Jump to content

Recommended Posts

Tja... Här har vi en till historia... Eller två föresten, båda kopplade till BA02 och den famösa vägsträckan 42:an.

1.

Tidig April -94.

Åkte med gammelyxorna från BA01 på konvoj ner till Split för att lära mig konvojvägarna innan resten av min grupp kom ner. Jag stod vid 12,7an på vår V&E Sisu. Längst upp på 42:an kom vi ifatt en konvoj av civilt slag, lastbilarna i denna konvoj höll en myyycket låg hastighet, mest beroende på deras mycket diskutabla kvalite. Punkteringar, haverier och dåligt surrad last sinkade dom (och oss) väldigt mycket.

Vår vagnschef började lessna på "krypet" och tog beslutet att vi skulle köra förbi hela konvojen för att stoppa den så att vår, mycket viktigare (tyckte vi), konvoj kunde passera.

Sagt och gjort, nu startade en resa som jag aldrig kommer att glömma.

På väg ner mot TSG (Tomislavgrad?) var det plattan i mattan, vansinniga omkörningar på vansinnigt dåliga vägar. Hur vår förare kunde hålla vagnen på vägen är för mig helt otroligt (heder Nisk). Mer än en gång fick jag jaga 12,7 bandet som hoppade ur ammlådan under den mindre kända sporten Längdhopp med Sisu. Fan, jag var ju bara en pinky, inte kunde jag säga till dessa garvade BA01 krigare att slå ner på farten, det var bara att hålla i sig under denna vansinnesfärd som var akompanierad av en massa galna JIIIHAAA vrål, skratt och andra peppningar.

Civ konvojen visade sig vara enormt lång, +50 lastbilar...

Men väl nere från berget var vi förbi alla lastbilar, vi bromsade ner och vagnschefen höll ut den gammla hederliga STOP spaden för att få hejd på hela rasket så att våra lastbilar kunde passera lugnt och fint.

Vagnschefen tog till radion för att ropa upp våra lastbilar att nu var det grönt att köra om, svaret han fick var:

Vi är redan här, jävla idioter.

VC hade glömt att informera våra lastbilar vad vi skulle göra och dom hade följt med på vansinnesfärden, dom ville väl inte skiljas från sin eskort??

INFO KAN MAN INTE FÅ FÖR MYCKET AV....

2.

Någon månad senare...

Även denna gång längst upp på 42:an.

Nu stod jag i VC luckan.

Konvojen rullade på som vanligt.

Då får vi se en Juggebil av okänt märke, Yugo, Sastava eller dylikt, (hur som helst var det en bil som ser ut som en ryggsäck med hjul). komma i full fart från en avtagsväg från höger.

Vi ser genast vad som han har i tanken, "hinna före den stora FN-konvojen så jag slipper vänta/ligga efter den i dammet". Avståndet krymper mellan oss och avtagsvägen, men bilen visar inga tecken på att bromsa in... 100 meter kvar... -Han hinner aldrig. säger min förare... 20 meter kvar...

Nu inser även föraren i Juggebilen att han inte hinner.

Han måste trampa ner bromspedalen i botten... Bilen kanar fram mot vår väg med låsta hjul...

-Helvete... han får inte stopp, ropar min chaffis...

Jag tar ett stadigt tag om luckan framför mig och väntar på vår inbromsning och/eller krock med Juggebilen.

Som ni vet är inte Sastava och Sisu kompatibla...

Jag ser Juggebilens förare... ögonen uppspärrade, stirrandes på den vita, kilformade fronten och dom sex stora hjulen...

Men grabben hade nog gjort några goda gärningar i sitt liv...

Framaxeln (?) går av... bägge framhjulen pekar åt var sitt håll och fronten/kofångaren gräver ner sig i den dammiga vägen, hjälper till med inbromsningen och han får stopp en meter från oss....

