/behövde vara för sig själv och ifrån oss "jobbiga" svenskar.

 

Jösses... När man tänker på det.. Det var NÄRA att vi pluggat vår Stf Bat C. :D

Link to post
Share on other sites
Under ks 02, så hände följande, polaren vaknar mitt i natten av att han MÅSTE på toa nu!!! (Yalla varning) men lite smålat som man kan vara kl 0330... :D så får han för sig att gå på toifor istället för att gå de 50 meter till hyggbarren

...

Vad är en toifor? Är det kartongtoan?

Link to post
Share on other sites

Toifor är en upplevelse i sig!

 

KS04 Sommaren 2001

 

IL/4e mekskkomp/ IA01 (kärt barn har många namn) + E-grupp och TAC-P grupp ur Ledningspluton är underställda en brittisk TF av bataljonstorlek i bootleg area (längst ner i kosovo). Det är strider mellan makedonier och albaner i FYROM (Makedonien) och albanernas uh-linjer går i genom bootleg area från Albanien. Det är dock en helt annan historia.

 

På stabsplatsen finns det 3 toifor. I sann brittisk tradition så är de en för officerare och en för NCOs och en för soldaterna. Eftersom jag var Fänrik så nyttjar jag den som det står "for officers" på. Inan jag går in så märker jag att alla hytterna är stagade med stållinor. Jag ser att "min" toifors stållinor ännu inte har hunnit spännas upp. Jag har ganska bråttom in så jag tänker inte mer på det. När jag väl har kommit i gång med uppgiften så hör jag en helikopter närma sig. Jag inser att det ligger en hkp-landningsplats ca 20 meter ifrån min position. Hela hytten börjar skaka våldsamt. Jag hör att helikoptern passerar över mig. Samtidigt som jag fortsätter att lösa uppgift så försöker jag sänka min tyngdpunkt genom att böja mig framåt/nedåts å att jag har huvudet mellan kängorna och jag försöker hålla mig på min plats genom att trycka handflatorna mot hyttensväggar. Hytten skakar ännu mer nu. Jag hör hur de lösa stållinorna slår mot utsidan på väggarna. Jag hör ett rejält plaskande ljud från "tanken" och konstaterar att den är välfylld. Jag inser att om jag reser mig upp för att ta mig ut så kommer tungd punkten i hytten förskjutas uppåt och risken för att den skall välta kommer att öka. Jag är övertygad om att hytten skall välta. Jag hoppas bara att den inte kommer att falla med dörren nedåt då det ju kommer att försvåra utrymmningen. Till slut så hör jag hur hkp-motorerna börjar att varva ner. Jag andas ut. Jag är klar. Jag tar mig ut med en oberörd min. Utanför står ca 40-50 brittiska soldater och stirrar på mig. De hade nog hoppats att få se en officer doppad i toiforvätska , urin och avföring. Så blev icke fallet!

 

Lessons learned: Kontrollera stagning på toifor i närheten av hkp-landningsplatser.

 

Nära, nära vanära

Link to post
Share on other sites

När vi landade i Skopje för vidare tp till CV så fick vi ut plattorna till västarna (fram och bak) då var det någon pinky som undrade varför man skulle ha en platta därbak, varpå pinky kompis glatt svarade det är ju för att kulan ska stanna dät innne..(pekar på bröstet) och inte försvinna, teknikerna behöver ju kulrest :) erna för att se vem som sköt... :D

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Sarajevo i sommras:

 

På Camp Butmir finns en Regemental Sergant Major fån England - Mr Dix. Han är sergant men har i princip bara COMEUFOR över sig. Han rapporterar direkt till honom och hans ansvar är bl a diciplin på Campen och HQ EUFOR/ NHQ Sarajevo. En trevlig kille om man sköter sig och har korrekt huvudbonad. Tilläggas bör att han tar sitt jobb på mycket stort allvar - som sig bör.

 

På campen finns 33 olika nationer och majoriteten vet vem han är.

