Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fick ett par Meindl Island Pro i present inför KS01. Kan nog bara säga att de var kassa. Visst är dom sköna och användbara från första dan, men vattentäta. Nej. Hållbara. Nej. Varma. Nej. Fungerar säkert för dom som gillar att springa runt på stan i ett par kängor. Sen gillar jag inte hyskorna för snörningen. De blir snea och vinda.

Mina Danner Boots som jag däremot har haft i 12 år är fortfarande funkis även om de vid det här laget har en sula blank som ett balsals golv. Tyvärr kostar de multum, funderar på att skicka dom till fabriken i USA för renovering, kostar 150 $ och då blir de som nya med ny sula och nytt goretex foder. Alla sömmar sys om och eventuellt skadat läder byts.

Sen om man vill ha ett par kasern kängor för lite fin lir så tycker jag att mina Magnum Side Zip är bra. Fast hållbarheten kan jag inte ge nått utlåtande om eftersom jag bara han ha dom under delar av IA03 utb.

Då det gäller Lundhags har de en modell som heter Professional 2000 High som jag provat i butik och verkar jäkligt bra.

Posted
Fick ett par Meindl Island Pro i present inför KS01. Kan nog bara säga att de var kassa. Visst är dom sköna och användbara från första dan, men vattentäta. Nej. Hållbara. Nej. Varma. Nej. Fungerar säkert för dom som gillar att springa runt på stan i ett par kängor. Sen gillar jag inte hyskorna för snörningen. De blir snea och vinda.
Drövel! Jag är inne på mitt andra par och det kommer troligen aldrig att sitta annat än Meindl på undertecknad löjtnants fötter!

Med Danner är det som med amerikanska ryggsäckar - det är helt enkelt något som jänkarna inte begriper sig på!

Men Jeepar kan de i alla fall bygga.

Med ett visst mått av humor

/Sir Vival

Posted

Tänk efter vad du skall ha kängorna till: Ska du till k4 så borde du fundera på ett par jörnkängor (stavning?), dom lär vara av mycket bra kvalitet, vara ordentligt varma och har samma spår som vinterkänga 90 så att de går att använda till att åka vita blixten, vilket jägarna roar sig mycket med, och det är tråkigt i vk90. Som marchkänga använder de flesta jägare meindl performance men meindl kängorna går tyvärr sönder snabbt. (har hört att det beror på att fettet som meindl rekomenderar är vattenbaserat..)

Slutsats: Ska du till k4, fixa ett par varma vinterkängor som det går att åka skidor med, och satsa kanske bara på ett par hikingsulor till marchkängan.

Posted

På K4 får de väl ut Jörnkängor och Nokiastövlar?

Då har man begränsad nytta av ett par egeninköpta.

Posted
Tänk efter vad du skall ha kängorna till: Ska du till k4 så borde du fundera på ett par jörnkängor (stavning?), dom lär vara av mycket bra kvalitet, vara ordentligt varma och har samma spår som vinterkänga 90 så att de går att använda till att åka vita blixten, vilket jägarna roar sig mycket med, och det är tråkigt i vk90. Som marchkänga använder de flesta jägare meindl performance men meindl kängorna går tyvärr sönder snabbt. (har hört att det beror på att fettet som meindl rekomenderar är vattenbaserat..)

Slutsats: Ska du till k4, fixa ett par varma vinterkängor som det går att åka skidor med, och satsa kanske bara på ett par hikingsulor till marchkängan.

Jörnkängan är en riktig klassiker och i jämförelse med Lundhags är den av bättre kvalitet till bättre pris, så det är ingen fråga om vilken man väljer!

"Fettet" som rekommenderas till Meindl är inget fett utan ett vax och inte på något vis "vattenbaserat". Det finns vaxer som är väldigt tuffa, t ex Snow Seal.

Performance är tyvärr en något sämre känga än Island, Tundra Pro och Army Pro - jag blir lika förvånad varje gång någon rekommenderar den så snart det är tal om Meindl-kängor. Men det är väl för att den är svart... *gäsp*

Det går för övrigt alldeles utmärkt att åka skidor i Meindl-kängor.

För civilt bruk/friluftsliv så kan man passa in kängan med en lite kraftigare strumpa, men till milvht, speciellt då man tjänsstgör över hela året, så är det två strumpor som gäller. Under hård belastning så sparas både fot och GTX-membran av den extra polstringen.

På tio år har jag haft två par Meindl, det första slet jag ut inneifrån. Detta par var även en vända i fabriken och fick helt nya sulor. Pensionerades definitivt efter andra överlevnadsövningen som det ingick vattenövergång - de luktade helt enkelt allt för illa...

Det andra paret vet jag inte när jag kommer att byta, men det dröjer väl några år i alla fall. Båda paren har används på daglig basis under gångna vinterhalvår samt för dagliga hundturer, friluftsliv och milvht.

Jag KAN helt enkelt inte klaga på kvaliteten!