Inget ont som inte har nått gott med sig... :P

• Replies 333
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En kort, för de insatta: "India Lima skall inte ha några fasta uppgifter" :P

Guest malmen_gbg

Min far tjänstgjorde nere i Balkan ba01 som sjukvårdare. Jag fick höra en massa stories från honom innan han dog! Bland annat så stod han och någon till och pissade så härd dom en dov knall ute på minfältet.. Hela förläggningen är snabbt uppe på benen. Sedan så här dom nästa knall igen. Och ytterligare en knall... Efter en stund ser dom något komma mot dom så farsan och någon till kollar vad det är. Då ska det vara en katt som springer runt på hela området...

Edited by malmen_gbg
  • 4 weeks later...

Under BA07 blev det populärt att

blanda James Bond med serbokroatiska..

Hördes en hel del halvkassa repliker som;

"My name is Dan, Dobar Dan..."

"My name is Jutro, Dobro Jutro.."

"My name is Put, Sretan Put.."

:ph34r:

Är det inte urkass, så säg... :P

Haha! Det där är humor!!!

Utan att över huvudtaget ha gjort BA07 har jag ändå en kommentar från denna bataljon som jag körde med ofta förut: "Jag tjänstgör för närvarande i den svenska bataljonen som dolk". Den som sett minnesvideon vet vad det handlar om... :)

Sitter i vakttornet på Bifrost och kämpar mot tristessen, när plötsligt satellittelefonen ringer. Alla som varit där vet att denna telefon inte ska användas i onödan (missbrukas) då samtalen kostar MÅNGA kronor i minuten. Svarar och får till min förvåning höra en uppjagad äldre dam i andra änden. Damen frågar efter sin son (på svenska), hon har tydligen ett missat samtal från just detta nummer. Namnet på person X är inget jag vid det tillfället känner igen och påtalar att personen i fråga inte är anträffbar. Efter mycket om och men ger damen med sig och lägger på. Jag lägger namnet på person X på minnet och berättar storyn för min PC, han känner genast igen person X som visar sig vara stabsofficer. Samme stabsofficer lobbade av okänd anledning ett skott med sin glock över Muddy Mess under samma mission, (inga namn nämnda).

När jag sedan tar upp samtalet med person X, får jag förklaringen att OPIL eller ATK har måste ha lämnat ut numret till hans mamma. Varför dom skulle lämna ut ett nummer till en satellittelefon på Bifrost eller varför numret fanns på hennes nummerpresentatör förtäljer dock inte historien.

Guest Falken

På LA03 var jag och två andra guards åt LNO och KC när vi åkte tillbaka från den sista LRP:n. Vi skulle avtacka bangarna, och när officerarna samtalade med bangarna så blev vi tre inbjudna av några soldater och dricka kall dryck.

Vi funderade om vi då skulle passa på att testa snus på denna smale stackars bangladeshiske korpral. Jag var den enda som hadde portionssnus, så jag övertygade denna korpral under stort gillande från mina kamrater och ett par soldater i bakgrunden. Jag förklarade hur man gör, och svarade på frågan om hur länge man har den uppe. Mellan 10 och 30 min, beror på sa jag.

Han stoppade snusen under läppen och ryckte till. Vi försökte hålla masken när den stackars korpralens ansikte blev allt rödare och senare övergick till en form av grönt. Men denna korpral var tydligen så pass drillad att hålla masken för att vara en god värd åt oss.

Efter 15 min frågade han om han kunde ta ut den. Med ett smile nickade vi. :D

Var med om en rolig händelse i somras i Kosovo!

Var där som brandman och då fck vi åka på ett antal gräsbränder! En kväll så fick vi larm om en jätte brand nära monumentet vid trastfälten strax utanför Pristina! När vi närmar oss ser vi att de brinner verkligen jätte mycke o flera hundra meter lång! Och vi börjar fundera på vart vi ska börja och släcka! Flera andra KFOR räddningstjänster är också dit larmade! Men detta visar sig att de är en bonde och Pristina brandkår som utför en kontrollerad avbränning på fälten! (Vilket är vanligt i Kosovo) De roliga med detta är att våran räddningsledare söker upp den engelska räddningsledaren och säger till honom "Stupid locals burning the fields" men detta visar sig vara en local som är anställd av den engelska försvarsmakten! Vår räddningsledare gick därifrån ganska snabbt!

MVH

R23 :D

Alla som hängde med under biologilektionerna

kanske minns att farliga ämnen kan tas upp

genom huden.