 

Vi sitter och tar en kaffe på en av uteserveringarna när vi ser RSM komma gående med sin "RSM käpp/stav". Vi ser även att han får möte med en amerikansk Övlt - som inte bär huvudbonad och till på köpet går och röker. Detta är strängt förbjudet. RSM stannar, saluterar och uppmärksammar Övlten att ta på sig huvudbonad och släcka ciggaretten. Övltn skrattar till och ber RSM att ursäkta sig. RSM, som har kort stubin meddelar följande:

 

- With all due repect Sir...I ORDER YOU TO PUT YOUR FUCKING HAT ON AND PUT OUT THAT FUCKING FAG OR ELSE...!!!

- Or else what SERGANT!!!

- OR ELSE I´LL DRAG YOU UP TO THE GENERALS OFFICE AND YOU´LL EXPLAIN YOURSELF TO HIM!!!

 

Övlten blir helt ställd och börjar mumla ngt om respect för grader, tar snabbt på sig mössan och släcker ciggaretten under kängan - för att sedan bli på mind av RSM om reglerna gällande nedskräpning på campen.

 

RSM fortsätter gå medan man hör honom mumla något om "damn yanks..."

 

Vi hade första parket till denna show och jag förbannar mig att jag inte hade kameran med mig för att föreviga detta obetalbara ögonblick.

 

:baskerPa:

Edited by EES
Link to post
Share on other sites
På Camo Butmir finns en Regemental Sergant Major fån England - Mr Dix. Han är sergant men har i princip bara COMEUFOR över sig.

 

Bara en parentes, ur en RSM´s arsle skiner solen, det är i princip bara regementschefen som har befälsrätt över en RSM. Och ja, dom är inte att leka med......... :baskerPa:

Link to post
Share on other sites

Kom och tänka på sprängfiskarna i Libanon.

 

Denna historia fick jag berättad för mig varför vissa faktafel kan förekomma:

 

Har för mig att detta hände på 110:ans tid när en båt med sprängfiskare kom för lite för nära Swedish garden med sina sprängladdningar.

 

Vakten kallades ut och de försökte först medelst verbal tillsägelse få dem att fiska längre ut och när det inte lyckades sköt de till slut varningsskott. :baskerPa:

 

Fiskarkillen som höll laddningen vart rädd och tappade laddningen i durken och tydligen var stubinen tänd. Fiskarkille och hans kolleger hann precis dyka i sjön innan båten flög i luften.

 

Efteråt krävde de UNIFIL på en ny båt då de ansåg att det var FN:s fel att det blev kaffeved av båten. :banghead:

Edited by Animal
Link to post
Share on other sites
Kom och tänka på sprängfiskarna i Libanon.

 

Denna historia fick jag berättad för mig varför vissa faktafel kan förekomma:

 

Har för mig att detta hände på 110:ans tid när en båt med sprängfiskare kom för lite för nära Swedish garden med sina sprängladdningar.

 

Vakten kallades ut och de försökte först medelst verbal tillsägelse få dem att fiska längre ut och när det inte lyckades sköt de till slut varningsskott. :baskerPa:

 

Fiskarkillen som höll laddningen vart rädd och tappade laddningen i durken och tydligen var stubinen tänd. Fiskarkille och hans kolleger hann precis dyka i sjön innan båten flög i luften.

 

Efteråt krävde de UNIFIL på en ny båt då de ansåg att det var FN:s fel att det blev kaffeved av båten. :banghead:

 

Detta hände på 108:an utanför förrådkompaniets mäss medan vi hade genomgång :P

Båten var inne i vår badvik och vaktpluton sköt varningsskott. Båten blev som sagt sänkt och efter detta fick vi inte lämna campen på ett tag då risken för hämdaktioner var stor mot FN personal.

Så man kan säga att vi satt på första parkett.

Link to post
Share on other sites
Detta hände på 108:an utanför förrådkompaniets mäss medan vi hade genomgång :P

Båten var inne i vår badvik och vaktpluton sköt varningsskott. Båten blev som sagt sänkt och efter detta fick vi inte lämna campen på ett tag då risken för hämdaktioner var stor mot FN personal.

Så man kan säga att vi satt på första parkett.

 

Tack för det tillrättaläggandet! :lol: Vilken syn det måste ha varit!!!

Link to post
Share on other sites

Kom och tänka på sprängfiskarna i Libanon.

 

Denna historia fick jag berättad för mig varför vissa faktafel kan förekomma:

 

Har för mig att detta hände på 110:ans tid när en båt med sprängfiskare kom för lite för nära Swedish garden med sina sprängladdningar.