Posted

Kan varmt rekommendera Meindl Taiga, de har hållit mig varm och torr ute i terränglådan.

När de sälj till det utmärkta priset av 150 US Dollar på Camp Bondsteel så är det bara att slå till för de som har möjlighet att åka dit. (De finns naturligtvis att hitta i Sverige oxå)

Posted

Britiska Pro-Boots rekomenderas.Har haft mina i drygt 2 år nu.Militär verksamhet,älgjakt på blötmyrar,fisketrippar och fjällvandringar.

:tveka:

Posted

Är det föresten nån som vet var man köpa Pro-Boot i Sverige.Militaryshop hade dem ett tag men inte längre.

:}

Posted

Hej med jer

Jeg ville ikke gå ind i diskutionen om hvilken støvle der er bedst osv. for det er min erfaring, fordi det virker for mig er det ikke sikkert det virker for min makker.

Men jeg har da nogle støvler jeg har brugt/bruger når jeg er i Dronningens klæder

Lowa Combat.

En rigtig god støvle, den er god høj. Jeg har selv brugt den en del i fjeld.

den klare sig godt, selv i ret dyb sne.

Den er ret varm og har GTX membarn

Meindl Army/Perfomanc

Minder meget om Lowa Combat bare lidt laver, men fåes også i en højer model, Perfomenc.

En god og solid støvle. Sider ikke lige så godt på min fod som Lowa'en.

Jeg vil helt sikkert sige du skulle gå efter en af de støvler da, jeg ud fra egen efaring vil sige det er her du for nogle støvler der funger godt under næsten alle forhold.

Hilsen

:ph34r:

Smølf

Posted

@ Smølf

Anledning til at Meindl Performance/Army/Army Pro ikke sidder lige så godt som Lowa er at der er mere lighed mellem Lowa Combat og Meindl Island/Taiga/Tundra.

(Det er i hvert fald min oplevelse...)

Posted (edited)

Hej Sir Vival

Det syndes jeg ny ikke er tilfældet, jeg syndes at Performance, Army, Island, Taiga, osv sider ens på mig. Jeg kan helt sikkert sige at de alle er lavet over den samme list. (Det var hvad sælgeren fra Meindl fortalte)

Jeg syndes faktisk at Lowa Combat minder mere om en militær støvle Hanwarg laver.

Hanwargs model kan faktisk også fås i en ikke GTX-model.

Lidt personlig erfaring jeg har set at meindl Army og Island bliver hurtiger slidt ved hårdt brug end Lowa Combat (4-5 måneder i bjerge)

Hilsen

:banana

Smølf

Edited by Smølf
Posted

Jag har ett par Danner ft go devlis som är mycket slitna både membran sula mellan sulan o lädert så jag funderar på att skicka dom på renovering 150 dollar var inte så farligt mycke pengar för att återuppliva dom ....

Dom har ju trots allt varit en god vän under 2 missioner i Bosnien o 10 år i Hv insats pluton.. :baskerPa:

Posted (edited)
Hej Sir Vival

Det syndes jeg ny ikke er tilfældet, jeg syndes at Performance, Army, Island, Taiga, osv sider ens på mig. Jeg kan helt sikkert sige at de alle er lavet over den samme list. (Det var hvad sælgeren fra Meindl fortalte)

Jeg syndes faktisk at Lowa Combat minder mere om en militær støvle Hanwarg laver.

Hanwargs model kan faktisk også fås i en ikke GTX-model.

Lidt personlig erfaring jeg har set at meindl Army og Island bliver hurtiger slidt ved hårdt brug end Lowa Combat (4-5 måneder i bjerge)

Hilsen

:baskerPa:

Smølf

Det er ikke samme list til Army-modeller og trekking/alpin/jagt - hvis repr for Meindl (nogen af "eksperterne" fr Fjeld & Fritid?) siger det så er det, måske ikke en løgn, men i hver fald ikke rigtigt.

(F.eks. tar jeg 9½ i Taiga og må op til 10½ i Army.)

På de nye Army så er sålen skiftet ud mod en som ikke er "selvgående", dvs mangler det knæk som ellers er typisk for Meindl (og Lowa og Hanwag).

Men den gamle Army Pro var en Taiga i sort læder og dito tilsvarede Army en Island.

GMY

Edited by Sir Vival
Posted

Hej Sir Vival

Det har sikkert ret, lyder som om du har. Da det er et par år siden jeg sidst har købt nogen af de før omtalte Meindl støvler, det var også i den forbindelse vi havde besøg af en fra fabriken. (Så nej det var ikke en fra Fejl og Mere tid)

MYT

• 2 years later...
Posted

Tjena

Jag har en fråga ang vinterkänga 90. Jag har haft ett par v-kängor i några år nu och sulan börjar bli lite sliten.

Jag väger mellan att byta in dom mot ett par nya och fina, men som jag måste gå in, eller att behålla mina gamla med slitna sulor fast som sitter bra på fötterna.