Två juveler på tpt-coy i Libanon tänkte ta reda

på fakta en lördagkväll.

Dom satte sig på mässen med varsitt whisky-glas

och stoppade ner fingret för att den vägen ta upp

alkoholen.. :)

Hur det slutade??

Tja, dom blev berusade.

Men kanske mest för att dom tyckte att det blev

långtråkigt att vänta och började dricka Maccabe

under tiden.. :camo:

(Lite Mythbuster-varning på detta..)

En från L108 som kunde slutat illa......

Min skytt S... hade på yallan hittat ett "fränt" armborst han bara var tvungen att köpa. Väl tillbaka till APC barren skulle det snabbt monteras och provskjutas.

Tveksamheter uppstod huruvida det var lämpligt att prova det inne på campen och om man nu gjorde det vad skulle man skjuta på?

Finurlig som han var bullade han upp med en säck skumgummibitar (som vi fö använde till tvättsvampar för Tor och Balder) på en hylla som stod direkt mot väggen till höger om barrens ytterdörr. Efter våra lama protester om att det förmodligen inte var ett tillräckligt "pil fång" togs värsta pilen fram och vapnet spändes upp till bristningsgränsen. Han siktade, avfyrade och ett ögonblick senare hördes ett avgrundsvrål inifrån barren......va faaaaaaaan...håller ni på med.......

Bakom väggen med pilfånget hade förare R... sin säng och sin huvudkudde. Där låg han i godan ro och studerade senaste numret av "A-rap" när plötsligt en 15 cm pil svepte förbi örsnibben och blev hängandes i fjädrarna i väggbeklädnaden..... :)

Det blev eldupphör för resten av missionen på det armborstet och så här i efterhand kan man ju skratta åt det hela....

Alla som hängde med under biologilektionerna

kanske minns att farliga ämnen kan tas upp

genom huden.

Två juveler på tpt-coy i Libanon tänkte ta reda

på fakta en lördagkväll.

Dom satte sig på mässen med varsitt whisky-glas

och stoppade ner fingret för att den vägen ta upp

alkoholen.. :banana

Hur det slutade??

Tja, dom blev berusade.

Men kanske mest för att dom tyckte att det blev

långtråkigt att vänta och började dricka Maccabe

under tiden.. :/

(Lite Mythbuster-varning på detta..)

Kan inte vara några andra än POL!!!! :camo:

Kommer för övrigt ihåg när vi skulle träna dragkamp mot övriga tpt:are och någon juvel knöt fast repet i en av förrådsbarrens plintar......känner blodsmaken i munnen fortfarande då det var kompaniets lättviktare i den ändan och vid hade väl en +100 per person i vårt lag! :)

//Nisse

Edited by Bappelsinmannen

Under kära Ba02 så var det sisomså att min rörmockarkollega skulle upp mot confrontetionsline och repa en vattenledning ihop med en snickare och kollegan skulle via radio anropa mej för att få matriel upp till sej via transporpluton, visst, efter några timmar så får jag besked att komma till signalisten för kollegan hade ropat på mej(tror det var benke bus som var radiopratare)blev informerad att dom skulle kvarbli där dom var tills dagen efter och sen följde matrialbeställningen och det sista som beställdes var 1 st carlsbergs koppling 22*33, det var nog första och enda gången jag blev helt ställd under den bataljonen.....va faaan e de för en koppling???? :huh::huh::huh: jag tänkte så det knakade, men jag hade ju aldrig under min 18 åriga rörmockarbana överhuvudtaget hört talas om en sådan koppling, funderade att bra tag sen bad jag signalisten att ropa upp och säja att vi inte har nån sådan koppling, svaret gjorde ju mej ännu mer perplex, gå till PX:et och säj att du ska ha en carlsbergskoppling 24*33, svarade kollegan dom har på lager.......neeej sa jag det kan dom inte ha säjer jag till signalisten som i detta läge ligger gapskrattande över sin utrustning och utbrister, för faaan jonsson, dom vill ju ha en låda öl :wub::wub:

Ps jag skickade 2 lådor :huh:

Kan inte vara några andra än POL!!!!