 

Vakten kallades ut och de försökte först medelst verbal tillsägelse få dem att fiska längre ut och när det inte lyckades sköt de till slut varningsskott. :lol:

 

Fiskarkillen som höll laddningen vart rädd och tappade laddningen i durken och tydligen var stubinen tänd. Fiskarkille och hans kolleger hann precis dyka i sjön innan båten flög i luften.

 

Efteråt krävde de UNIFIL på en ny båt då de ansåg att det var FN:s fel att det blev kaffeved av båten. :Malaj:

 

Detta hände på 108:an utanför förrådkompaniets mäss medan vi hade genomgång :P

Båten var inne i vår badvik och vaktpluton sköt varningsskott. Båten blev som sagt sänkt och efter detta fick vi inte lämna campen på ett tag då risken för hämdaktioner var stor mot FN personal.

Så man kan säga att vi satt på första parkett.

 

Mina herrar, det är samma händelse ni pratar om, det var under rotationen mellan 108:an och 110:an. Han tappade förresten sprängladdningen utanför båten, och japp han fick ersättning!

 

//Nisse

Link to post
Share on other sites

Då var det min tur att försöka förgylla denna höstdag genom mitt FÖRSTA inlägg på forumet!

 

( Jag har bedrivit fast spaning på detta forum sedan 2002, men känner att jag skall försöka bidra också..)

 

Under KS01 så blev ingenjörgrupper ur eng coy underställda QL skyttekompani för att lösa bevakning av den serbiska byn Gracanica. Rent praktiskt så roterade de 3 olika ing grp:erna sinsemellan på ett och samma OP i 48h skift.

(T02, i byn Sushica, där UN-bussarna vände vid skolan i QL:s område)

 

Dessa dygn var nästan alltid lugna och byborna i den etninskt delade byn försökte verkligen att hålla konflikten "utanför bygränsen". Vi gillade att få ett litet break i de andra sysslorna och grillade nästan alltid korv på OP:et. Boendet var i Keron4 GT tält och hygien var vattendunk och Toifor.

 

Ett par månader in i Missionen så sitter jag och vår förare och postar under den stjärnklara natthimlen när vi hör en bil på lågväxel komma upp för den lilla och väldigt höstleriga vägen mot Op:et. Döm om vår förvåning då ser att bilen kör nersläkt belysning under framryckningen...

 

(till saken hör att Signal QL hade snorkoll och alltid förvaranade om "egna" fordon.)

 

Jag och Rosen ( vi kan kalla föraren så , PUL osv) taggar upp några hack och snabb stridsplan görs upp.

 

-OK, Rosen, jag stoppar fordonet på vägen och du täcker mig dolt från sidan av vägen , beredd att belysa och verka.

 

Säg den plan som håller i sin första kontakt med verkligheten, bilen gör halt ca 300 m från op:et och personal gör avsittning.

 

- Planen håller, enas vi om när vi hör personal frr mot oss på vägen.

 

Där står man , kl 0300 på natten i ett land på Balkan och tänker liksom att vilka jeppar är det här då?

 

Jag höjer AK och belyser målen med Surefiren i handskyddet;

 

- STOP, KFOR !! State Your Name and Organisation?

 

- i'm Colonel XXXXX fröm de Sweedish battalion , I'm the cömmander of the battalion!

 

Halvägs in i mannens svengelska mening känner jag igen vår Bataljonchef och Stf Bataljonchef !! Samtidigt glider Rosen upp brevid dem i mörkret och levererar en klokren ( nåja...) fältanmälan på Svenska med hög och tydlig stämma.

 

Bataljonchef hoppade till när Rosen uppenbarade sig, må ni tro!!!

 

 

 

// SFC Ljungan

C GAW Eng coy Ks01

 

 

Lite snopet, efter att vi bjudit på pulverkaffe, redogjorde Bataljonchef för deras "tänk".

Eftersom de inte ville väcka hela gruppen nattetid så valde de att "smyga" upp och parkera en bit ifrån... :blink:

 

Trevligt besök blev det iaf , och vi pikade honom några månader senare när vi hamnade brevid Bataljonchef på Julmiddag...

Link to post
Share on other sites

Kom och tänka på sprängfiskarna i Libanon.