När är den dämpande funktionen helt utsliten? Är det värt att byta ut dom mot ett par nya som man kan ha i några år, och hur gör ni med era 90kängor

//Siros

• 2 weeks later...
Posted

Jag är också helnöjd med mina Meindl Performance. Dock vet jag inte hur hållbarheten är, har inte nött dem så jättemycket ännu. ;)

Posted

under KS01 så levde mina Proboot ett hårt liv med mycket fukt o lite mindre vård. I mitt tycke var de underbara , passade min fot och mina förväntningar perfekt. vattentäta, marschvänliga , bra stöd i sidled för ankel, SVARTA och militärt utvecklade/anpassade.

Efter EN01-03 så måste jag tyvärr konstatera att de spruckit ovanför stortån , rejält ända in till goretex membranet...

Min fråga till Lyset och er andra blir alltså : har ni upplevt detta eller liknande?

Posted
under KS01 så levde mina Proboot ett hårt liv med mycket fukt o lite mindre vård. I mitt tycke var de underbara , passade min fot och mina förväntningar perfekt. vattentäta, marschvänliga , bra stöd i sidled för ankel, SVARTA och militärt utvecklade/anpassade.

Efter EN01-03 så måste jag tyvärr konstatera att de spruckit ovanför stortån , rejält ända in till goretex membranet...

Min fråga till Lyset och er andra blir alltså : har ni upplevt detta eller liknande?

Inte då!

Jag har haft mina i 2 missioner + ca 1,5 år i tjänst i Sverige samt 2 längre civila fjällmarcher.

Det gäller bara att hålla dem väl infettade.

Meindel har ett eget sportvax som fungerar mycket bra.

Posted
Är det föresten nån som vet var man köpa Pro-Boot i Sverige.Militaryshop hade dem ett tag men inte längre.

:}

Köp utomlands. Pröjsade 600 spänn för mina nya i kartong från www.ebay.com eller så var det www.ebay.co.uk :baskerPa:

Posted

Köper du inom EU slipper du tull och moms om dom har registrerat VAT, så man kan fortfarande göra lite klipp när man ska köpa lite dyrare prylar. Men testa ut dom i sverige först.

Posted

Är det någon som testat Lundhags Forester?

Ser ut att vara en mycket combat känga utan lullull

00147_900.jpg

"Forester är urmodellen i Certech®-kollektionen som uppgraderats med en lätt och smidig Vibramsula®. En lätt baskänga för vandring och uteliv."

Posted
Är det någon som testat Lundhags Forester?

Ser ut att vara en mycket combat känga utan lullull

Det är vad jag läst en ny och förbättrad verision av Lundhags "Luffar", Om kängan motsvarar kvalitet hos övriga Lundhagskängor så skulle den utan tvekan slå m/90 med hästlängder imho.

Har ett par gamla scout som är ungefär i samma utförande och dom är jättebra.

Posted

Låter bra, vore dock fint att höra någon som testat de. Trots allt kostar de "bara" 1600. Gillar cellgummiidén då goretexskor tar extremt mycket stryk under en dag hoppandes in och ut i bandvagnar och liknande. Men frågan är hur de är att gå i.

Posted
Låter bra, vore dock fint att höra någon som testat de. Trots allt kostar de "bara" 1600. Gillar cellgummiidén då goretexskor tar extremt mycket stryk under en dag hoppandes in och ut i bandvagnar och liknande. Men frågan är hur de är att gå i.

Lundhags Scout är i stort sett samma känga men i brunt läder och något högre skaft. Jag gillade dom, jag fick aldrig "artbetsko" känslan som jag fick av m/90. Lundhags är helt klart en bättre vandringskänga än m/90. Dämpning på rätt ställe i hälen och funkar i svenskt ombytligt väder.

Posted

Själv krigar jag i Lundhags Professional High. Kanonkänga!

I stort sett liknande stabilitet som Meindl Pro, men med stryktålighet och klimatförmåga som är långt bättre. Dock finns bättre avpassade kängor om du skall vara ute när det är riktigt kallt.

Posted

Låter bra Vinter.

Jag blir snabbt väldigt "överhättad" om fötterna av mina kängor så mitt val att köpa ett par Pro-boots var inte speciellt lyckat eftersom vintertid används med fördel Vinterkänga 90 då skidmarsch är vanligt förekommande. Blir att testa ett par forester härnäst.

Posted
Låter bra Vinter.

Jag blir snabbt väldigt "överhättad" om fötterna av mina kängor så mitt val att köpa ett par Pro-boots var inte speciellt lyckat eftersom vintertid används med fördel Vinterkänga 90 då skidmarsch är vanligt förekommande. Blir att testa ett par forester härnäst.

Jag har samma problem med mina Meindl Island Pro på sommaren. Speciellt med dubbla sock systemet. Testa ordentligt i butiken och jämför direkt med m/90 om du kan.