Var det inte POLarna som dök upp i raffset

(inhandlat på yallan) när det var dags för den

riktiga dragkampen..?

Har för mig att det var kring jul i samband

med juldoppet i Medelhavet.

Tror att jag har bildbevis på en raffig "Ola".. :Malaj:

dom vill ju ha en låda öl

Dom kanske skulle ha beställt en låda "apelsiner"..?

Hade nog funkat på Lib-veteraner. :P

"Apelsin"-historien från Naqoura är nästan

värd en egen story..?

Kan inte vara några andra än POL!!!!

riktiga dragkampen..?

Tror att jag har bildbevis på en raffig "Ola".. :surprise:

dom vill ju ha en låda öl

Dom kanske skulle ha beställt en låda "apelsiner"..?

Hade nog funkat på Lib-veteraner. :P

"Apelsin"-historien från Naqoura är nästan

värd en egen story..?

väntar spänt på att få höra om apelsinerna :blink:

riktiga dragkampen..?

Tror att jag har bildbevis på en raffig "Ola".. :surprise:

Errrhhhm, du har nog fan ett på mig också, rosa om jag inte missminner mig! :blink:

//Nisse

Errrhhhm, du har nog fan ett på mig också, rosa om jag inte missminner mig!

Man kanske skulle inventera diabilder

till helgen.. :blink:

väntar spänt på att få höra om apelsinerna

Tror att den var i stil med:

Den hemroternade bataljonen hade haft "förmånen" att

få ta en öl i mässen runt lunchtid.

Detta skulle ju nästkommande batch beivra givetvis.

Torrlagt fram till eftermiddag.

Yxorna kom på idén att döpa om bärsen till just

"apelsiner".

Det råkade stå en pinky i mässen när två gammelyxor

kom med en "fruktbeställning"..

Den nye stammade lite försynt:

"Vi har nog tyvärr inga apelsiner..??"

"Men är du dum i huvet, ge mig en öl..!"

(Ungefär så var den tror jag. Lägg till eller dra ifrån

den som har mer inputs.. :blink: )

Har även hört en story om två stycken som

skulle hålla i en sändning på "Radio Malish".

Det var på den tiden när "Werner & Werner" var poppis.

Dom hade fått med sig en låda öl till studion.

"Nu ska vi se vad kockarna har gjort för

några goda smörgåsar till oss?"

*ptchooo* *ptchooo* (burkar som öppnas)

"Det var en väldigt god ostsmörgås det här.."

*ptchooo* *ptchooo*

"Här hade vi en väldigt god leverpastejsmörgås.."

Så fortsatte det med lite sedvanligt radioprat emellan.

I slutet av sändningen uppstod mest fanstastiska

smörgåsvarianter med ägg, ansjovis, rostbiff, köttbullar

saltgurkor mm.

Uppstod även visst rabalder, med nyutgiven BatO där

det framkom att "alkoholförtäring inte hör

ihop med radioutsändning".. :surprise:

(Så kunde det gå till på den gamla goda

yx-tiden)

Radio programmet hette "Morgonståndet" vid mikrofonen satt Thomas "Berkan" Bergquist , Radio Malish , Libanon

Har hela programmet på 3 kassetter , helt enkelt underbart att lyssna till

Och då vill vi gärna att du lägger upp dessa och skickar oss en länk!! :P

//Nisse

Jo gärna , detta är hur kul som helst att lyssna på , jag var på sem på Öland i somras o hade en freestyle o lyssnade o skrattade o kärringen trodde att man hade yxat till totalt ...

OK har fått tips om Audiocity...Prog för att koppla ihop PC i bandspelare......

Ska ta itu med detta för det är värt att spara för omvärlden....Inspelad omkring 1988-89.....Berkan´s sista mission......

Edited by FNYXA

Radio programmet hette "Morgonståndet" vid mikrofonen satt Thomas "Berkan" Bergquist , Radio Malish , Libanon

Har hela programmet på 3 kassetter , helt enkelt underbart att lyssna till

Och då vill vi gärna att du lägger upp dessa och skickar oss en länk!! :P

//Nisse

Digitaliserat nu i Mp3 212 Mb 3 timmar 50 min, hur lägger man upp det ????