 

Denna historia fick jag berättad för mig varför vissa faktafel kan förekomma:

 

Har för mig att detta hände på 110:ans tid när en båt med sprängfiskare kom för lite för nära Swedish garden med sina sprängladdningar.

 

Vakten kallades ut och de försökte först medelst verbal tillsägelse få dem att fiska längre ut och när det inte lyckades sköt de till slut varningsskott. :)

 

Fiskarkillen som höll laddningen vart rädd och tappade laddningen i durken och tydligen var stubinen tänd. Fiskarkille och hans kolleger hann precis dyka i sjön innan båten flög i luften.

 

Efteråt krävde de UNIFIL på en ny båt då de ansåg att det var FN:s fel att det blev kaffeved av båten. :o

 

Detta hände på 108:an utanför förrådkompaniets mäss medan vi hade genomgång :P

Båten var inne i vår badvik och vaktpluton sköt varningsskott. Båten blev som sagt sänkt och efter detta fick vi inte lämna campen på ett tag då risken för hämdaktioner var stor mot FN personal.

Så man kan säga att vi satt på första parkett.

 

Mina herrar, det är samma händelse ni pratar om, det var under rotationen mellan 108:an och 110:an. Han tappade förresten sprängladdningen utanför båten, och japp han fick ersättning!

 

//Nisse

 

Har hör historien exakt som den skrivs, fast med tillägget att Killen i båten skulle kasta laddningen inåt land och mot vakten i ett provokativt syfte. Därav varningsskottet ...

 

Någon som kan bekräfta eller dementera ?

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

På BA hade vi en västmanlänning med

lite hett temprament.

Några minuter kvar till morgonuppställningen

och han tjoar till:

"Vem f-n har tagit min namnbricka?!"

Alla började skratta.

Han gick igång ännu mer på detta och

kände stressen komma..

Han kröp, klättrade, rotade överallt efter

brickan.

"Ge hit brickan, det är inte kul längre!"

Skrattet bara ökade från oss andra.

Till slut var det någon som förbarmade sig:

"Har du känt efter på ryggen..?"

 

Han hade vänt M/87-tröjan bak och fram,

varpå namnbrickan hamnade på ryggen..

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

En liten episod från BA02:

 

Min pluton var tidvis under BA02 underställd det danska stridsvagns kompaniet som en skyttepluton. Plutonen fick vid ett tillfälle i uppgift att upprätta ett OPT några mil från Doboj.

Med danskarnas stridsvagnar som dolda flankskydd ställdes en SISU väl synligt vid OPT:t.

Vi grävde ståvärn ett hundratal meter från SISU:n i vilka vi bedrev observationstjänst.

I ett skogsparti bakom detta ståvärn upprättades vår förläggning. För att även under nattetid visa parterna att här finns minsann Svensk FN-trupp, upprättades ett reservkraftsaggregat. Detta för att vid mörker kunna belysa såväl den Svenska flaggan samt FN-flaggan som stolt vajade i högantennen vid SISU:n.

Spänt väntade vi på parternas reaktion, men ingenting hände. Kvällen kom och vi som var passfria samlades vid förläggningen. Plutonsledningen höll som bäst på med en genomgång när det small till som bara den. Alla slängde sig i skydd och man befarade att vi blev beskjutna. Ljudet kom från hållet där SISU:n stod uppställd. Min stf. PC och jag framryckte efter ett tag mot platsen där ljudet kom från. Vi hann inte mer än 100-150 meter när två soldater med stirrande blickar mötte oss.

Fy f-n vilken smäll, sa de båda samtidigt.

Hur gick det? Vad har hänt? Vad det serberna? Frågorna haglade från stf. PC:n.

Nej, inte var det serberna inte. Blixten hade slagit ner i högantennen så att elverket exploderade!

En av dem hade tuppat av ett tag samt den andre flög iväg ett par meter.

Behöver det nämnas att dom efter den händelsen fick smeknamnen: Lill-blixten & Stor-blixten :blink:

 

Bara en av många historier man så här i efterhand kan smila åt.

 

Mvh/ P. Englund

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Kom och tänka på sprängfiskarna i Libanon.

 

Denna historia fick jag berättad för mig varför vissa faktafel kan förekomma:

 

Har för mig att detta hände på 110:ans tid när en båt med sprängfiskare kom för lite för nära Swedish garden med sina sprängladdningar.

 

Vakten kallades ut och de försökte först medelst verbal tillsägelse få dem att fiska längre ut och när det inte lyckades sköt de till slut varningsskott. :)

 

Fiskarkillen som höll laddningen vart rädd och tappade laddningen i durken och tydligen var stubinen tänd. Fiskarkille och hans kolleger hann precis dyka i sjön innan båten flög i luften.

 

Efteråt krävde de UNIFIL på en ny båt då de ansåg att det var FN:s fel att det blev kaffeved av båten. 0:)

 

Detta hände på 108:an utanför förrådkompaniets mäss medan vi hade genomgång :P

Båten var inne i vår badvik och vaktpluton sköt varningsskott. Båten blev som sagt sänkt och efter detta fick vi inte lämna campen på ett tag då risken för hämdaktioner var stor mot FN personal.

Så man kan säga att vi satt på första parkett.

 

Mina herrar, det är samma händelse ni pratar om, det var under rotationen mellan 108:an och 110:an. Han tappade förresten sprängladdningen utanför båten, och japp han fick ersättning!

 

//Nisse

 

Har hör historien exakt som den skrivs, fast med tillägget att Killen i båten skulle kasta laddningen inåt land och mot vakten i ett provokativt syfte. Därav varningsskottet ...

 

Någon som kan bekräfta eller dementera ?

 

 

Missade den lustigheten med ett par dar, då jag just roterat hem.....men jag hörde i efterhand att en viss stf Vakt plut C som hette något med H.....n var inblandad. Och om det stämmer så är ju händelseutvecklingen helt logiskt....... :sniper:

Link to post
Share on other sites

KS08, SL säkpluton har fått i ansvar att ta över bevakningen av Snake Fuel Depot från RL. Väl framme sker i princip ingen överlämning utan RLkillarna drar som en avlöning.

 

Efter ett tag noteras att ingen flagga är hissad i gaten, ett tecken på kapitulation. Detta åtgärdas omgående med en svensk flagga. Allt är frid och fröjd i ett par dagar, dock med sura blickar från fransmännen.

 

Gruppchefen går ned för att prata med chefen för depån, en fransk major, och efterfråga en trikolor att hissa bredvid den svenska flaggan. Den franske majoren säger då på bruten engelska "But you know where it is.."

 

Svenske gruppchefen totalt oförstående varpå fransmannen väser fram "one day funny joke, three days not fun anymöör...."

 

Visar sig att RL skurit ned trikoloren från stången och tagit den med sig som trofé. Det hela ledde till att Swebat fick skicka ut en fransktalande officer (som skulle vara av minst majors grad) för att be om ursäkt å swebats vägnar och som även hade med sig trikoloren ifråga, nu reparerad.

Link to post
Share on other sites

En lite tragikomisk händelse när

BA hade blivit en "grön" mission.

Några glada gossar på ma.plut. skulle

transportera en grävare.

Allt gick galant tills dom kom till en järnvägsövergång..

*stor blixt*

Dom hade glömt att fälla marschantennen på

maskinen, som träffade några kilovolt.

Tur i oturen så var det "bara" 3 däck som exploderade,

men några som vara en erfarenhet rikare.

 

Tyvärr så hade inte soldaten samma lycka som

råkade komma åt en elledning med högantenn

på samma mission.. :(

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Vapenfett 101
      Hej!
       
      Har ni några guldkorn från era kära befäl. Jag kan på stående fot bjuda på dessa:
       
      (Skylt på befälsrum:)
      "Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt!"
       
      (Grunka på befälsrumsvägg:)
      Träplanka med inbränd text: "Klösbräda för fänrikar och slika varelser"
       

    • By Grenadier
      Besök sidan och lyssna på svenska veteraners historier. 
       
      “Har du dödat någon?” är en pågående videoproduktion där svenska krigsveteraner får chans att berätta om deras upplevelser både under sin mission men även under hemkomsten.
      Utgivare:  Vi är en projektgrupp ifrån Linköpings universitet
      Facebook: https://www.facebook.com/hardudodatnagon/
      Instagram: https://www.instagram.com/hardudodatnagon/
      Youtube: https://www.youtube.com/channel/UC374ACFKl1_SmdHd3WBdYnw
       
       
    • By Signalist
      I det senaste numret av Alkohol och Narkotika tar man upp ämnet om hemvändade soldater och potentiell risk för missbruk, och psykisk påverkning i följd av posttraumatisk stress och scener ur de missioner man deltagit vid.
       