Har inte fått ngn godkänning av Radioprataren heller.....

Under slutet av KS09 införskaffades en bärbar cd-spelare och div kablar hämtades på Spc-rep

Tillsammans med Börje (sign mek) så kopplades cd:n ihop med satelitmotagarna på CV...

Cd:n ställdes in på återuppspelning med hemåt det bär strömande ut på MTV:s kanalplats

Ljudet på MTV hade hel sonika bytts ut mot hemåt det bär.

Spelaren gick ett par dygn innan folk med massa kraffs på kragarna hade fått nog :banghead:

Det var trots allt ett mycket uppskattat skämt.

Cd:n ställdes in på återuppspelning med hemåt det bär strömande ut på MTV:s kanalplats

Ljudet på MTV hade hel sonika bytts ut mot hemåt det bär.

Spelaren gick ett par dygn innan folk med massa kraffs på kragarna hade fått nog 0:)

Det var trots allt ett mycket uppskattat skämt.

Haha! Var det ni! Det där minns jag, det var ju hur kul som helst. I min teknikersjäl blev jag också djupt imponerad av de färdigheter som måste ha krävts för att få till det skämtet. Avancerade practical jokes är de bästa! ,O

Det verkar alltid finnas en person per bataljon

med den sadistiska böjelsen att väcka folk

när dom sover som bäst..

Ex 1;

På BA hade vi en juvel som brukade rusa in i tälten

och vråla:

"Onanipolisen! Händerna på täcket!

Ex 2;

På KS var det en lirare som fick tag på en megafon.

Förgyllde morgonstunderna med att gå och vråla:

"Achtung! Achtung!"

(Ni som sett någon klassisk VK2-film Fritz vs. Tommy,

känner igen sig.)

Ex 3;

Undertecknad hittade barackkamraten sovandes

med freestylen på.. (Detta var på den tiden, musik

lagrades på magnetband i kassetter. F-n tom. CD

känns ju omodernt..)

Givetvis kunde man inte låta bli att gå fram och höja volymen sakta

tills denne vaknade..

Den blicken man konfronterades med, kan nog jämställas

med den som Fantomens kombattanter får möta :Malaj:

Det verkar alltid finnas en person per bataljon

med den sadistiska böjelsen att väcka folk

när dom sover som bäst..

För att inte tala om det gamla klassiska tricket med en rejäl klick skokräm i ansiktet på den sovande........Om alla kan hålla masken så väcker det en viss munterhet på uppställningen när KC upptäcker att en och annan soldat verkar ha bytts ut mot en local i uniform! :)

//Nisse

(Som övertalade en kompis på Singsing att spela Jimi Hendrix "Purple Haze" som morgonmusik, uppskattades ICKE av övriga ! :lala: )

Edited by Bappelsinmannen

Vi hade även ett par sjusovare på plutonen som hade en förmåga att inte riktigt vakna på morgnarna..

Undertecknad och singnmeck "Rydis" byggde då en väckarklocka i en ammolåda.

Vi använde en vanlig väckarklocka, två mc-batterier ett par relän och kondensatorer samt två signalhorn.

Rydis meckade ihop detta så att man kunde jämföra anordningen med en klassisk tidursstyrd bomb :lala:

Larmet ställdes på klockan och lådan skruvades ihop, ( i gaveln borrade vi ett litet hål så vi kunde stänga av larmet) sen monterades apparaten med kraftiga buntband under en av sängarna i grabbarnas barack.

Larmet var ställt på 06:45 och vid den tidpunkten stog nästan hela plutonen spännt väntande utanför baracken.

ca 06:50 hörs ett kraftigt tutande och det vrålas i baracken, en kille självklart försedd med videokamera stormar in i barren och utanför tjuter vi av skratt.efter ett antal minuters tutande får en av oss gå in och desarmera larmet..

levde under ständigt hot om hämd efter detta, resten av missionen.

Har också för mig att killarna på EoD var sugna på att använda vår apparat fast till lite mer högljuda övningar...

Vad jag minns så överlämnades alarmdosan till KS10:s rep Plutonchef