      Man tar även upp Veteranhem i ett reportage samt i ledaren, vilket inte finns i Sverige men i bland annat Danmark. Finns detta i andra länder i Europa, och hur ser intresset ut i Sverige? Vad har ni för funderingar och tankar kring fenomenet Veteranhem?
       
      Och hur påverkar "i Afghanistan verkar soldaterna under krigsliknande förhållanden, inte i krig" soldaterna i stort?
       
       
      Omkring nio procent av de svenska utlandssoldaterna visar ”tecken på nedsatt välbefinnande” efter hemkomst. En till två procent mår mycket dåligt. Beräkningen vilar på de samtal som Peter Butor och hans kollegor erbjuder soldaterna. Men det verkar också skilja väldigt mycket i utsträckning beroende på land och situation. Enligt danska försvarets siffror har fem procent av dem som återvänt från Afghanistan fått problem av typen posttraumatisk stress medan drygt 30 procent av hemvändarna från Balkan har de problemen. Vad har ni för erfarenheter, kunskap och tankar kring detta?
       
      Det verkar även skilja på andra omständigheter jämfört Balkan med Irak och Afghanistan. En av faktorerna sägs att man bedömer den enskilda soldaten istället för gruppvis vilka som behöver stöd efter hemkomsten, även även att man inte fick dricka alkohol i Afghanistan jämfört med Balkan. Tror ni att det finns flera andra faktorer, baserat på fakta och era egna/andras erfarenheter?
       
      Har själv aldrig varit ute på utlandsmission - även om jag har ett intresse att göra det - men har flera nära anhöriga som genomfört det, både civilt, polisiärt och militärt. En fråga som jag dock funderar på i det här sammanhanget är hur ni andra här uppfattar stödet från samhället, familjen och försvaret i sådana här sammanhang - efter ankomst från utlandsmission?
       
      Värt att notera är Fredsbaskarnas arbete och stöd för hemkomna soldater där de bland annat har en egen "kamratstödsjour som är öppen för alla som gjort internationell tjänst samt även för dess anhöriga. Telefonnumret är 020-666 333 och bemannas dagligen mellan klockan 18.00 - 21.00. Man har även en mail-adress: [email protected]
       
      Artiklarna finns att läsa som PDF här:
      http://www.can.se/do...1-Inledaren.pdf
      http://www.can.se/do...de-soldater.pdf
      http://www.can.se/do...ka-soldater.pdf
      http://www.can.se/do...ll-missbruk.pdf
    • Guest Reqruit Hardhead
      By Guest Reqruit Hardhead
      Det finns en del frågor jag bär på inom mig, kvinnans situation är ju en katastrof i Aghanistan.
      Men jag, om jag nu hinner eller hur det blir med utlandstjänst i A för mig.
      Hur berör det kvinnlig personal på plats och hur påverkar det bemötandet emot kvinnlig stridande personal?
      Och hur ser skyddet ut, ifall man t.ex. skulle bli påhoppad eller på annat sätt angripen?
      Det som ju har kommit fram är att flickor utsätts för syraangrepp, att flickor i mycket liten del kan gå i skolan, att kvinnan nära nog är en ägodel man t.o.m. i vissa fall lagligen kan avliva (läs: mörda) utan att riskera ett rättsligt efterspel.
      i ett land där istort sett halva delen av befolkningen hålls i shack genom hot och rent av mord, misshandel och att de hålls i okunskap om sina rättigheter så känns frågan ganska så befogad.
       
      Inte för att jag tror det sker men hur ser bilden ut, vilka tankar bör man ha med sig i huvudet mer än det självklara att sköta sin plikt?
       
      Det är ett litet orosmoln jag när i huvudet, men som jag i det fall det blir en realitet får ta ställning till.
       
      men vore nyfiken på att höra andras erfarenheter i saken.
       
      Inte för att troligen hör nåt i den här tråden, men jag har frågat i alla fall...
      Sedan tycks det vara en nära nog noll möjlighet att det blir resa dit ner, om man läser andra trådars information.
×
×
  • Create New...